Naapuriin muuttanut ulvova koira
Naapuriini kerrostalossa on pari viikkoa sitten muuttanut perhe, jolla on koira. Koira on ilmeisesti yksin ihmisten työpäivän ajan ja ulvoo lähes tauotta tuon ajan. Kyseessä suuri koira, joten ääni sen mukainen. Itse teen koronan vuoksi etätöitä kotona, joten oma työntekoni ja keskittymiseni ylipäätään mihinkään on lyhyessä ajassa muuttunut lähes mahdottomaksi. Huomaan myös, että mielialani on muuttunut ärtyneeksi - oletettavasti sen vuoksi, että taustalla kuuluu koko ajan ikävä ja häiritsevä ääni.
Olen viimeiseen asti koiraihminen, minullakin on koira. Oma koirani ei ihme kyllä reagoi naapurissa asuvan "kollegansa" ulvomiseen millään lailla. Ymmärrän hyvin, että naapurin koira kärsii tilanteesta itse kaikkein eniten ja tunnen sympatiaa koiraa kohtaan. Eroahdistus on minulle tuttu asia, vaikka onneksi omilla lemmikeilläni ei ole sitä koskaan esiintynytkään.
Laitoin naapurin postiluukusta hyvin ystävällisen lapun jossa kerroin, että heidän koiransa reagoi ulvomalla yksinoloon. Voihan olla, että naapurit eivät itse tätä edes tiedä, jos koira on aloittanut ulvomisen uudessa asunnossa muutosta ahdistuneena. En syyttänyt vaan laitoin loppuun ymmärtäväni, että eroahdistus on ikävä vaiva. Naapurit eivät reagoineet viestiin millään lailla, vaikka allekirjoitin sen nimelläni ja asunnon numerolla ja kirjoitin juttelevani mielelläni asiasta kasvotusten kun ovat kotona.
Tilanne on todella ikävä. En tiedä, miten pystyn enää tekemään töitä kotoa käsin, jos tämä jatkuu. En haluaisi muuttaa, mutta olen jo alkanut katsella uutta asuntoakin. Koira saattaa tarvita aikaa sopeutua uuteen kotiinsa, mutta toisaalta minun olisi myös pakko pystyä tekemään keskittymistä vaativaa työtäni. Olen yrittänyt laittaa korviini korvatulpat, mutta ulina kuuluu niiden läpi. Musiikkiakin olen yrittänyt kuunnella kuulokkeilla, mutta en ole koskaan oppinut keskittymään työhöni musiikin kanssa. :(
Kai minun pitää seuraavaksi soittaa naapureiden ovikelloa ja yrittää selittää, että koiran ahdinko ja hätä oikeasti on häiriöksi, vaikka kuinka eläinrakas olenkin. Onko vertaistukea tai kokemuksia miten asiassa eteenpäin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Eihän se sinun takia mihinkään joudu. Eläin on aina omistajan vastuulla. Jos koira sijoitettaisiinkin muualle, se johtuu vain omistajista, jotka eivät pysty tarjoamaan lemmikilleen hyvää elämää.
Laita sille pikku ”herkkupala” rappupieleen. Jo loppuu ulvonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuukerrostalossa, niin ... voikohan olla, että on ääniä?
Koiran paikka ei ole kerrostalossa. Jos hommaa itselleen elukoita, niin niille pitää hommata kunnolliset elinolosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko koira tulla ap:n luo?
Onko nämä ihmiset tosissaan? Onko kovinkin yleistä, että työpaikoille tuodaan vieraita koiria hoidettavaksi?
Eihän kotona makaava mammukka sellaista osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuukerrostalossa, niin ... voikohan olla, että on ääniä?
Mielestäsi.. jatkuva koiran ulvominen on normaali.. kerrostaloon kuuluva ääni?
Ehdottomasti isännöitsijälle ilmoitus!
Meillä oli myös samassa rapussa ulvova koira, joka jätettiin välillä myös illaksi/yöksi yksin. Rouva vaan nakkeli niskojaan, kun naapurit yrittivät hänelle asiasta puhua. Valitin suoraan isännöitsijälle ja jopa alkoi löytyä haukunestopantaa koiralle. Siihen koiraan panta jopa tehosi ja meteli loppui!
Vierailija kirjoitti:
aika harvoin kumminkaan koira 9h putkeen ulvoo eli silloin kuuluu asumisen ääniin ja naapurit saa sen ulvomisen vaan luvan kestää
Koiran ulvominen EI kuulu normaaleihin asumisen ääniin. Koira ei millään tavalla ole pakollinen asia, jota ilman ei voisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisesti voi kertoa omistajalle, tämä ei välttämättä tiedä asiasta.
Onpa hyvä neuvo. Varsinkin, kun ap on jo ihan ystävällisesti kertonut asiasta.
Jotkut lukevat aloituksen otsikon ja ehkä kaksi ensimmäistä sanaa. Sitten alkavat jaella hyviä neuvoja.
Pari viikkoa on vielä lyhyt aika. Voi olla, että koira tottuu ja sopeutuu. Kannattaa vielä yrittää jutella asiasta naapurin kanssa. Itselläni oli naapuri, jonka koira haukkui yksin ollessaan ja sanoin tästä. Kävi ilmi, että koira yksin ollessaan harrastaa ohi ajavien autojen haukkumista ja seuraa niitä ikkunasta. Ex-naapuri siirsi koiran toiseen huoneeseen ja haukkuminen väheni ihan satunnaiseen haukahdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä sähköposti isännöitsijälle, jossa kerrot jatkuvasta häiriöstä, ihan kuten kerroit aloituksessakin.
Ei tarvitse riehua tai lyödä nyrkkiä pöytään.
Jos häiriö jatkuu, olet uudelleen yhteydessä isännöitsijään.
Juuri näin. :)
Vierailija kirjoitti:
Lähetä sähköposti isännöitsijälle, jossa kerrot jatkuvasta häiriöstä, ihan kuten kerroit aloituksessakin.
Ei tarvitse riehua tai lyödä nyrkkiä pöytään.
Jos häiriö jatkuu, olet uudelleen yhteydessä isännöitsijään.
Jos koira ei ulvo koko päivää niin se ei ole silloin jatkuva häiriö, eli silloin valehtelisit?
_Setämies_ kirjoitti:
Kokeile, jos vastamelukuulokkeet auttaisivat tuossa tilanteessa. Yleensä ei suodata kovin hyvin korkeita ääniä, kuten vauvan huutoa, sireeneitä, tai tollasta ulvomista, mutta voihan sitä yrittää. Varsinkin kalliimmissa sitä vastameluominaisuutta pystyy muokkaamaan puhelin soveluksella.
AP:n pitäisi muka ostaa satojen eurojen vastamelukuulokkeet vain todetakseen, että ne tosiaankaan eivät juurikaan blokkaa koiran ulvontaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluilmoitus toimii näissä. Koira otetaan pois, jos on perus kerrostalokoira jota ei edes ulkoiluteta.
Ei muuten toimi, kun ei ole oikea osoite eläinsuojelu, vaan isännöitsijä 😅
-elsu tt
Miksi eläinsuojelu ei toimi tapauksessa, jossa koira selvästikään ei voi hyvin?
Täällä joku elsua larppaava eksynyt sekaan. Mikäli koira ei ulvo koko päivää niin ei ole jarkuva haitta ja kuuluu elämisen ääniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika harvoin kumminkaan koira 9h putkeen ulvoo eli silloin kuuluu asumisen ääniin ja naapurit saa sen ulvomisen vaan luvan kestää
Koiran ulvominen EI kuulu normaaleihin asumisen ääniin. Koira ei millään tavalla ole pakollinen asia, jota ilman ei voisi elää.
Eikö muka ole pakollinen? Miksi et kertonut tätä aiemmin? Minä ja kaikki muut koiranomistajat olemme eläneet harhassa. Otettiin tuo rakas lemmikki ihan vaan sen takia, että on pakko. :(
Minulla myös rappuun muutti uudet asukkaat isokokoisen koiran kanssa. Heti alkoi ulvominen siihen aikaan, kun omistaja kävi päivätöissä. Itse tein töitä kotona ja häiritseehän aika paljon, koira siis haukkui, ulvoi ja itki. Pidin kirjaa koiran aiheuttamasta mölystä, mutta sitten iski korona, ja ilmeisesti omistaja on kotona. Saapi nähdä miten käy sitten, kun korona loppuu joskus. Ja kyllä, syytän ainoastaan omistajaansa, joka ei jaksa kouluttaa koiraansa pois eroahdistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan se päästä teille päivähoitoon? Toivottavasti pääsee pissalle tarpeeksi usein, voisit lenkittää samalla vaivalla. Kun ei oma koirasikaan reagoi haukkumalla takaisin.
Luitko aloituksen: ap tekee töitä kotona. Lähdepä itse lenkittämään ja pissattamaan naapurin koiraa kesken työpäivän, mitä pomokin sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Laita sille pikku ”herkkupala” rappupieleen. Jo loppuu ulvonta.
Ne lähes täydet kaljatölkit, jotka "löydät" ovat kusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Siitä ulvonnasta kärsivät muut päivät kotona olevat naapurit yhtä lailla.
Muoks. Mikäli kyse siis meluhaitasta. Aloittajan kirjoituksesta ei ilmennyt että koiraa laiminlyötäisiin?
-elsu tt