Naapuriin muuttanut ulvova koira
Naapuriini kerrostalossa on pari viikkoa sitten muuttanut perhe, jolla on koira. Koira on ilmeisesti yksin ihmisten työpäivän ajan ja ulvoo lähes tauotta tuon ajan. Kyseessä suuri koira, joten ääni sen mukainen. Itse teen koronan vuoksi etätöitä kotona, joten oma työntekoni ja keskittymiseni ylipäätään mihinkään on lyhyessä ajassa muuttunut lähes mahdottomaksi. Huomaan myös, että mielialani on muuttunut ärtyneeksi - oletettavasti sen vuoksi, että taustalla kuuluu koko ajan ikävä ja häiritsevä ääni.
Olen viimeiseen asti koiraihminen, minullakin on koira. Oma koirani ei ihme kyllä reagoi naapurissa asuvan "kollegansa" ulvomiseen millään lailla. Ymmärrän hyvin, että naapurin koira kärsii tilanteesta itse kaikkein eniten ja tunnen sympatiaa koiraa kohtaan. Eroahdistus on minulle tuttu asia, vaikka onneksi omilla lemmikeilläni ei ole sitä koskaan esiintynytkään.
Laitoin naapurin postiluukusta hyvin ystävällisen lapun jossa kerroin, että heidän koiransa reagoi ulvomalla yksinoloon. Voihan olla, että naapurit eivät itse tätä edes tiedä, jos koira on aloittanut ulvomisen uudessa asunnossa muutosta ahdistuneena. En syyttänyt vaan laitoin loppuun ymmärtäväni, että eroahdistus on ikävä vaiva. Naapurit eivät reagoineet viestiin millään lailla, vaikka allekirjoitin sen nimelläni ja asunnon numerolla ja kirjoitin juttelevani mielelläni asiasta kasvotusten kun ovat kotona.
Tilanne on todella ikävä. En tiedä, miten pystyn enää tekemään töitä kotoa käsin, jos tämä jatkuu. En haluaisi muuttaa, mutta olen jo alkanut katsella uutta asuntoakin. Koira saattaa tarvita aikaa sopeutua uuteen kotiinsa, mutta toisaalta minun olisi myös pakko pystyä tekemään keskittymistä vaativaa työtäni. Olen yrittänyt laittaa korviini korvatulpat, mutta ulina kuuluu niiden läpi. Musiikkiakin olen yrittänyt kuunnella kuulokkeilla, mutta en ole koskaan oppinut keskittymään työhöni musiikin kanssa. :(
Kai minun pitää seuraavaksi soittaa naapureiden ovikelloa ja yrittää selittää, että koiran ahdinko ja hätä oikeasti on häiriöksi, vaikka kuinka eläinrakas olenkin. Onko vertaistukea tai kokemuksia miten asiassa eteenpäin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Auttaako haukunestopanta mitään?
Ei ole aloittajan asia ostella ja lähteä sovittelemaan mitään pantoja naapurin koiralle.
Ei tuossa muu auta kuin pilottaa naapurustoon makkaran palasia missä vähän rotanmyrrkkyä ja toivoa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostalossa pitää kestää ulvovaa koiraa. Mikäli koira ulvoo joka päivä 9h putkeen niin se on liikaa sekä naapureille mutta myös koiralle itselleen. Mutta ulvoa saa päivisin, kuuluu elämisen ääniin.
Itseasiassa ei pidä. Kuuluu häiritsevään jatkuvaan meluun. Sama pätee esim jatkuvan, kovan musiikin soitossa.
-elsutyöntekijä
Eläinsuojeluilmoitus toimii näissä. Koira otetaan pois, jos on perus kerrostalokoira jota ei edes ulkoiluteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Et varmasti ole ainoa jota se häiritsee. Koiran voisi varmaan opetta pois jatkuvasta ulvomisesta, mutta se edellyttäisi omistajalta valtavaa panostusta koulutukseen. Vaikea sanoa miten omistajat reagoi jos menet suoraan puhumaan.
Vaikka itsekin koiraihminen olen niin sanoisin että kyllä sen koiran pitää lähteä ennemmin kuin sinun. Jos omistaja sen haluaa pitää, hänen pitäisi asua omakotitalossa ellei viitsi tai osaa totuttaa pois ulvomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
Miksei kouluttanut koiraa yksinoloon vaan hylkäsi oman kaverinsa :(
Ei se välttämättä onnistu, jos koira on jo täysi-ikäinen. Pennun kanssakin vaatii kärsivällisyyttä.
Kyllä se ihan onnistuu kun rupeaa vaan hommiin ja opettaa koiraa kärsivällisesti eikä makaa perseellään sohvalla ja näpyttele kännykkää ja mieti kun ei mitään edistystä tapahdu.
Jos koira on asunut esim omakotitalossa aiemmin ja voinut olla pihalla, niin kyllä se opettaminen on vaikeaa. Hienoa, jos onnistuu, mutta sekarotuisissa, joissa on pystykorvaa, ei ole se perseen nostaminenkaan auttanut.
En puhu omista koiristani. Ovat kaikki olleet jo pennusta lähtien opetettu turvalliseen yksinoloon.
Ihmiset jotka pitävät kerrostaloasunnossa isokokoista koiraa ja jättävät sen yksin tuntikausiksi ovat eläinrääkkääjiä.
Haluaisitko itse olla vankina asunnossa ja pidätellä k-sta ja p-skaa koko päivän joka arkipäivä kuten monet koirat joutuvat tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostalossa pitää kestää ulvovaa koiraa. Mikäli koira ulvoo joka päivä 9h putkeen niin se on liikaa sekä naapureille mutta myös koiralle itselleen. Mutta ulvoa saa päivisin, kuuluu elämisen ääniin.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluttanut koiraa yksinoloon vaan hylkäsi oman kaverinsa :(
Ei se välttämättä onnistu, jos koira on jo täysi-ikäinen. Pennun kanssakin vaatii kärsivällisyyttä.
Kyllä se ihan onnistuu kun rupeaa vaan hommiin ja opettaa koiraa kärsivällisesti eikä makaa perseellään sohvalla ja näpyttele kännykkää ja mieti kun ei mitään edistystä tapahdu.
Makaa perseellään? Tuohan kuulostaa vaativalta.
Jos tuon osaa, niin eiköhän sitä osaamista riitä koiran kouluttamiseenkin. Tosin tuon harjoittelu voi viedä niin paljon energiaa, ettei sitä riitä siihen koulutukseen.
Mene ja tiedä.
Ulvova koira ei tiedä hyvää, tietää jotakin huonoa .
Vierailija kirjoitti:
Koira kaipaa suklaata.
Ei lainkaan. Koira kaipaa omistajan, joka huolehtii sen hyvinvoinnista. Hyvinvoiva koira ei ulvo ahdistuneena.
Vierailija kirjoitti:
Ulvova koira ei tiedä hyvää, tietää jotakin huonoa .
Purevaa kuonoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika harvoin kumminkaan koira 9h putkeen ulvoo eli silloin kuuluu asumisen ääniin ja naapurit saa sen ulvomisen vaan luvan kestää
Eroahdistunut koira ulvoo ja haukkuu kyllä helposti 9 tuntia ja enemmänkin.
Eikä ulvovaa koiraa tarvitse kenenkään kestää.
Näin on. Eikä pidä taukoja. Ulvonta ja haukkuminen on yhtäjaksoista.
Hivuttaudu jotenkin salaa sen lähelle, laita kauko-kauko-ohjattava sähköpanta ja tärskäytä aina kun alkaa ulvomaan.
Isännöitsijälle vaan heti ilmoitus ja vaadi kotirauhan palautusta. Muista olla vaativa kun vaakalaudalla on myös urasi.
Lähetä sähköposti isännöitsijälle, jossa kerrot jatkuvasta häiriöstä, ihan kuten kerroit aloituksessakin.
Ei tarvitse riehua tai lyödä nyrkkiä pöytään.
Jos häiriö jatkuu, olet uudelleen yhteydessä isännöitsijään.
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluilmoitus toimii näissä. Koira otetaan pois, jos on perus kerrostalokoira jota ei edes ulkoiluteta.
Ei muuten toimi, kun ei ole oikea osoite eläinsuojelu, vaan isännöitsijä 😅
-elsu tt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Mun ystävälle kävi samoin (olen siis eri kuin tuo jolle kommentoit). Hän antoi koiran hyvään kotiin ja tapaa koiraa aina lomilla ja kaikki osapuolet on hyvin onnellisia tästä järjestelystä. Koira muutti siis omakotitaloon metsän keskelle.