Naapuriin muuttanut ulvova koira
Naapuriini kerrostalossa on pari viikkoa sitten muuttanut perhe, jolla on koira. Koira on ilmeisesti yksin ihmisten työpäivän ajan ja ulvoo lähes tauotta tuon ajan. Kyseessä suuri koira, joten ääni sen mukainen. Itse teen koronan vuoksi etätöitä kotona, joten oma työntekoni ja keskittymiseni ylipäätään mihinkään on lyhyessä ajassa muuttunut lähes mahdottomaksi. Huomaan myös, että mielialani on muuttunut ärtyneeksi - oletettavasti sen vuoksi, että taustalla kuuluu koko ajan ikävä ja häiritsevä ääni.
Olen viimeiseen asti koiraihminen, minullakin on koira. Oma koirani ei ihme kyllä reagoi naapurissa asuvan "kollegansa" ulvomiseen millään lailla. Ymmärrän hyvin, että naapurin koira kärsii tilanteesta itse kaikkein eniten ja tunnen sympatiaa koiraa kohtaan. Eroahdistus on minulle tuttu asia, vaikka onneksi omilla lemmikeilläni ei ole sitä koskaan esiintynytkään.
Laitoin naapurin postiluukusta hyvin ystävällisen lapun jossa kerroin, että heidän koiransa reagoi ulvomalla yksinoloon. Voihan olla, että naapurit eivät itse tätä edes tiedä, jos koira on aloittanut ulvomisen uudessa asunnossa muutosta ahdistuneena. En syyttänyt vaan laitoin loppuun ymmärtäväni, että eroahdistus on ikävä vaiva. Naapurit eivät reagoineet viestiin millään lailla, vaikka allekirjoitin sen nimelläni ja asunnon numerolla ja kirjoitin juttelevani mielelläni asiasta kasvotusten kun ovat kotona.
Tilanne on todella ikävä. En tiedä, miten pystyn enää tekemään töitä kotoa käsin, jos tämä jatkuu. En haluaisi muuttaa, mutta olen jo alkanut katsella uutta asuntoakin. Koira saattaa tarvita aikaa sopeutua uuteen kotiinsa, mutta toisaalta minun olisi myös pakko pystyä tekemään keskittymistä vaativaa työtäni. Olen yrittänyt laittaa korviini korvatulpat, mutta ulina kuuluu niiden läpi. Musiikkiakin olen yrittänyt kuunnella kuulokkeilla, mutta en ole koskaan oppinut keskittymään työhöni musiikin kanssa. :(
Kai minun pitää seuraavaksi soittaa naapureiden ovikelloa ja yrittää selittää, että koiran ahdinko ja hätä oikeasti on häiriöksi, vaikka kuinka eläinrakas olenkin. Onko vertaistukea tai kokemuksia miten asiassa eteenpäin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös rappuun muutti uudet asukkaat isokokoisen koiran kanssa. Heti alkoi ulvominen siihen aikaan, kun omistaja kävi päivätöissä. Itse tein töitä kotona ja häiritseehän aika paljon, koira siis haukkui, ulvoi ja itki. Pidin kirjaa koiran aiheuttamasta mölystä, mutta sitten iski korona, ja ilmeisesti omistaja on kotona. Saapi nähdä miten käy sitten, kun korona loppuu joskus. Ja kyllä, syytän ainoastaan omistajaansa, joka ei jaksa kouluttaa koiraansa pois eroahdistuksesta.
Eli koira ei hauku eikä häiritse ja hiljaista on.
Ihan turha maalailla piruja seinille etukääteen.
Voi v&_€u onneks ei oo koiraa. Koirat ei kuulu kerrostaloon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Siitä ulvonnasta kärsivät muut päivät kotona olevat naapurit yhtä lailla.
Ei ap ole vastuussa naapureidensa viihtyvyydestä.
Tuon kommenttisi voit osoittaa koiran omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös rappuun muutti uudet asukkaat isokokoisen koiran kanssa. Heti alkoi ulvominen siihen aikaan, kun omistaja kävi päivätöissä. Itse tein töitä kotona ja häiritseehän aika paljon, koira siis haukkui, ulvoi ja itki. Pidin kirjaa koiran aiheuttamasta mölystä, mutta sitten iski korona, ja ilmeisesti omistaja on kotona. Saapi nähdä miten käy sitten, kun korona loppuu joskus. Ja kyllä, syytän ainoastaan omistajaansa, joka ei jaksa kouluttaa koiraansa pois eroahdistuksesta.
Ilmoititko ikinä omistajalle ulvomisesta? Hän ei välttämättä edes tiedä, että koira häiritsee naapureita työpäivänsä aikana. Itse olen yrittänyt kysellä naapureilta haukkuuko, tai ulvooko oma koira, mutta kaikki sanoo, että ei. Kerran kuulin, että haukkui kun olin pyykkituvalla käymässä ja toivon ettei sitä harrasta muutoin kun olen poissa. Ilmoittakaa ihmeessä naapureillenne, jos joku asia häiritsee, niin pystyy tekemään sille jotain.
Unohtui näköjään tosiaan mainita, että omistaja on tietoinen koiransa ulinasta ja eroahdistuksesta, koska siitä on hänelle sanottu. En tiedä onko asialle tehty mitään, nyt korona-aikana ei ole juurikaan kuulunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluilmoitus toimii näissä. Koira otetaan pois, jos on perus kerrostalokoira jota ei edes ulkoiluteta.
Ei muuten toimi, kun ei ole oikea osoite eläinsuojelu, vaan isännöitsijä 😅
-elsu tt
Miksi eläinsuojelu ei toimi tapauksessa, jossa koira selvästikään ei voi hyvin?
Koska eroahdistus ja meluhaitat ei valitettavasti ole eläinsuojelun asia, vaan silloin oikea osoite on isännöitsijä. Ihmiset on varmaan tietoisia ettei eläimien oikeuksissa olisi paljonkin parantamisen varaa. Eläinsuojelulla on hyvin vähän valtuuksia toimia, ja sekin mennään yleensä hyvin, hyvin pitkän kaavan kautta, ja siinä ajassa eläin ehtii kärsimään jo tovin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä sähköposti isännöitsijälle, jossa kerrot jatkuvasta häiriöstä, ihan kuten kerroit aloituksessakin.
Ei tarvitse riehua tai lyödä nyrkkiä pöytään.
Jos häiriö jatkuu, olet uudelleen yhteydessä isännöitsijään.
Jos koira ei ulvo koko päivää niin se ei ole silloin jatkuva häiriö, eli silloin valehtelisit?
Jos koira ulvoo häiritsevästi, niin toki asiasta voi tehdä ilmoituksen, vaikka se ei jatkuvaa olisikaan. Ei se kenestäkään valehtelijaa tee.
Yhtäjaksoinen koiranulvonta on häiritsevää kelle tahansa, vaikka sitä jatkuisi vain tunti.
Minulla on ollut upeita koiria, enkä milloinkaan olisi voinut elää niin, että ne ulvovat ahdistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Tämä ketju on oikeasti ihan mielipuolinen.
Ehdotellaan, että aloittaja alkaa töidensä lisäksi pitää koirahoitolaa päivisin.
Toiset on sitä mieltä, että kyllä kerrostalon normaaliin elämisen ääniin kuuluu 9 tuntia kestävä yhtäjaksoinen koiran ulvonta.
Osa taas vannoo huonon käytöksen nimeen. Muutosta ei tapahdu, ennen kuin teet koiraa rakiksi nimitellen selväksi, että minun kanssa ei pelleillä ja nyrkkiä pöytään tai rappukäytävässä vaikka seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on oikeasti ihan mielipuolinen.
Ehdotellaan, että aloittaja alkaa töidensä lisäksi pitää koirahoitolaa päivisin.
Toiset on sitä mieltä, että kyllä kerrostalon normaaliin elämisen ääniin kuuluu 9 tuntia kestävä yhtäjaksoinen koiran ulvonta.
Osa taas vannoo huonon käytöksen nimeen. Muutosta ei tapahdu, ennen kuin teet koiraa rakiksi nimitellen selväksi, että minun kanssa ei pelleillä ja nyrkkiä pöytään tai rappukäytävässä vaikka seinään.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen juttu tuo aloitus. Harvemmin koira vuokraa asunnon. Brian?
En usko että Brian aiheuttaisi häiriötä. Eikö sillä ole se kirjakin vielä kesken? Se kirja? Muistatko? Se kirja, mitä Brian kirjoittaa?
Ahahaaa. Luin tämän Stewien äänellä loppua kohden nousten. :D
Vierailija kirjoitti:
Koira kaipaa suklaata.
En ole ollenkaan koiraihmisiä mutta joku väitti jossain foorumilla että puoli kiloa xylitolilla makeutettua suklaata rauhoittaa isonkin koiran ja haukkuminen loppuu.
Ilmoititko ikinä omistajalle ulvomisesta? Hän ei välttämättä edes tiedä, että koira häiritsee naapureita työpäivänsä aikana. Itse olen yrittänyt kysellä naapureilta haukkuuko, tai ulvooko oma koira, mutta kaikki sanoo, että ei. Kerran kuulin, että haukkui kun olin pyykkituvalla käymässä ja toivon ettei sitä harrasta muutoin kun olen poissa. Ilmoittakaa ihmeessä naapureillenne, jos joku asia häiritsee, niin pystyy tekemään sille jotain.