Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Joo, pukeudun rennosti ja rumasti kotona. En harjaa edes tukkaa. Jos olen koko viikonlopun kotona ja jos edes kaupassa ei tarvitse käydä, niin huhhuh. En pese edes hampaita. Kyllä mulla on kova siistiminen itsestäni su-iltana/ma-aamuna että on siinä kuosissa että voi lähteä töihin ja yleensäkin ihmisten ilmoille. Eli kyllä, "pulsuilen" kotona. Asiaa edistää vielä se, että asun yksin eli kukaan ei ole edes vieressä sanomassa että "kävisitkö suihkussa, siis edes pika?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.
Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!
Ap
Olen samanlainen :) Arvelen normivaatteiden epämukavuuden kotona ryhtyvän laajemmista liikeradoista. Harvemmin sitä ihmisten ilmoilla/toimistossa istuu risti-istunnassa, venyttelee sohvalla jne. Kodin lämpötila on usein myös korkeampi kuin ilmastoiduissa toimitoissa. Lahkeet laahaa helposti maata, kun ei ole kotona kenkiä jalassa.
Näinhän se on! Toimistolla tosiaan harvemmin tulee vääntäydyttyä kobra-asanaan tai lakkaamaan omia varpaankynsiä :D Mulla tosiaan tulee myös herkästi kuuma, läkähtyisin jos pitäisi olla kotona neule ja pitkät housut päällä.
Kiitos kaikille hauskoista ja mukavista vastauksista! Kiva tietää kaupungilla kulkiessa ja ihmisiä ihastellessa, että kotioloissa olemme kuitenkin (lähes) kaikki samanlaisia tursakkeita lökäpöksyissämme.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, eläkkeelle jäätyäni en käytä enää kauniita jakkujani ja muita tyylikkäitä vaatteitani. Olne hankkinut kivoja kotiasuja, sopii avata ovi jos joku vieras yllättää.
Meikit vanhenevat ja hajuvedet väljehtyvät, kauniit korut jäävät rasioihin. Nyt koronan aikaan vedän maskin ja arkiset vaatteet ylleni. Hajusevesiähän ei uskalla edes käyttää, joku allerginen alkaa pian rääkymään henkitoreissaan.
Tästä on toki se hyöyty että rahaa säästyy, mutta mihin minä nyt tungen rahani, kun lapsenikaan ei niitä tarvitse., päinvastoin osti juuri uuden television kun entinen simahti.
Koronan loputtua pistät tietenkin ykköset päälle ja lähdet vaikka teatteriin ja kuohareille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, eläkkeelle jäätyäni en käytä enää kauniita jakkujani ja muita tyylikkäitä vaatteitani. Olne hankkinut kivoja kotiasuja, sopii avata ovi jos joku vieras yllättää.
Meikit vanhenevat ja hajuvedet väljehtyvät, kauniit korut jäävät rasioihin. Nyt koronan aikaan vedän maskin ja arkiset vaatteet ylleni. Hajusevesiähän ei uskalla edes käyttää, joku allerginen alkaa pian rääkymään henkitoreissaan.
Tästä on toki se hyöyty että rahaa säästyy, mutta mihin minä nyt tungen rahani, kun lapsenikaan ei niitä tarvitse., päinvastoin osti juuri uuden television kun entinen simahti.
Koronan loputtua pistät tietenkin ykköset päälle ja lähdet vaikka teatteriin ja kuohareille!
Ap
Juuri näin, ja sijoitat ne rahasi siekailematta itseesi, ostat just sen kauniin mekon kun haluat ja otat kahvilassa kakun. Pitkän työuran tehnyt on sen ansainnut.
Yksin asumisen hyviä puolia: voi pukeutua ja olla pukeutumatta kuten haluaa.
En halua näyttää mieheni silmissä harmaalta ja resuiselta, sama pätee toisinpäin. Hänellä on yleensä kotiasuna farkut ja kauluspaita tai poolopaita, kesällä piké-paita. Minulla joko mekko, puolihame ja neule tai farkut ja t-paita tai tunika. Tällä hetkellä tumman siniset farkut, sinisävyinen, pallokuvioinen paitapusero ja alusasuna vaaleansiniset pitsirintsikat ja -pöksyt. Hiukset laitoin aamulenkin ja -suihkun jälkeen, kevyt meikki, joten ihan on siisti olo, ovikello saa minun puolestani soida koska tahansa eikä paniikkia synny.
Mies pukeutuu siistimmin meillä, välillä jopa farkut kotona jalassa. Mä taas vedän legginssit(voi olla reikäisetkin) ja jonkun t-paidan päälle heti kotiin tullessa. Kesällä suosin järkyttävää mekkoa. Tukka voi olla sotkussa, on usein kyllä arkenakin, on vaan ponnarilla.
Kaupassakin voin käydä näissä vaatteissa pikaisesti, pitkä takki vain päälle. Ja hirveässä kesämekossa leikkasin juuri taloyhtiön nurmikkoa yksi päivä. Jos menen kaverille viettämään sauna- ja leffailtaa niin otan kotivaatteet mukaan, ehkä astetta siistimmät legginssit tosin. Ovikelloa saa soittaa milloin vain.
Juuri viime viikolla kävi miespuoleinen kollega hakemassa tavaroita meiltä ja jäi kahville. Oli päällä kauhtunut yöpaita, tosin en olettanut hänen tulevan sisälle asti. Ollaan 10 vuoden aikana nähty toisemme kyllä hyvinkin rähjäisinä :D
Ikää minulla alle 30v, jos sillä väliä, ja maaseutukunnassa asun.(ei tosin taida yllättää.)
Kotivaatteet kotona. Eri vaatteet työssä ja asioinnissa kodin ulkopuolella
Minusta on ekologista käyttää vähän reikiintyneitäkin kotivaatteita. Olen lapsuudenkodista jo oppinut, että vaihdetaan kotivaatteet hygieniasyistäkin.
En pidä kodin ulkopuolellakaan vaatteita, jotka tuntuvat epämukavilta, mutta kotiin tullessa ne ripustetaan henkariin ja ehkä tuuletetaan. Kotona käytän lämpötilasta riippuen pyjamahousuja ja trikootoppia tai maksimekkoa. Joskus villakerrastoakin. Villasukat kuuluvat kotiasuun. Jos tarvitsen lisää lämmikettä, puen vanhan ja reikiintyneen merinovillaneuleen tai -neuletakin päälle. Olisi hulluutta heittää vaate roskikseen, kun kyynärpäässä on reikä. Aivan yhtä lämmittävä se on edelleen. En ole käsityöihmisiä, mutta tuleepa tuuletusaukkoja jos yllä olevassa vaatteessa on joku reikä jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Lököhousut ja toppi tai alusvaatteissa (kesällä kuuma). Ennen lapsia kuljettiin kotona lähinnä alasti tai pelkissä kalsareissa.
Oliko sohvassa ja tuoleilla upeat jarruraidat?
Oikeastiko joku kotona istuu paljaalla perseellä kangaspinnoille? Ihanasti kusi ja pska tarttuu 🤮🤮🤮
Aina olen (vuosikausia) ihmetellyt naapuria, joka mitä tahansa ulkotyötä tehdessään on aina kaupunkitakki (sama) päällään.
Me, keski-ikäinen lapseton pariskunta, ollaan myös ihan järkyttävissä ryysyissä kotona tai sitten kalsarisillaan tai yöpaidassa, nukkuessa sitten nakkena :D itse olen kyllä aika mukavuudenhaluinen myös julkisilla paikoilla, mutta on kylillä sentään ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Kotona painan menemään samoissa pieruverkkareissa kesät talvet ja kun en halua kiristää vyötärönaruja puristamaan itseäni, niin ne vielä roikkuu puolitangossa aina ylös noustessa. Paitana usein teknisen lämpöasun paita. Kadehtien katson jos mennään johonkin kaverille ns. yllättäen ja muilla on tyylikkäät kotivaatteet :D ja ollaan siis ihan keskituloisia, taloudellisesti voitais kyllä ostaa ihmismäisiä kotivaatteita, mutta tuntuu tyhmältä moisiin tuhlata kun nämä röntöt on niin mukavatkin, eikä haittaa jos näihin tulee jotain suttua :D
Olen aina pitänyt kotona eri vaatteita kuin kodin ulkopuolella, mukavuussyistä. Kotivaatteet voivat olla jostain kohdin rikki se ei mua haittaa, monesti kyllä vien sellaiset vaatteet mökille loppukäyttöä varten eli pihahommissa käytettäviksi. Vanhimmat koti/mökkikäytössä olevista vaatteista on yli 30 v takaa ja siitä huomaa, että silloin vaatteet tehtiin kunnon materiaaleista. Nykyään kun ostaa uuden vaatteen se ei välttämättä kestä kuin pari vuotta, materiaalit ovat huonoja. Eikä pelkästään vaatteiden materiaalit vaan ihan kaikki kodin tekstiilit.
Kaupassa käyn pyörällä tai kävellen eli lenkkivaatteissa - siisteissä.
Jos mulle tulee sovittu vieras, vaihdan vaatteet. Jos vieras tulee yllättäen, tapaa hän minut ihan peruskotivaatteissani.
Etäpalavereissa ei ole koskaan kamera päällä, joten ei tarvitse pukeutua edes vyötäröstä ylöspäin parempiin vaatteisiin. Konttorilla käydessä ihan perus työvaatteet ja hieman meikkiä.
Kotona pitää pukeutua hienoimpiin vaatteisiin ja ottaa sitten valokuvia ja esitellä niitä netissä.
Meillä on tehty etätöitä jo viime vuoden maaliskuusta alkaen. Työni on iltapainotteista.
Aluksi saattoi mennä niin, että verkkareissa ja t-paidassa tein etätyötäni, sen jälkeen roikuin muuten vain netissä, ja sitten nukkumaan, samoissa vaatteissa.
Nykyään, esim. järjissäni pysyäkseni, teen selvän eron yön ja päivän välille: päiväksi päivävaatteet, joilla kehtaa myös ulkoilla tai käydä kaupassa, ja yöksi yövaatteet.
Mutta ne kauniit toimistovaatteet pysyvät kaapissa toimettomina (:
Olen pienen kylän se toinen pappi. Virantoimituksessa lähes aina virkapaita tai ainakin Hyvin Siistit vaatteet. Ei huppareita, farkkuja jne. Vapaa-aikana käytän ihan kamalia (eli juuri näitä mukavia) vaatteita: crockseja, reikäsiä housuja, huiveja päässä, kun en jaksa laittaa hiuksia, kumppareita helteelläkin jne. Tietää seurakuntalaiset milloin olen töissä ja milloin vapaalla.
Tykkään käyttää kotona leggareita ja pitkiä, istuvia trikootunikoita, jotka ovat ihanat päällä sekä omaan silmään ihan kivannäköisiäkin. Ihan hyvin voisin piipahtaa niillä vaikka lähikaupassa tai kaupungilla. Yöpaitana sen sijaan minulla on pari ihan järkyttävää, kauhtunutta telttaa, joiden pääntiet ovat ihan venyneet imettämisestä :D niissä on kaikista mukavin nukkua, mutta vaihdan ne pois heti kun herään.
Aiemmin kuljin kotona aina collareissa ja hupparissa, mutta jotenkin tämä nykyinen kotiasu eksyy päälle useammin. Rikkinäiset tai nuhjaantuneet vaatteet käytän yleensä mahdollisimman loppuun puutarha- tai remppahommissa.
Käytän kotona samoja vaatteita kuin muutenkin arjessa. Vaatteeni ovat laadukkaita ja siistejä. Suosin pienyrittäjien luonnonmateriaaleista tekemiä vaatteita ja siistejä kierrätettyjä vaatteita. Joitakin vaatteita olen tehnyt myös itse. Mielestäni vaatteet on tehty käytettäväksi ja kauniisti pukeutuminen kotonakin tuo hyvää mieltä. Ei ole järkeä ostaa kalliita vaatteita, jos niitä ei tule käytettyä monta kertaa vuodessa. Myös lapseni puen siististi joka päivä. Vaatteita voi aina vaihtaa, jos ne likaantuvat ja useimmat tahrat lähtevät hyvin pesussa pois. Ja toki lenkillä käytän ulkoiluvaatteita, juhlissa juhlavampia vaatteita ja sotkevissa töissä, kuten maalaushommissa, remppuvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
Lisättäköön tähän vielä, että heti säiden salliessa alan pukeutua hulmuavahelmaisiin mekkoihin, jotka ovat päällä aivan taivaallisen mukavia. Kuin kauniimpi versio rumista kotiteltoistani. Niillä ei vaan Suomessa valitettavasti pärjää kuin ehkä sen puoli vuotta.
Ap
Siis miten pärjäät aloituksessa mainitsemillasi shortseilla, joissa puolet kintuista on paljaana, mutta et maksihameella, joka ulottuu nilkkaan asti? Pakko täsmentää (tällä palstalla kun ollaan...), että en kysy vihamielisesti, vaan mielenkiinnosta. :)
Olin kerran päättänyt hankkiutua eroon kaikista ns. rumista ja kuluneista vaatteista, koska ne alentivat itsetuntoa vaikka käytinkin niitä vain kotona.
Nykyään en käytä värejä mitkä eivät mielestäni sovi minulle enkä sellaisia vaatteita jotka eivät sovi vartalotyypilleni, mutta rennot ovat kaikki vaatteet vieläkin, vaikkakin tyylikkäämmät.
Ei liikaa detaileja niin kaikki sopii kaiken kanssa, paljon kivoja huppareita ja mustia isoja t-paitoja jotka sopii kivasti hameen kanssa. Verkkarit sopii harmonisesti yhteen yläosan kanssa, sukat on aina kivat. Pidän hiukset myös auki.