Hotellin valmis aamupala voi olla rentouttav niille joilla ei ole lapsia! Meillä muilla on nautinto kaukana
Yksi haluaa muroja, toinen mehuja. Pienin koettaa ryömiä pöydän alle syömään edelliseltä ruokailijalta tippunutta nakkia. Lopulta edessäsi on kylmä kahvi, kuten kotonakin.
Kommentit (113)
Tämä aloitus kuulostaa hyvin todentuntuiselta! Katsoin viimeksikin hotellin aamupalalla säälien lapsiperheen vanhempia. Jotenkin niin pingoittunut ja ahdistava tunnelma koko hommassa.
Yhden lapsen kanssa olen kyllä viihtynyt hyvin hotellien aamupaloilla. Olenhan hänet itse kasvattanut. Mm. Tanskassa, Ruotsissa, Englannissa ja Virossa olemme syöneet todella hyviä aamupaloja, joiden tarjonnassa oli huomioitu lapsetkin.
Yh-äiti
Ei ollut mitään ongelmaa, kun lapset olivat pieniä. Mä jätin mieheni pöytään lasten kanssa. Hain ensin miehelleni kahvin ja sitten lapsille ruuat. Sitten omat, ja sitten puolisoni omansa. Nykyään lapset ovat sen verran isoja, että tulevat jommankumman vanhemman kanssa hakemaan. Toinen ottaa itse, toiselle vielä annostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksella saa pyyhkiä per****sä jos sulla on erittäin uhmakas 2v joka tekee mitä sattuu.
Kannattaako sellaisen kanssa lähteä julkiselle paikalle jos ei ole pakko? Jos on, niin toinen vanhemmista voi viihdyttää lasta sillä aikaa kun toinen syö, sitten vaihdetaan vuoroa.
On kokemusta uhmaikäisestä. Ennakoinnilla, sopivalla viihdykkeellä ym. on selvitty. Pientä lasta ei istuteta tuntikausia tyhjän panttina pöydässä, ja ruokailut ym. pidetään sen verran lyhyenä ettei kukaan hermostu. Uhmaikäinen ei tee ”mitä sattuu”, jos vanhemmilla on homma hallussa.
Tämä on jännää, olen meinaan yöpynyt hotelleissa vaikka kuinka enkä muista koskaan nähneeni erityisen häiritseviä perheitä. Omakin porukka on yleensä saanut jotain syötyä. Minä syön tarvittaessa nopeasti, eli jos joku ottaa kilarit kesken kaiken niin pystyn paimentamaan hänet pois. Vaimo voi sitten istuskella pitkäänkin sen kahvinsa kanssa. Pahimman uhmakauden jälkeen homma on normalisti mennyt niin, että ensimmäisten semi-järkevästi täytettyjen lautasten jälkeen lapset tepsuttelevat itse tankkaamassa herkkuja eikä kiirettä minnekään ole.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinne hotelliin kammeta niiden kersojen kanssa? Muillakin on rauhallisempi aamiainen, kun ei ole kukaan itkemässä ja huutamassa.
Niin just, tätä suomalaista lapsivihaa. Älkää näkykö, älkää metelöikö, pysykää poissa. Kaikkialta.
Ei elämä pyöri vain teidän lapsettomien ympärillä.
Kannattaisi keskittyä siihen lasten kasvatukseen, niin elämä olisi helpompaa. Ei ole ollut tuollaisia ap:n listaamia ongelmia lasten kanssa hotellien aamupaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksella saa pyyhkiä per****sä jos sulla on erittäin uhmakas 2v joka tekee mitä sattuu.
Tai sitten voisi miettiä, että kummassa osapuolessa se vika on. Se supernanny-ohjelma kuvaa hyvin, kuinka kuutamolla osa vanhemmista on lastensa kasvatuksen kanssa.
Kannattaisi katsoa peiliin. Hyvät käytöstavat oppii kotona olivatpa lapset kuinka pieniä tahansa. Viikonloppuisin voisi opetella hillittyjä ravintolatapoja kotona ja vasta sitten kun osataan mennään ihmisten ilmoille. Kun katsoo murkkuikäisiä, teinejä ja varhaisnuoria kahviloissa, ravintoloissa tai muissa julkisissa paikoissa näkee selvästi minkälainen kotikasvatus kullakin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinne hotelliin kammeta niiden kersojen kanssa? Muillakin on rauhallisempi aamiainen, kun ei ole kukaan itkemässä ja huutamassa.
Niin just, tätä suomalaista lapsivihaa. Älkää näkykö, älkää metelöikö, pysykää poissa. Kaikkialta.
Ei vaan elämä ei pyöri niiden teidän kakaroiden ympärillä. Kyllä lapsi saa metelöidä ja usko tai älä, me lapsettomat tiedämme että lapsen pitää opetella ne elämäntaidot ja aina ei käyttäytyminen ole priimaa. Mutta me myös näemme milloin tilanne johtuu lapsen raivarista ja milloin vanhempien välinpitämättömyydestä, kasvatuksen täydestä puutteesta, oman pikku lumihiutaleen paapomisesta... Jne.
On aivan eri asia itkeekö pieni lapsi koska sämpylä on väärän muotoinen (ja vanhemmat pysyvät rauhallisina ja ohjaavat lapsen raivarin läpi), vai koskeeko lapsi jokaiseen sämpylään ja laittaa ne takaisin, tai häiritsee naapuripöytiä, kiljuu, huutaa, juoksee (ja vanhemmat eivät tee mitään).
Yleensä aamuvirkkuna menen aamiaiselle heti kun vaan pääsee ja syön oikein pitkän kaavan mukaan hitaasti nautiskellen.
Mutta on siellä joskus ollut lapsiperheitäkin eikä kyllä ole koskaan tullut mitään negatiivisia ajatuksia heistä tai mitään häiriötä.
Olen ollut hotellissa ystävien lasten kanssa ja aamiaiset meni oikein hyvin. Lapsille neuvottiin, mistä ruokaa saa ja haettiin yhdessä syötävää. Sitten syötiin ja juteltiin mukavia. Ei kitinää eikä riehumista, mutta nämä lapset on tottuneet liikkumaan eri paikoissa ja kasvatettu hyvin. Vastuu lasten käytöksestä on aikuisilla.
Lasten touhut vielä kestän, mutten aikuisia jotka ottaa leikkeleitä ym paljain sormin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voisi miettiä, että kummassa osapuolessa se vika on. Se supernanny-ohjelma kuvaa hyvin, kuinka kuutamolla osa vanhemmista on lastensa kasvatuksen kanssa.
Vanhempien vika kun lapsella uhmaikä?
Osa lapsettomista aikuisista on näköjään niin hermoheikkoja, että pelkästään vanhempien juttelu omille lapsilleen ärsyttää! Tiedoksi: hyvälläkään kasvatuksella harvasta lapsesta tulee kärttyisää Mirja-Marjattaa tai Esko-Penttiä miellyttävää pikkuaikuista.
Tilatkaa se aamupala omaan huoneeseen, jos muut ihmiset ovat niin vaikeita.
Eikö ne ole ihan omia valintojasi, ne lapset, hotelliaamiainen ja kylmä kahvi.
Ja omaa tyhmyyttä on lähteä yksin useamman pienen lapsen kanssa hotellin aamiaiselle.
Missä on taas se lapsen isä, joka auttaa aamisen tarjoilussa lapsille?
Ja kannatta opettaa käytös-ja ruokailutavat lapsille kotona, ettei nakkeja heitetä lattialle ja syödään kunnolla.
t. neljän lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien vika kun lapsella uhmaikä?
Mit vit? Ei tietenkään ole, mutta vanhemmat tekee päätöksen kuinka tilanteen hoitaa ja käsittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiperhe aloittaa sen syömisvyöhötyksen jo hississä. Oikein kiihoitetaan ne mukulat siihen että mikä spektaakkeli siellä odottaa. Ottaako Pietu mehua, omena vai appelsiini? Miralle muroja suklaa, riisi tai pinkki muroja, Ossille meloni. Ottaako Ossi leipää, vaalea leipää, sämpylä, ruisleipää, paahtoleipää, karjalanpiirakkaa, pullaa. Joo Ossille pullaa. Mira sitten ottaa jogurtti, joo on siellä yksisarvisjugurttia ja pietulle superman smoothie. On, on kaikkea on. Näkyy piirretyt telkkarista ja puuhanurkka on auki, saa paistaa itse kananmunia. Niiiin, siellä on lettuja, pannukakkua, vanukasta joo Miralle vanukas, pietulle pannukakkua ja Ossille maito.
Ja tää kälätys jatkuu koko aamupalan ajan. Sit voikin äiti jo uhrautua kylmän kahvin kera.Näitä perheitä näkyi ennenvanhaan etelän pakettimatkoilla.
Lisätään tuohon mielikuvaan vielä isännälle haalistunut Hankkijan lippalakki päähän, mahdollisesti mukana on myös toisen puolen isovanhemmat lähes navettavaatteet päällä.
Sitä häslinkiä ja hössötystä kun on päästy eka kertaa ihan ULKOMAILLE!
Ja 'suomiruokien' etsimistä, kun pappa ei syö muuta kuin pottuja ja läskisoosia.
Meillä oli näille perheille nimi: Sortin sakki. Joka reissulle noita eksyi.
En koskaan ole nähnyt yhdelläkään reissulla porukkaa haalarit päällä eikä niitä Hankkijan lippalakkejakaan ole ollut jaossa 1970-luvun jälkeen.
Huomasitko sanan ennenvanhaan?
Se Hankkijan lippis oli haalistunut, koska se oli 10-15 vuotta vanha ;-)
Lähes navettavaatteet ei tarkoita haalaria.
Ja olen reissannut juurikin tuolta 70-luvulta lähtien, sinä tällä vuosituhannella?
Ohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Luulin itsekin pitkään vihaavani lapsia. Sitten aloin miettimään tarkemmin ja ei, en vihaa lapsia vaan vanhempia jotka eivät kasvata/saa kuriin jälkikasvuaan. Tai jotka eivät edes yritä.
Monesti on ollut hotellin aamupalalla rauhallisesti käyttäytyviä ja kiltisti syöviä lapsia, jotka pysyvät omassa pöydässä ja syötyään vaikka juttelevat vanhempiensa kanssa. Sitten on näitä Vili-Jessicoita jotka kirmaavat ympäri salia, makaavat lattialla, huutavat, lähmivät linjaston ruokia, tulevat pöytiin kysymään tyhmiä tai kuuntlevat youtubea padista äänet täysillä, samalla kun äiti ja isä myhäilevät omassa pöydässään, että "voi kun on niin ihanan sosiaalinen ja rohkea lapsi"
Itse olen aikainen herääjä ja usein hotellien aamupalan avautumista odottamassa oven takana, tällöin on yleensä rauhallista. Monesti lapsiperheet tulee myöhemmin. Jos on nukuttu pitkään, voi lapsilla olla jo todella nälkä. Oman lapsen kanssa on tehty niin, että lapsi syö ensin, itse ehkä samalla mehua juoden. Sitten kun lapsi on syönyt, lapselle kirja/lelu/tabletti/känny eteen ja on vanhempien vuoro syödä. Kannattaa kokeilla, että toimiiko teillä!