Lapsi ei tottele yhtään. Mitä minun pitää tehdä?
Kyse juuri kolme täyttäneestä lapsesta. Olen aina ollut johdonmukainen asioissa eikä mankumalla tai itkemällä ole annettu lapselle periksi. Tottelemattomuudesta tulee myös seuraukset, mielestäni ikätason mukaan ihan. Toisaalta saa kyllä itse osaan asioista vaikuttaa ja niistä päättää (esim minkä värisen paidan haluaa päälle, haluaako mennä leikkikentälle vai rannalle jne). Sanon selvästi ei jis tekee jotain kiellettyä. Mutta ei tosiaan tottele yhtään, ei kaikuu aivan kuuroille korville vaikka ymmärtää hyvin puhetta kyllä. Tuntuu että tekee tahallaan koko ajan kaikkea kiellettyä vaikka saa huomiota paljon muuten.
Neuvoja?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Neuvolatätinä ja itse omapäisen kolmevuotiaan äitinä voin sanoa, että olet tehnyt kaiken omalla tavallasi oikein. Teidän perhe on omanlainen eikä sen sisäiseen arvomaailmaan sovi kaikki täällä esitetyt tavat.
Ensinnä pitää ymmärtää, että tuollainen lapsen käyttäytyminen on täysin ikään sopivaa ja psykologisesta kasvusta katsottuna erittäin tärkeää. Hänen psyykkeensä kasvaa juuri niinkuin pitääkin. Toisin sanoen kasvatat järkevää ja "omilla jaloillaan seisovaa" ja pärjäävää nuorta.
Mitään täsmäkikkaa tuohon ei valitettavasti ole. Pääasia, että toimit samoin joka kerta ja kehut pienestäkin asiasta.
Huolehdi omasta jaksamisestasi, sillä lapsi aistii herkästi vanhemman "kiristyksen/väsymyksen" ja käyttää sitä kyllä hyväkseen. Jos sinulla on kumppani, kerro tunteistasi ääneen. Hän voi suhteuttaa tunteesi ja tilanteen oikeaan mittasuhteeseen.
Ja yritä lö
Neuvolantäti satuilee 🐷
Jokainen on tervetullut mukaan Elokapinaan.
Luomme aktiivisesti turvallisempia tiloja rodullistetuille, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville, vammaisille, maahanmuuttajille ja muille marginalisoiduille ihmisille. Pystymme luomaan kaikille oikeudenmukaista maailmaa vain, jos kaikki voivat olla sen luomisessa yhdenvertaisesti mukana.
Kieltäydy hyväksymästä nykyistä katastrofikehitystä ja tule mukaan kapinaan. Meidän on tehtävä tämä yhdessä. Me tarvitsemme sinua. Maailma tarvitsee sinua.
Haluatko tukea Elokapinan toimintaa rahallisesti? Voit nyt lahjoittaa rahaa Elokapinan toimintaa varten Elonvaalijat ry:n pienkeräyksen kautta!
Would you like to financially support Elokapinas activities? You can now donate money for Elokapinas campaigns and demonstrations through a small fundraiser via Elonvaalijat association!
ELOKAPINA!
Ei lapselle tarvitse aina lässyttää ystävällisesi. Kyllä voi joskus näyttää omat suuttumuksen tunteensa ja ärähtää vihaisellakin korotetulla äänellä,
Voimakasta lasta? Onko se pelkästään hyvä asia, jos jyrää muut alleen?