Sanna Marin maksattaa perheensä syömisen verovaroista
Kommentit (405)
Laki tasavallan presidentin palkkioista: "Presidentillä on lisäksi asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta palkataan valtion varoilla."
Laki valtioneuvoston palkkioista: "Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista."
Eli aivan identtiset säännökset. Presidentin kanslian tulkinnan mukaan tuo ei mahdollista presidentin perheen ruokkimista. Valtioneuvoston kanslian mukaan pykälä kattaa aamiaisen paitsi pääministerille, myös hänen perheelleen (ja ilmeisesti myös lähisukulaisille jotka sattuvat olemaan kyläilemässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli VNK maksaa 10e päivässä pääministerin perheen aamiaiskuluja?
No periaatteellisesti ehkä tärkeä kysymys kyllä.
Toisaalta kun ajattelee niin poliitikkojen "työlounaisiin" ja "illallislounaisiin" ja vastaaviin menee pelkästään alkoholikuluina ihan toisen luokan summia koko ajan.
Kuvitteletko että kulu jää 10 egeen päivässä kun mukaan luetaan kaikki se päätöksentekoprosessi, itse ostaminen ja Kesärantaan roudaaminen. Ei kukaan noita asioita talkoilla tee.
Minusta on aivan luonnollista että valtion johtajaa palvellaan ja ruuat ovat valtiolta.
Olenko liian konservatiivinen?
Outo ajatuskin että pääministerin pitäisi itse käydä marketissa jne.
Ei oikein arvovallalle sopivaa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa."
Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mitä etuja te jätätte kättämättä, jotka teille laillisesi kuuluu? Esimerkiksi minulla olisi varaa makaa puhelin, netti, salimaksuni, lääkärikulut jne. itse, koska olen kovapalkkaisessa työssä. Mutta koska nämä edut minulle kuuluvat, totta kai käytän ne. Maksan toki vastaavasti myös reippaasti veroja tuloistani. Ihan kiva, että on tällaisia pieniä etuja kompensoimassa.
Kuka kumma on valtioneuvoston kansluan pomo? Kuka ihme voi olla pääministerin alaisena toimivan kanslian pomo? Ei nyt millään tule mieleen, mutta häneltä pitäisi kysyä...
No luuletko että Marinilta viitsitään edes kysyä mistään aamiaiskuluista, jos hän painii koronan kanssa aamusta iltaan?
VNK:ssa pitää olla virkavastuulla töitä tekevät ihmiset (myös lakimiehet), joiden täytyy tietää mikä on oikea tapa toimia.
Jos vnk sanoo, että on ihan sallittua ajaa humalassa, niin ei se vapauta Saunaa rikoksesta. Vnk ei ole vapaudu vankilasta -kortti, jokainen vastaa omista rikoksistaan.
Aika kaukaa haettu vertaus... Henkilön johdossa olevan yksikön rahankäyttö ja rikoslakirikos. Ei VNK voi päättää rikoslaista.
Eikä myöskään muiden lakien noudattamisesta. Sanna vastaa itse siitä miten lakeja noudattaa, tuskin kukaan on pakottanut ottamaan aamiaista ilmaiseksi ja verottomasti vastaan.
Voi kamala.
Minulle on ihan itsestään selvää että Suomen kulloinenkin johtaja saa ateriat valtiolta jota johtaa.
Suorastaan järkyttävää jos vain aamiainen tulee valtiolta.
Pääministeri päivystää kaikenaikaa, kuin palomies joka ei olisi koskaan vapaalla.Kaikesta sitä yritetään vääntää kohua, kun oikeaa kohuttavaa ei löydy.
Et näytä tehneen päivääkään mitään oikeaa työtä elämäsi aikana? Melkoinen saavutus mutta varmaan näille aktiivisimmille broilereille tyypillinen.
Mielestäni kuitit eivät voi olla kokonaan salassa pidettäviä. Turvallisuusperusteella voidaan salata enintää ostopaikka. Yksityisyyden suojaan ei tässä minusta voida pätevästi vedota. Jos haluat pitää aamiaisesi koostumuksen poissa julkisuudesta, maksa se itse.
Kun nämä vannovat valansa niin eivätkö he sitoudu olemaan esimerkillisiä kansan johtajia? 🤬🤬🤬
Vierailija kirjoitti:
Laki tasavallan presidentin palkkioista: "Presidentillä on lisäksi asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta palkataan valtion varoilla."
Laki valtioneuvoston palkkioista: "Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista."
Eli aivan identtiset säännökset. Presidentin kanslian tulkinnan mukaan tuo ei mahdollista presidentin perheen ruokkimista. Valtioneuvoston kanslian mukaan pykälä kattaa aamiaisen paitsi pääministerille, myös hänen perheelleen (ja ilmeisesti myös lähisukulaisille jotka sattuvat olemaan kyläilemässä).
Kerrankin selkeä säädös joten miten ruoka on saatu tohon mukaan . Vuokra-asuntookin pitäisi kuulua ruoka jos vähän tulkitaan . Niinistö rehti presidentti .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä oon aina olettanut että Kesärannassa asumiseen kuuluu myös ruoka. Muukin kuin aamiainen. Ihmettelen jos muut ateriat eivät sisälly pakettiin.
Mikä tässä mahtaa nyt olla se kohun arvoinen tai uusi asia.
Ilmeisesti tyhmiä halutaan taas saada vihaisiksi. Minulla on yksi kaveri johon nämä jutut aina uppoaa. Kun nyt seuraavaksi näen hänet, joudun nuuntelemaan hänen kiivaan äksyilynsä Marinin aamiaisesta. Kun lopettaa, puhun hänelle järkeä.
Käykö siellä muutkin toverit syömässä ilmaiseksi? No, Harakka ei käy, koska hänellä ei pysy mikään sisällä aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhiä syyllistetään tuilla elämisestä, mutta se on ok että tonneja tienaavat ministerit maksattavat omia menojaan valtion varoilla.
Onkohan tässä nyt aika populistista mennä vertailemaan maamme pääministeriä maamme köyhiin? Pidän, anteeksi vain, pääministerin virkaa sen verran vaativana, että jos arkea ja hallintoa helpottaa aamiaisetuus niin mielelläni sen hänelle suon. Köyhienkin toivon saavan hyvän aamiaisen, mutta se ei järjesty tätä pääministeriä kurmoottamalla kaikkia pääministerejä koskevasta loppujejn lopuksi hyvin pienestä etuudesta, vaan ihan muilla toimilla, joita kannattaa miettiä kun tekee esim. äänestyspäätöstä.
Sanna tässä kuitenkin rikkoo lakia ja kaiken päälle yrittää salata sen. Aamupala, iltapala tai mikään muu ruoka yksityisesti edustamisen ulkopuolella ei kuulu Kesärannan etuihin. Miksi sitä sanotaankaan, kun ottaa jotain omin lupinensa ja ilman maksua?
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä vannovat valansa niin eivätkö he sitoudu olemaan esimerkillisiä kansan johtajia? 🤬🤬🤬
Voivat vannoa, mutta eivät voi mitään sille että ahneus ja röyhkeys ovat hallitsevat luonteenpiirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Etu perustuu valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa."
Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mitä etuja te jätätte kättämättä, jotka teille laillisesi kuuluu? Esimerkiksi minulla olisi varaa makaa puhelin, netti, salimaksuni, lääkärikulut jne. itse, koska olen kovapalkkaisessa työssä. Mutta koska nämä edut minulle kuuluvat, totta kai käytän ne. Maksan toki vastaavasti myös reippaasti veroja tuloistani. Ihan kiva, että on tällaisia pieniä etuja kompensoimassa.
Kuka kumma on valtioneuvoston kansluan pomo? Kuka ihme voi olla pääministerin alaisena toimivan kanslian pomo? Ei nyt millään tule mieleen, mutta häneltä pitäisi kysyä...
No luuletko että Marinilta viitsitään edes kysyä mistään aamiaiskuluista, jos hän painii koronan kanssa aamusta iltaan?
VNK:ssa pitää olla virkavastuulla töitä tekevät ihmiset (myös lakimiehet), joiden täytyy tietää mikä on oikea tapa toimia.
Jos vnk sanoo, että on ihan sallittua ajaa humalassa, niin ei se vapauta Saunaa rikoksesta. Vnk ei ole vapaudu vankilasta -kortti, jokainen vastaa omista rikoksistaan.
Aika kaukaa haettu vertaus... Henkilön johdossa olevan yksikön rahankäyttö ja rikoslakirikos. Ei VNK voi päättää rikoslaista.
Eikä myöskään muiden lakien noudattamisesta. Sanna vastaa itse siitä miten lakeja noudattaa, tuskin kukaan on pakottanut ottamaan aamiaista ilmaiseksi ja verottomasti vastaan.
Voi kamala.
Minulle on ihan itsestään selvää että Suomen kulloinenkin johtaja saa ateriat valtiolta jota johtaa.
Suorastaan järkyttävää jos vain aamiainen tulee valtiolta.
Pääministeri päivystää kaikenaikaa, kuin palomies joka ei olisi koskaan vapaalla.Kaikesta sitä yritetään vääntää kohua, kun oikeaa kohuttavaa ei löydy.
Koskeeko vain johtajaa vai koko perhettä ja sukua ?
Tietysti myös perhettä ja Kesärannan vieraita.
Olisi melko outoa että perheen jäsenet söisivät eri ruokaa, jonka hakisivat kaupasta, ja vain pääministeriä palveltaisiin ja tarjottaisiin ruoka.
Minä en tosin tiedä onko kesärannassa keittäjää ja palvelijoita. Aika surkeaa ellei ole. Kyllä soisin että valtion johtaja pääsee valmiiseen pöytään perheineen. Ei ole oikein arvolle sopivaa jos joutuisi työpaineiden ja kiireiden ohella valmistamaan ruokaa jne.
Toivottavasti Kesärannassa on kokki ja kaikki muu tarpeellinen henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta tuossa ei ole mitään mainintaa. Eli ateriaetu ei ainakaan tuohon lakiin perustu. Mihin se sitten perustuu?
Kertokaa, mitä kummallista tässä 300 euron summassa kuukaudessa on?
Kun kaikki muutkin pääministerit ovat nauttineet samasta edusta?
Miksi Sanna Marin ei saisi siitä nauttia.
Sehän on työsuhde etu.
Useimmat muutkin saavat palkan lisäksi työsuhde-etuja työstään.
Miksi juuri pääministerin ei pitäisi saada. Ja millään vääryydellä tuota ei ole saatu, sehän maksetaan automaattisesti pääministerille. Ei hän tuota summaa ole mistään luvattomasti ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää tällainen demareiden solvaaminen. Venäjällä tällaiset ”syväkurkut” olisivat jo pudonneet kerrostalon ikkunasta.
Heh heh, Venäjällä sentään on ihan oikea oppositio ja opposition media. Toisin kuin Yle-maassa.
No jo on taas kohu keksimällä keksitty.
Suomalaiset nurisevat ja vonkuvat ihan turhasta.
300 euroa ei valtiotasolla tunnu missään.
Olisitte kiitollisia, että meillä on hyvät päättäjät, joiden ansiosta sadat suomalaiset ovat säästäneet henkensä tämän pandemian aikana.
Lain mukaan Valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä. Aamiainen ei ole YLIMÄÄRÄINEN kustannus, sillä pääministeri perheineen söisi aamiaista joka tapauksessa.
Muistutan tässä vielä valtion matkustusohjesäännön aamiaisia koskevasta linjauksesta: "Jos majoittumismaksuun sisältyy aterioita, majoittumiskorvaus suoritetaan vain huoneen hinnan osalta. Mikäli aamiainen sisältyy hotellihuoneen kokonaishintaan, eikä asiakas voi itse valita sitä, maksaako hän aamiaisesta erikseen, ei aamiaisen osuutta majoittumismaksusta kuitenkaan vähennetä. Jos aamiaisesta kuitenkin peritään majoittumismaksuun sisältymätön erillinen maksu, ei sitä korvata erikseen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demareilla on aina kädet toisten taskuissa
Myös muut pääministerit ovat etua käyttäneet. Toki pitäisi miettiä, onko tuo enää nykyaikaa kun ruokaa saa kotiin toimitettuna 24/7. Ennenwanhaan kaupat meni kiinni jo iltapäivällä ja aukioloajat oli rajoitetummat. Miesministetejä vartenhan tuo etu on aikanaan luotu.
Muut pääministerit ovat Iltalehden selvityksen mukaan käyttäneet etua huomattavasti vähemmän, Marin käyttää 300 eur / kk.
Kaikkine muine etuineen, tuntuu hieman kipeältä koska Antin satanen jäi köyhiltä saamatta. Me syödään kaurapuuroa! Oikeus ja kohtuus taistelevat usein.
Kaurapuuro on halpaa ja terveellistä.
Perheemme käyttää reippaan tonnin kuussa ruokaan ja silti, keitämme ja syömme joka aamu kaurapuuroa.
Luin jostain, että kaurapuuro tulisikin syödä illalla. Syynä se, että kaura rauhoittaa mielen nukkumaan mennessä ja uni on syvää!
Hyvin outoa jos pääministerin pitäisi ostaa itse ruokia Kesärantaan.
Olen aina olettanut että ylöspito kuuluu asiaan.
Surullista ajatella että vain aamiainen. Ei voi olla todellista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin outoa jos pääministerin pitäisi ostaa itse ruokia Kesärantaan.
Olen aina olettanut että ylöspito kuuluu asiaan.
Surullista ajatella että vain aamiainen. Ei voi olla todellista.
Todennäköisesti on muutakin kuin aamiainen. Salailu viittaa vähän siihen. Joten sinun tuskin kannattaa surra idolisi puolesta.
Kommentointimahdollisuus poistettu kokonaan IL:n asiaa käsittelevistä jutuista.
Koskeeko vain johtajaa vai koko perhettä ja sukua ?