Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12 lasta. Olen ihan puhki.

Vierailija
27.05.2021 |

Rakastan lapsiani mutta viimeaikoina olen ollut tosi väsynyt. Kadehdin naisia joilla on oma ura ja aikaa itselleen. Mua tarvitsee koko ajan joku. Yöllä ja päivällä. Pienin on vielä alle puoli vuotias, isoimmat jo ohittaneet murrosiän. Yhdellä on tällä hetkellä tosi paha murrosikä, parilla uhmaikä. Yhelle pitäisi opettaa pottailu ja muuta mukavaa. Milloin mun elämä alkaa? Olen niin poikki. Kohta varmaan taas joku alkaa huutamaan äitiä. Mies tekee pitkiä päiviä töitä ja olen päivät ja monet illatkin ihan yksin. Väsyttää. Lapset on rakkaita mutta välillä kyseenalaistan rooliani tässä maailmassa.

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakotti tekemään 12 lasta?

Koska on 13. lapsen laskettu aika?

Vierailija
162/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on onnistunut provo, 5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko jo kuin vanha? Toivottavasti kohta alkaa vaihdevuodet niin helpottaa. Tiedän kokemuksesta. T. Myös 12 lapsen äiti

37v olen. Ap

Vaihdevuodet alkaa keskimäärin 51-vuotiaana, että kyllä sinä hyvällä tahdilla ainakin 10 lasta ehdit vielä pykätä.

Vierailija
164/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy sua ap

Vierailija
165/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei tehdä. Niitä saadaan.

Niin. Lapsia ei tehdä, mutta niitä voi olla tekemättä.

Vierailija
166/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi tuossa kodissa on varmaan ihan kamala hälinä koko ajan...

Vierailija
167/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei tehdä. Niitä saadaan.

Niin. Lapsia ei tehdä, mutta niitä voi olla tekemättä.

Ei tuossa uskonnossa..

Vierailija
168/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla kommentoijista ihme neuvoja.

Jotain valmista ruokaa pakastimeen. No, voihan sitä tehdä, 14 hengen ruoka pakastimeen ja sitten kun sitä tarvitsee kiireessä, joka on jatkuvaa niin miten ämpärillisen ruokaa saa kohtuullisessa ajassa syömäkelpoiseksi.

Muistakaa myös, että lestadiolaisperheessä mies hommaa niitä lapsia vaikka vaimo muuta voisi halutakin. Jos vaimo kuolee niin ”Jumala antaa uuden vaimon”.

Kerran yksi lestadiolaisnainen sanoi kun tuli puhetta siitä, että heillä oli vain kaksi lasta.

Naisen vastaus oli tyhjentävä. ”Joskus Jumala armahtaa meitä naisiakin”

Ei ne miehet mihinkään paperille ruiki, he haluaa saada naisen raskaaksi.

Osa lapsistahan on jo isoja teinejä tai koululaisia. Jollakin voi olla vaikka kesätöihin lähtö sellaiseen aikaan, ettei ole ruoka-aikaan kotona. Tai äiti voi olla pienten kanssa käymässä jossain tms. Ei isossa perheessä kaikki 14 napota samalla kellonlyömällä ruokapöydässä joka Jumalan päivä.

Kyllä kotiäidillä, joka on perheen ruokahuollosta vastuussa, ennakointi, valmistelu ja delegointi antaa vapautta. Eipähän tarvitse kiiruhtaa patojen ja kattiloiden ääreen toisaalta, kun mies tai lapset soittaa, milloin syödään, kun on jo nälkä. Siinäpäs otatte pakkasesta! Pienimmillekin voi antaa kiireessä pilttiä.

Vierailija
169/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää ap:n silmäpusseja 😂

Vierailija
170/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset kantaa toisten taakkoja! Rukoile apua!

Vierailija
171/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta vanhimmat lapset alkaa tekemään samaa perässä ☹️

Teininä ap:kin ensimmäiset mukulansa on tekaissut, kun vanhimmat lapset ovat jo parikymppisiä.

Vierailija
172/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää ap:n silmäpusseja 😂

Nyt menee yli.

Vierailija
173/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mätääntyneitä ämmiä" - on jonkun vanhalestadiolaisen näkemys tavallisesta ihmisestä. Näin. Hoitakoot vaan katraansa ihan itse.

Eipä ollut. Siis vanhalestadiolaisen näkemys tavallisesta ihmisestä.

Kommentti koski ensinnäkin näitä ketjuun törkeyksiään suoltaneita, eikä tullut vl:n näppikseltä.

Vierailija
174/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei malta olla pökkimättä paljaalla? Viis siitä, miltä sinusta tuntuu?

Mitä muita vaihtoehtoja näillä on? Kaikki ehkäisy on kielletty. Tietysti seksistä voi aina kieltäytyä ja hoidella vain omat tarpeet.

A

N

A

L

Siinä. Siinä se ratkaisu.

Sitähän lestatytöt antaa ennen naimisiinmenoa. Säilyy neitsyys.

Vierailija
175/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 16 lasta ja seitsemästoista tulossa. Ap taitaa olla vain laiska ja saamaton kun valittaa turhasta.

Vierailija
176/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kolme lasta enemmän kuin teillä muilla ja mies on muutenkin kova nussimaan.

Vierailija
177/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksi synnytys vuodessa kuuluu tavallisesti ihan normaalin ihmisen elämään.

Vierailija
178/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap, saat täällä varmasti kamalia kommentteja, anna niiden olla. Ihmiset, ketkä eivät itse ole lestadiolaisesta perheestä tai tunne ketään lestadiolaisia tai muutenkaan tiedä näistä jutuista, niin arvostelevat varmasti. Tiedän, että on vaikea myöntää oma väsymyksensä ja epätyytyväisyys omaan elämäänsä, koska uskonto ja siihen liittyvät asiat. Mutta oikeasti, se että perheenne kokonaisuutena voi hyvin ja on onnellinen, menee varmasti uskonnonkin silmissä eniten oikein. Ja ei lapsia tarvitse joka päivä päiväkotiin viedä, edes 3 kertaa viikossa jo helpottaisi! Sun pitää saada itsesi voimaan hyvin, että jaksat olla rakastava äiti❤

Olen itse vl lestadiolaisesta perheestä. Minulla on 11 sisarusta.  Ja sitä suuremmalla syyllä kommentoin ja jopa  kritisoin. Itse isossa perheessä eläneenä ja siitä kärsineenä tulee surulliseksi lukiessa siitä, että vieläkin tämä sama toiminta vl- piireissä jatkuu... Surettaa uupuneiden äitien, mutta erityisesti näiden perheiden lasten puolesta. Terveisin itse suht tervejärkisenä selvinnyt jo aikuinen lapsi, jonka suurin osa sisaruksista kärsii erilaisista mt-ongelmista...

Vierailija
179/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttisin enemmän 12 lapsen kotiäitinä kuin omasta työssä raatamisessani yhden lapsen äitinä.

Oikeastaan se olisi ihanaa kun saisi keskittyä vain perheeseen ja kotiin.

Mies hankkisi elannon kyllä kelpaisi.

Toki itselläni on enemmän kuin 12 sisarusta että sikäli tämä ei ole kummastelun aihe. Enpä osaa sanoa muuta kuin että älä ainakaan suorittamiseen käytä voimiasi vaan niihin asioihin jotka ovat oikeasti tärkeitä.

Moni uupuu pelkästään siinä että yrittää täyttää toisten odotuksia tai koittaa näyttää täydellistä super suorittajaa Tekemällä turhia asioita jotka rasittavat.

Vierailija
180/219 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap, kuulostaa aivan kamalalta! Itsestä tuntuu välillä että kahdessakin lapsessa on liikaa, 12 olisi oikea painajainen.

Ilkeiden kommenttien välissä on tullut hyviäkin neuvoja. Ehdit vielä hyvin opiskella tai päivittää aiempaa koulutusta, mutta kannattaa aloittaa heti. Ja ihan ensin hanki sterilisaatio, vaikka sitten salaa. Kannattaa myös laittaa lapset päiväkotiin, kuten moni täällä on ehdottanut. Ja tarvitset ilman muuta omaa aikaa, eli mies vahtimaan lapsia edes yhdeksi illaksi viikossa. Kun saat vähän vastapainoa kuluttavalle perhearjelle, jaksat olla parempi äiti lapsillesi.

On varmasti vaikeaa lähteä toimimaan vastoin oman yhteisön normeja, jos tässä tosiaan on uskonto taustalla. Kannattaa kuitenkin miettiä, olisiko kuitenkin parempi elää omaa elämäänsä itse valitsemallaan tavalla, vai seurata sokeasti jonkun muun määritelmää ihanne-elämästä.

Omassa tuttavapiirissäni on pari mormonia, ja vaikka heidän uskontonsa on aika maltillinen vl:ään verrattuna, en todellakaan haluaisi jonkun ulkopuolisen esim. päättävän mitä teen tiettyinä viikonpäivinä tai miten pukeudun. Toisille varmaan sopii ulkopuolelta saneltu elämä, mutta ainakaan itse en mitenkään sopeutuisi sellaiseen.