Hotellin valmis aamupala voi olla rentouttav niille joilla ei ole lapsia! Meillä muilla on nautinto kaukana
Yksi haluaa muroja, toinen mehuja. Pienin koettaa ryömiä pöydän alle syömään edelliseltä ruokailijalta tippunutta nakkia. Lopulta edessäsi on kylmä kahvi, kuten kotonakin.
Kommentit (113)
Toki luotsasin vain yhden lapsen maailmalle mieheni kanssa, mutta oudoksuen on tullut seurattua keskustelupalstojen maailmassa ja joskus live-esutyksenäkin tätä lapsentahtista sirkusta mitä osa suuremmista, ja myös pienemmistä perheistä vetää.
Ensimmäinen asia mikä pitäisi ymmärtää kun päättää lisääntyä on, että sinä olet siinä kuviossa se vastuullinen kasvattaja, ja sun työsi on saatella se syntyvä pienokainen muut ihmiset huomioon ottavaksi ja yhteiskuntakelpoiseksi. Jos kasvatat Purjo-Petteristä uniikin lumihiutaleen, sellaisen myös vaivoiksesi saat. Uhma-ikä sun muut luontaiseen kehitykseen kuuluvat kaudet tulee ottaa huomioon, mutta niitä ei saa käyttää tekosyynä kasvatusvastuun välttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Suomiperhe aloittaa sen syömisvyöhötyksen jo hississä. Oikein kiihoitetaan ne mukulat siihen että mikä spektaakkeli siellä odottaa. Ottaako Pietu mehua, omena vai appelsiini? Miralle muroja suklaa, riisi tai pinkki muroja, Ossille meloni. Ottaako Ossi leipää, vaalea leipää, sämpylä, ruisleipää, paahtoleipää, karjalanpiirakkaa, pullaa. Joo Ossille pullaa. Mira sitten ottaa jogurtti, joo on siellä yksisarvisjugurttia ja pietulle superman smoothie. On, on kaikkea on. Näkyy piirretyt telkkarista ja puuhanurkka on auki, saa paistaa itse kananmunia. Niiiin, siellä on lettuja, pannukakkua, vanukasta joo Miralle vanukas, pietulle pannukakkua ja Ossille maito.
Ja tää kälätys jatkuu koko aamupalan ajan. Sit voikin äiti jo uhrautua kylmän kahvin kera.
Haha tämä :D
Sama helvatan passaus ja lässytys jatkuu kotonakin tai vieraspaikassa! Ottaako Jonne-Juulia vettä vai mehua? Ottaako Jonne-Juulia tavallista vettä vai kuplavettä? Ottaako Jonne-Juulia omena, appelsiini, vadelma, seka vai mansikkamehua? Ottaako Jonne-Juulia leipää? Ottaako Jonne-Juulia vaaleaa vai tummaa leipää? Ottaako Jonne-Juulia vaaleaa paahtoleipää, sämpylää vai limppua? Ottaako Jonne-Juulia paahtoleivän paahdettuna vai ilman paahtamista? Ottaako... jne.
Ei ihme että lapset on niin sekaisin nykyään kun tuollainen litania lyödään silmille ihan joka paikassa.
Harvoin menen hotelliaamiaiselle lomalla, mutta työreissuilla tulee monesti mentyä oletettavasti liian aikaisin lomalaisille. Ähäkutti työn orja, väärin luulit. Vanhemmat ja pari lastahan on lomalla ja silloin kiskotaan penskat kesken unien että keretään nauttia.
"Eikö oo ihana olla lomalla, nyt nautitaan. Jarkko, nyt on kyllä niin rentouttavaa, ei kiirettä. Kato äkkiä, nyt tuotiin sitä pekonia! Ota nakkia kans, kato ota siihen munakkaseen kaikki täytteet. Nauti nyt kun ollaan täällä lomalla.
Ai, Lunalla ei oo vielä nälkä, ottaiskohan suklaamoussea kun nyt ollaan lomalla. Jarkko, otitko jo niitä lihapullia, tuo Leolle kans. Joo, ei häiritä tätiä, täti kato ei varmaan oo lomalla, kaikki nyt ei nyt vaan ehdi lomailla ja nauttia. Kato me ollaan lomalla niin lapsetkin nauttii vähän rennommin. Jarkko, ei oo enää ku kolme tuntia tää auki, nauti äkkiä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiperhe aloittaa sen syömisvyöhötyksen jo hississä. Oikein kiihoitetaan ne mukulat siihen että mikä spektaakkeli siellä odottaa. Ottaako Pietu mehua, omena vai appelsiini? Miralle muroja suklaa, riisi tai pinkki muroja, Ossille meloni. Ottaako Ossi leipää, vaalea leipää, sämpylä, ruisleipää, paahtoleipää, karjalanpiirakkaa, pullaa. Joo Ossille pullaa. Mira sitten ottaa jogurtti, joo on siellä yksisarvisjugurttia ja pietulle superman smoothie. On, on kaikkea on. Näkyy piirretyt telkkarista ja puuhanurkka on auki, saa paistaa itse kananmunia. Niiiin, siellä on lettuja, pannukakkua, vanukasta joo Miralle vanukas, pietulle pannukakkua ja Ossille maito.
Ja tää kälätys jatkuu koko aamupalan ajan. Sit voikin äiti jo uhrautua kylmän kahvin kera.Haha tämä :D
Sama helvatan passaus ja lässytys jatkuu kotonakin tai vieraspaikassa! Ottaako Jonne-Juulia vettä vai mehua? Ottaako Jonne-Juulia tavallista vettä vai kuplavettä? Ottaako Jonne-Juulia omena, appelsiini, vadelma, seka vai mansikkamehua? Ottaako Jonne-Juulia leipää? Ottaako Jonne-Juulia vaaleaa vai tummaa leipää? Ottaako Jonne-Juulia vaaleaa paahtoleipää, sämpylää vai limppua? Ottaako Jonne-Juulia paahtoleivän paahdettuna vai ilman paahtamista? Ottaako... jne.
Ei ihme että lapset on niin sekaisin nykyään kun tuollainen litania lyödään silmille ihan joka paikassa.
Näin se on nykyään. Lapsi lietsotaan melkein hysterian partaalle kaikkien vaihtoehtojen edessä. Lopputuloksena hämmennystään riekkumiseen purkava lapsi.
Miksei asiat vaan voi olla ihan tavallisia. Mennään syömään, syödään ja lähdetään pois. Kaikesta pitää tehdä hervoton show.
Vierailija kirjoitti:
Ja tää kälätys jatkuu koko aamupalan ajan. Sit voikin äiti jo uhrautua kylmän kahvin kera.
Tää oli hyvä, aivan täydellinen. Juurikin näin.
Itse muistelen lämmöllä hotelli Edenin aamiaista lasten kanssa. Siellä oli niin ihanat aamuaisherkut, että lapsetkin nautiskeli (ok, mehukin maistui). Voi kun pääsisi taas lasten kanssa matkustamaan kotimaassa! Kyllä lasten kuuluu käydä aamupaloilla siinä.kuin aikuistenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hotelliaamiainen olisi varmaan kiva joo, jos olisi aamuihminen ja ylipäätään nälkäinen aamuisin.
Mun pitäisi syödä viimeisen kerran varmaan noin klo 15-16 iltapäivällä, että voisin olla seuraavana aamuna nälkäinen.
Enkä herää vapaapäivinä/lomalla ikinä kovin aikaisin.
Hotelliaamiaiset kai kerätään pois jo joskus kymmeneltä aamulla.
Voisit käydä respassa sanomassa että sun pitää lähteä työhommiin kuudelta. Silloin ne yleensä hommaa sulle huoneeseen tai respasta haettavaksi aamiaspussin. Ei sinun tietysti oikeasti tarvitse lähteä minnekään, mutta voit syödä sitten iltapäivällä. Ei vastaa huoneaamiaista mutta saapahan jotain vastinetta rahalle.
Minä sen sijaan ihmettelen niitä aikuisia, jotka törmäilevät hotelliaamiaisella syöttötuolin jalkoihin monta kertaa. Tätä samaa olen kuullut monilta muiltakin äideiltä. Mikä siinä liikkumisessa on aikuiselle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tää kälätys jatkuu koko aamupalan ajan. Sit voikin äiti jo uhrautua kylmän kahvin kera.Näitä perheitä näkyi ennenvanhaan etelän pakettimatkoilla.
Lisätään tuohon mielikuvaan vielä isännälle haalistunut Hankkijan lippalakki päähän, mahdollisesti mukana on myös toisen puolen isovanhemmat lähes navettavaatteet päällä.
Sitä häslinkiä ja hössötystä kun on päästy eka kertaa ihan ULKOMAILLE!
Ja 'suomiruokien' etsimistä, kun pappa ei syö muuta kuin pottuja ja läskisoosia.
Meillä oli näille perheille nimi: Sortin sakki. Joka reissulle noita eksyi.
En koskaan ole nähnyt yhdelläkään reissulla porukkaa haalarit päällä eikä niitä Hankkijan lippalakkejakaan ole ollut jaossa 1970-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä sen sijaan ihmettelen niitä aikuisia, jotka törmäilevät hotelliaamiaisella syöttötuolin jalkoihin monta kertaa. Tätä samaa olen kuullut monilta muiltakin äideiltä. Mikä siinä liikkumisessa on aikuiselle vaikeaa.
No kun se syöttötuoli on nakutettu kulkuväylälle eli siihen, mistä ihmisten pitää mennä, jos haluavat leipää ja mehua.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne hiivatin tuolit on neljä jalkaa leveellään joka suuntaan. Sitä ei moni tajua koska tuoliosa on itsessään pienempi, eikä kaikki katsele koko aikaa ihan jalkoihinsa. Ja jos ei itse ole pusertanut kersaa alapäästään niin noista tuoleista ei ole hirveästi kokemusta.
Ole hyvä.
Ei voi ottaa vakavasti kenenkään mielipidettä, joka puhuu toisista ihmisistä esim. kirkuvina pentuina ja samalla paasaa hyvästä käytöksestä.
miten niin? kyllä muutkin voivat muovailla puurosta ja muusta kaikenlaista kivaa ja lämästä lennolle lusikallisen jotain kivaa toisiin pöytiin.
Nämä on niitä ap:n omia valintoja. Lapsille voi pienestä pitäen opettaa käytöstapoja. Lasten kanssa ei ole pakko mennä sinne hotellin aamupalalle, huoneeseen voi hankkia aamupalatarvikkeet, ottaa sellaisen huoneen missä on jääkaappi ja pieni keittiö.
Puolisokin voi osallistua lasten ruokkimiseen ja vahtimiseen. Annas kun arvaan, mies kyllä juo kahvinsa kuumana koska ei kiinnitä mitään huomiota jälkikasvuunsa ja on muutenkin ulkoistanut itsensä hoitovastuusta?
Ja voin vakuuttaa, että hotelliaamiainen ei ole nautinto kenellekään joka joutuu olemaan samassa tilassa kurittomien lasten kanssa, jotka meluavat, kitisevät, sotkevat, riitelevät, eivätkä pysy paikallaan vaan juoksevat ympäriinsä. Lisänä tietysti se isoon ääneen mäkättävä vanhempi joka huudosta huolimatta ei saa kakaroitaan kuriin.
Kyllä, minullakin on lapsia, mutta osaamme käyttäytyä myös julkisilla paikoilla.
Kyllä meidän lapset ainakin osaavat syödä ja käyttäytyä kunnolla ravintolassa vaikka ovatkin vielä pieniä.
Kasvatuksesta se on kiinni.
Miksi teidän äitien pitää koko ajan säätää jotain? Huvittavaa seurattavaa, kun lapset syö ihan suht rauhassa, mutta äidin suu vaan länkyttää, länkyttää ja länkyttää.
Mä olen istunut hotelliaamiaisella 11kk, 3,5v ja 6,5v ikäisten kanssa Ihan join kahvinin lämpimänä. Kyllä niitä pieniäkin lapsia voi opettaa olemaan ihmisiksi, jos on pyytänyt muroja, ne syödään, ihan samoin kuin kotona tehtäisiin. Ja tuota hieman levottomampaa aikaa kesti ehkä 5v, nykyään saan istua ihan just niin kauan perssiilläni sen kahvinin kanssa, kun 13, 16 ja 19v teinit lappaa sapuskaa sisäänsä.
Kasvatuksella saa pyyhkiä per****sä jos sulla on erittäin uhmakas 2v joka tekee mitä sattuu.
Meillä on lapsia 7! ja käydään paljon hotellien aamupaloilla, laivan buffeteissa yms. Yleensä valitaan paikka missä on leikkipaikka tai sitten otetaan lapsille padi/väritysjutut matkaan. Varataan aikaa että kaikki ehtii syödä rauhassa😊Pieninmän otan selkään manducaan ja miehen kanssa ja isommat lapset itse kerätään pöytään kaikille sopivaa syötävää ja juotavaa. Siinä kohtaa kun ollaan valmiita vapautan kuopuksen syöttötuoliin ja hän siinä syö ja viihtyy sen aikaa kun syöty eka satsi. Kun pieninmät on syöny siirryn minä tai mies leikkipaikkaan ja toinen saa rauhassa kahvitella ja syödä jälkkärit. Sitten vaihto, leikkipaikassa yleensä sit saa juotua toisen kupin take away kahvia kun lapset leikkii. Ei asioista pidä tehdä hankalia. Kiireettä ollaan ja sitten lähdetään kotiin kun kaikilla maha täynnä. Monesti pienet ottaa vielä mehumukit ja jonkun jälkkärin leikkimisen päälle.
Se on totta, että mallintamalla lapsi kyllä oppii. Mutta taidan silti tietää, mitä lapsesi päässä pyörii. Itse istuin aina kylässä ja vieraissa paikoissa tyyliin kädet ristissä ja kiltisti, kun muiden mukulat juoksivat suoraan tarjoilujen ääreen kahmien kaikkea ennen kuin oli edes käsketty pöytään. Kotona oli monen monta kertaa teroitettu, että tarjoiltavaa otetaan vain suunnilleen enintään yksi kutakin sorttia ja pöytään ei mennä ennen kuin käsketään. Ja kiltisti näitä ohjeita noudatettiin, mutta kyllä se kismitti joskus,kun muut veti kaksin käsin tavaraa suusta sisään roikkuen verhoissa ja ties missä ja itse vienona vaan katselit vierestä. 😄