Mies lasten kanssa kotona, aaarrgh
Tiedän, että tästä herää myrsky ja tiedän, että kyse on paljolti siitä miten asioihin suhtautuu ja lisäksi vielä siitä, että itsepä olet paikkasi valinnut, mutta kerronpa silti tarinani. Eli meillä mieheni kanssa taapero ja vauva. Minä olen äitiyslomalla ja mies käy töissä, miehen työt koneella istumista, palavereja, etätöissä tällä hetkellä on. Minä hoidan kodin lastenhoidon ohessa pääsääntöisesti täysin, miehen saan välillä väännettyä johonkin kotihommaan käskyttäen. Illat mies lepäilee ja kerää voimia töihin. Vauva valvottaa minua öisin ja päivät menee vauvan ja taaperon tarpeita tyydyttää ja vasemmalla kädellä kotia hoitaen. Otin viikonlopuksi työvuoron itselleni, osittain ihan siksi, jotta mies näkisi mitä päiväni sisältävät. Miehen mielestä ihan hyvä idea, kun menen töihin ja ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Tietenkin valvoin yön lasten kanssa ennen töitä, eihän miehelle tullut mieleen, että siinä olisi mitään outoa? Kun lapset alkoivat elämöimään yöllä mies vähän heilutteli kättään heidän suuntaan ja hymyili?? Minä sitten vaihdoin vaippaa, juotin, hyssyttelin, nukuttelin. No aamulla aikaisin lähdin töihin ja mietin silmät ristissä, että kohta kotona alkaa myrsky ja kuinkahan mies pärjää? Palasin iltapäivällä kotiin ja mies tyrkkäsi lapset minulle miltei ovella, eikä koko iltana enää koskenut lapsiin, eikä ole nyt kahteen viikkoon pistänyt tikkua ristiin lasten tai kodin hoitoon liittyen, vetoaa siihen yhteen päivään kun hoiti kaiken! Kuitenkin muistaa lisätä, että lastenhoito on kyllä paljon kevyempää hommaa kuin hänen vaativa työnsä, mikä vie kaiken energian ja iltaisin hänen täytyy saada levätä!! Ja sanottakoon vielä, että sinä päivänä, kun hän lapsia hoiti, mitään muuta hän ei tehnyt. Lapsilla oli samat vaatteet koko päivän päällä, vaikka vauva oli niille puklannut ja taapero sotkenut täysin ruualla, tietysti. Ja keittiö oli täyden kaaoksen vallassa, minä siivosin lasten roikkuessa minussa. Ja kaikki muukin oli rempallaan ja taaperon ruokailu oli ollut epämääräistä, koska on kovaa hommaa saada hänet syömään järkeviä asioita monipuolisesti, tiedän. En tiedä mitä ovat tehneet ajankuluksi, ilmeisesti vain tuijottaneet tvtä, vaikka minä yritän välttää tvn näyttämistä lapsille viimeiseen asti ja tästä ollaan puhuttu miehen kanssa monta kertaa. Tiedän toki, että se on helppo keino saada lapset hiljaiseksi ja rauhalliseksi. Olen räjähtämispisteessä asian kanssa, mutta pidän suuni vielä kiinni ja yritän kerätä järkeviä argumentteja mitkä esittää miehelle. Mitäs mieltä suuri yleisö on?
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa terottaa myös miehelle sitä, että tämä on aikaa jolloin rakennetaan hyvä ja läheinen suhde lapsiin, joka kantaa tulevaisuudessakin. Se vaatii aikaa ja vaivannäköä mutta siitä hyötyvät ihan kaikki osapuolet.
Hyvä pointti - haluaisin lisätä, että samalla tässä muokataan teidän parisuhdettanne suuntaan tai toiseen. Miehellä lienee toistaiseksi sananvaltaa, mihin suuntaan, mutta jos sama meno jatkuu, niin enpä ihmettele jos ap ei halua enää jatkaa yhden lisälapsen kaitsemista, vaan lähtee omilleen.
Paitsi kun mies ei kuuntele,vaikka tätäkin olen yrittänyt toitottaa hänelle useasti.. ei ap
Eroa. Helpompaa nyt lasten ollessa pieniä kuin myöhemmin.
Itsellä heräsi kysymys paljonko tässä perheessä äiti osallistuu perheen kustannuksiin? Olettaako mies, että kun hän tuo elannon taloon, äiti hoitaa siten ihan kaiken? Kiitos ap, jos ehdit/pystyt vastaamaan.
Mies maksaa sinun ja kakaroiden elatuksen ja sinä valitat? Pysy vaan siellä kotona hellan äärellä ja ole tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloittajan idea mennä töihin päiväksi ja jättää noin pienet lapset miehen hoitoon jotta mies "oppisi", kuulostaa siltä, että lapsia käytetään pelinappuloina.
Asiasta pitäisi pystyä puhumaan ja opettaa mies hoitamaan lapsia asteittain, ei noin, että yhtäkkiä koko päiväksi, varsinkaan jos mies ei ole yhtään kartalla lasten tarpeista. Turvatonta lapsille. Eli aloita vaikka lauantai-iltapäivästä, mene muutamaksi tunniksi pois, miehelle ohjeet lasten hoitoon.
J*malauta sentään mitä miehen infantilisointia. Jos hän ei saa päivän vertaa pidettyä lapsiaan turvassa itsekseen, niin paikka on kyllä jossain tukipalvelujen piirissä eikä irrallaan tässä yhteiskunnassa sohlaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun täytyy puhua hänelle asiasta, kun hän ei selvästikään itse ymmärrä. Pelisäännöt selväksi.
Kyllä se keskustelu olisi pitänyt käydä aikoja sitten. Nyt ei auta enää muu kuin antaa hoitaa vaan tai hoitaa edelleen kaikki itse.
Jep, kasvatuskeskustelut ja roolitus perheessä käydään ennen lapsia. Nyt se keskustelu etenee niin, että äiti nalkuttaa ja isä suuttuu. Keskustelu ei riitä enää, roolit on rakennettava uudelleen ihan konkreettisesti.
Mistä noita "helmiä isäksi" oikein löytyy...? Ja onko se oikeasti täysin mahdotonta nähdä etukäteen? Vaikka mistä minä tietäisin, kuinka moni tuollainen vätys on laitettu pellolle jo ennen lasten saamista.
Vierailija kirjoitti:
Äiti töihin ja isä hoitovapaalle lasten kanssa, ja roolit samalla ympäri. Ei tuo ukko muuten tuosta tokene.
Ei tuo mikään automaatti ole. Voipi käydä niin, että äiti tekee töitä ensin toimistolla ja sitten illat ja viikonloput kotona, koska "mies on jo työnsä tehnyt päivän aikana"
Vierailija kirjoitti:
Itsellä heräsi kysymys paljonko tässä perheessä äiti osallistuu perheen kustannuksiin? Olettaako mies, että kun hän tuo elannon taloon, äiti hoitaa siten ihan kaiken? Kiitos ap, jos ehdit/pystyt vastaamaan.
Etkö lukenut aloitusta? Nainen on äitiyslomalla ja hankki työvuoron, joten kyllä hänellä on tuloja. Sellaista miestä ei ole koko Suomessa, joka maksaa kaikki kulut ja naisen palkka jää hänelle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö lukenut aloitusta? Nainen on äitiyslomalla ja hankki työvuoron, joten kyllä hänellä on tuloja. Sellaista miestä ei ole koko Suomessa, joka maksaa kaikki kulut ja naisen palkka jää hänelle itselleen.
No on kuule ja paljon. Toki se ei tarkoita, että se nainen siksi tekisi kaiken kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kuule ja paljon. Toki se ei tarkoita, että se nainen siksi tekisi kaiken kotona.
Ei ole. Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia kotirouvia. Suomessa perheen elatukseen tarvitaan kahden ihmisen tulot. Niitä hyvätuloisia miehiä, jonka palkalla koko perhe elää, on hyvin, hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Sivukommenttina, että olen nainen ja äiti sekä työskentelen IT-alalla. 99% työkavereistani on miehiä.
Työkaverimiehet puhuu usein kovaan ääneen töissä, että lapsi on sairas, mutta äiti jäi töistään pois hoitamaan lasta. Miehet sanovat että he eivät viitsineet jäädä kotiin hoitamaan sairaita lapsia kun töissä on helpompaa . Ja onhan se totta.
Minulla sama, vain sillä erotuksella että itse en ole äiti. Tämän lisäksi miehet töissä myös sanovat ihan ääneen että "ei nyt viitsi pitää lomaa kun lapset on lomalla, ei haluu lomalla olla samaan aikaan niiden kans". Myös on sanottu että "ei se perhe-elämä oo mitään kauheen hienoo," kun olen illanvietossa pohtinut lapsien hankkimista. Eli on sanottu että älä hyvä ihminen perhettä perusta, nauti vapaudesta. Ihanaa miestyökavereissa on se, että ne sanoo suoraan miten asiat on. :D
toi kuvio johtaa eroon, hanki itsellesi siivousapua ja puhu miehellesi kun saatte aikaa keskenään. ei kukaan tommosta jaksa. en minäkään jaksanut, siksi erosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivukommenttina, että olen nainen ja äiti sekä työskentelen IT-alalla. 99% työkavereistani on miehiä.
Työkaverimiehet puhuu usein kovaan ääneen töissä, että lapsi on sairas, mutta äiti jäi töistään pois hoitamaan lasta. Miehet sanovat että he eivät viitsineet jäädä kotiin hoitamaan sairaita lapsia kun töissä on helpompaa . Ja onhan se totta.
Minulla sama, vain sillä erotuksella että itse en ole äiti. Tämän lisäksi miehet töissä myös sanovat ihan ääneen että "ei nyt viitsi pitää lomaa kun lapset on lomalla, ei haluu lomalla olla samaan aikaan niiden kans". Myös on sanottu että "ei se perhe-elämä oo mitään kauheen hienoo," kun olen illanvietossa pohtinut lapsien hankkimista. Eli on sanottu että älä hyvä ihminen perhettä perusta, nauti vapaudesta. Ihanaa miestyökavereissa on se, että ne sanoo suoraan miten asiat on. :D
Joo, tosi ihanaa. Mulla menee kunnioitus heti sellaista miestä tai naista kohtaan, joka työyhteisössä dissaa lapsiaan ja perhettään. Oma lojaalius ei ikinä antaisi myöten.
Lastensuojelu vaan kehiin. Pistää vihaksi kun on oikeesti hyviä ja halukkaita vanhempia niin silti lapset jätetään äidille joka ei jaksa hoitaa ja miestä ei kiinnosta. Voisivat lapsireppanat saada paremman kodin joissain muualla, jossa ovat toivottuja.
Vierailija kirjoitti:
Heti vaan eropaperit vetään, omat kämpät, täysi tukien hakemus päälle äidille, töihin ei kande mennä, muuten kela ei maksa vuokraa. Sitten elari tappelu. Lapset kerran kuussa tukiperheeseen viikonlopuksi ja isälle toiseksi viikonlopuksi. Sitten saat sitä omaa aikaa.
Mulla olisi vielä villimpi idea: entä jos lasten isä osallistuisi lastensa elämään ja kasvatukseen niin kuin normaalit rakastavat vanhemmat tekevät?
Ilmoittaisin miehelle että työpäivän jälkeinen aika jaetaan lastenhoidon ja kotitöiden osalta 50/50 tai muuten edessä on ero ja tulet vaatimaan 50/50 huoltajuussopimuksen jotta sinullakin on joskus oikeus lepoon ja omaan aikaan. Olkoot mies sitten eronneena vuorollaan yksin vastuussa lapsista.
Sulla on tyypillinen suomalainen mies: laiska ja itsekäs. Ei niihin mikään puhe tehoa. Ne ei edes kuuntele "akkojen lätinää".
Ainoa mikä niihin tehoaa on että ottaa kovan linjan heti seurustelun alusta alkaen, eli tulos tai ulos. Pahinta mitä niitten kanssa voi tehdä on että yrittää olla kiltti ja suloinen niille ja toivoo että ne tajuaa sen ja on itsekin sitten huomaavaisia. Ei ne sellaisesta vastavuoroisuudesta mitään tajua, ottaa vaan vastaan kaiken tyytyväisenä kun ovat sitä mieltä että miehenä heille kuuluukin naisten passaus ja lirkuttelu.
Sun mieheen tehoaa ainoastaan se että jonain päivänä on eropaperit pöydällä ja sinä lapset jossain muualla. Siihen vielä viikko-viikko systeemi lasten kanssa niin oppii olemaan.
Meillä oli eksän kanssa ihan samanlaista. Lapset oli lähes täysin mun vastuulla vielä sittenkin, kun palasin työelämään. Erohan siinä tuli.
No, eron jälkeen mies ehdottomasti halusi lapset luokseen tasan 50/50. Siinä vaiheessa jo nauratti. No ei mennyt kuin viikko, kun mies alkoi ehdottaa, jos hänellä olisikin lapset hieman vähemmän. Huomasi siinä vaiheessa, että kyllä se on työtä pitää lapsista huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia kotirouvia. Suomessa perheen elatukseen tarvitaan kahden ihmisen tulot. Niitä hyvätuloisia miehiä, jonka palkalla koko perhe elää, on hyvin, hyvin vähän.
En usko, että ovat kovin harvinaisia, itsekin tunnen kaksi tällaista perhettä. Ja tunnen lapsiperheitä yhteensä varmaan alle 10.
Heti vaan eropaperit vetään, omat kämpät, täysi tukien hakemus päälle äidille, töihin ei kande mennä, muuten kela ei maksa vuokraa. Sitten elari tappelu. Lapset kerran kuussa tukiperheeseen viikonlopuksi ja isälle toiseksi viikonlopuksi. Sitten saat sitä omaa aikaa.