Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuriin muuttanut ulvova koira

Vierailija
21.05.2021 |

Naapuriini kerrostalossa on pari viikkoa sitten muuttanut perhe, jolla on koira. Koira on ilmeisesti yksin ihmisten työpäivän ajan ja ulvoo lähes tauotta tuon ajan. Kyseessä suuri koira, joten ääni sen mukainen. Itse teen koronan vuoksi etätöitä kotona, joten oma työntekoni ja keskittymiseni ylipäätään mihinkään on lyhyessä ajassa muuttunut lähes mahdottomaksi. Huomaan myös, että mielialani on muuttunut ärtyneeksi - oletettavasti sen vuoksi, että taustalla kuuluu koko ajan ikävä ja häiritsevä ääni.

Olen viimeiseen asti koiraihminen, minullakin on koira. Oma koirani ei ihme kyllä reagoi naapurissa asuvan "kollegansa" ulvomiseen millään lailla. Ymmärrän hyvin, että naapurin koira kärsii tilanteesta itse kaikkein eniten ja tunnen sympatiaa koiraa kohtaan. Eroahdistus on minulle tuttu asia, vaikka onneksi omilla lemmikeilläni ei ole sitä koskaan esiintynytkään.

Laitoin naapurin postiluukusta hyvin ystävällisen lapun jossa kerroin, että heidän koiransa reagoi ulvomalla yksinoloon. Voihan olla, että naapurit eivät itse tätä edes tiedä, jos koira on aloittanut ulvomisen uudessa asunnossa muutosta ahdistuneena. En syyttänyt vaan laitoin loppuun ymmärtäväni, että eroahdistus on ikävä vaiva. Naapurit eivät reagoineet viestiin millään lailla, vaikka allekirjoitin sen nimelläni ja asunnon numerolla ja kirjoitin juttelevani mielelläni asiasta kasvotusten kun ovat kotona.

Tilanne on todella ikävä. En tiedä, miten pystyn enää tekemään töitä kotoa käsin, jos tämä jatkuu. En haluaisi muuttaa, mutta olen jo alkanut katsella uutta asuntoakin. Koira saattaa tarvita aikaa sopeutua uuteen kotiinsa, mutta toisaalta minun olisi myös pakko pystyä tekemään keskittymistä vaativaa työtäni. Olen yrittänyt laittaa korviini korvatulpat, mutta ulina kuuluu niiden läpi. Musiikkiakin olen yrittänyt kuunnella kuulokkeilla, mutta en ole koskaan oppinut keskittymään työhöni musiikin kanssa. :(

Kai minun pitää seuraavaksi soittaa naapureiden ovikelloa ja yrittää selittää, että koiran ahdinko ja hätä oikeasti on häiriöksi, vaikka kuinka eläinrakas olenkin. Onko vertaistukea tai kokemuksia miten asiassa eteenpäin?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.

Vierailija
2/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan se päästä teille päivähoitoon? Toivottavasti pääsee pissalle tarpeeksi usein, voisit lenkittää samalla vaivalla. Kun ei oma koirasikaan reagoi haukkumalla takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.

En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne. 

Vierailija
4/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan se päästä teille päivähoitoon? Toivottavasti pääsee pissalle tarpeeksi usein, voisit lenkittää samalla vaivalla. Kun ei oma koirasikaan reagoi haukkumalla takaisin.

Lisäksi meillä on koiran lisäksi kaksi kissaa. Naapurin koira näyttää urokselta ja omani on nuori narttu. Luulen, että työntekoni kärsisi myös koirahoitolaksi ryhtymisestä liikaa. Minulta kuitenkin odotetaan ihan täysipäiväistä työpanosta.

Vierailija
5/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko koira tulla ap:n luo?

Vierailija
6/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuukerrostalossa, niin ... voikohan olla, että on ääniä?

Vierailija
7/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tekee töitä. Tuodaanko sinun työpaikallesi lemmikkejä päivähoitoon?

Vierailija
8/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä, jos koira koko ajan ulisee. Sun etätyötilanne on helposti ratkaistu: pyydä päästä takaisin konttorille.

Vierailija
9/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne. 

Kärsi sitten. Ei se koira komentamalla tuota lopeta. Joko koira kiertoon tai perhe muuttaa muualle, tai sitten tyydyt tilanteeseen ja kuuntelet ulinaa päivät pitkät.

Vierailija
10/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko koira tulla ap:n luo?

Onko nämä ihmiset tosissaan? Onko kovinkin yleistä, että työpaikoille tuodaan vieraita koiria hoidettavaksi?

Vierailija
11/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Husky on esimerkiksi juuri sen luontoinen, että jos sen jättää pitkäks aikaa yksin (laumakoira kun on), purkaa ahdistusta ulvomalla.

Koiralle tuo tilanne on todella ikävä, eihän se voi valita, minkälaisiin olosuhteisiin päätyy. Herää huoli, onko koiralla muutoin kaikki hyvin (harkitsisin ilmoituksen tekemistä).

Voi kunpa ihmiset miettis enemmän kuin kaks kertaa, onko rotu sopiva juuri heille.

Vierailija
12/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä, jos koira koko ajan ulisee. Sun etätyötilanne on helposti ratkaistu: pyydä päästä takaisin konttorille.

Konttori on ikävä kyllätäysin suljettu ja jatkossa siitä tullaan luopumaan, kun työnantaja on käsittänyt säästävänsä tilavuokrassa. Pienemmissä tiloissa tullaan sitten koronan jälkeen vuorottelemaan niin, että jokainen tiimiläinen tulee olemaan kerran viikossa vuorollaan toimistolla. 

Vierailija
13/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee isännöitsijälle valitus kotirauhan häirinnästä. Olen itse tehnyt, ja elukan ulvonta loppui. Koiran omistajan tehtävä on huolehtia siitä, että koiran pidosta ei ole haittaa ja häirintää muille asukkaille. Ja tämänhän asian ymmärtävät kaikki älykkäät ihmiset, tyhmät ja juntit eivät ymmärrä.

Vierailija
14/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuukerrostalossa, niin ... voikohan olla, että on ääniä?

Jatkuva koiran ulvominen ei kuulu normaalin elämisen ääniin. Omistaja voi aloittaa koiran opettamisen sietämään yksinoloa. Tämä toki olisi pitänyt tehdä jo pentuna.

Vierailija
15/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä omistajan pitäisi viedä koira koirahoitolaan päivisin?

Vierailija
16/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran käytös on omistajan vastuulla, ei sinun.

Vierailija
17/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurilla oli kanssa pienehkö koira, joka haukkui kaikki portaikossa kulkijat, oli sitten yö tai päivä. Siitä oli monenlaista haittaa. Iltaisin telkkaria katsellessa piti kääntää ääni pois, että kuuli, haukkuuko koira vai ei? Aamuyön vessakäynillä kyllä kuuli, onko lehdenjakaja jo tulossa!

Vierailija
18/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako haukunestopanta mitään?

Vierailija
19/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä naapurilla oli kerran ulvova koira. Ahdisti kuunnella, kun se kuulosti ihan itkulta. Itsellä ei ole koiraa eikä vauvoja. En ilmoittanut mihinkään ja myöhemmin naapuri muuttikin pois. Kyllä koira saattoi kuulostaa surkealta ja hylätyltä.

Vierailija
20/91 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajan on ryhdyttävä tomenpiteisiin asap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän