Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Mies hengailee koko päivän niissä vaatteissa, mitkä aamulla töihin pukee. Työpäivän sisällöstä riippuen ne voivat olla farkut ja neule, tai collarit ja t-paita. Itse en mitenkään voi käsittää illalla hengailua esim. farkut jalassa 😅 Hirveä ajatus! Itse kuulun ap:n kastiin, eli ensimmäisenä kotiin tultua lähtevät edustusvaatteet veke ja jotain löysää ja pehmeää päälle. Eikä missään nimessä alusvaatteita alle kotona 😅
Välillä häiritsee se, miltä näytän kotona, ja olen miettinyt joidenkin nättien ja mukavien oloasujen hankkimista. En ole saanut vielä aikaiseksi. Nyt kesällä on helppoa kun voi vaan käyttää jotain kevyttä mukavaa mekkoa.
Minulla on vaatehuoneessa oma hylly "kotivaatteille", eli puuvillaisille t-paidoille, pitkähihaisille, legginseille ja shortseille. Otan hyllyltä vaatteet silloin kun olen menossa nukkumaan tai urheilemaan tai aion hengailla koko päivän kotona. Joitain toppeja käytän myös esimerkiksi villapuseron alla. Rekissä sen sijaan on "edustuskelpoiset" vaatteet, eli ne, joita käytän töissä, kaupungilla ja juhlissa.
Yritän heittää kulahtaneet, reikäiset tai pinttyneesti likaiset vaatteet pois, jotta kotivaatteetkin olisivat edustavia. En onnistu siinä kuitenkaan niin hyvin kuin toivoisin, ja ne kulahtaneet vaatteet pyörivät yö- ja treeniasuina vuosikausia :)
Minulla ei ole kuin kunnon vaatteita. Kulahtaneet ja rikki menneet laitan heti roskiin tai teen niistä siivousriepuja. Kotona ollessani puen päälleni kevyemmät vaatteet, mutta aina puhtaat, ehjät ja siistit. Minulla ei ole suuria vastevarastoja, en ole myöskään varakas mutta mukavat, siistit vaatteet lisäävät hyvänolon tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.
Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!
Ap
Kotona myös ollaan hyvin eri asennoissa kuin julkisissa tiloissa. Ei röhnötetä selällään sohvalla nilkat ylöspäin sojottaen tai istuta pöydän ääressä niin, että toinen jalka on taitettuna penkille. Jos seisoo ja istuu suorassa, niin ei niiden vaatteiden silloin pitäisikään puristaa sen kummallisemmin. Ja tottakai asialliset vaatteet kun mennään ulos muiden ilmoille. Osoittaa myös kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan.
Onpas ihmisillä paljon neuleita. Mulla on ehkä kolme neulepaitaa. Muita yläosavariantteja on sitten vaikka kuinka.
Päätin pari vuotta sitten etten säilytä enää vaatetta jos se on rikkinäinen tai kauhean kulahtanut. Jos vaate on minulle tärkeä ja arvokas, niin korjautan sen tarpeen mukaan ja jos ei, niin heitän surutta pois.
Pyrin kuitenkin samalla ostamaan mahdollisuuksien mukaan sellaisia vaatteita, jotka kestävät aikaa myös ulkonäöllisesti, eli en ole aina uusimman muotivillityksen mukainen (esimerkkinä vaikka isot puhvihihat paitapuseroissa- minulla on vain niitä "tavallisia") joten sikäli ei tarvitse uusia vaatekaapin sisältöä muodin mukaan koko ajan.
Yritän myös pitää vaatevaraston melko pienenä (minulla on esim vain 2 farkut ja 2 suorat housut normaalisti käytössä, yläosina muutama laadukas neuletakki ja niiden alle paitapuseroita ja toppeja joitain erilaisia), ja minulla on sama juttu kuin aiemmalla kommentoijalla eli trikoopaitoja, legginsejä ym on yhdellä hyllyllä josta kotivaatteet sekä urheiluun vaatteet ja tangolla henkareissa sitten siistimmät kuten mekot ja paitapuserot. Neuleet yhdellä hyllyllä, paitsi muutama jotka tarkoitettu ulkoiluun.
Tällainen tietty onnistuu silloin helposti jos on siisti sisätyö kuten minulla, eri tilanne varmasti ihmisillä joilla erilainen työ ja vapaa-aika vaatimuksineen.
Mä en voi nykyään käyttää edes ihmisten ilmoilla housuja tms epämukavia vaatteita. Omistan siis aikalailla vain mukavia vaatteita, joilla voi hengailla kotonakin. Lisäksi oon nyt äitiyslomalla, joten pyrin pukeutumaan kivasti kotonakin, ettei koko ajan vaan oo nuhjaantunut ja kulahtanut olo, kun päivät kotona hengaan. Hiukset tosin meinaa unohtua harjata vieläkin 😅
Mulla siis vaatteet lähinnä leggingsejä, tunikoita ja mekkoja. Kotona riittää lyhyempikin paita toki, ihmisten ilmoilla pidän pyllyn kuitenki legsuissa peitossa, vaikka peittäviä ovatkin.
Kotivaatteet vaihdetaan päälle tietenkin.
Itse en kulje collareissa tms. Vaan hameissa, mekoissa tai sitten erilaisissa batiikkivärjätyissä haaremihousuissa. T-paitaa on jos jonkinlaista tai tunikaa. Niin ja käytän paljon koruja, niistä osa poistetaan vaatteiden mukana.
Rakkain vaatteeni kaikista on kasarilla mummoni neuloma Freddy Krueger paita. Se on reikäinen, paikattu ja kulahtanut. Menettänyt muotonsa, mutta niin vaan se viileellä ilmalla yhä menee päälle. Anoppi kulta lupas tehdä uuden ehjän, kunhan raaskin luopua tuosta vanhasta. Hän voi tehdä vaikka valmiiksi reikäisen, kun näki semmoisen Rupaul showssa. <3
Mies taas kulkee flanellipöksyissään ja t-paidassa. Lapset myös vaihtaa kotivaatteille.
Samantyylisissä vaatteissa kuljen julkisestikin. Muut eivät välttämättä eroa edes huomaa, mutta mä tiedän mitkä ovat kotivaatteet ja julkisen paikan vaatteet. :)
N49
Aikoinaan huvitti aamuisin lehtilaatikoilla, kun naapurit tokkurassa kävi lehteä noutamassa. Osa oli vielä pyjamissaan, aamutakeissaan ja kotivaatteissaan, sitten aina yksi rouva oli laitettuna.
20 vuotta myöhemmin tilanne on samansorttinen. Tuntuu, että vaatteet ovat jopa samat osalla ja pari miestä vaan kalsareillaan hakee postinsa, mutta edelleen tuo yksi rouva on laitettuna.
Rivarielämää <3
Rennot kulahtaneet kotivaatteet. Kriteerinä on että puhtaat ja ehjät pitää olla. Hauska ketju.
Joudun itse heittämään housuja usein roskiin, koska jostain syystä hiutuvat nopeasti haaroista. Niinpä ostan mm. Lidlistä usein legginsejä ja collegehousuja. Sitten saatan paksumpia urheilulegginsejä pitää arjessa kun ei kukaan täällä taajamassa paheksu urheiluvaatteita.
Omassa huoneessani ellen odota aviomieheni yllättävää ja miellyttävää vierailula, saatan käyttää löysiä vaatteita ja kotitakkia. Samoin mieheni istuskelee oman piironkinsa äärellä tahi nojatuolissaan tupakkatakissa, saattaapa joskus käyskennellä niissä huoneen ulkopuolellakin enkä koekaan tällaista rentoutta julkeana. Aterialle pukeudumme kuitenkin aina, jo kunnioituksesta luonnon antimia kohtaan, Myös perheen miehet pukeutuvat lounaalla shakettiin ja illalla smokingiin. Jos saamme päivällisseuraa, on tietenkin harkittava asetetta muodollisempaa pukeutumista.
Aina ei jaksa pukeutua. Silloin on kuitenkin syytä pyytää tuomaan ruoka huoneeseen.
VAnhemmat päättävät myös millä kielellä lounaalla keskustellaan - näin siis oman perheen kesken. Mieheni suosii klassisia kieliä koska hän odottaa että pojat ryhtyvät lääkäreiksi ja haluaa että latina ja kreikka ei tuota vaikeuksia. Minä puolestani valitsen usein ranskan, tuon romantiikan kielen jonka taito on ihan välttämätön seurapiireissä.
Mua huvittaa nämä toisten kauhistelevat viestit, joissa ihmetellään missä "ryysyissä" ihmiset ovat kotonaan. Tai että se miest tai vaimo näkee puolisonsa meikkaamattomana tai verkkareissa. Sanoisin, että aika pinnallinen ajatusmaailma. Eikä ne vaatteet tai ulkokuori meitä tee paremmiksi ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan huvitti aamuisin lehtilaatikoilla, kun naapurit tokkurassa kävi lehteä noutamassa. Osa oli vielä pyjamissaan, aamutakeissaan ja kotivaatteissaan, sitten aina yksi rouva oli laitettuna.
20 vuotta myöhemmin tilanne on samansorttinen. Tuntuu, että vaatteet ovat jopa samat osalla ja pari miestä vaan kalsareillaan hakee postinsa, mutta edelleen tuo yksi rouva on laitettuna.
Rivarielämää <3
Tämä. Edellisessä osoitteessa törmäsin naapurin mieheen aina koiraa aamulla aikaisin ulkoiluttaessa ja hän kävi postilaatikolla hakemassa lehden aina pelkissä kalsareissaan kesät talvet. Ei välillä tiennyt mihin olisi tuijottanut.
Tavallisiin arki kotivaatteisiin pukeudutaan.
Lapset kuitenkin menevät vielä päiväkodista noudon ja päivällisen jälkeen leikkimään pihalle.
Joko mies tai minä valvotaan heitä vuorotellen ja leikitään heidän kanssaan.
Mukana on usein myös usein naapureiden ja muitakin lapsia.
Työn jälkeen on käytävä myös kaupassa ja talvi-iltoina meillä on kummallikin omat harrastuksetn kerran viikkoon, vuorotellen.
Ei ole oikein aikaa pukeutua mihinkään ressu-rässy-römppä tai vastaaviin vaatteisiin.
Kehnoimmat vaatteet meillä on yllä, kun tehdään mökillä kunnostushommia ja myllätään puutarhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
Lisättäköön tähän vielä, että heti säiden salliessa alan pukeutua hulmuavahelmaisiin mekkoihin, jotka ovat päällä aivan taivaallisen mukavia. Kuin kauniimpi versio rumista kotiteltoistani. Niillä ei vaan Suomessa valitettavasti pärjää kuin ehkä sen puoli vuotta.
Ap
Siis miten pärjäät aloituksessa mainitsemillasi shortseilla, joissa puolet kintuista on paljaana, mutta et maksihameella, joka ulottuu nilkkaan asti? Pakko täsmentää (tällä palstalla kun ollaan...), että en kysy vihamielisesti, vaan mielenkiinnosta. :)
Tarkoitin tuolla lähinnä kodin ulkopuolista pukeutumista. Toki kotioloissa pärjäisin mekoissanikin! Mutta sellaisessa ei ilkeä lötköttää pitkin poikin :D Varoisin koko ajan rikkomasta ja sotkemasta sitä. Kotona ollessani usein venyttelen tai jumppailen telkkaria katsellessa tai saatan vaikka maata pörrömatolla lukemassa kirjaa. Oon tällainen retkottelija. Kokkaan myös usein ja paatoksella ja siinä saattaa rapatessa vähän roiskua.
Voisin tietysti hankkia rumia ja mukavia kotimekkoja joita ei tarvitsisi säästellä mutta sitä varten mulla on mieheni t-paidat kokoa XL. Käytännössä sama asia! Hän on ilmeisesti jo alistunut kohtaloonsa koska viikkaa nykyään suosikkini suoraan minun puolelle kaappia :D
Ap
Oleilen kotona ihan hirvittävissä vaatteissa, mukavuus ja helppous on ykkösasia. Tukka on aina nykeröllä. Häpeä myöntää, että nyt on vanhat sukkahousut, jotka olen leikannut legginseiksi, kun menivät rikki jalkaosasta. Sukat, joissa on reikä pohjassa ja kauhtunut t-paita. Tämä taitaa olla kyllä liikaa. Taidanpa mennä vaihtamaan osan noista ehjiin vaatteisiin, kun nyt tuli puheeksi.
Olen tehnyt töitä kotona yli kymmenen vuotta. Ostan kotivaatteet ihan erikseen kaupasta ja uutena. Minulla, leggareita, mekkoja, tunikoita, kivoja kollareita ja villapaitoja. Olisi kurjaa tehdä töitä ja hengailla kotona virttyneissä pieruverkkareissa ja teeppareissa. Sen verran pitää olla kunnioitusta itseään kohtaan.
Kun tapaan kavereita tai liikun muuten kodin kodin ulkopuolella, minulla on normaalit kivat vaatteet. Koska tapaan melkein uusia ihmisiä, minulla on ollut monta vuotta sama ajaton setti vaatteita. Luultavasti käytän niitä vielä useamman vuoden ajan.
,
Mulla on kotivaatteet, mutta siistit sellaiset ja ihan varta vasten siihen käyttöön ostetut. Kotona käytän leggingsejä tai collegehousuja, t-paitoja ja collegepaitoja. Vaatteet ovat sen verran siistit, että kehtaan ne päällä käydä viemässä roskat eikä hävetä jos pyykkitupareissulla naapuri kävelee portaissa vastaan.
Kun on vaatteet kunnossa on kunnollinen olo ja kunnon vaatteet kunnollisella kunnon ihmisellä.