Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D

Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.

Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.

Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D

Kommentit (702)

Vierailija
181/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ku aloittajalla.

Olen itse asiassa etsinyt verkkokaupoista kivoja kotivaatteits, olisin ollut valmis niistä maksamaankin,mutta en halua mitään verryttelyasua kotona käyttää.

Mulla on usein vanhat löysät kangashousut, toppi ja vanha huppari.

Tai joogahousut ja pitkähihainen tekninen paita. Ilman alustoppia.

Teamseihin heitän siihen päälle tilanteesta riippuen neuleen tai jonkun ryhdikkäämmän paidan.

Vierailija
182/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit vaatteet piristää mieltä ja kyllä kotonakin. En jaksa uskoa että tänä päivänä joku on niin köyhä että kulkee kuluneiissa rikkinäisissä vaatteissa. Vaatteista on ylitarjontaa ja niitä jopa lahjoitetaan. Tori, FB paikalliset kirppikset. Se että käyttää kuluneita on oma valinta. Kaunis ei ole kallista. Vaatii vähän silmää löytää kauniita vaatteita halvalla. Ja tiedän mistä puhun. Olen opiskelija ja 2 lapsen yksinhuoltaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotiasu on kirkkaansininen onepiece-haalari (eli sellainen jättimäinen aikuisten potkupuku, jollaiset oli ”muotia” noin 10 vuotta sitten) ja sen alla yöpaita. Kohta tosin alkaa olla sisällä niin kuuma, että täytyy pistää onepiece kaappiin ja kaivaa se sieltä taas esiin syksyn tullen.

Vierailija
184/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on leggingsejä/shortseja ja trikoopaitaa. Jos tulee tarve vaikuttaa vähemmän kalsarit päällä olevalta, niin pitkä neuletakki päälle, mut olen kyllä sillä lailla turtunut että omien ovieni sisällä hyväksyn nykyään legginsit housuina. Mekot on mukavia kans, mutta etätyöläisenä on enemmän aikaa ja tarvettakin liikunnalle, niin jäävät vähemmälle käytölle. Leggareilla voi vetää joogatuokion tai kevyen kävelyn suoraan työpäivän perään.

Yhdyn siihen, että etäilyn alkaessa tuli rentouduttua laittautumisen jälkeen liikaakin, nyt olen koettanut skarpata minimaalisen meikin (ripsari ja kulmakynä)ja hiusten suhteen. Kaupunkitreffit on harvinaisempia niin parempi olo itsellekin nätimpänä.

Vierailija
185/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla. Lököhousut ja toppi tai alusvaatteissa (kesällä kuuma). Ennen lapsia kuljettiin kotona lähinnä alasti tai pelkissä kalsareissa.

Oliko sohvassa ja tuoleilla upeat jarruraidat?

Oikeastiko joku kotona istuu paljaalla perseellä kangaspinnoille? Ihanasti kusi ja pska tarttuu 🤮🤮🤮

Ilmeisesti et pyyhi huolellisesti vessassa etkä käy päivittäin suihkussa?

Oisko sama palstahullu jota yökötti ajatus että kylvetin vauvaa keittiön tiskialtaassa kun sinne tulee sitten "p-skaa"... Huom. en siis pyllyn pesusta puhunut vaan ihan perus kylpy. Joillekin vaan surullista kyllä tulee heti alastomuudest a mieleen likaisuus, meitä on moneksi.

Itse aiheeseen, mulla on p äällä tunika, kevyt neule ja pikkarit ja sukat. Sääriä mulla harvoin palelee, käsivarsia ja jalkoja kyllä, joten pukeutuminen tuppaa olemaan housutonta. Ei ole miestä häirinnyt, pääsee nopeammin hommiin (ja nopea pitää olla, lähinnä vauvan vaunupäikkäreiden aikaan ehtii;)) Miehelle jouduin aikanaa n opettamaan että kotihousut on vaihdettava jalkaan ettei tule lika ulkoa sisälle. Vieläkin helposti hänellä unohtuu farkut jalkaan jos en muistuttele. Tavatessamme ei siis nähnyt mitään outoa siinä että loikoisi vaikka sängyssä ulkohousuissa, mulle kotona opetettiin että ei koskaan housuja sängyssä, lahkeet kuitenkin kerää kaikki pölyt vaikkei mitään sinänsä likaista tekisi. Että ehkä mullakin kuitenkin on jotain likaisuustraumoja vaikka päinvastaisia kuin tuolla aiemmin kommentoineella, kun mun puolesta saa olla alasti ihan niin paljon kuin tykkää;)

Vierailija
186/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kehittänyt viimeisen parin vuoden aikana itselleni täysin uuden ja vieraan rutiinin; himaan saavuttuani vaihdan välittömästi pyjamahousuihin, villasukkiin ja rumaan huppariiin.

Pesen kasvot ja hampaat, käytän kasvovettä ja ihan liikaa jotain liian kallista anti-age kosteutusvoidetta.

Ongelmana tässä lähinnä on, että tosiaan ovea ei kehtaa aukaista, ei viedä roskia, tahi käydä kaupassa.

Mielenkiintoinen ilmiö - huvittuneena seuraan toimintaani. 

Ostin jopa elämäni ensimmäiset college-housut. Viimeksi omannut 13-v.

Korona-aika, keski-ikä?

Lapsena 1. luokalla piti vaihtaa kouluvaatteet ulkovaatteisiin pesuteknisistä syistä, mutta esim. parikymppisenä piti pitää katukredibiliteetti yllä habituksen osalta roskia viedessäkin.

Hirveä duuni tässä on lähinnä ulkoilemaan lähtiessä, tai videopuheln tms. kannalta. Joudun siis pesemään kasvorasvat pois ja riisumaan, pukemaan uudestaan.

Olen kuitenkin 46- vuotias mies. Olen ollut vuosia sinkku, tod.näk. parisuhteessa pukeutuisin toisin.

Vierailija
187/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan vaihda vaatteita kun tulen kotiin. Käytän laadukkaita, siistejä ja mukavia vaatteita. Viikonloppuisin, kuten nyt, olen usein alasti siihen asti kunnes lähden kotoa.

M46, sinkku

Vierailija
188/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleilen kotona ihan hirvittävissä vaatteissa, mukavuus ja helppous on ykkösasia. Tukka on aina nykeröllä. Häpeä myöntää, että nyt on vanhat sukkahousut, jotka olen leikannut legginseiksi, kun menivät rikki jalkaosasta. Sukat, joissa on reikä pohjassa ja kauhtunut t-paita. Tämä taitaa olla kyllä liikaa. Taidanpa mennä vaihtamaan osan noista ehjiin vaatteisiin, kun nyt tuli puheeksi.

Apua, tää oli paras :D Naurattaa ajatella sinua touhukkaana räätälöimässä vanhoja sukkahousujasi. Niksi-Pirkka-tasoa!

Ap

Vierailija
189/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?

Kyllä meillä on käytetty kotona jopa risoja vaatteita,arsinkin kesällä. Niin aikuiset ,kuin lapsetkin , myös omalla pihalla. Miksi laittaisin esim. pihatöihin hyvät vaatteet päälle. Kyllä vaatteet voi käyttää loppuun

Ei minun ihmisarvoni siitä huonone. Hyvin on lapsetkin menestyneet maailmalla, vaikka kotona näin toimittiin

Ihmisarvon määrittelee muut asiat

190/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinani tein ovelta ovelle- työtä, niin kerran yhdessä kalliin näköisessä talossa oven tuli avaamaan talon rouva. Hän oli viimeisen päälle puettu ja korkokengät jalassa! Minua alkoi ahdistaa ajatus siitä, että hän ei voi kotonakaan rentoutua, ei tarvitse niitä reikäisiä vaatteita pitää, mutta onhan näissäkin joku välimuoto. Mutta jokainen tekee niin kuin sopivimmalta tuntuu.

Vierailija
191/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleilen kotona ihan hirvittävissä vaatteissa, mukavuus ja helppous on ykkösasia. Tukka on aina nykeröllä. Häpeä myöntää, että nyt on vanhat sukkahousut, jotka olen leikannut legginseiksi, kun menivät rikki jalkaosasta. Sukat, joissa on reikä pohjassa ja kauhtunut t-paita. Tämä taitaa olla kyllä liikaa. Taidanpa mennä vaihtamaan osan noista ehjiin vaatteisiin, kun nyt tuli puheeksi.

Apua, tää oli paras :D Naurattaa ajatella sinua touhukkaana räätälöimässä vanhoja sukkahousujasi. Niksi-Pirkka-tasoa!

Ap

Eikä tämä aiempi ole edes ainut sukkahousujen tuunaaja!

Mä oon harrastanut jo pitkään ihan samaa. Talvisin ihana vetästä villaset sukkahousut, joista vaan puristava sukkaosa leikattu pois, kotona jalkaan. Päälle tarvittaessa kollarit vielä pakkasilla.

Vierailija
192/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan sekä mies että mä pukeuduttu just kuin Ap, tai paheminkin, ainakin jo 5 vuotta aina kotona. Ei vaikuttanut korona mitenkään.

Mulle kotona pääasia on, että vaatteet on älyttömän mukavat.

Mun mies ajattelee samalla tavoin myös kotioven ulkopuolella, joten usein en sen ulkopukeutumista ihan allekirjoita, mutta hyväksyn toki hänet just semmosena kun on. Joskus sanon, kun on turhan monet vellit valuneet fleecelle hällä sohvalla makuutasossa syödessään tosin joo, ettei toisten tarttisi kaupassa yökkäillä 🙄.

Itse siis hallitsen myös siistin, kauniin & tilanteen mukaisen pukeutumisen. Mutta ei mulla kotona mitään tilannetta ole, jos ei oo vieraita käymässä.

Ja mun miestä kiinnostaa mussa lähinnä se, mitä on vaatteiden alla.

Vierailija
193/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina viimeisen päälle ykköset päällä kotoilen. Televisiostakin katson pelkkiä asiaohjelmia. Klassista musiikkia soittelen flyygelilläni.

Vierailija
194/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pukeudun arkiseen kotelomekkoon, ehjät sukkahousut ja Cabor-balleriinat. Miehelläni on toki kauluspaita mutta solmiota ja pikkutakkia ei tarvitse pitää. Lapsemme saavat pitää college-asuja mutta 10-vuotta täytettyään on Pentillä suorat housut ja pikee-paita. Pikku-Tuijalle puetaan kiva pallokuvioinen puhvihiainen mekko, polvisukat ja sandaalit.

Vierailija
195/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5697 kirjoitti:

Kun aikoinani tein ovelta ovelle- työtä, niin kerran yhdessä kalliin näköisessä talossa oven tuli avaamaan talon rouva. Hän oli viimeisen päälle puettu ja korkokengät jalassa! Minua alkoi ahdistaa ajatus siitä, että hän ei voi kotonakaan rentoutua, ei tarvitse niitä reikäisiä vaatteita pitää, mutta onhan näissäkin joku välimuoto. Mutta jokainen tekee niin kuin sopivimmalta tuntuu.

Ehkä heillä oli juuri vieraita, tai sellaisia odotettiin saapuvaksi.

Vierailija
196/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on kotona kotivaatteet! Ollut jo lapsesta asti. Ne vaatteet millä käy julkisissa tiloissa, ovat "likaisia". Työvaatteet taas menee heti pesuun töitten jälkeen.

Vaatteet on kalliita, miksi pitäisin kokkaillessa tai siivotessa "kunnon vaatteita"?

Kotiasu on yleensä paituli, legginsit ja pitkä villatakki. Kaikki tietenkin nyppyisiä ja kulahtaneita.

Näin meillä Suomessa, köyhä kansa!

Vierailija
197/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän parempia vaateitani, enkä käytä niitä kuin kotini ulkopuolella. Pesen myös harvoin parempia lempi vaatteitani, etteivät ne vaan kulu tai haalistu! Osa paremmista vaatteistani on 20 vuotta vanhoja!!! Kotona voi käyttää huonompia, kuluneempia ja rumempia vaatteita. Ja esim farkut...käytän farkkuja aina kodin ulkopuolella, mutta en koskaan kotona, koska ne ovat epämukavimmat housut, mitä tiedän! Hyvältä toki näyttää.

Vierailija
198/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä käytän sukkahousuista leikattuja hiuslenkkejä ja pantoja, kerran lähdin kaupassa käymään ja kotona huomasin, että oli tällainen itsetehty ihonvärinen ponnarilenkki ollut sitten kaupassakin.

Eri

199/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap on lyhenne?

Vierailija
200/702 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdetaan aina vaatteet heti kun tullaan kotiin ja ne kotivaatteet on ns. rönttävaatteet. Ihan jo siksikin kun meillä on valko-kirjava kissa ja sitä kissankarvaa on joka puolella. Toinen syy vaatteidenvaihtoon on se, että haluan säästää niitä parempia vaatteita mahdollisimman pitkään kestäviksi, inhoan nimittäin vaatteiden shoppailua ja rahaa ei muutenkaan tuhlattavaksi ole. 

Mulla on nyt legginsit ja miehen vanha t-paita, ehjiä ja puhtaita. Miehellä on aina collarihousut ja joku vanha t-paita. Näillä kehdataan kyllä avata Wolt-kuskillekin ovi. Näin kesällä oleskelen paljon parvekkeella, joten ehjää vaatetta pitää olla. Kahden naapurin parvekkeelta näkee meille suoraan, joten ihan perse paljaana ei viitsi siellä hillua. Nämä on kyllä jo hyvin tuttuja naapureita, 16 vuotta jo tässä toisiamme katseltu, mutta silti. 

Myös yövieraille olen aina painottanut, että rönttävaatteet mukaan jos haluaa säästyä kissan karvoilta. Vaikka kuinka imuroisi, niitä on silti aina ja joka paikassa. Yövieraat on lähinnä mun sisko tai hänen aikuinen tyttärensä, ovat jo tottuneet tähän "rönttävaatteiluun".