12 lasta. Olen ihan puhki.
Rakastan lapsiani mutta viimeaikoina olen ollut tosi väsynyt. Kadehdin naisia joilla on oma ura ja aikaa itselleen. Mua tarvitsee koko ajan joku. Yöllä ja päivällä. Pienin on vielä alle puoli vuotias, isoimmat jo ohittaneet murrosiän. Yhdellä on tällä hetkellä tosi paha murrosikä, parilla uhmaikä. Yhelle pitäisi opettaa pottailu ja muuta mukavaa. Milloin mun elämä alkaa? Olen niin poikki. Kohta varmaan taas joku alkaa huutamaan äitiä. Mies tekee pitkiä päiviä töitä ja olen päivät ja monet illatkin ihan yksin. Väsyttää. Lapset on rakkaita mutta välillä kyseenalaistan rooliani tässä maailmassa.
Kommentit (219)
Miksi et ole pitänyt housuja jalassa.
Vierailija kirjoitti:
AP. Kaikessa hiljaisuudessa, ota sterilisaatio. Kenenkään ei tarvitse tietää. Tee se lastesi, jos et itsesi takia. Nykyisten lastesi. Muuten saat vielä viisi lisää.
Ei ne uskalla kun on peloteltu lapsesta saakka. Uskonnon pitäisi tuoda turvaa, mutta kyllä on ahdistuneita paljon lestadiolaisissa.
Lähetä ne Piilaaksoon. Sieltä löytävät kivat sijaisvanhemmat, joita eivät hakkaa. Loppuu se pullan ja nuudelin mussutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha valittaa. Itsepä olet sopan keittäny. Hihhuli.
Ap on uhri. Tästä ei paljoa puhuta mutta naisia käytetään seksuaalisesti hyväksi koko ajan. Kotonaan.
Tarkoitatko että ap on r*izkattu?
Vierailija kirjoitti:
Uskokoon kuka uskoo. Suosittelen aloittajaa harkitsemaan uraa satukirjailijana. Suosio silläkään uralla ei luullakseni tule olemaan kovin suuri.
Hanki itsellesi muu elämä kuin täällä satuilu!
Meidän kylällä on paljon näitä isoja perheitä. Lapsia 10-20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha valittaa. Itsepä olet sopan keittäny. Hihhuli.
Ap on uhri. Tästä ei paljoa puhuta mutta naisia käytetään seksuaalisesti hyväksi koko ajan. Kotonaan.
Tarkoitatko että ap on r*izkattu?
Varmasti kymmeniä kertoja..
Ap, nyt teet päätöksen, että laitat nuorimman heti 1-vuotiaana ja samalla kaikki alle kouluikäiset päiväkotiin. Mä tiedän, että monet vastustavat 1v laittamista päiväkotiin, mutta nyt se on teille kokonaisuutena katsoen paras vaihtoehto. Alat etsimään päiväkotia NYT ja laitat hakemukset vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako tyttöä ja poikaa?
5 tyttöä ja 7 poikaa. Ap
Sääliksi käy tyttöjäsi :(
Osalla kommentoijista ihme neuvoja.
Jotain valmista ruokaa pakastimeen. No, voihan sitä tehdä, 14 hengen ruoka pakastimeen ja sitten kun sitä tarvitsee kiireessä, joka on jatkuvaa niin miten ämpärillisen ruokaa saa kohtuullisessa ajassa syömäkelpoiseksi.
Muistakaa myös, että lestadiolaisperheessä mies hommaa niitä lapsia vaikka vaimo muuta voisi halutakin. Jos vaimo kuolee niin ”Jumala antaa uuden vaimon”.
Kerran yksi lestadiolaisnainen sanoi kun tuli puhetta siitä, että heillä oli vain kaksi lasta.
Naisen vastaus oli tyhjentävä. ”Joskus Jumala armahtaa meitä naisiakin”
Ei ne miehet mihinkään paperille ruiki, he haluaa saada naisen raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vähentää töitä? Vai onko raha tiukassa?
Ei ole mahdollista. On tiukassa rahat. Ap
Kuinka monta kymmentätuhatta saatte tukia / kk?
Silloin kun näitä sääntöjä on siellä paimentolaisheimossa luotu, ei naiset todellakaan hoitaneet lapsia yksin eristyksissä muusta. Lapsista kuoli puolet eikä jatkuvasti siitty kun terveydentila oli huonompi. Vanhuuden ainoa turva oli lapset. Elinikä 40-50 vuotta.
Ei näitä oppeja nyt vaan millään voi soveltaa suoraa sellaisenaan nykyaikana!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadi kiertävä ruokalista ja tilaa ruokaostokset kotiinkuljetuksella. Niin moneksi päiväksi ruoat kerralla kuin kaappiin mahtuu.
Jos maitoa menee järjettömiä määriä, vesikannu pöytään, ja maitoa vain lasillinen ruokajuomana, ei litraa päivässä per henkilö.
Tiskikone rutiininomaisesti päälle tiettyihin aikoihin päivästä, miten se teillä täyttyykään. Tyhjennys lasten tehtäväksi ja hoidetaan heti, kun kone on pessyt ja astiat jäähtyneet. Ei vie kuin max. 3 minuuttia.
Onko mitään ruokaa, joka maistuu ja voisi laittaa valmiiksi pakastimeen? Niitä hetkiä varten, kun et ehdi tai olet tosi väsynyt. Isommille lapsille ruoanlaittovuoroja.
Hanki kuivausrumpu, jos ei jo ole. Järjestä kaappiin tai hyllykköön pyykkihuollon lähelle tilaa jokaisen perheenjäsenen muovikoreille, joihin heittelet puhtaat pyykit suoraan kuivausrummusta. Jokainen ottaa tavaksi viedä oman korinsa puhtaat pyykit omaan kaappiinsa. Ei ole iso eikä vaativa kotityö per henkilö, mutta valtava työ äidille, jos viikattava kaikki pyykit. Äiti viikkaa vain omansa ja perheen pienimpien pyykit, ja ehkä isän, jos niin sovitaan.
Jos isä tekee pitkää päivää, olisiko mahdollista sopia vaikka tunti täysin omaa aikaa sinulle iltaisin, kun mies tulee kotiin? Huom, siis omaa aikaa itsellesi - ei kotiaskareita varten!
Automatisoi ja delegoi kaiken minkä voit. Pidä yhteyttä ystäviin.
Tosi viisaita neuvoja.
Viisaampaa olisi neuvoa ehkäisyn käytössä niin ei tarvitse korjata vaurioita jälkikäteen vaan estetään niitä tapahtumasta.
Onpa oksettavia ihmisiä täällä, kamalan ilkeitä kommentteja ja rumaa tekstiä.
Ei mitään sisäistä kauneutta, harmoniaa saati ymmärrystä näillä ihmisillä.
Symppaan enempi vl-naisia kuin näitä palstan mätääntyneitä ämm iä. Yök.
Jos mikään muu ei tee ihmisestä feministiä tässä yhteiskunnassa, niin lestadiolaisnaisten asema!!!!!! Ja turha sanoa, että itse valitti: ei ole. Heidät on siihen järjestelmällisesti aivopesty lapsesta saakka. Miehet ovat aivopesseet. Ja kas, miehillä on se kaikki valta, taas kerran. Ja nainen vaietkoon seurakunnassa, ja kotona, ja sängyssä. Koska jumala on mies.
Ja ap, saat täällä varmasti kamalia kommentteja, anna niiden olla. Ihmiset, ketkä eivät itse ole lestadiolaisesta perheestä tai tunne ketään lestadiolaisia tai muutenkaan tiedä näistä jutuista, niin arvostelevat varmasti. Tiedän, että on vaikea myöntää oma väsymyksensä ja epätyytyväisyys omaan elämäänsä, koska uskonto ja siihen liittyvät asiat. Mutta oikeasti, se että perheenne kokonaisuutena voi hyvin ja on onnellinen, menee varmasti uskonnonkin silmissä eniten oikein. Ja ei lapsia tarvitse joka päivä päiväkotiin viedä, edes 3 kertaa viikossa jo helpottaisi! Sun pitää saada itsesi voimaan hyvin, että jaksat olla rakastava äiti❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vähentää töitä? Vai onko raha tiukassa?
Ei ole mahdollista. On tiukassa rahat. Ap
Kuinka monta kymmentätuhatta saatte tukia / kk?
Ei varmaan ole halpaa noin ison perheen elämä. Mieti ruokalaskuja, lämmityskuluja, vesilasku, sähkölasku, vaatteet ja kengät, lääkkeet, vaipat, hygieniatuotteet (pesuaineet, siteet jne), siivousaineet, vessapaperit, ehkä synttäri-, ristiäis-, kihlajais- ja häälahjat, puhelinlaskut jne jne... Rahaa menee. Siinä kun yksi ihminen käy vaan töissä niin uskon että tiukkaa on..
Näin. Jos mies ihmettelee niin ihmettele mukana että joko ne vaihdevuodet alkoi.