Ylioppilaslahjaksi kakkulautanen / Salaattiottimet ja kulho / aterimia?
Onko sopivia lahjoja? Lahjan saaja asuu vielä kotona mutta oletettavasti kohta muuttamassa jo pois.
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana on ihan turha antaa mitään taloustavaroita, kun vähävarainenkin saa paikallisesta Kontista mieleisensä taloustavarat sisustusta myöten muutamalla kympillä. Ja ekologisemmin.
Jos jotain muuta kuin rahaa on annettava, lahjaksi käy kultaesineet, arvotaulut, osakkeet jne
Kaikilla kirppareilla, Kontti, UFF, Fida, Kaupunkien ja yhdistysten kirpparit. Kaikki täynnä tavaraa. Joka paikka täynnä tavaraa. Pähkinänsärkijöitä, kakkulapioita ja salaattiottimia.
Sain kummitädiltäni ylppärilahjaksi ihan järkyttävän ruman setin jossa oli kakkulautanen ja skumppalasit. Joltain muulta pussilakanat joita en raahannut mukana ulkomaille muuttaessa. Kaikki vielä vanhempien luona vaikka olen päälle kolmekymppinen. Pussilakana t käytösssä vanhempien luona ja äitin mielestä lautanen on onneksi ihan nätti joten käyttää sitä joskus mutta olisin kyllä ollut paljon tyytyväisempi jos oisin saanut sen pari kymppiä rahana. En ymmärrä miksi muk a esim. 20€ on nykyään liian pieni summa lahjaksi, kyllä olisin itse tyytyväinen kymppiinkin, saa sillä itelleen jotain kivaa ostettua. Jos jotain persoonallista on pakko keksiä niin itsetehty kortti on mun mielestä kiva. Ostetut kortitkin on mun mielestä vähän rahan tuhlausta, maksaa nyt jopa viisi euroa pahvilätkästä joka menee roskiin. Sen sijaan jos joku on itse tehnyt kortin vaikka vaan piirtänyt jotain tikku-ukkoja ruutupaperille niin ainakin on hauska. Meni vähän ohikseksi, pointti oli siis se että ap ei missään n imessä mitään astia a jota ei ole toivottu.
Jos et kysy ylioppilaalta/vanhemmilta, kerääkö jotain tiettyä sarjaa, anna rahaa tai esim. S-ryhmän lahjakortti. Ei mitään kippoa, kuppia tai kihveliä, ellet ole varmistanut, että toivoo juuri sitä. Eikä tytöille niitä hemmetin koruja!
Laadukkaat aterimet on ihan hyvä lahja ylioppilaalle, mutta kakkulautanen ei, koska sellaiselle tuskin tulee tarvetta pitkään aikaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri yo-lahjaksi saamani viinilasit, koska ei tullut käytettyä.
Olen todennäköisesti muuttamassa ulkomaille opiskelemaan, enkä sinne kampukselle raahaisi salaattikulhoja. Ostaisin opiskeluvuosille Ikeasta välttämättömät enkä roudaisi Suomesta keski-Eurooppaan jotain kulhoja.
Uusille ylioppilaille ostaisin lahjaksi osakkeita, sijoituskultaa tai ehkä koruja.
Kumpi on parempi 10-20v kuluttua? Kulahtanut pussilakana, vai 7% vuosittainen nousu pörssissä?
Hyväksi ideaksi tällä on paljon alapeukkuja. Yo-ikäinen saattaa tosin tarvita rahan pian käyttöön, mutta sijoituslahja on hyvä jos malttaa odottaa. Aika on sijoittajan paras ystävä ja siitä voi saada huomattavan hyödyn vaikka ensiasunnon ostoon. Saisimme ottaa mallia Ruotsin "kansankapitalismista " ja ohjata nuoria sijoittamisen pariin. Saattaa antaa nuorelle kipinän sijoittamiseen ja se on aina parempi aloittaa aikaisin. Minun lapsuudenkodissa sijoittaminen oli mörkö jolla peloteltiin ("Talvivaara, Nokia "), ja aloitin vasta 30-vuotiaana sijoittamisen. Siinä on paljon kirittävää verrattuna 20-vuotiaana aloittaneeseen sijoittajaan.
EI. Ylioppilas ei tarvitse omaa kakkulapiota. Mitä te oikein mietitte?