Naapuriin muuttanut ulvova koira
Naapuriini kerrostalossa on pari viikkoa sitten muuttanut perhe, jolla on koira. Koira on ilmeisesti yksin ihmisten työpäivän ajan ja ulvoo lähes tauotta tuon ajan. Kyseessä suuri koira, joten ääni sen mukainen. Itse teen koronan vuoksi etätöitä kotona, joten oma työntekoni ja keskittymiseni ylipäätään mihinkään on lyhyessä ajassa muuttunut lähes mahdottomaksi. Huomaan myös, että mielialani on muuttunut ärtyneeksi - oletettavasti sen vuoksi, että taustalla kuuluu koko ajan ikävä ja häiritsevä ääni.
Olen viimeiseen asti koiraihminen, minullakin on koira. Oma koirani ei ihme kyllä reagoi naapurissa asuvan "kollegansa" ulvomiseen millään lailla. Ymmärrän hyvin, että naapurin koira kärsii tilanteesta itse kaikkein eniten ja tunnen sympatiaa koiraa kohtaan. Eroahdistus on minulle tuttu asia, vaikka onneksi omilla lemmikeilläni ei ole sitä koskaan esiintynytkään.
Laitoin naapurin postiluukusta hyvin ystävällisen lapun jossa kerroin, että heidän koiransa reagoi ulvomalla yksinoloon. Voihan olla, että naapurit eivät itse tätä edes tiedä, jos koira on aloittanut ulvomisen uudessa asunnossa muutosta ahdistuneena. En syyttänyt vaan laitoin loppuun ymmärtäväni, että eroahdistus on ikävä vaiva. Naapurit eivät reagoineet viestiin millään lailla, vaikka allekirjoitin sen nimelläni ja asunnon numerolla ja kirjoitin juttelevani mielelläni asiasta kasvotusten kun ovat kotona.
Tilanne on todella ikävä. En tiedä, miten pystyn enää tekemään töitä kotoa käsin, jos tämä jatkuu. En haluaisi muuttaa, mutta olen jo alkanut katsella uutta asuntoakin. Koira saattaa tarvita aikaa sopeutua uuteen kotiinsa, mutta toisaalta minun olisi myös pakko pystyä tekemään keskittymistä vaativaa työtäni. Olen yrittänyt laittaa korviini korvatulpat, mutta ulina kuuluu niiden läpi. Musiikkiakin olen yrittänyt kuunnella kuulokkeilla, mutta en ole koskaan oppinut keskittymään työhöni musiikin kanssa. :(
Kai minun pitää seuraavaksi soittaa naapureiden ovikelloa ja yrittää selittää, että koiran ahdinko ja hätä oikeasti on häiriöksi, vaikka kuinka eläinrakas olenkin. Onko vertaistukea tai kokemuksia miten asiassa eteenpäin?
Kommentit (91)
Tuohan on häiritsevää, vaikkei töitä tekisikään. Pitäisikö aloittajan olla kotonaan vastamelukuulokkeet korvillaan myös vapaapäivinä? Jatkuvasti ulvova koira ei kuulu kerrostaloon ja on omistajan tehtävä huolehtia siitä, että häiritsevä meteli loppuu. Silloin tällöin koiran haukahtelu tuskin ketään haittaa, mutta siitähän tässä ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuukerrostalossa, niin ... voikohan olla, että on ääniä?
Jos ei kykene olemaan tuottamatta jatkuvaa meteliä, niin ... voikohan olla, että ei pitäisi asua kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurilla oli kanssa pienehkö koira, joka haukkui kaikki portaikossa kulkijat, oli sitten yö tai päivä. Siitä oli monenlaista haittaa. Iltaisin telkkaria katsellessa piti kääntää ääni pois, että kuuli, haukkuuko koira vai ei? Aamuyön vessakäynillä kyllä kuuli, onko lehdenjakaja jo tulossa!
Että oikein piti laittaa televisiosta äänet pois, että kuulisi haukkuuko koira.
Aloittajan ongelma taitaa kuitenkin olla ihan todellinen ongelma ja häiriö.
naapurin Pirkko kirjoitti:
Hulluksihan siinä tulee, jos joutuu kuuntelemaan ulvomista joka helvetin päivä. "Heippa"-lappu naapurin oveen "Rakkinne ulvoo koko päivän. Siihen on tultava heti loppu!".
Ilmoitus isännöitsijälle ja poliisille, sekä eläinsuojeluun rääkkäysosastolle. Loppuu se meteli tavalla, tai toisella! NiiN!
Olen mukava naapuri tiettyyn pisteeseen saakka, mutta kun raja ylitetään, tulee ongelmia.
Mikä on eläinsuojelun rääkkäysosasto? Kuulostaa pahalta.
Normaali ihminen tosiaan voi hoitaa asiat sivistyneesti ja ilmoittaa häiriöstä asiallisesti isännöitsijälle.
Erikoinen juttu tuo aloitus. Harvemmin koira vuokraa asunnon. Brian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
En haluaisi, että koira joutuisi kiertoon ainakaan minun takiani. :'( Hirveä tilanne.
Ei sillä koirallakaan ole nyt hyvä olla, kun ulvoo päivät eroahdistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Omatoimisesti muuttava koira vaikuttaa kieltämättä niin fiksulta, että ihmetyttää tuo ulvominen.
Vierailija kirjoitti:
Husky on esimerkiksi juuri sen luontoinen, että jos sen jättää pitkäks aikaa yksin (laumakoira kun on), purkaa ahdistusta ulvomalla.
Koiralle tuo tilanne on todella ikävä, eihän se voi valita, minkälaisiin olosuhteisiin päätyy. Herää huoli, onko koiralla muutoin kaikki hyvin (harkitsisin ilmoituksen tekemistä).
Voi kunpa ihmiset miettis enemmän kuin kaks kertaa, onko rotu sopiva juuri heille.
Huskyn paikka nyt ei ainakaan ole kerrostalossa. Koiran paikka on maalla tai ok-talossa, ei krs-talossa ylipäätään. Koira häiritsee enimmäkseen naapureita, tuo kuraa, karvoja, roskia. Tämänkin talon porraskäytävät on siivoojankin mukaan pullollaan koirankarvakasoja, samoin pesutupa ja sauna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Palveluskoirat ovat erikseen.
Yök!
Vierailija kirjoitti:
En usko että Brian aiheuttaisi häiriötä. Eikö sillä ole se kirjakin vielä kesken? Se kirja? Muistatko? Se kirja, mitä Brian kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatoimisesti muuttava koira vaikuttaa kieltämättä niin fiksulta, että ihmetyttää tuo ulvominen.
Samaa minäkin ihmettelin. Jos kyseessä olisi ollut ulvova mylläri niin sitten ymmärtäisin muuttamiset.
Meillä asuu samassa rapussa ulvova ihminen. Miehellä on huonosti hoidettu skítsofrénia ja ilta-aikaan se televisiota katsellessaan saa illalla käsittämättömiä hirnumis ja ulvomiskohtauksia. Se siis kuullostaa sananmukaisesti kaistapäältä. En ymmärrä mikseivät sen seinänaapurit ole asiaan viimeisen 10 vuoden aikana puuttuneet mutta omapahan on asiansa.
Pelaakohan jotain peliä verkossa?
Kuulostat Ap ihanalta ihmiseltä, ja toimit just oikein niinkuin pitääkin! Ihanaa että on sunlaisia ihmisiä olemassa. Älä missään nimessä ota huonoa omaa tuntoa koiran olemisesta/tulevaisuudesta, se on vaan fakta että jos koiran ottaa, niin se on omistajan vastuulla, ja silloin on keksittävä ratkaisu.
Voi kun olisi itse saanut yhtä asiallisen viestin oman koirani eroahdistusulvomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joutui antamaan eroahdistuksesta kärsivän koiransa pois. Kyseessä oli Kerrostaloasunto ja.monet asukkaat olivat valittaneet.
Miksei kouluttanut koiraa yksinoloon vaan hylkäsi oman kaverinsa :(
aika harvoin kumminkaan koira 9h putkeen ulvoo eli silloin kuuluu asumisen ääniin ja naapurit saa sen ulvomisen vaan luvan kestää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä onnistu, jos koira on jo täysi-ikäinen. Pennun kanssakin vaatii kärsivällisyyttä.
Ihan ystävällisesti voi kertoa omistajalle, tämä ei välttämättä tiedä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
aika harvoin kumminkaan koira 9h putkeen ulvoo eli silloin kuuluu asumisen ääniin ja naapurit saa sen ulvomisen vaan luvan kestää
Eroahdistunut koira ulvoo ja haukkuu kyllä helposti 9 tuntia ja enemmänkin.
Eikä ulvovaa koiraa tarvitse kenenkään kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisesti voi kertoa omistajalle, tämä ei välttämättä tiedä asiasta.
Onpa hyvä neuvo. Varsinkin, kun ap on jo ihan ystävällisesti kertonut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä omistajan pitäisi viedä koira koirahoitolaan päivisin?
Ei sekään ole aloittajan asia. Se joka hankkii lemmikin, on vastuussa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä onnistu, jos koira on jo täysi-ikäinen. Pennun kanssakin vaatii kärsivällisyyttä.
Kyllä se ihan onnistuu kun rupeaa vaan hommiin ja opettaa koiraa kärsivällisesti eikä makaa perseellään sohvalla ja näpyttele kännykkää ja mieti kun ei mitään edistystä tapahdu.
Hulluksihan siinä tulee, jos joutuu kuuntelemaan ulvomista joka helvetin päivä. "Heippa"-lappu naapurin oveen "Rakkinne ulvoo koko päivän. Siihen on tultava heti loppu!".
Ilmoitus isännöitsijälle ja poliisille, sekä eläinsuojeluun rääkkäysosastolle. Loppuu se meteli tavalla, tai toisella! NiiN!
Olen mukava naapuri tiettyyn pisteeseen saakka, mutta kun raja ylitetään, tulee ongelmia.