Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
En ole ikinä hengaillut kotona missään erillisissä vaatteissa. Tällä hetkellä olen ylisuuressa t-paidassa (uusi, kaukana kulahtaneesta) ja alaosastolla on aatamin asu.
Olen usein ilman housuja kotona, paitana ihan tavallinen paita, jossa kuljen julkisillakin paikoilla. En ymmärrä miksi kotona pitäisi olla rytkyissä ja räjähtäneenä.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Mistä ap on lyhenne?
Alkuperäinen (kirjoittaja). Siis keskustelun aloittaja.
Meille molemmille estetiikka on tärkeää, joten vaikka kotona pukeudummekin rennommin, niin vaatteet ovat silti siistejä ja kauniita. Itselläni on mm. housut paksuhkosta, ryhdikkäästä trikookankaasta, jotka ovat sen verran siistit, että niissä voi liikkua myös kaupungilla samalla kun ovat mukavat päällä. Niissä on myös nätti rusetti vyötäröllä. Paitana voi olla siisti t-paita. Lisäksi käytän kotona erilaisia kietaisumekkoja tai trikookangasmekkoja. Talvella käytin usein trikookankaista minimekkoa nilkkapituisen villatakin kanssa. Minulle tulee hyvä mieli, kun näytän nätiltä ja söpöltä. Lisäksi meikkaan hieman joka päivä, vaikka olisinkin vain kotona. Koruja käytän myös sekä hajuvettä. Miehelläni on usein pellavahousut tai pellavapaita. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti pukeutua kulahtaneisiin lumppuihin kotonakaan, vaikka toki saatte niin halutessanne tehdä, eihän se minulta ole mitään pois.
Kotinaturistina olen ilkosillani aina kotona, yksinasuva 57 v nainen.
Korona-aikana on mennyt päiviä pelkästään munasillaan ja pilusillaan ollessa.
Istuessa on kyllä laitettu pyyhe alle. On kyllä välillä hormoonit nousseet ja sillee...
Mulla on kotona aina joku entisen työnantajan ikivanha mainospaita ja verkkarit. Nyt on leggarit, joissa on haaroissa iso reikä. Omalla pihalla kehtaa just ja just pyörähtää tässä asussa. Välillä säälittää mies ettei hän näe mua ikinä missään istuvista saati seksikkäissä vaatteissa, mutta minkäs sille mahtaa kun ei ole oikein mitään menoja nykyään. En todellakaan ala pitää mitään kotelomekkoja tai farkkuja kotona. Ihan psykopaatin hommaa.
Itse olen keksinyt tähän "ongelmaan" urheiluvaatteet. Hengailen niissä kotona ja niissä voi käydä ulkonakin kävelyllä tai vaikka kaupassa. Tietenkään en ehkä ensimmäisenä ravintolaan menisi niissä, mutta ei sekään ole poissuljettua :)
Molemmilla pitkikset ja t paidat :D
Ihanaa!!! Kiitos aloituksesta!!!
Mä luulin mun olevan ainoa!? :D
Hyvä, että on muitakin fiksuja!
Itse tosin havahduin laittamaan joitain lökövaatteita pois, kun laps kysyi:
"Äiti, miks sulla on reikiä paidassa?" :'D
Joku ketjussa sanoi: "et kai lastasikaan pukisi reikäisiin vaatteisiin."
Mä pidänkin reiät ja tahrat rajana kriteereissä - lapsilla!
Itselläni en kyl tahroja siedä, mut reikiä on löytynyt.
Em. kommentin takia muuttu sekin sit.
Mut löysiä ja pehmosia on edelleen <3
Oon huomannut sellaisen, et järjestään sellaiset ihmiset, jotka käyttää koko ajan farkkuja on jotenkin invalidisoineet itsensä, eikä taivu mihinkään, ovat sellasia pökkelöitä, nippanappa saa jalan toisen päälle istuessaan!? En tajua, mun on päästävä kyl istumaan vaikka jalat leuan alla, muuten ei kivasti veny kroppa toimivaksi.
Onko muut huomannu samaa?
Käytän rentoja vaatteita kotona. Kuitenkin siistejä, en mitään kulahtaneita, vanhoja, risoja. Sellaisia että kehtaan niissä käydä vaikka lähikaupassa. Ilman rintaliivejä olo on tosi epämukavaa joten ei tulisi mieleenkään ottaa niitä pois.
Sama t-paita sisällä ja ulkona paitsi jos on hiestä märkä niin vaihtoon. Sisä ja ulkoshortsit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdetaan aina vaatteet heti kun tullaan kotiin ja ne kotivaatteet on ns. rönttävaatteet. Ihan jo siksikin kun meillä on valko-kirjava kissa ja sitä kissankarvaa on joka puolella. Toinen syy vaatteidenvaihtoon on se, että haluan säästää niitä parempia vaatteita mahdollisimman pitkään kestäviksi, inhoan nimittäin vaatteiden shoppailua ja rahaa ei muutenkaan tuhlattavaksi ole.
Mulla on nyt legginsit ja miehen vanha t-paita, ehjiä ja puhtaita. Miehellä on aina collarihousut ja joku vanha t-paita. Näillä kehdataan kyllä avata Wolt-kuskillekin ovi. Näin kesällä oleskelen paljon parvekkeella, joten ehjää vaatetta pitää olla. Kahden naapurin parvekkeelta näkee meille suoraan, joten ihan perse paljaana ei viitsi siellä hillua. Nämä on kyllä jo hyvin tuttuja naapureita, 16 vuotta jo tässä toisiamme katseltu, mutta silti.
Myös yövieraille olen aina painottanut, että rönttävaatteet mukaan jos haluaa säästyä kissan karvoilta. Vaikka kuinka imuroisi, niitä on silti aina ja joka paikassa. Yövieraat on lähinnä mun sisko tai hänen aikuinen tyttärensä, ovat jo tottuneet tähän "rönttävaatteiluun".
Meillä on samantyyppinen tilanne. Kotona on kaksi kissaa, joten karvoja on lattioilla ja sohvilla aina. Kissat myös tykkäävät olla kainalossa ja sylissä. En halua siistien vaatteideni karvaantuvan, joten vaihdan vaatteet heti kotiin tultuani, puolisoni samoin.
Kotona pidän rentoja housuja ja paitoja. Ostan uusia kotihousuja tarpeen mukaan. Rönttäisimmät siirtyvät remppa- ja puutarhahommiin. Yläosina pidän yleensä sellaisia t-paitoja ja huppareita, joita ei enää haalistumisen tai muun kuluneisuuden takia viitsi ihmisten ilmoilla käyttää. Ihan puhtaita ja ehjiä vaatteita, mutta jonkin verran kulahtaneita. Epäsiisteyttä kotivaatteisiin tulee eritoten kissankarvoista.
Olen monesti suunnitellut hommaavani nykyistä nätimpiä kotivaatteita. En kuitenkaan ole viitsinyt, sillä kissankarvat saisivat ne ihan yhtä nuhjuisen näköisiksi alta aikayksikön. Tykkään myös loikoilla sohvalla, lattialla ja nojatuoleissa, venytellä, joogata yms. Vaatteiden on siis oltava sellaisia, että ne joustavat, mutteivat ”hulmua” tiellä.
Tällä hetkellä päälläni on t-paita, huppari ja kevyet viskoosihousut. Kyllä näillä kehtaisi kauppaankin lähteä, jos eivät olisi niin karvaiset. :D Kauppareissuja ja muuta rennompaa ihmisten ilmoilla oleskelua varten minulla on oma vaatekerta, samoin toimisto- ja muita siistejä vaatteita. Niitä säilytän kissojen ulottumattomissa.
Kotona mukavuus edellä, sitten kun taas pääsen/joudun toimistolle niin laitan farkut collareiden sijaan. Olen sen verran isorintainen, että ei tulisi mieleenkään muuta kuin korkeintaan röhnöttää sohvalla ilman rintsikoita. Ei tunnu kivalta kun yrittää istua jotakuinkin ryhdikkäästi ja G-kokoiset pitkulaiset rinnat tulevat melkein reisille.
Kaikki kulkevat alusvaatteisilla kesät talvet.
Olen todella tarkka tyylistäni, mutta kotona on joku tarve näyttää aivan karsealta. En ikinä näyttäytyisi näin perheen ulkopuolisten aikana.
Käytän sellaisia nukkantuneita paitoja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Mistä ap on lyhenne?
Alkuperäinen (kirjoittaja). Siis keskustelun aloittaja.
Wikipedian mukaan se on "aloituspostaaja".
Mukavia, kuten leggingsit ja t-paita, päällisenä väljä paitis. Kotiin palatessa hikisenä on ihana käydä suihkussa ja riisua kiristävät.
Mulla ei ole reikäisiä tai sellaisia vaatteita joilla ei voisi mennä kauppaan tai ulos, ja ihan toimistovaatteetkin on mukavia, ei kiristäviä eikä niistä tarvi päästä heti kotona eroon (pois lukien muutamat jakkupuvut ja vastaavat). Kotona puen yleensä urheilukamppeet koska lenkille jossain vaiheessa, jos tiedän olevat joku muu meno myöhemmin niin laitan jo aamulla farkut tms. Hajuvettä joka aamu, koska se tekee minut onnelliseksi.
Mulla on yleensä aina farkut ja huppari. Helteellä shortsit ja teepaita.