Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?
Olen samaa mieltä, että itselle tulee parempi olo kun on siistit ja kivan näköiset vaatteet päällä. Toki kotivaatteet ovat rentoja ja mukavia päällä, mutta eivät kuitenkaan mitään kulahtaneita rytkyjä.
Ei minulle tule. Parempi olo tulee kun saa laittaa mahdollisimman mukavat vaatteet päälle, ulkonäöstä viis. Saan pukeutua siististi ihan riittävästi muualla.
Voihan ne siistitkin vaatteet olla todella mukavat...
Onneksi on näin tärkeä ketju kaivettu esille vuoden takaa... mikä pointti?
Juu, kyllä olen kotona löysäilyvaatteissa. Mutta sellaisissa kumminkin, että niissä kehtaa mennä lähikauppaan ja lenkille. Esim. jumppatrikoot ja iso neule tai collegehousut ja collegepaita. Rintsikoita käytän aina vaikka olenkin pienirintainen. Jos käyn jossain, saatan pitää "hienomman" yläosan koko loppupäivän mutta farkut/hameen heitän saman tien pois kun pääsen kotiin ja vaihdan mukavampiin vaatteisiin.
Jos olen koko päivän kotona, en jaksa välttämättä esim harjata hiuksiani vaan ne on isona sotkukekona pään päällä. :D
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kotona kuuluu pukeutua parhaimpiinsa. Eikö niin tee kaikki? Olen 50-luvun ihminen, ja jo silloin oli kotiäiditkin huoliteltuja korkokenkineen ja siisteine mekkoineen. Kotimekko puettiin kun siivottiin.
Aamutossujen on oltava korolliset, helposti jalkaan työnnettävät, ja ihana tupsupallo koristeena.
Kun mies tulee kotiin puku päällä luonnollisesti, on rouva vastassa meikattuna ja kauniissa kampauksessaan, lapset ovat myös puhtaita ja siististi puettuja silloin, kun mennään yhteiseen pöytään.
Ei siitä mitään tulisi, jos kotona antaisi periksi ja ns. lössähtäisi sohvalle jossain löysässä asussa.
Kotiäidit olivat jotain muuta kuin nyt, ovat usein ylipainoisia tankkeja, joilta ei korkokengissä kävely suju
Meillä sama meno - edelleen. Näin kahden vuoden jälkeen olen kyllä miettinyt että satsaisin uusiin lököasuihin. Mutta siis miettinyt vasta, en toki ostanut vielä mitään.. :-)
Mahdollisimman mukavissa vaatteissa olen kotona. Jos joku vaate on kauhtunut ja siihen tullut reikiä niin ettei korjatakaan viitsi enää niin kotona se menee vielä. Leggingsit kuluvat helposti rikki ja niihin tulee helposti paljon reikiä mutta onhan nykyään farkutkin reikäisiä jo ostettaessa, kyllä reikäleggingsit kotona kelpaa.
Olen viimeikoina laihtunut kymmeniä kiloja ja vanhat t-paidat ja colleget näyttävät teltoilta päälläni, mutta käytän niitä edelleen kotosalla. Olen siis ihan kassialma kotona, mutta niin kauan kuin vaatteet ovat mukavat päällä ja tarpeeksi lämpimät niin ne kelpaavat kyllä minulle kotioloihin.
Kyllästyin meikittömään trikoolookiin, jolla vedin syksyyn saakka ihan videopalaveritkin, mutta kyllästyin kulahtaneeseen olemukseeni ja nyt taas meikkaan, laitan hiukset ja puen kauniit vaatteet. Luulin vanhentuneeni kamalasti parin vuoden aikana, mutta nyt kun hieman vaivaudun, näytänkin ihan hyvältä. Ja onhan se kiva jos mieskin näkee kotona sitä hyvännäköistå vaimoa eikä vain nuhjuista versiota.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä olen kotona löysäilyvaatteissa. Mutta sellaisissa kumminkin, että niissä kehtaa mennä lähikauppaan ja lenkille. Esim. jumppatrikoot ja iso neule tai collegehousut ja collegepaita. Rintsikoita käytän aina vaikka olenkin pienirintainen. Jos käyn jossain, saatan pitää "hienomman" yläosan koko loppupäivän mutta farkut/hameen heitän saman tien pois kun pääsen kotiin ja vaihdan mukavampiin vaatteisiin.
Jos olen koko päivän kotona, en jaksa välttämättä esim harjata hiuksiani vaan ne on isona sotkukekona pään päällä. :D
Muuten samaa mieltä, mutta rintaliivien käyttämättä jättämistä tai käyttämistä en pitäisi osana "kunnon vaatteita". Meidät on niin opetettu siihen että kyllä rintojen pitää näyttää tietynlaisilta julkisilla paikoilla. Ilahdun aina valtavasti kun kohtaan varsinkin vanhemman ihmisen joka viipottaa menemään ilman liivejä. Ja kommenttini ei ole tarkoitettu negatiivisesti niille jotka liivejä käyttävät, ymmärrän senkin hyvin, mutta kaipaamme enemmän esimerkkejä niiden käyttämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?
Olen samaa mieltä, että itselle tulee parempi olo kun on siistit ja kivan näköiset vaatteet päällä. Toki kotivaatteet ovat rentoja ja mukavia päällä, mutta eivät kuitenkaan mitään kulahtaneita rytkyjä.
Ei minulle tule. Parempi olo tulee kun saa laittaa mahdollisimman mukavat vaatteet päälle, ulkonäöstä viis. Saan pukeutua siististi ihan riittävästi muualla.
Sulla ei siis ole ikinä ollut mukavia, mutta kuitenkin siistejä vaatteita? Ei kai mukavuus tarkoita, että on nuhjuista?
On toki, mutta ei niissä yhtään parempi olo tule kuin kuluneemmissa. Yleensä ne käytössä kuluu entistäkin pehmeämmiksi ja mukavammiksi.
Mistä ihmisille ilmestyy niitä kulahtaneita ja hirveitä vaatteita?
On ihan hirveitä rytkyjä kotivaatteina. Käytän joogavaatteiden lisäksi mieheni haaroista revenneitä käytöstä poistamiaan farkkuja ihanina lökäreinä. Siihen joku toppi ja nyppyinen villatakki ja muutama kerros villasukkia, ah. Miehellä reikäiset verkkarit ja mun 20 v. vanhoja teepaitoja XL-ajoiltani. Harjaan kyllä tukkani ja laitan korvikset ja ripsaria kotona etätöissäkin, mutta tuo vaateosasto ei vaan jaksa kiinnostaa. Ulos mennessä metsälenkkirötkyt taskuissa koirannameja ja kakkipusseja jne.
Mutta ei nämä mitään, näkisitte meidän mökkivaatteet :D
Joo. Haluan aina olla valmiina, jos yhtäkkiä saan päähäni lähteä jonnekin. Eik'ä sitä tiedä milloin iskee vaikka tulipalo ja joutuu kiireesti lähtemään. Muutenkaan en ole koskaan tykännyt vaatteiden vaihtamisesta, joten minulle on mukavinta olla perusvaatteissa iltasuihkuun asti. Sen jälkeen sitten laitan vain pyjaman/aamutakin, iltasihkun jälkeen en suostu enää lähtemään ulos.
Suht aina pieruverkkareissa ja hommapaidassa. Todella harvoin joudun pukeutumaan siistimmin ja tunnen oloni silloin tukalaksi. Ihanaa asua yksin!
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Lököhousut ja toppi tai alusvaatteissa (kesällä kuuma). Ennen lapsia kuljettiin kotona lähinnä alasti tai pelkissä kalsareissa.
Oho , paljonko teillä on sisälämpötila kun topissa voi oleilla??
Vierailija kirjoitti:
Suomi-nainen se taas näyttää, miten kotona pukeudutaan. Älkää sitten ihmetelkö, minne ne puolison halut ovat kadonneet tai ovat katoamassa.
M51
Älä taas kiukkua siellä sohvalla. Tuon just kylmän oluen ja otan ruokatilauksen vastaan. Mihin aikaan mahtaa olla nälkä, vai tuonko uuden oluen? Kenties lasi viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmisille ilmestyy niitä kulahtaneita ja hirveitä vaatteita?
Niin mitenkähän ne vaatteet oikein kulahtaa? Oisko ehkä ihan vaan käyttämällä. Minä joskus nuorempana ostelin vaatteita, myös niitä nättejä kotivaatteita. Se kauniskin kotiasu vaan ajan kuluessa kulahtaa ja venähtää eikä ole enää kaunis, mutta toki käytän sen kotona loppuun. Toinen vaihtoehto olisi toki lykätä ne roskiin tai vaatekierrätykseen muitten riesaksi ja ostaa uusia, mutta en oikein nää järkevänä että ne minun epämuodikkaat vanhat vaatteet kuskataan jonnekin Afrikkaan jossa niitä on jo ongelmaksi asti, tai kaatopaikalle, kun yhtä hyvin voin pitää niitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kauniit vaatteet piristää mieltä ja kyllä kotonakin. En jaksa uskoa että tänä päivänä joku on niin köyhä että kulkee kuluneiissa rikkinäisissä vaatteissa. Vaatteista on ylitarjontaa ja niitä jopa lahjoitetaan. Tori, FB paikalliset kirppikset. Se että käyttää kuluneita on oma valinta. Kaunis ei ole kallista. Vaatii vähän silmää löytää kauniita vaatteita halvalla. Ja tiedän mistä puhun. Olen opiskelija ja 2 lapsen yksinhuoltaja.
Minulla se on ainakin ihan tietoinen valinta. Olen ihan tietoisesti vähentänyt kulutustani ja pyrin käyttämään entiset mieluummin loppuun kuin ostamaan uusia. Saan mielihyvää onneksi muualtakin kuin kauniista vaatteista, en tarvitse niitä piristämään itseäni. Ja toisaalta on sitten kaksin verroin kivempaa laittautua nätiksi kun lähtee jonnekin, ja säilyy ne kauniit lempparivaatteet hyvinä pidempään kun ei kuluta niitä kotona :)
Pukeudun aina mukaviin, ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin, kotona tai muualla. Tosin en edes omista silkkipaitaa tai jakkupukua. Juhliin pyrin pukeutumaan parhaimpiini, mutta eivät nekään vaatteet mitään iltapuku tasoa ole. Muutoin vietän normaali arkea normaaleissa arki vaatteissa, eli farkut tai vaellustyyppiset housut, T-paita ja huppari/college/neule tms. Vaatteet ovat sopivia ja ostettu mukavuus edellä, joten eivät kiristä eivätkä ahdista. En siis tarvitse erikseen vaatteita kotiin, kauppaan, kylään jne. Töissä on työvaatteet, omia ei tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihdetaan heti mukavat kotivaatteet kun päästään ovesta sisään. Vaihtoehtomuodin vaatteet on kalliita eikä niitä viitsi kotona liikaa kuluttaa, plus saattavat vaurioittaa huonekaluja mikä sekin työlästä/kallista korjata. Ja kun molemmilta lentää liivit ja kireät housut pois niin pääsee helpommin käsiksi niihin toisen kivoihin paikkoihin...
Millaiset vaatteet saattaa vaurioittaa huonekaluja??? Haarniska?
Olen ollut kohta kaksi vuotta kotona etätöissä. Ei noita kissoja kiinnosta, että minkälaisissa pyjamissa hillun päivät pitkät. Jos Teams-palaveriin oletetaan laitettavan kamerat päälle, niin olen vaihtanut vaan siistimmän puseron. Taustakuvaksi joku random maisema, niin ei näy kotona oleva sekasorto. Talvella on ollut helppoa, kun on vetänyt vaan pitkän toppatakin kotivaatteiden päälle, niin ei ole tarvinnut sen kummemmin valmistautua eikä kukaan ole tiennyt, että minkälaisissa rääsyissä kuljen.
Välillä on pitänyt käydä toimistolla, niin kyllä on toimistovaatteet tuntuneet hirvittävän kiristäviltä ja pönöttäviltä.
En kyllä yhtään ole innostunut palata takaisin tavalliseen toimistomaailmaan.