Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi asunnot pidetään mielummin tyhjinä? Helsinki täynnä tyhjiä vuokra-asuntoja.

Vierailija
26.05.2021 |

Jätkäsaari, Munkkivuori, Pasila. Ihan pilvin pimein uusia hienoja vuokra- asuntoja jotka vuodesta toiseen pysyvät tyhjinä.

Eikö olisi järkevämpi pudottaa sen himskatin yksiön vuokra siitä 900 eurosta johonkin 600 euroon? Luulisi herrojen myös tienavan sillä paremmin, kun pitää niitä tyhjillään.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi luottaa vuokralaisiin enää. Ehkä asunto siis myyntiin, toisaalta raha pysynee siinä paremmin kuin tilillä.

Tuskin. Harva pankki ottaa useamman satasen kuussa palvelumaksua. Asunnosta pitää maksaa vastike vaikka se olisi tyhjänä.

Nyt en tatkoittanut pikkuhiluja, kuten vastiketta tai pankin palvelumaksuja, vaan sitä, miten inflaatio vaikuttaa rahan arvoon.

Asunnossa lienee tulevaisuudessa enemmän arvoa kiinni kuin tilillä makaavalla rahasummalla.

Vierailija
62/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Mun ystäväpiirissä olemme kaikki 30 vuotiaita, korkeakoulutettuja suurin osa. Olemme kaikki erittäin sivistyneitä ja kunnollisia. Meillä kellään ei vain ole vielä miljona kasaan jotta saisi oman asunnon Helsingistä. Joten vuokralla ollaan.

Aika ikävää leimata kaikki vuokralaisia huonoiksi.

Mun tuntemani korkeakoulutetut noin kolmekymppiset akateemiset ovat aloittaneet kaksioista Espoon puolelta, sieltä ovat vähitellen siirtyneet Helsingin puolelle. Ei kaikkea tarvitse saada heti.

Noin oli joskus ennen yleisemmknkin. Maailma on muuttunut "kaikki tänne heti mulle nyt".

Ei mitään tavoitteita, sitkeyttä, sisua, sinnikkyyttä, päämääriä, kärsivällisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen, on irtisanomisaika 6 kk.

Kannattaa ottaa huomioon kun tekee suunnitelmia.

Vierailija
64/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodittomien pitäisi saada asua niissä ilmaiseksi.

kyllä

syy on fasisti-helsinki, joka ei rakenna asuntoja köyhille.

rikkaat  tekee  bisnestä asunnoilla  ja  asunnottomuus sote.-asuntolapuljuillaan, jne....

Vierailija
65/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vuokraa niille, jotka saavat asumistukea.

Vierailija
66/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjille asunnoille pitäisi laittaa lisävero ellei pysty todistamaan että siellä asunut joku esim viimeisen vuoden aikana. Asuntopulan helpottamiseksi.

Tyhjien asuntojen omistajat tuosta tuskin tykkäisivät, mutta tuo olisi yleisen edun mukaista.

Veron ei pitäisi koskea muuttotappioseutujen asuntoja.

Vierailija
67/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Mun ystäväpiirissä olemme kaikki 30 vuotiaita, korkeakoulutettuja suurin osa. Olemme kaikki erittäin sivistyneitä ja kunnollisia. Meillä kellään ei vain ole vielä miljona kasaan jotta saisi oman asunnon Helsingistä. Joten vuokralla ollaan.

Aika ikävää leimata kaikki vuokralaisia huonoiksi.

Varmaan kannattaisi vähän laskea tasoa jos pitää saada miljoonakämppä eli toisin sanoen sata neliötä kantakaupungista... Muuten menee loppuikä vuokralla. 

Vierailija
68/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahneen tuottovaatimusta ei kannata puolustaa.

oli grynderi tai joku muu.

Vierailija
69/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiö ei enää  ole kannattava yksityiselle omistajalle. Niissä asuu usein rauhatonta väkeä, jotka muuttavat usein.  Tyhjistä   kuukausista tulee nopeasti vain tappiota. Vaarana asunnon väärinkäyttö.  Sitä  on  isossa kaupungissa  mahdotonta valvoa.    Sillon ei kannata ainakaan vieraalle  vuokrata.  Itse en  enää pidä yksiöitä, kolmioon  voi ottaa perheen  siellä kodista huolehditaan paremmin. Isä, äiti ja lapset ovat  hyviä  vuokranmaksajia.    Sinkut  asukoot  kunnan asunnoissa.  Kunnalla on varaa ottaa riskejä rahattomista  epämääräisistä luottokelvottomista  sinkuista. Meillä on onneksi  ihania vuokralaisia.

Vierailija
70/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko minkä vuoksi asuntosijoittamista ylipäätään tuetaan verovaroista?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjille asunnoille pitäisi laittaa lisävero ellei pysty todistamaan että siellä asunut joku esim viimeisen vuoden aikana. Asuntopulan helpottamiseksi.

Luuletko, että sijoitusasuntoja silloin enää kukaan viitsisi ostaa? Eli veron myötä vuokra-asuntoja poistuisivat markkinoilta.

Vierailija
71/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vuokraa niille, jotka saavat asumistukea.

Miksi ei? Mitä tämä tarkoittaa?? Ettei ole hyvä ihminen? Ihan järkyttävää!

Vierailija
72/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun poika vuokralla ja varmasti hyvä vuokralainen, aina kondiksessa kun menen (24 v, opiskelija Meikussa)

Meki ollaan pariskunta Helsingissä, Toinen opiskelee lääkäriksi. Asumistukea ollaan usein tarvittu koska määräaikaiset työsuhteet. Suvussa kaikki ovat joskus tarvinneet asumistukea. Kaikki kunnollisia ihmisiä.

Mä en ymmärrä mistä puhutaan. Varmaan taas jotain nettitrollausta ettei asumistukea saava voi olla hyvä vuokralainen. Kertakaikkiaan!

Vierailija
73/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh. Miks mun pitäisi maksaa ylimääräistä veroa siitä, että olen ostanut itselleni hyödykkeen? Mitä se kellekään kuuluu käytänkö sitä vai en tai kuinka usein, jos maksan vastikkeet?

Makaahan jengillä käyttämättömiä autoja, lukemattomia kirjoja ja jalkakylpylaitteitakin kotona. Entä käyttämättömät lomaosakkeet sitten? Törkeää vähävaraisten dissaamista, kyllähän siitä pitäisi lisävero lätkäistä.

Vierailija
74/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki virallisesti tyhjät asunnot ole oikeasti tyhjiä. Asuin kesätöiden ajan asunnossa, jonne en muuttanut osoitettani, koska mulla oli virallinenkin asunto ja perhe toisella paikkakunnalla. Vuokrantaja tarvitsi itse asuntoa silloin tällöin, joten vuokraa sitä vain lyhyemmiksi pätkiksi keikkatyöntekijöille yms. Kysyin pari kertaa myöhemminkin, mutta oli aina vuokrattu pitkälle.

Eli virallisesti asunto on tyhjillään, koska ihmiset eivät siirrä sinne työkeikkojen ajaksi osoitettaan, mutta oikeasti siinä asuu käytännössä koko ajan joku. Ei ole varmasti ainoa tuon tyyppinen asunto.

Vierailija
75/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tehdä niin kuin tuolla paremmissa kulttuureissa.

Asunnonvaltaus. Lain mukaan omistaja ei voi edes häätää jos valtaaja ehtinut asettua.

Tähän demari-hallitus tähtää. Kaikki yksityisomaisuus otetaan haltuun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006395987.html

Suomalaispariskunta kuuli, että heidän omistamassaan Espanjan-kodissa asuukin nyt joku muu – vieraiden laskuja he maksavat yhä: Poliisi on voimaton

lta-Sanomat on nähnyt kopion Espanjan poliisille tehdystä rikosilmoituksesta. Ilmoituksessa mainitaan, että kyse on maan lain mukaan ”lievästä rikoksesta”. Suomalaisen kiinteistönvälittäjän mukaan asuntoja vallataan Espanjassa jonkun verran. Jos asunto jää tyhjäksi, riski valtaamiselle kasvaa.

– Valtaajia on vaikea saada sieltä ulos. Käsittääkseni poliisien pitäisi olla paikan päällä, kun valtaus tapahtuu. Jos valtaajat pääsevät sisälle asti, poliisi on aika voimaton, hän kertoo.

Miten tämä voi olla nykyisen tai minkään edellisenkään hallituksen vika jos Espanjassa vallataan asuntoja?? Aika kaukaa haettu aasinsilta nyt. 

Espanjassa on erilainen laki tässä asiassa, Suomessa tulee virkavalta hyvin nopeasti paikalle jos tyhjään asuntoon menee valtaajia ja heidät häädetään ulos sieltä. Briteissä oli myös ennen noin, että valtaajia ei saanut ulos kovin helposti, mutta käsittääkseni laki siellä muuttunut enemmän Suomen lain kaltaiseksi. 

Vierailija
76/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla on pieni kaksio Töölössä.

Käyvät siellä, tai kävivät, n kerran kk, itse kävin 3-4 krt vuodessa.

Arvo on noussut 40 vuodessa melkoisesti.

Nyt veljeni esikoinen pyrkii Helsinkiin opiskelemaan. Mutta jos hän muuttaa asuntoon, eipä muut oikein siellä voi käydä.

Ja vuokratuloja olisitte saaneet noin 700 €/ kk, vuodessa 8400 €, kymmenessä vuodesssa 84 000 €. Kyllä vuokraaminen kannattaa, vaikka verottaja vie suuren osan. Saa ainakin juoksevat kulut, kuten yhtiövastikkeet katettua.

Helsingissä on pulaa asunnoista, joten helposti löytyy hyvät vuokralaiset. Vuosien varrella olen vuokrannut asunnon luotettaville ihmisille. Yksi vuokralainen asensi itse asuntoon astianpesukoneen, olisi maksanut pesukoneenkin, mutta maksoin sen tietysti. Yhdet vuokralaiset kotiutuivat niin hyvin, että kävivät yhtiökokouksissa ja raportoivat minulle talon tapahtumia. En ole koskaan pyytänyt viimeistä hintaa ja olen antanut alennusta vuokrasta remonttien aikana.

Vierailija
77/85 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla on pieni kaksio Töölössä.

Käyvät siellä, tai kävivät, n kerran kk, itse kävin 3-4 krt vuodessa.

Arvo on noussut 40 vuodessa melkoisesti.

Nyt veljeni esikoinen pyrkii Helsinkiin opiskelemaan. Mutta jos hän muuttaa asuntoon, eipä muut oikein siellä voi käydä.

Ja vuokratuloja olisitte saaneet noin 700 €/ kk, vuodessa 8400 €, kymmenessä vuodesssa 84 000 €. Kyllä vuokraaminen kannattaa, vaikka verottaja vie suuren osan. Saa ainakin juoksevat kulut, kuten yhtiövastikkeet katettua.

Helsingissä on pulaa asunnoista, joten helposti löytyy hyvät vuokralaiset. Vuosien varrella olen vuokrannut asunnon luotettaville ihmisille. Yksi vuokralainen asensi itse asuntoon astianpesukoneen, olisi maksanut pesukoneenkin, mutta maksoin sen tietysti. Yhdet vuokralaiset kotiutuivat niin hyvin, että kävivät yhtiökokouksissa ja raportoivat minulle talon tapahtumia. En ole koskaan pyytänyt viimeistä hintaa ja olen antanut alennusta vuokrasta remonttien aikana.

Helsingissä on remontit tosi kalliita, noin kolmasosan kalliimpia kuin muissa kaupungeissa. Tekee ison siivun, kun laskee kaikkien remonttien kustannukset. Eipä vuokratulosta paljon jää, kun laskee kulut ja verot.

Vierailija
78/85 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja jos et aja autollasi niin se tulee antaa jonkun autottoman käyttöön, eikös niin? Hurraa kommarit!

Vierailija
79/85 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustan yksiöihin tulee asumaan  usein ravintoloissa    viihtyvää väkeä,   ja  juomaan taipuvaisia. Siitä pääsee  kontaten kotiin, eikä tule taksikustannuksia. Ei enää  asu  perheitä yksiöissä. Niistä  tulee   paljon tyhjää tappiota  omistajalle. Samalla rahalla saa perheelle vuokrattavan  asunnon lähiöstä.  Mukava nuori  avopari  on paras  vuokralainen ja lapsiperheet.  Vasitike voi olla siitten aika iso. Minulla on vain   mukavia vuokralaisa.

Vierailija
80/85 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoista asunnoista pitäisi remontoida kaksi tai useampia pienempiä. Perheasuntoihin vaa ei ole niin kova kysyntä.