Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanna Marin maksattaa perheensä syömisen verovaroista

Kommentit (405)

Vierailija
241/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna joutuu vielä koriin tän kanssa. Kyse on veronalaista edusta ja jos on jättänyt ilmoittamatta sen verotuksessa, niin kyse on veropetos, rangaistus sakko tai maksimissaan 2 vuotta vankeutta.

Työnantajan maksamaan majoitukseen liittyvä aamiainen on verovapaa etu, jota nauttii kuusinumeroinen määrä suomalaisia säännönmukaisesti. Asia voi tietysti olla uppo-outo työelämää ja eritoten matkustamista tai eri paikkakunnalla oleilua vaativaa työtä tuntemattomille, mutta silti näin on vakiintunut verottajan ohjeiden mukainen käytäntö.[/

Ymmärrän työmatkaan sijoittuvan majoituksen aamiaisineen. Mutta asumiseen littyvä? Eikös Sanneli ihan nyt asu siel perheineen. Saanko minä myös hakea työmatkalle perheen mukaan aamiaiselle?

Sannan oma koti on Tampereella joten virka-asunnolla Helsingissä asuminen on työmatka.

Myös asunto Töölössä!

Vuokrattu ulos hallituskauden loppuun?

Vierailija
242/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa tässä on se, että jokainen teistä käyttäisi samaa etua sekuntiakaan miettimättä jos se olisi mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin outoa jos pääministerin pitäisi ostaa itse ruokia Kesärantaan.

Olen aina olettanut että ylöspito kuuluu asiaan.

Surullista ajatella että vain aamiainen. Ei voi olla todellista.

Ja mitä muuta. Sosialisteilla kun omat ja yhteiset rahat menee yleensä sekaisin. Tai oikeammin vain ne yhteiset.

Vierailija
244/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa."

Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mitä etuja te jätätte kättämättä, jotka teille laillisesi kuuluu? Esimerkiksi minulla olisi varaa makaa puhelin, netti, salimaksuni, lääkärikulut jne. itse, koska olen  kovapalkkaisessa työssä. Mutta koska nämä edut minulle kuuluvat, totta kai käytän ne. Maksan toki vastaavasti myös reippaasti veroja tuloistani. Ihan kiva, että on tällaisia pieniä etuja kompensoimassa.

Kuka kumma on valtioneuvoston kansluan pomo? Kuka ihme voi olla pääministerin alaisena toimivan kanslian pomo? Ei nyt millään tule mieleen, mutta häneltä pitäisi kysyä...

No luuletko että Marinilta viitsitään edes kysyä mistään aamiaiskuluista, jos hän painii koronan kanssa aamusta iltaan?

VNK:ssa pitää olla virkavastuulla töitä tekevät ihmiset (myös lakimiehet), joiden täytyy tietää mikä on oikea tapa toimia.

Jos vnk sanoo, että on ihan sallittua ajaa humalassa, niin ei se vapauta Saunaa rikoksesta. Vnk ei ole vapaudu vankilasta -kortti, jokainen vastaa omista rikoksistaan.

Aika kaukaa haettu vertaus... Henkilön johdossa olevan yksikön rahankäyttö ja rikoslakirikos. Ei VNK voi päättää rikoslaista.

Eikä myöskään muiden lakien noudattamisesta. Sanna vastaa itse siitä miten lakeja noudattaa, tuskin kukaan on pakottanut ottamaan aamiaista ilmaiseksi ja verottomasti vastaan.

Voi kamala.

Minulle on ihan itsestään selvää että Suomen kulloinenkin johtaja saa ateriat valtiolta jota johtaa.

Suorastaan järkyttävää jos vain aamiainen tulee valtiolta.

Pääministeri päivystää kaikenaikaa, kuin palomies joka ei olisi koskaan vapaalla.

Kaikesta sitä yritetään vääntää kohua, kun oikeaa kohuttavaa ei löydy.

Et näytä tehneen päivääkään mitään oikeaa työtä elämäsi aikana? Melkoinen saavutus mutta varmaan näille aktiivisimmille broilereille tyypillinen. 

Olen tehnyt monenlaistakin työtä, ikää 48v. En tiedä mikä anarkisti sinä olet, mutta minusta erittäin surullista jos pääministerin odotetaan ostavan itse ruokansa marketista kuin tavallinen pulliainen. Työ on maan vaativin, että kyllä olettaisi koko ylläpidon Kesärannassa kuuluvan asiaan.

Hävettää ihmisten nillittäminen. 

Oli johtaja mistä puolueesta kulloin tahansa, kyllä pitäisi olla itsestään selvää että ruuat tarjoillaan valmiina pöytään. En ymmärrä ajattelua että johtajan pitäisi olla samalla tasolla kuin kaduntallaajan, uskon hierarkiaan.  

Vierailija
245/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtioneuvoston kanslia on ilmeisesti jo vuosikymmenten ajan tulkinnut väärin tuota palkkiolakia. Minusta on täysin selvää, että k.o. laki ei koske pääministerin ja hänen perheensä elintarvikkeita. Summat ovat valtion budjetissa mitättömiä, mutta kyse on periaatteesta. Valtioneuvoston jäsenille (tai heidän perheilleen) ei voida ryhtyä maksamaan mitään muita korvauksia kuin mistä on laissa nimenomaisesti säädetty. Muuten avataan ovi merkittävästi isommille väärinkäytöksille. 

Kaikkein raskauttavinta asiassa on salaamisyritys. Eli on tiedostettu, että tämä etu ei näytä kansan silmissä hyvältä ja siksi sitä on koitettu peitellä. Tämä herätää kysymään mitä muuta VNK peittelee? VTV:n uusi pääjohtaja voisi ensi töikseen teettää erikoistilintarkastuksen VNK:ssa.

Vierailija
246/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa tässä on se, että jokainen teistä käyttäisi samaa etua sekuntiakaan miettimättä jos se olisi mahdollista.

Niin jos ei tarvitsisi välittää mainehaitasta tai jos olisi narsisti pääministeri.

Vierailija
247/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Sanna Marin ole luvatta noita aamiasrahoja mistään ottanut.

Nehän on valtioneuvoston kanslia eli VNK maksanut hänelle.  Kaikestista niistä on kuitit on olemassa.

Mistään väärinkäytöksestä ei ole kyse.

IS:ssä oli asiallisempi artikkeli asiasta. kun taas Iltalehti revitteli ja vihjaili oikein  kunnolla asiasta.

Sanna Marin ei ole kuitteja salanut, vaan VNK, kuten artikkelissa sanotaankin.

Kukap nyt haluaa kansalla julkisesti kertoa, mitä milloinkin aamiaiseksi itsekukin syö.

Miksi kummassa tuossa vanhasta käytännöstä nyt nousi lööpit, juuri nyt?

Taitaa olla vaalit syynä ja halu vähentää demarien kannatusta.

Kummallista että myös kokoomuksen pääminiseri on nauttinut samasta edusta.

Tai siis pääministerit, jotka ovat asuneet Kesärannassa, ovat saaneet saman edun.

Vierailija
248/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan Valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä. Aamiainen ei ole YLIMÄÄRÄINEN kustannus, sillä pääministeri perheineen söisi aamiaista joka tapauksessa.

Muistutan tässä vielä valtion matkustusohjesäännön aamiaisia koskevasta linjauksesta: "Jos majoittumismaksuun sisältyy aterioita, majoittumiskorvaus suoritetaan vain huoneen hinnan osalta. Mikäli aamiainen sisältyy hotellihuoneen kokonaishintaan, eikä asiakas voi itse valita sitä, maksaako hän aamiaisesta erikseen, ei aamiaisen osuutta majoittumismaksusta kuitenkaan vähennetä. Jos aamiaisesta kuitenkin peritään majoittumismaksuun sisältymätön erillinen maksu, ei sitä korvata erikseen."

Pitäisi tehdä viikarit ja laittaa myös Finnairin plus-pisteiden käyttö ja hotellimaksut syyniin.

Vierailija
249/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentointimahdollisuus poistettu kokonaan IL:n asiaa käsittelevistä jutuista.

Siellä oli ensin kommentteja aiheena Ajojahti ja suunniteltupaljastus. Sen jälkeen tuli tappouhkauksia Marinille.

Vierailija
250/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miika jyysti ulkkispillua kyrpäkivikovana...

Video lupaa paljon mutta antaa vähän

Vierailija
251/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vasemmiston kannattaja, mutta en näe tässä mitään ongelmaa. Tehtävän vastuullisuuden ja kiireet huomioon ottaen tämä on ihan järkevä ja ymmärrettävä työsuhde-etu.

Vierailija
252/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo mitään. Aikoinani Jollaksessa bussia odotellessa näin, kun Paavo Lipponen antoi virka-autossaan kyydin lapsilleen päivähoitoon. Siinä se auto odotteli, kun hetra pääministeri saattoi lapsensa. Hyvä demarit! Kyllä niin tärkeässä työssä pitää käyttää kaikki edut, jotka on tarjolla.

Vierailija
253/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun yhtä halvan työpaikkaruokalan kuin eduskunnassa. Halvalla menee.

Vierailija
254/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki tasavallan presidentin palkkioista: "Presidentillä on lisäksi asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta palkataan valtion varoilla."

Laki valtioneuvoston palkkioista: "Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista."

Eli aivan identtiset säännökset. Presidentin kanslian tulkinnan mukaan tuo ei mahdollista presidentin perheen ruokkimista. Valtioneuvoston kanslian mukaan pykälä kattaa aamiaisen paitsi pääministerille, myös hänen perheelleen (ja ilmeisesti myös lähisukulaisille jotka sattuvat olemaan kyläilemässä).

Ruuasta tuossa ei ole mitään mainintaa. Eli ateriaetu ei ainakaan tuohon lakiin perustu. Mihin se sitten perustuu?

Asunnon kunnossapito ainoa josta voidaan vääristellä että ymmärrettiin että aamiainen kuuluisi asukkaille , vähän niinkun kunnossapitoa .  Kerrankin selkeä säädös ja silti tulkitaan miten sattuu .

Vierailija
255/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ruokailu kuuluu pääministerin työn etuihin. Mikä ihme tässä on näin vaikea ymmärtää.

Yllättävämpää on, jos muut ateriat eivät kuulu, kun asuu Kesärannassa.

Vierailija
256/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhiä syyllistetään tuilla elämisestä, mutta se on ok että tonneja tienaavat ministerit maksattavat omia menojaan valtion varoilla.

Onkohan tässä nyt aika populistista mennä vertailemaan maamme pääministeriä maamme köyhiin? Pidän, anteeksi vain, pääministerin virkaa sen verran vaativana, että jos arkea ja hallintoa helpottaa aamiaisetuus niin mielelläni sen hänelle suon. Köyhienkin toivon saavan hyvän aamiaisen, mutta se ei järjesty tätä pääministeriä kurmoottamalla kaikkia pääministerejä koskevasta loppujejn lopuksi hyvin pienestä etuudesta, vaan ihan muilla toimilla, joita kannattaa miettiä kun tekee esim. äänestyspäätöstä. 

Sanna tässä kuitenkin rikkoo lakia ja kaiken päälle yrittää salata sen. Aamupala, iltapala tai mikään muu ruoka yksityisesti edustamisen ulkopuolella ei kuulu Kesärannan etuihin. Miksi sitä sanotaankaan, kun ottaa jotain omin lupinensa ja ilman maksua?

Ei ole laitonta ottaa vastaan työnantajan tarjoamaa ruoka-etua. Eikä myöskään ole laitonta valtioneuvoston kanslian tarjota tällaista etua. Sitä ei vain ole suoraan sanottu ääneen missään säädöksessä, että tällainen etu tulisi tarjota. Ilmeisesti kuitenkin näin on toimittu jo pitkään. Useamman pääministerin virkakauden ajan. Etuisuus ei myöskään ole sellainen joka olisi verotettavaa tuloa.

Joten ei ihan turha tässä on kenenkään huudella kenenkään syyllistyneen rikokseen. Mahdollisesti ehkä valtioneuvoston kanslia on toiminut vähän turhan avokätisesti. Olisiko siinä käytäntöjen tarkistuksen paikka? On pääministerillä varaa ostaa itse aamupalasämpylänsä. Vaikkakin koko kysymys on aika saivartelua kun kyseessä on kymmenen euron aamupala. Enemmän periaatteellinen kysymys.

Vierailija
257/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten käyttäisi. Olen enemmän Sauli Niinistö tyyppinen: maksan omat kuluni. Olen tehnyt työtä, jossa on pitänyt edustaa ja on ollut budjetti sitä varten. Mun laskut olivat aina maltillisia ja vaikka isännöinkin tilaisuuksia, niin en tarjoillut sen kummempia kuin mihin omilla tuloilla olisi varaa. Ja silti kauppaa syntyi. Oli työkavereita, jotka sitten toimivat ihan toisin. Ei sitä kauppaa sen enempää tullut.

Vierailija
258/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vasemmiston kannattaja, mutta en näe tässä mitään ongelmaa. Tehtävän vastuullisuuden ja kiireet huomioon ottaen tämä on ihan järkevä ja ymmärrettävä työsuhde-etu.

Tätä ruokaetua ei vaan mainita missään sopimuksissa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6454bc8a-f9ef-478e-9f42-74da97687…

-"Päätöstä ei löydy

Edun lakiperusta on kyseenalainen. Valtioneuvoston kanslia vetoaa ministeripalkkiolain kuudenteen pykälään, jonka mukaan:

”Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista”.

Lista ei sisällä elintarvikkeita eikä niitä mainita lain esitöissäkään. Iltalehti ei ole saanut valtioneuvoston kansliasta ymmärrettäviä perusteluja sille, miksi Kesärannassa perheineen vakituisesti asuvan pääministerin aamiaistarpeet katsotaan valtion varoista maksettaviksi.

Iltalehti pyysi myös saada valtioneuvoston kanslian päätöksen, jolla pääministerin ruokaostoksia on päätetty ottaa valtion maksettavaksi. Päätöksiä ei ole toimitettu."-

Vierailija
259/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhiä syyllistetään tuilla elämisestä, mutta se on ok että tonneja tienaavat ministerit maksattavat omia menojaan valtion varoilla.

Onkohan tässä nyt aika populistista mennä vertailemaan maamme pääministeriä maamme köyhiin? Pidän, anteeksi vain, pääministerin virkaa sen verran vaativana, että jos arkea ja hallintoa helpottaa aamiaisetuus niin mielelläni sen hänelle suon. Köyhienkin toivon saavan hyvän aamiaisen, mutta se ei järjesty tätä pääministeriä kurmoottamalla kaikkia pääministerejä koskevasta loppujejn lopuksi hyvin pienestä etuudesta, vaan ihan muilla toimilla, joita kannattaa miettiä kun tekee esim. äänestyspäätöstä. 

Sanna tässä kuitenkin rikkoo lakia ja kaiken päälle yrittää salata sen. Aamupala, iltapala tai mikään muu ruoka yksityisesti edustamisen ulkopuolella ei kuulu Kesärannan etuihin. Miksi sitä sanotaankaan, kun ottaa jotain omin lupinensa ja ilman maksua?

Ei ole laitonta ottaa vastaan työnantajan tarjoamaa ruoka-etua. Eikä myöskään ole laitonta valtioneuvoston kanslian tarjota tällaista etua. Sitä ei vain ole suoraan sanottu ääneen missään säädöksessä, että tällainen etu tulisi tarjota. Ilmeisesti kuitenkin näin on toimittu jo pitkään. Useamman pääministerin virkakauden ajan. Etuisuus ei myöskään ole sellainen joka olisi verotettavaa tuloa.

Joten ei ihan turha tässä on kenenkään huudella kenenkään syyllistyneen rikokseen. Mahdollisesti ehkä valtioneuvoston kanslia on toiminut vähän turhan avokätisesti. Olisiko siinä käytäntöjen tarkistuksen paikka? On pääministerillä varaa ostaa itse aamupalasämpylänsä. Vaikkakin koko kysymys on aika saivartelua kun kyseessä on kymmenen euron aamupala. Enemmän periaatteellinen kysymys.

Ja Marinin jos kenen pitäisi tuollainen tapa uudistaa. Ei ole tätä päivää. Vuodessa n. 3600 euron etu, neljässä vuodessa jo n. 15 000.

Vierailija
260/405 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa."

Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mitä etuja te jätätte kättämättä, jotka teille laillisesi kuuluu? Esimerkiksi minulla olisi varaa makaa puhelin, netti, salimaksuni, lääkärikulut jne. itse, koska olen  kovapalkkaisessa työssä. Mutta koska nämä edut minulle kuuluvat, totta kai käytän ne. Maksan toki vastaavasti myös reippaasti veroja tuloistani. Ihan kiva, että on tällaisia pieniä etuja kompensoimassa.

Kuka kumma on valtioneuvoston kansluan pomo? Kuka ihme voi olla pääministerin alaisena toimivan kanslian pomo? Ei nyt millään tule mieleen, mutta häneltä pitäisi kysyä...

No luuletko että Marinilta viitsitään edes kysyä mistään aamiaiskuluista, jos hän painii koronan kanssa aamusta iltaan?

VNK:ssa pitää olla virkavastuulla töitä tekevät ihmiset (myös lakimiehet), joiden täytyy tietää mikä on oikea tapa toimia.

Jos vnk sanoo, että on ihan sallittua ajaa humalassa, niin ei se vapauta Saunaa rikoksesta. Vnk ei ole vapaudu vankilasta -kortti, jokainen vastaa omista rikoksistaan.

Aika kaukaa haettu vertaus... Henkilön johdossa olevan yksikön rahankäyttö ja rikoslakirikos. Ei VNK voi päättää rikoslaista.

Eikä myöskään muiden lakien noudattamisesta. Sanna vastaa itse siitä miten lakeja noudattaa, tuskin kukaan on pakottanut ottamaan aamiaista ilmaiseksi ja verottomasti vastaan.

Voi kamala.

Minulle on ihan itsestään selvää että Suomen kulloinenkin johtaja saa ateriat valtiolta jota johtaa.

Suorastaan järkyttävää jos vain aamiainen tulee valtiolta.

Pääministeri päivystää kaikenaikaa, kuin palomies joka ei olisi koskaan vapaalla.

Kaikesta sitä yritetään vääntää kohua, kun oikeaa kohuttavaa ei löydy.

Koskeeko vain johtajaa vai koko perhettä ja sukua ?

Tietysti myös perhettä ja Kesärannan vieraita.

Olisi melko outoa että perheen jäsenet söisivät eri ruokaa, jonka hakisivat kaupasta, ja vain pääministeriä palveltaisiin ja tarjottaisiin ruoka.

Minä en tosin tiedä onko kesärannassa keittäjää ja palvelijoita. Aika surkeaa ellei ole. Kyllä soisin että valtion johtaja pääsee valmiiseen pöytään perheineen. Ei ole oikein arvolle sopivaa jos joutuisi työpaineiden ja kiireiden ohella valmistamaan ruokaa jne.

Toivottavasti Kesärannassa on kokki ja kaikki muu tarpeellinen henkilökunta.

Johan on moneen kertaan todettu, että tarpeellinen henkilökunta kustannetaan verovaroista. Ei tarvitse prinsessan marketin kassalla jonottaa ja kokkailla arvolleen sopimattomasti.