Aiheuttaako parisuhde teille ulkonäköpaineita?
Itse stressaan parisuhteessani koko ajan siitä, etten ole ulkoisesti riittävä puolisolleni, ja löydän koko ajan uusia vikoja ulkonäöstäni. Tämä masentaa, ahdistaa ja vie kaiken energiani. Suhde on kestänyt jo lähemmäs vuosikymmenen, mutta ongelma tuntuu vain pahenevan.
Sinkkuna elämä oli tavallaan paljon helpompaa, kun ei tarvinnut näyttää hyvältä ketään varten, vaan sai vain nauttia elämästä sekä terveestä ja toimivasta kehosta. Parisuhteen myötä olen katsonut itseäni aivan erilaisten lasien läpi.
Onko muilla (ollut) vastaavia tuntemuksia? Miten niistä pääsisi eroon? En haluaisi erotakaan tämän takia, mutta välillä tuntuu, että voin niin pahoin, ettei muuta vaihtoehtoa ole.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan tunne mitään paineita ulkonäköni suhteen, eikä miehenikään. Ollaan molemmat ihan tavallisia pulliaisia, eikä yritetä muuksi muuttua.
Sama. En tunnista lainkaan ap:n ongelmaa.
Itsellä sama juttu, tosin suhde ei ole kestänyt läheskään yhtä pitkään. En ymmärrä niitä kavereitani, jotka sanovat "miten jaksat kokoajan panostaa ja stressata, sullahan on jo mies!" Niin, kun just siksi sitä tekeekin, ettei se vain kyllästy ja vaihda parempaan. Olen tosin menossa psykologin juttusille tekemään itsetuntoremonttia ja suosittelen ap:lle samaa. Ihan sinun oman hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta.
No ei mun kumppani ole kanssani pelkän ulkonäköni takia.
Parisuhteessa on merkittävämpiäkin asioita, kuin joku vartalo ja pärstän näkö.
Sulla alemmuuskompleksia. Kysymys onko miehesi sen sulle aiheuttanut?
Terveessä parisuhteessa ei tarvi stressata, riittääkö toiselle. Totta kai pidetään itsestä huolta, mutta ei sen pitäisi ahdistusta aiheuttaa.
Itellä täysin sama ongelma. Usein miettiny että olisinko onnellisempi sinkkuna ja yksin, jatkuva huoli keplaavuudesta ei ole normaalia. Hylkäämisen pelossa on ikävä elää.
Ahdistun esim kauppakeskuksissa mieheni kanssa, koska tunnen itseni niin mitättömän näköiseksi moniin muihin verrattuna. Sinkkuna tunsin itseni kauniiksi ja jopa ihan seksikkääksikin, nyt ihan hiirulaiseksi.
Olen huomannut miehen joskus tuijottavan "salaa" kauniita naisia, juuri tuolla kauppakeskuksissa. Haluisin vaan vajota maan alle siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että mieheni on tätä ongelmaa aiheuttanut, mutta ehkä kuitenkin edesauttanut sen syntyä. Suhteen alkuvaiheessa hän kritisoi ulkonäköäni hyvin herkästi ja esim. vahti syömistäni. Nyt hän on aikuistunut sen verran, ettei enää tee tuota. Minuun tuo kaikki tapahtunut kuitenkin sattuu yhä niin paljon, etteivät mitkään kehut voi korjata hänen tekemäänsä tuhoa. / AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että mieheni on tätä ongelmaa aiheuttanut, mutta ehkä kuitenkin edesauttanut sen syntyä. Suhteen alkuvaiheessa hän kritisoi ulkonäköäni hyvin herkästi ja esim. vahti syömistäni. Nyt hän on aikuistunut sen verran, ettei enää tee tuota. Minuun tuo kaikki tapahtunut kuitenkin sattuu yhä niin paljon, etteivät mitkään kehut voi korjata hänen tekemäänsä tuhoa. / AP
trolli se muuttaa tarinaansa aina ketjun edetessä. 0/5
Onko sinulla aikaisemmissa suhteissa ollut tätä ongelmaa?
En. Vähån liikaakin päinvastoin. Kun näkee toisen ei niin parhaimmillaan, tulee itsellekin fiilis, ettei tarvii enää panostaa omaan ulkonäköön. Onneksi on muutakin elämää kuin parisuhde, töihin meno aamuisin pitää kauneusrutiinit yllä.
Miten joku tästäkin aiheesta sanoo että olisi trolli!?
Ei todellakaan kuulosta miltään trollilta. Ikään kuin tällasta ongelmaa ei voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias. En ole koskaan tuntenut olevani kaunis tai seksikäs, mutta aiemmissä suhteissani olen kuutenkin jollain lailla uskonut olevani riittävän hyvä ulkoisista puutteistani huolimatta. / AP
Okei eli suurin osa vastanneista ei ole kiinnostuneita omasta eikä kumppaninsa ulkonäöstä?
Vierailija kirjoitti:
aloittajan ongelmat ei todellakaan johdu parisuhteesta eikä miehestä
Kyllä todellakin johtuvat! Hänhän sanoi, ettei ongelmia ollut sinkkuna ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias. En ole koskaan tuntenut olevani kaunis tai seksikäs, mutta aiemmissä suhteissani olen kuutenkin jollain lailla uskonut olevani riittävän hyvä ulkoisista puutteistani huolimatta. / AP
Sulla on lähtökohtaisesti ollut huono itsetunto ja toinen on heitoillaan triggeröinyt sitä.
Sama ongelma ja mietin välillä eroamista sen vuoksi. Sinkkuna olen kokenut olevani kaunis, mutta nyt tunnen itseni rumaksi. En kehtaa edes olla bikineissä tai nakuna mieheni nähden. Hän on haukkunut rumaksi ja arvostellut ulkonäköäni. Olemme olleet usean vuoden naimisissa, joten on kynnys erota.
N46
Pitääkö miehesi noita paineita jotenkin yllä? Eikö parisuhteessa enemmänkin ulkonäköpaineet laske, kun kelpaa kumppanilleen sellaisena kuin on? En ole koskaan seurustellut, joten en oikeasti tiedä.
Ei, tiedän mieheni olevan tyytyväinen olemukseeni.
Mutta toki parisuhde kannustaa myös huolehtimaan itsestään molempien iloksi
No en todellakaan tunne mitään paineita ulkonäköni suhteen, eikä miehenikään. Ollaan molemmat ihan tavallisia pulliaisia, eikä yritetä muuksi muuttua.