Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12 lasta. Olen ihan puhki.

Vierailija
27.05.2021 |

Rakastan lapsiani mutta viimeaikoina olen ollut tosi väsynyt. Kadehdin naisia joilla on oma ura ja aikaa itselleen. Mua tarvitsee koko ajan joku. Yöllä ja päivällä. Pienin on vielä alle puoli vuotias, isoimmat jo ohittaneet murrosiän. Yhdellä on tällä hetkellä tosi paha murrosikä, parilla uhmaikä. Yhelle pitäisi opettaa pottailu ja muuta mukavaa. Milloin mun elämä alkaa? Olen niin poikki. Kohta varmaan taas joku alkaa huutamaan äitiä. Mies tekee pitkiä päiviä töitä ja olen päivät ja monet illatkin ihan yksin. Väsyttää. Lapset on rakkaita mutta välillä kyseenalaistan rooliani tässä maailmassa.

Kommentit (219)

Vierailija
141/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin mysteeri tässä on, että miten miehellä ei vielä sojota kirves takaraivosta.

Vierailija
142/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:/ olen pahoillani ap sun puolesta. Koita jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies vähentää töitä? Vai onko raha tiukassa?

Ei ole mahdollista. On tiukassa rahat. Ap

Kuinka monta kymmentätuhatta saatte tukia / kk?

- Onko asumistukikin jo tuhansia kuukaudessa, tiedän että 2 hlöä saa 400e

(ap sanoi että on tiukkaa rahassa. pitäisi olla kyllä sellainen palkka miehellä, jos mainaa 14 hlöä kustantaa. todennäköisesti saavat as.tukea)

- lapsilisät tekee 1200 / kk

Vierailija
144/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mikään muu ei tee ihmisestä feministiä tässä yhteiskunnassa, niin lestadiolaisnaisten asema!!!!!! Ja turha sanoa, että itse valitti: ei ole. Heidät on siihen järjestelmällisesti aivopesty lapsesta saakka. Miehet ovat aivopesseet. Ja kas, miehillä on se kaikki valta, taas kerran. Ja nainen vaietkoon seurakunnassa, ja kotona, ja sängyssä. Koska jumala on mies.

Luuletko, että niillä vl-miehillä on jotenkin helppo osa? :D

Niillähän on ihan perus, että esim. 25-vuotiaalla miehellä on monta pientä lasta, vaimo, uusi kivitalo ja auto pihassa - ja tästä kaikesta se 25-vuotias on vastuussa.

Ja lasten kanssa vl-miehet on enempi kuin suomalaiset miehet yleensä, ovat erittäin perhekeskeisiä, lapsirakkaita ja yleensä suurten perheiden kasvatteja eli tottuneet kotitöihin ym.

Äitejä arvostetaan, myös isyys on kunnia jota ei piilotella.

Vierailija
145/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän perjantaiprovo

Nyt on torstai!

Vierailija
146/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua luettuani ymmärrän hyvin, miksi äitini ja muut vl-naiset suorastaan pelkäsivät valtaväestön naisia ja halusivat pysyä kuplassaan poissa ilkeiden kommenttien, arvostelun ja ylimielisyyden piiristä.

T: ex-vl

Vierailija
147/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies vähentää töitä? Vai onko raha tiukassa?

Ei ole mahdollista. On tiukassa rahat. Ap

Kuinka monta kymmentätuhatta saatte tukia / kk?

Ei varmaan ole halpaa noin ison perheen elämä. Mieti ruokalaskuja, lämmityskuluja, vesilasku, sähkölasku, vaatteet ja kengät, lääkkeet, vaipat, hygieniatuotteet (pesuaineet, siteet jne), siivousaineet, vessapaperit, ehkä synttäri-, ristiäis-, kihlajais- ja häälahjat, puhelinlaskut jne jne... Rahaa menee. Siinä kun yksi ihminen käy vaan töissä niin uskon että tiukkaa on..

Ja toki mahdolliset lainanlyhennykset ym

Vierailija
148/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mikään muu ei tee ihmisestä feministiä tässä yhteiskunnassa, niin lestadiolaisnaisten asema!!!!!! Ja turha sanoa, että itse valitti: ei ole. Heidät on siihen järjestelmällisesti aivopesty lapsesta saakka. Miehet ovat aivopesseet. Ja kas, miehillä on se kaikki valta, taas kerran. Ja nainen vaietkoon seurakunnassa, ja kotona, ja sängyssä. Koska jumala on mies.

Niillähän on ihan perus, että esim. 25-vuotiaalla miehellä on monta pientä lasta, vaimo, uusi kivitalo ja auto pihassa - ja tästä kaikesta se 25-vuotias on vastuussa.

Ja lasten kanssa vl-miehet on enempi kuin suomalaiset miehet yleensä, ovat erittäin perhekeskeisiä, lapsirakkaita ja yleensä suurten perheiden kasvatteja eli tottuneet kotitöihin ym.

En väitä että suorastaan helppo, mutta itse kyllä olisin mieluummin töissä käyvä vl-mies kuin 10 lapsen kotiäiti!

Vierailija
149/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen, että saat voimia ja apua sun mieheltä! 😧😟😢😩🙏 Varmaan sua masentaa ja tunnet syyllisyyttä, kun et selviäkään sulle annetusta tehtävästä ilman uupimusta.

Vierailija
150/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sinua auttakoon..

Vierailija
151/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä että suorastaan helppo, mutta itse kyllä olisin mieluummin töissä käyvä vl-mies kuin 10 lapsen kotiäiti!

Itse taas se nainen

Vierailija
152/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua uuvuttaa pelkkä lukeminen.

Vierailija
153/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla kommentoijista ihme neuvoja.

Jotain valmista ruokaa pakastimeen. No, voihan sitä tehdä, 14 hengen ruoka pakastimeen ja sitten kun sitä tarvitsee kiireessä, joka on jatkuvaa niin miten ämpärillisen ruokaa saa kohtuullisessa ajassa syömäkelpoiseksi.

Muistakaa myös, että lestadiolaisperheessä mies hommaa niitä lapsia vaikka vaimo muuta voisi halutakin. Jos vaimo kuolee niin ”Jumala antaa uuden vaimon”.

Kerran yksi lestadiolaisnainen sanoi kun tuli puhetta siitä, että heillä oli vain kaksi lasta.

Naisen vastaus oli tyhjentävä. ”Joskus Jumala armahtaa meitä naisiakin”

Ei ne miehet mihinkään paperille ruiki, he haluaa saada naisen raskaaksi.

Osa lapsistahan on jo isoja teinejä tai koululaisia. Jollakin voi olla vaikka kesätöihin lähtö sellaiseen aikaan, ettei ole ruoka-aikaan kotona. Tai äiti voi olla pienten kanssa käymässä jossain tms. Ei isossa perheessä kaikki 14 napota samalla kellonlyömällä ruokapöydässä joka Jumalan päivä.

Vierailija
154/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin me olemme erilaisia.

Itse olisin ehdottomasti mieluummin 10 lapsen kotiäiti, ja olen siis 11 lapsisen vl-perheen vanhin että jotain aiheesta tiedän.

En ajattele, että se miehen osa olisi jotenkin huonompi, mutta se ei vain ole sellainen mitä itse tuossa kuviossa haluaisin, jos pitäisi valita noiden kahden väliltä.

Vierailija
155/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh.

Vierailija
156/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa oksettavia ihmisiä täällä, kamalan ilkeitä kommentteja ja rumaa tekstiä.

Ei mitään sisäistä kauneutta, harmoniaa saati ymmärrystä näillä ihmisillä.

Symppaan enempi vl-naisia kuin näitä palstan mätääntyneitä ämm iä. Yök.

Sinä olet oksettava. Ihan itse saatte mädäntyä omissa tekopyhissä piireissänne. Ei säälitä tippaakaan. 

Vierailija
157/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa oksettavia ihmisiä täällä, kamalan ilkeitä kommentteja ja rumaa tekstiä.

Ei mitään sisäistä kauneutta, harmoniaa saati ymmärrystä näillä ihmisillä.

Symppaan enempi vl-naisia kuin näitä palstan mätääntyneitä ämm iä. Yök.

Sinä olet oksettava. Ihan itse saatte mädäntyä omissa tekopyhissä piireissänne. Ei säälitä tippaakaan. 

Ei minua tarvitsekaan sääliä.

Vierailija
158/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, miltä tuntuu todella monen lapsen äideistä, sillä toisella vanhemmallani oli 10 sisarusta. Toki vanhimman ja nuorimman väliin tuli siinä luonnostaan ikäeroa parisenkymmentä vuotta, kun raskaana on oltu noin joka toinen vuosi. Viimeinen raskaus (12.) meni kesken/lapsi syntyi liian aikaisin ja kuoli. Mutta siinä on saanut olla sylimukulan äiti 20 vuotta putkeen. Sitä kyllä välillä olen miettinyt...

Isovanhempani eivät olleet lestadiolaisia, ja isoäidin ihan omana toiveena oli tosiaan 12 lasta, mutta on sen täytynyt olla ihan helk*arin rankkaa. Toki on sukulaisia ollut lähellä, mutta... Oma äitini oli tosin myös sellainen "luonnostaan" äidin hommiin luontuva vahva hahmo, mutta kyllä tuon rankkuutta olen tosissaan miettinyt, kun ottaa alkeelliset olot ja niukkuuden huomioon (ei pesukoneita jne.)

Toivon sinulle jaksamista ja myös aikuistukea, kuuntelevaa korvaa. Jotakuta joka huomioi sinut eikä ole vain pyytämässä ja vaatimassa. On kiva lukea täältä ihmisten erilaisista tilanteista ja samoin oli kiva lukea sinun aloituksesi. Kaikkea hyvää!

Vierailija
159/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mätääntyneitä ämmiä" - on jonkun vanhalestadiolaisen näkemys tavallisesta ihmisestä. Näin. Hoitakoot vaan katraansa ihan itse.

Vierailija
160/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen, että saat voimia ja apua sun mieheltä! 😧😟😢😩🙏 Varmaan sua masentaa ja tunnet syyllisyyttä, kun et selviäkään sulle annetusta tehtävästä ilman uupimusta.

Syyllisyyttä??? Apua! Sekin vielä?? Voi herranjestas.