Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan hankittu kotivaatteiksi collareita ja huppareita. Ovat siis ehjiä ja sen verran siistejä että kehtaa käydä ne päällä myös lähikaupassa ja päiväkodilla lapsia viemässä ja hakemassa.
Nuorempana pidin koti- ja yöpukuina ties mitä kulahtaneita ja reikäisiä kamppeita, jotain lapsuudenkodin nuukailuperinnettä sekin oli. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että voin pitää myös kotona ehjiä vaatteita, olen sen arvoinen. Hankin sitten pyjamia, collareita, t-paitoja ym. varusteita ihan vain kotona olemista varten.
Jonkin verran löytyy niitä kauheita reikäisiä vaatteita kaapin perukoilta, käytetään niitä maalaus-, remontti- ja sotkuisimmissa pihahommissa, en halua repiä tai sotkea ehjiä vaatteitani.
Aamuisin pesen kasvot ja hampaat sekä harjaan hiukset ja laitan siististi kiinni. Siinäpä se.
Työpaikalle, kaupungille, ravintolaan ym. menoihin laittaudun ja pukeudun siististi.
Yritin itse joskus jekuttaa itseäni pukeutumaan kotonakin vähän nätimmin ja ostin just söpöjä kotivaatteita. Nyt lojuvat liki käyttämättöminä kaapin pohjalla kun eivät ne kuitenkaan olleet yhtä mukavia kuin pehmeiksi kauhtuneet ja kropan muotoon venähtäneet vanhat riepuni :D
Hygieniasta minäkin olen kyllä tosi tarkka. Saatan olla kotona homssuinen mutta en koskaan likainen, eli ilman muuta vapaapäivänäkin kammataan hiukset ja harjataan hampaat, pestään kasvot ja laitetaan kosteusvoidetta jne.
Ap
Kyllä tuolla on mukavia UUSIA kotivaatteita saatavilla. Ostan yleensä urheiluliikkeistä näitä "lökäpöksyjä". College-paidat ovat vaikeampia, niitä on paljon joissa materiaali on jotenkin hiostava tai muuten vaan ärsyttävä. Tämän olen ratkaissut ostamalla pitkän aamutakin. Hengaan siis kotioloissa aamutakissa aina.
Just noin minäkin kotona pukeudun ja ihmisten ilmoille sitten siisti ja huoliteltu asu. Siisti ja huoliteltu ei välttämättä tarkoita, että niissä olisi epämukava olla, koska eihän työpaikalla tai kaupungilla missään rötkötetä rennosti, joten farkut ei kiristä. Ritsikoitakaan en pue silloin, kun yllä on paksumpaa vaatetta. Kesällä kai se on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
Ei siistit ja huolitellut vaatteet tarvitse välttämättä olla epämukavia ihmisten ilmoilla liikuttaessa, ainoastaan kotona rennossa löhöasennossa saattaa esim. farkut kiristää. Sitä paitsi moni työ vaatii laittautumista, ei asiakkaan eteen mennä pieruverkkareissa. Ei ainakaan minun työvuosieni aikana.
Kun konmaritin, heitin menee kaikki kauhtanat.
Opin että kotia arvostetaan olemalla rennoissa mutta siisteissä vaatteissa.
Ei pukeuduta. Kuntoilu-, jumppa yms. treenivaatteisiin pukeutuminen muuten kuin kyseisen hikiharrasteen yhteydessä on rahvaanomaista.
En pidä kotona rumia vaatteita.
Rennot kotivaatteet kuten farkut, t- paita ja neule. Hätätilassa voi nopeasti singahtaa kaupoille tai hakemaan lapsia harrastuksista, kun laittaa toppatakin päälle ja vetää pipon päähän.
Kohta kaksi vuotta olen pukeutunut muutamaa poikkeuskertaa lukuunottamatta collareihin, t-paitoihin, joita vaihtelen, mutta kotineuletakki on ollut joka päivä päällä.
Hiuksia en enää laita enkä meikkaa. Ennen olin tarkka tyylistäni, mutta nyt en näe syytä laittautua etätöissä. Tämä on oikeasti masentavaakin enkä tunnekaaan itseäni kovin naiselliseksi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleilen kotona ihan hirvittävissä vaatteissa, mukavuus ja helppous on ykkösasia. Tukka on aina nykeröllä. Häpeä myöntää, että nyt on vanhat sukkahousut, jotka olen leikannut legginseiksi, kun menivät rikki jalkaosasta. Sukat, joissa on reikä pohjassa ja kauhtunut t-paita. Tämä taitaa olla kyllä liikaa. Taidanpa mennä vaihtamaan osan noista ehjiin vaatteisiin, kun nyt tuli puheeksi.
Apua, tää oli paras :D Naurattaa ajatella sinua touhukkaana räätälöimässä vanhoja sukkahousujasi. Niksi-Pirkka-tasoa!
Ap
Mä teen tätä sukkahousutuunausta aina paksuille sukkahousuille. Ei siis ohuille nylon- sukkiksille.
Käytän tunikan/mekon kanssa talvikaudella paksujja sukkahousuja ja kun pohja ohenee puhki ja reikiintyy niin leikkaan sukkahousut nilkan kohdalta poikki. Niitä ei tarvitse edes huolitella ompelukoneella. Ja avot - minulla on leggarit. Ne kestävät vielä vaikka kuinka kauan kotikäytössä.
Tälläkin hetkellä minulla on jalassa tällaiset nilkasta poikki leikatut keinokuituiset paksut sukkahousut. Ostin ne lukioaikana. Kirjoitin ylioppilaaksi 1994 :D
Ei todellakaan. Miehellä yleensä kollarit ja risa t-paita, mulla yleensä legginssit ja joku löysä paidanrehjake. Mies nukkuu pelkissä kalsareissa ja mä t-paidassa ja shortseissa yleensä. Ihmisten ilmoille lähtiessä kummallakin farkut ja joku ei-risainen paita.
Itse en tykkää tai raaski käyttää rahaa uusiin vaatteisiin, niin siksi kotona pidän kotivaatteita ja ne ehjät, siistit vaatteet säästän esim työelämään, kavereiden kanssa kahvittelulle, anoppilaan kyläreissulla, mihin nyt milloinkin. Teini nyt on samoissa vaatteissa missä aina, mun mies on aina pelkät kalsarit ja sukat jalassa, koska hänellä on niin kuuma ja samoin meidän nuorimmaiset lapsemme ovat samanlaisia kalsarisankareja, heti kun koulusta kotiutuvat niin vaatteet lentää kaaressa ympäri huushollia. Ja se mua vähän ärsyttää, kun täällä kulkee 3 puolialastonta tyyppiä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Frakki päällä joka säällä.
Pingviinit osaavat pukeutua joka sään mukaan.
Kun etätyöskentely alkoi ja kotona oleilu muutenkin lisääntyi, hankin muutamia mukavia kotivaatteita. Yleensä olen leggingseissä ja kollarissa, kesällä t-paidassa. Vanhoja käyttövaatteita en "alenna" kotivaatteiksi vaan pidän kotona eri vaatteita kuin muualla. Kotivaatteet ovat sellaiset, että ne päällä kehtaan käväistä ruokakaupassa tai kirjastossa.
Korona-aikana on tullut hankittua lähinnä niitä "teams- yläosia" ja housuina kotona käytettyä joko pyjaman alaosaa tai ns. kotihousuja. Kauppareissuille toki pukeudutaan ihan siisteisiin perusvaatteisiin, mutta kun pääsemme kotiin ensimmäiseksi vaihdamme housuiksi ne kotihousut tai pyjaman housut :) Pyjamia tuli ostettua kolmet lyhyen ajan sisällä.
Havahduin samaan ilmiöön kuin ap kun vaihdoin kokopäiväiseeen etätyöhön kotonani. Rupesin hankkimaan siistejä olovaatteita jotka ovat mukavia. Nytkin päällä pitkä neule ja leggarit ja villatöppöset. Voisin ihan hyvin avata oven näissä vaatteissa jos joku koputtaisi. Ne vanhat kulahtaneet retkut olen säästänyt pihatöihin, remppaan ja maalaukseen ensi kesälle. Olen sen arvoinen että voin ostaa itselleni siistit ja mukavat kotivaatteet aina kun tarve tulee jottei kotona tarvitse pukeutua kuin puliveivari
Siinä vaiheessa, kun seksi alkaa kotona vähentyä niin sitä kummasti skarppaa vähän ulkomuotoaan omalle puolisolle. Kyllä sitä pyllylle taputtelua kaipaa, kun se jää pois ;)
skarppaaminen molemmin puolin ja omasta hygianistaan huolta pitäminen niin kummasti vaikuttaa myös omiin haluihin.
Ei nyt mitään toimistovaatteita päälle kuitenkaan, mutta ehjät ja skarpit koti vaatteet pitää jotenkin hyvän fiiliksen ja kauppaan voi lähteä samoissakin vaatteissa ihan hyvin, kun tukkakin on harjattu, hampaat pesty ja dödöt suihkittu.
Kotona mukavat vaatteet. Juhliin juhlavaatteet. Töihin työvaatteet ja lenkille lenkkivaatteet. Kyl roskat voi viedä kollareissa pipo päässä. Jumppapuistossakin vain instaan kuvia takovat vetää uusimmat kamppeet päälle ja seuraavat treenit meneekin ne mukavat treenikamat päällä. Meil tos naapuris kävi kylässä yks matami. 5 metrin pihamatkaa varten saunassa värkättiin kaikki meikit naamaan. Ja ykköset päälle. Ohan se ny kamalaa toisille käydä kaverilla saunassa jos joku sen naapuri näköö vilaukselta sen ilman meikkiä. Yhen toisen naapurin lastenvahdit puki lapset pihalle ykkösiin. Sit ne haukku mejän pieruverkkarit roskiksella. Kun normaalisti ne lapset oli omien vanhempiensa kanssa sellaset vaatteet päällä et sotkia saa... Tyhmien ihmisten hommaahan se on jos kotipihalla ollaan tyyliin juhliin menossa. Mut sellattiisii ihmisiäkin näköö on
Miten turhamainen voi olla jos kotonakin kiinnostaa miltä vaatteet näyttää?
Me ollaan miehen kanssa aika lämminverisiä. 😊 Itse varsinkaan en tykkää yhtään kuumista keleistä; talvellakin mulla on usein takin alla pelkkä T-paita.