Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 lasta. Olen ihan puhki.

Vierailija
27.05.2021 |

Rakastan lapsiani mutta viimeaikoina olen ollut tosi väsynyt. Kadehdin naisia joilla on oma ura ja aikaa itselleen. Mua tarvitsee koko ajan joku. Yöllä ja päivällä. Pienin on vielä alle puoli vuotias, isoimmat jo ohittaneet murrosiän. Yhdellä on tällä hetkellä tosi paha murrosikä, parilla uhmaikä. Yhelle pitäisi opettaa pottailu ja muuta mukavaa. Milloin mun elämä alkaa? Olen niin poikki. Kohta varmaan taas joku alkaa huutamaan äitiä. Mies tekee pitkiä päiviä töitä ja olen päivät ja monet illatkin ihan yksin. Väsyttää. Lapset on rakkaita mutta välillä kyseenalaistan rooliani tässä maailmassa.

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhki?  -no vähemmästäkin viilaamisesta

Vierailija
182/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti tekemään salaa sterilisaation. Mutta ongelma on se, että vaikka sen ihmisiltä salaa tekisikin, ei sitä Jumalalta salaa voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap, saat täällä varmasti kamalia kommentteja, anna niiden olla. Ihmiset, ketkä eivät itse ole lestadiolaisesta perheestä tai tunne ketään lestadiolaisia tai muutenkaan tiedä näistä jutuista, niin arvostelevat varmasti. Tiedän, että on vaikea myöntää oma väsymyksensä ja epätyytyväisyys omaan elämäänsä, koska uskonto ja siihen liittyvät asiat. Mutta oikeasti, se että perheenne kokonaisuutena voi hyvin ja on onnellinen, menee varmasti uskonnonkin silmissä eniten oikein. Ja ei lapsia tarvitse joka päivä päiväkotiin viedä, edes 3 kertaa viikossa jo helpottaisi! Sun pitää saada itsesi voimaan hyvin, että jaksat olla rakastava äiti❤

Olen itse vl lestadiolaisesta perheestä. Minulla on 11 sisarusta.  Ja sitä suuremmalla syyllä kommentoin ja jopa  kritisoin. Itse isossa perheessä eläneenä ja siitä kärsineenä tulee surulliseksi lukiessa siitä, että vieläkin tämä sama toiminta vl- piireissä jatkuu... Surettaa uupuneiden äitien, mutta erityisesti näiden perheiden lasten puolesta. Terveisin itse suht tervejärkisenä selvinnyt jo aikuinen lapsi, jonka suurin osa sisaruksista kärsii erilaisista mt-ongelmista...

Perheitäkin on erilaisia, ja tietysti vanhempien voimavarat ym. yksilöllisiä.

Itselläni on 10 sisarusta ja muistan äidin lähinnä iloisena ja energisenä, meillä oli onnellinen lapsuus ja toisaalta paljon apujakin (kävi siivooja, kodinhoitaja, isovanhemmat viikottain ja lisäksi lastenhoitajia kun vanhemmat oli reissussa tai äiti harrastuksissa tms.).

Isä sai välillä raivokohtauksia, kun oli stressiä taloudellisen paineen ym. vuoksi.

Mutta olen kyllä kuullut uupuneistakin äideistä, joille ei todellakaan sovi suurperhe.

Kannatan ehdottomasti valinnanvapautta lapsiluvun suhteen, ja voimavarat pitäisi ottaa huomioon.

Toinen pärjää hyvin kymmenen kanssa, toinen ei jaksa viittä enempää. Molemmat ok, myös se suurperhe.

Suurperhe ei ole mikään syy dissata ketään eikä olettaa, että niillä on asiat huonosti.

Minä en oikein jaksa sellaista mitä jotkut ex-vl:t harrastaa, että syytetään suunnilleen kaikesta sitä vl-taustaa ja suurperhettä.

Harvalla on täydellinen lapsuus ja virheettömät vanhemmat, oli sitten minkä kokoinen perhe vaan tai uskonnollista tai ei!

Vl-yhteisön kasvateilla on yleensä ainakin ollut ihmisiä ympärillä, ettei ole joutunut yksin olemaan.

Vierailija
184/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakset kii :/

Vierailija
185/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttua täällä missä asun. Olen muualta muuttanut ja ihmettelen aina miten varsinkin äidit jaksavat ja edes kestävät ne synnytykset ja vielä se, että miten heillä sattuu tuuri, että lapset terveitä. Se on siis tietenkin hyvä asia, mutta kyllähän se todennäköisyys saada sairas lapsi kasvaa jos iso perhe ja sitten vielä äidillä on ikääkin enemmän saadessaan viimeiset lapset. Minusta ei olisi siihen. Silti mietin aina sitä miten jaksavat sekä taloudellinen puolikin, että miten pärjäävät. Oma perhe ollut köyhä ja olen ainoa lapsi. Ei meillä olisi voinut olla montaa lasta. Siihen varmasti ratkaisu on juuri se miehen jatkuva töissä olo, että suurperhe pärjää. Tosin ei duunaripalkka kyllä siihen riitä. Arvostan näitä jotka siihen kaikkeen ryhtyvät, mutta ehkä joskus se järki sitten katoaa ja perhe jo liiankin iso. Tämä ei johda välttämättä mihinkään hyvään.

Vierailija
186/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihdevuodet mutta mies syöttää salaa ruuvan seassa pillereitä ja lapsia tulee koko ajan lisää!

Vierailija
187/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aplla ole muuta tekemistä kuin ne lisääntymis- ja seksuaaliasiat?

Vierailija
188/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Jumalapoitsun raivota ja käytä ehkäisyä.

Vierailija
189/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vl ei (varsinkaan täällä) valita noin. Ei mene läpi.

Sivusta pakko vastata tähän, että onko se sitten häpeä jos "liikkeen parissa" oleva uupuu. Onko se asia josta ei edes saisi puhua ja muut tähän lahkoon kuuluvat tuomitsevat sen. Ei sitten ihme jos ne ihmiset voivat huonosti jos asiosta ei voi puhua edes. Tosin ymmärrän kyllä tämän ja kokemusta on siitä, että pitää vaan jaksaa ja kyllä Jumala antaa voimaa. Näin ovat jotkut liikkeen parissa olevat puhuneet.

Vierailija
190/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne päällä. 36 lasta ja taas raskaana. Olen lievästi ylipainoinen (480kg/165cm) enkä pääse liikkumaan sängystä ja mies ja tuo niitä ystäviään kylään, enkä pääse pakoon kun ne alkavat flirttailemaan.

Vierailija
191/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vl ei (varsinkaan täällä) valita noin. Ei mene läpi.

Sivusta pakko vastata tähän, että onko se sitten häpeä jos "liikkeen parissa" oleva uupuu. Onko se asia josta ei edes saisi puhua ja muut tähän lahkoon kuuluvat tuomitsevat sen. Ei sitten ihme jos ne ihmiset voivat huonosti jos asiosta ei voi puhua edes. Tosin ymmärrän kyllä tämän ja kokemusta on siitä, että pitää vaan jaksaa ja kyllä Jumala antaa voimaa. Näin ovat jotkut liikkeen parissa olevat puhuneet.

Voi puhua vaikka sisarpiirissä tai lähimpien vl-ystävien kesken saunassa tms.

Ketjusta on hyvin nähtävissä, miksi ns. ulkopuolisille ei kannata puhua.

Vierailija
192/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehdotti tekemään salaa sterilisaation. Mutta ongelma on se, että vaikka sen ihmisiltä salaa tekisikin, ei sitä Jumalalta salaa voi tehdä.

Eikö teidän Jumala olekaan armahtavainen?? Onko parempi laiminlyödä jo syntyneet? Nääntyä kuoliaaksi? Sekä on teidän Jumalan tahto??

Ja miehen on pakko panna.

Eläimiä te olette.

Vierailija
193/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vain laiska ja ajatuksissaan on käyttänyt ehkäisyä!

Vierailija
194/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne seksuaaliasiat on tarkoitettu ihan lisääntymistä varten! Ei ole pakko paritella jos ei halua lapsia.

Vierailija
195/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin kokiksi vuosikymmeniä sitten ja samaan aikaan suurtalouspuolella oli kaksostytöt. Valmistuivat aikanaan ja kuulemma samantein menivät naimisiin, siis alle 20 vuotiaana, alkoivat puskea lapsia, samalle vuodelle kaksikin ja ovat nykyään tietääkseni melkein sadan jälkeläisen äitejä, isoäitejä ja isoisoäitejä. Ainakin osasivat ruokkia perilliset. Eivät ole liikkuneet pihapiiriä kauempana, seuroissa tietenkin. Sairaita kuulemma ja apaattisia, ilottomia. Niin meni heidän elämä.

Vierailija
196/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jumala lähettää sterilisaatiosta kuuman kiven päähän. Asia kuitattu.

Raamattu on täynnä vaikka mitä velvoittavia käskyjä lähimmäisen rakkaudesta mutta niistä viis Naisen ja erityisesti naisen seksuaalisuuden kontrollointi on Raamatun tärkein oppi. Eikös niin.

Vierailija
197/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies vähentää töitä? Vai onko raha tiukassa?

Ei ole mahdollista. On tiukassa rahat. Ap

Kuinka monta kymmentätuhatta saatte tukia / kk?

Ei varmaan ole halpaa noin ison perheen elämä. Mieti ruokalaskuja, lämmityskuluja, vesilasku, sähkölasku, vaatteet ja kengät, lääkkeet, vaipat, hygieniatuotteet (pesuaineet, siteet jne), siivousaineet, vessapaperit, ehkä synttäri-, ristiäis-, kihlajais- ja häälahjat, puhelinlaskut jne jne... Rahaa menee. Siinä kun yksi ihminen käy vaan töissä niin uskon että tiukkaa on..

Lämmityskulut eivät ole henkilömäärään sidottuja. Pikemminkin jokainen ihminen tuottaa lämpöä.

Vierailija
198/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ehdi kirjoittaa ennen palstan kiinnimenoa, mutta milloin elämäsi alkaa? Sinun elämässäsi alkaa uusi aamu joka päivä ja elät elämääsi. Yritä oppia nauttimaan siitä mitä sinulla on ja muovaamaan sitä mieluisammaksi. 

Toivottavasti saat riittävästi apua jaksamiseen! Ja myös hetkiä yksinoloon riittävästi!

Samaten lapseton ja puolisotonkin joutuu etsimään jokaisesta päivästä sisällön elämäänsä - kun ei saanut sitä haluamaansa perhettä. 

Vierailija
199/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne päällä. 36 lasta ja taas raskaana. Olen lievästi ylipainoinen (480kg/165cm) enkä pääse liikkumaan sängystä ja mies ja tuo niitä ystäviään kylään, enkä pääse pakoon kun ne alkavat flirttailemaan.

Jospa vähän laihduttasit ja lopettaisit sen miesvieraiden houkutellun muodoillasi?

Vierailija
200/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itsekäs ja maallistunut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi