Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D

Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.

Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.

Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D

Kommentit (702)

Vierailija
101/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään harjaa hiuksiani läheskään joka päivä, en koe tarvetta. En vaikka kävisin toimistolla tai kaupassa tms, mutta silloin toki hiukset on kiinni jollain tavalla, eikä sitä harjaamattomuutta huomaa. 

Minäpä en edes omista hiusharjaa tai kampaa vaikka on pitkät hiukset.

Vierailija
102/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne hirveän rumat vaatteet on teille tullut? Miksi ylipäätään hankkia kotiinsa semmoisia vaatteita jotka on rumia? Minun kotivaatteet on joo kuluneita, mutta kun ne on alunperinkin olleet hyviä laadukkaita vaatteita, ne ovat ihan siedettävän näköisiä kuluneinakin. 10v vanha peak performancen huppari on hihansuista rispaantinut, mutta edelleen muodossaan ja nypytön. Saman merkin collegeissa on polvessa reikä, mutta ne edelleen istuu hyvin eikä ole nyppyjä. Jotkut neuleet on nyppyisiä, mutta muuten ihan ok vielä. Ei niitä töihin kehtaa laittaa, mutta ei ne nyt ihan hirveällekään näytä.

Ne siis olivat ihan nättejä joskus 500 eKr kun me ostin, mutta ahkerassa käytössä kuluneet rumiksi mutta ihanan mukaviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?

Lisättäköön tähän vielä, että heti säiden salliessa alan pukeutua hulmuavahelmaisiin mekkoihin, jotka ovat päällä aivan taivaallisen mukavia. Kuin kauniimpi versio rumista kotiteltoistani. Niillä ei vaan Suomessa valitettavasti pärjää kuin ehkä sen puoli vuotta.

Ap

tallinnassa paikalliset näyttivät pärjäävän 20 asteen pakksessa minihameissa

Ei muuta kuin onnea heille hyvästä kylmänsietokyvystä! Itselleni tulisi ihan saatanan kylmä ohuessa kesämekossa 20 pakkasasteessa. Semmoista se on, maailman sivu täynnä erilaisia ihmisiä.

Vierailija
104/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kotona rentoja kesäisiä mekkoja. Kun kotivaatteet on ostettu varta vasten sitä tarkoitusta varten, eikä ne ole vanhoja virttyneitä retkaleita, on ihan riittävästi pukeutunut kotona ollessa.

Vierailija
105/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en eilen pukenut edes päälleni koko päivänä, oli niin huono ilmakin ettei tehnyt mieli edes ulos.

Oli pelkkä aamutakki aamusta iltaan, etäpäivä ja pari palaveriakin meni siinä. 

Vierailija
106/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennosti, mutta aina ehjät ja puhtaat vaatteet. Semmoiset että voi kuitenkin lähteä niillä käymään kaupassa tai ei haittaa jos tulee yllätysvieraita.

Vierailija
107/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin pelkissä alusvaatteissa. Talvella alusvaatteet plus joku kulahtanu pitkähihanen paita.

Vierailija
108/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin just Real Housewivesejä ja mietin, että onpas ne rouvat tyylikkäinä kotonakin. Ajattelin, että pitäisi itsekin ryhdistäytyä ja pistää pikkumusta päälle ja korkkarit jalkaan. Mulla on tarkoituksella kotivaatteeksi ostettuja legginssejä ja h&m-neuleita, siitä tyylikkäämpää en pysty. Meikkaan kyllä joka päivä kotonakin ollessa, siistimpi olo.

Muuten ap kirjoitat hauskasti ja sujuvasti, kiva lukea.

Vierailija
109/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole ainoa! Mulla on usein leggingsit tai yöhousut jalassa ja ylisuuri t-paita. Toisinaan saatan olla yövaatteissa koko päivän :D

Vierailija
110/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa jo opittu aikoinaan pukeutumaan ja kavahtaa kun ystävät tulee ovella sitten vastaan pieruverkkari virityksissä vastaan sen kummemmin ajattelematta.

Vierailija
111/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, eläkkeelle jäätyäni en käytä enää kauniita jakkujani ja muita tyylikkäitä vaatteitani.  Olne hankkinut kivoja kotiasuja, sopii avata ovi jos joku vieras yllättää. 

Meikit vanhenevat ja hajuvedet väljehtyvät, kauniit korut jäävät rasioihin. Nyt koronan aikaan vedän maskin ja arkiset vaatteet ylleni. Hajusevesiähän ei uskalla edes käyttää, joku allerginen alkaa pian rääkymään henkitoreissaan.

Tästä on toki se hyöyty että rahaa säästyy, mutta mihin minä nyt tungen rahani, kun lapsenikaan ei niitä tarvitse., päinvastoin osti juuri uuden television kun entinen simahti.

Vierailija
112/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen jo lapsesta asti tottunut siihen, että kotona vaihdetaan heti kotivaatteet päälle, jotta ei tarvitse varoa sotkemasta ja rikkomasta niitä siistejä vaatteita, joissa oleillaan koulussa, töissä ja muualla kodin ulkopuolella. Ja kuten useampi muukin täällä on jo maininnut, niin jotenkin ne kaikkein mukavimmatkin asialliset vaatteet vaan alkaa tuntua epämukavilta heti, kun pääsen kotiovesta sisälle. Tavallaan siinä samalla sitten myös siirtyy sellaiseen rennompaan olotilaan myös henkisesti. 

Toisaalta omalla kohdallani on kyse myös siitä, että en halua kuljettaa kodin ulkopuolelta vaatteisiin tarttuneita pöpöjä ja muuta näkymätöntä likaa kotiini. Minusta vaan tuntuisi inhottavalta istua kotisohvalleni niissä samoissa housuissa, joissa olen istunut vaikkapa jossain julkisessa liikennevälineessä. Tästä syystä en myöskään käy edes lähikaupassa kotivaatteissa. Siihen nyt ei kuitenkaan kovin kauan mene aikaa, että vaihtaa ne farkut jalkaan ja laittaa jonkun päällyspuseron päälleen samalla kun keräilee muut kaupassakäyntiä varten tarvittavat tavarat mukaan. 

Mutta kyllä niissä omissa kotivaatteissani kehtaan kuitenkin avata oven paketin vastaanottoa varten tai käydä viemässä roskat. 

Vierailija
113/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä, en käytä vaatteita kotona.

Vierailija
114/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on niin eri tapoja. Mulla on kotona eri vaatteet kuin töissä, mutta ei mun kotivaatteet ole mitään pieruverkkareita. Mä käytän nyt etätöissä yleensä farkkuja ja vaikka neuletta, myös mekkoja.

Illalla saatan vaihtaa oloasun, löysemmät housut ja villatakin tms. Olen pienirintainen, joten ihan pakosti ei ole rintaliivejä. Mutta todella harvoin on tilanne, että en voisi avata ovea heti kun kello soisi. Jos käyn saunassa tai suihkussa esim treenin jälkeen niin, että kello on 20-21, niin saatan vaihtaa suoraan yöpuvun. Mutta en mä yöpuvussa keskellä päivää kulje ellen ole todella kipeä.

Mä heitän risat ja kuluneet vaatteet kierrätykseen. Käytän kyllä loppuun, mutta en mä risoja pidä, enkä kestolikaisia.

Mun isä, eläkkeellä jo vuosia, käyttää vanhoja puvun housuja kotihousuina. Nyt mennään ulkonäöstä päätelleen jossain 1980–luvun kerrostumassa. Mä kyllä olen melko säästäväinen, mutta en mä nyt vanhoissa jakkupuvuissa rupea kotona kulkemaan.

Vierailija
115/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs on kummallista ryysyläistä kotioloissaan!

Itse notkun aamutakissa ja yöpaidassa iltapäivään asti, mutta sitten siistit vaatteet ja meikki etc. 

En edes omista tuollaisia kaatisrytkyjä!!

Vierailija
116/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.

Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!

Ap

Olen samanlainen :) Arvelen normivaatteiden epämukavuuden kotona ryhtyvän laajemmista liikeradoista. Harvemmin sitä ihmisten ilmoilla/toimistossa istuu risti-istunnassa, venyttelee sohvalla jne. Kodin lämpötila on usein myös korkeampi kuin ilmastoiduissa toimitoissa. Lahkeet laahaa helposti maata, kun ei ole kotona kenkiä jalassa.

Vierailija
117/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kotona välttää huonommatkin vaatteet, kunhan ovat mukavia päällä. Olisi aika hölmöntuntuista olla kotona jotkut ykköset päällä jatkuvasti, kuin joku ministerinasu päällä :D

Jos ei ole kylille menoa niin en välttämättä viitsi partaakaan ajaa, sekin rasittaa vaan ihoa suotta jos ei ole minnekään menoakaan...

Vierailija
118/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pukeudun kyllä kotonakin siististi. Ei se sulje pois mukavuutta. Esim. tällä hetkellä päälläni on 3/4 -pituinen hame ja paitapusero. Molemmat ihanan viileää ja pehmeää viskoosia. 

Miehellä on yleensä kotona jotkut siistimmät vaellushousut ja t-paita tai flanellipaita. 

Meillä ei kyllä edes ole mitään rönttövaatteita. Jos tulee joku reikä muuten hyvään vaatteeseen, parsin sen siististi. Jos vaate ei näytä siltä, että sen kanssa kehtaisi mennä enää ihmisten ilmoille, teen siitä rättejä autonpesuun tms.  (mielestäni niin huonokuntoista ei voi panna enää edes uffiin.) 

Miksi ihmeessä pukeutuisin ventovieraita varten, mutta kaikkein rakkaimman ihmiseni, eli mieheni, kanssa olisin aina kuin mikäkin kassialma? 

Vierailija
119/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieruverkkarit ja reikäinen t-paita.

Vierailija
120/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 1,5 vuotta kotona meidän kuopuksen kanssa ja kyllästyin röhnävaatteisiin, esim. collegehousut eivät sovi vartalotyypilleni vaan valuvat aina ärsyttävästi, vaikka olisivat oikeaa kokoa. Aloin viime syksynä käyttää kotona mukavia mutta nättejä maksimekkoja, talvella pitkähihaisia siis. Kätevästi alle saa paksut sukkikset, jos on kylmä. Kesällä käytän myös ihania hulmuhelmoja. Joskus pidän kyllä ihan mustia trikoita kotona. Minulle tulee kivempi olo, kun päällä on nätti mekko eikä kauhtuneet colleget (ne päällä teen ulkona maalaushommia).