Ylioppilaslahjaksi kakkulautanen / Salaattiottimet ja kulho / aterimia?
Onko sopivia lahjoja? Lahjan saaja asuu vielä kotona mutta oletettavasti kohta muuttamassa jo pois.
Kommentit (326)
Miten tämä voi olla aina nöin vaikea käsittää, rahaa!! Ymmärrän jos esim kummit haluaa ostaa jotain pysyvää, kysykää tulloin reilusti lahkan saajalta. Itse kysyin ja kummituttö toivoi aalto maljakkoa, ostin mielelläni. Aterimet on myös hyvä.
Astiat luultavasti jää vanhempien nurkkiin ja ovat kaikki eriparia. Älkää ainakaan kahvikuppeja ja asetteja ostako! Täysin turhia. Samoin joku kakkulautanen tai kakkulapio. Jos jotain astioita on pakko ostaa niin itse ostisin pienen uunivuuan, pienen kattilan tai pari ruokalautasta.
Opiskelijakämpät on pieniä, ei niihin pahemmin pyyhkeitä ja vuodevaatteita säilötä. Pari käsipyyhettä ja yks kylpypyyhe. Pussiöakanat sänkyyn ja yks kaappiin. Nöin oli itsellä.
Mun poika ei ole edes nirso, mutta hän ei kotona pidä Savonian aterimista. Ylipäätään ainoita asioita, mistä nirsoilee. Muuten on lahja-astiat kelvanneet kun on niitä saanut, nuo Savonian jätti kotiin ja otti jotain halpiksia tilalle pois lähtiessään.
Hopeinen pöytäkello, tämäntyyppinen on paras:
https://www.klingel.fi/p/italialainen-poeytaekello-45-cm-388171?vcp=769…
Yllättävästi ylppärilahjoista on tädiltä saamani vihannesveitsi (tuli rahaa mukana myös) vieläkin käytössä ja vieläkin hymyilyttää sitä käyttäessäni. Sain lahjan 25v sitten.
Minulta myös ääni kattilalle tai paistinpannulle. Salaattikulho&ottimet vain jos tietää että nuori on sen tyylinen että järjestää illanviettoja kavereilleen. Salaattikulho on hyvä sipsikulho samalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi osalle: kaikki eivät halua vain rahaa. Se on toki turvallinen vaihtoehto, jos ei tiedä mistä abi tykkää. Osa vieraista kuitenkin oikeasti jopa tuntee sen ylioppilaan ja saattaa tietää, että juhlakalu tykkää esimerkiksi paljon leipomisesta ja kauniista kattamisesta. Silloin esimerkiksi täyshopea kakkulapio kaiverruksineen voi olla todella mieleinen lahja. Kuka raaskisi muuten käyttää sellaiseen jotain paria sataa euroa? Lahjana tuollainen on juuri upea. En minäkään antaisi Prismasta ostettuja astioita lahjaksi, mutta joku tuollainen saattaisi olla todella mieluinen riippuen lahjan saajasta.
En ole ikinä törmännyt 18-19-vuotiaaseen nuoreen, joka ilahtuisi kaiverretusta hopeisesta kakkulapiosta. Kuulostaa taruolennolta. Reps.
Hopeinen kakkulapio kuulostaa näin keski-ikäisenkin korvaan täydelliseltä turhakkeelta, vaikka järjestänkin juhlia ja katan kauniisti. Suurin osa aikuisistakaan ei välitä hopeasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eieieieieieieieieieieieiiei
Kukaan sen ikäinen arvosta mitään kakkuottimia tai kippoja tai kuppeja!
Mutta joskus arvostaa..
Ekaan kotiin hankitaan kiekkarista lautaset ja vasta ehkä yliopiston jälkeen kun aletaan perustamaan perhettä, alkaa kiinnostamaan joku keräilysarja. Mistä voit tietää millainen maku ylioppilaalla on 10 vuoden päästä? kun sielloin ei yliopppilas itsekään mitä isompana haluaa.
Miksi tytöille pitää olla jotain astioita? En saata ymmärtää. Pysykööt akka keittiössä? Niin kuin 50-luvulla.
Ja mihin ne kipot tungetaan jos sattuisi pääsemään oppilasvaihtoon? Lapsuuden kotiinko? Juu ei.
Tuokin riippuu henkilöstä. Itse aikoinaan olen toivonut ja saanut ylioppilas/valmistujaislahjaksi tietyt aterimet ja lautaset. Ne ovat mielestäni tyyliltään ajattomat ja edelleen ihan arkikäytössä nyt 15-20 vuotta myöhemmin. Lautasia ostan lisää jos tulee kirppiksellä siistejä vastaan, sillä sarjan valmistus on lopetettu vuosia sitten. Samoin aterimia olen täydentänyt ottimilla ym. sarjaan kuuluvilla osilla kun sitä saa onneksi edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joskus arvostaa..
Ekaan kotiin hankitaan kiekkarista lautaset ja vasta ehkä yliopiston jälkeen kun aletaan perustamaan perhettä, alkaa kiinnostamaan joku keräilysarja. Mistä voit tietää millainen maku ylioppilaalla on 10 vuoden päästä? kun sielloin ei yliopppilas itsekään mitä isompana haluaa.
Miksi tytöille pitää olla jotain astioita? En saata ymmärtää. Pysykööt akka keittiössä? Niin kuin 50-luvulla.
Ja mihin ne kipot tungetaan jos sattuisi pääsemään oppilasvaihtoon? Lapsuuden kotiinko? Juu ei.
Tuokin riippuu henkilöstä. Itse aikoinaan olen toivonut ja saanut ylioppilas/valmistujaislahjaksi tietyt aterimet ja lautaset. Ne ovat mielestäni tyyliltään ajattomat ja edelleen ihan arkikäytössä nyt 15-20 vuotta myöhemmin. Lautasia ostan lisää jos tulee kirppiksellä siistejä vastaan, sillä sarjan valmistus on lopetettu vuosia sitten. Samoin aterimia olen täydentänyt ottimilla ym. sarjaan kuuluvilla osilla kun sitä saa onneksi edelleen.
Lisään vielä, että nuo oli tosiaan minun toivomia lahjoja. Jos juhlittava ei osaa toivoa mitään tuollaista, sitten ei kannata niitä ostaa, vaan jotain muuta, lahjan saajan oman toiveen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joskus arvostaa..
Kyllä minunkin kaveripiiristä kaikilla oli jotain arabian tms astioita, melkein kaikki oli alkanut keräillä jo rippijuhlissa tai viimeistään ylppäreissä jotain tiettyä sarjaa. Sekä tytöt että pojat. Nyt kolmekymppisenä perheellisenä on edelleen ne samat käytössä, kun ovat niin pirun kestäviä, ettei oikein kannata ostaa uusia vaikka ehkä tekisi jo mieli eri tyylisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei astioita. Etenkään ei tytöille astioita, lakanoita ym. ja pojille rahaa.
Minä sain ysärillä ylppärilahjaksi just jotain keittiökamaa, lakanoita ja sen sellaista. Kaikki jäivät vanhempien nurkkiin, kun muutin opiskelemaan. Ihan kaikki. Lähdin yhden kassin kanssa toiseen kaupunkiin ja ostin siellä kirpparilta pari lautasta, mukia ja ruokailuvälineet, sekä kattilan ja pannun. Niillä pärjäsin ja opintojen jälkeen kiertelin ulkomailla töissä - yhä ilman lahja-astioita ja -lakanoita. Kun lopulta 30+ vuotiaana asetuin aloilleen, halusin ostaa sellaista mistä itse pidin.
Eli hillosin ylppärilahjoja vanhempien varastossa yli vuosikymmenen ja sitten lahjoitin ne hyväntekeväisyyteen.
Mitä tämä teidän sukupuolisössötys oikein on tässä ketjussa?
Se on sitä, että yllättävän usein vielä nykypäivänäkin lahjansaajan sukupuoli jostain kumman syystä vaikuttaa lahjaan. Eli tytöille viedään astioita, keittiötarvikkeita ja sen sellaista, pojille rahaa tai vaikka ostetaan osakkeita.
Nykyaikana on ihan turha antaa mitään taloustavaroita, kun vähävarainenkin saa paikallisesta Kontista mieleisensä taloustavarat sisustusta myöten muutamalla kympillä. Ja ekologisemmin.
Jos jotain muuta kuin rahaa on annettava, lahjaksi käy kultaesineet, arvotaulut, osakkeet jne
Vierailija kirjoitti:
Rahaa tai lahjakortti. Unohtakaa ne turhat kipot ja kupit paitsi jos on toivonut jotain mikä nuorelle itselleen hyödyllistä.
Itse haluan antaa lahjan joka on mieluisa ja en usko että kovin moni 18v. toivoo joitain lakanoita tai haarukoita.
Lahjakortti on aina yhtä typerä idea, luulisi jokaisen sen oppineen viimeistään Anttilan konkurssin myötä! Toinen melkein yhtä älyvapaa idea on lahjashekin hankinta, älyttömästi ylimääräistä vaivaa sekä hankkijalle että lahjashekin saajalle.
Kysy ylioppilaalta itseltään tai hänen vanhemmiltaan mitä hän haluaa. On pelkkää tuhlausta ostaa jokin itse arvattu lahja, jää kuitenkin käyttämättä jos ei ole juuri sitä mitä saaja on toivonut.
Raha on aina hyvä vaihtoehto. Itsekin olen lahjarahoilla ostanut sitten jotain tarpeellista, esim puuttuvan astiaston. Mukavampi kuitenkin koota sopiva setti itse verrattuna siihen että saat lahjaksi 20 kahvikuppia, seitsemän kakkulapiota ja yhden lautasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon järkänny lukuisia kekkereitä elämässäni, mutta en oo koskaan kerännyt yhtään astiasarjaa, varsinkaan kotimaisia. Inhosin marimekkoja yms jo teininä, enkä todellakaan halunnut sellaisia lahjaksi. Raha on kaikkein paras lahja elämäänsä opettelevalle nuorelle, ellei tunne häntä niin hyvin, että voi antaa jotain spesifiä tai omaan makuun/harrastukseen/mielenkiinnon kohteeseen liittyvää kunnollista juttua.
Ja sinä joka hermostuit noista sukupuoli-asioista ketjussa, hirveän monet tekee just niin että tytölle annetaan hopealautasia ja kakkuvateja, tai joku "nätti kuppisarja", mutta pojille rahaa. Se ei vaan oo kiva niin.[/quote]
Niin, te naisethan näitä kakkuvateja olette tässä tunkemassa kaikille lahjaksi.
Ihan teidän naisten oma toksinen käytösmallinne.
No eihän kukaan sanonutkaan että nimenomaan vain MIEHET tuovat tytöille niitä astioita.
Sun uhriutuminen on nyt vähän koomista, sori vaan.
Niin, naisten omaan toksisuuteen ei saa ottaa kantaa? Niinkö?
No mutta täällähän siihen otetaan kantaa koko ajan! Ei kukaan täällä kuvittele, että kun aviopari Hilma ja Pentti saapuvat Marin ylppäreille, että Pentti olisi sen kakkuvadin valinnut.
En ole edelleenkään puhunut miehistä tai Pentistä mitään.
Teidän naisten oma myrkyllisyys tuntuu olevan suurikin tabu ja hyssyttelyn aihe?
No mistä sä sitten puhut? Jos siis puhuminen on sitä, että kaikkien kommentoijien pitäisi vain kirjoittaa, että "naiset on toksisia!!!", niin mitä se tälle keskustelulle antaisi? Mene vaikka sinä aloittamaan keskustelu Ylilaudalle, että "Naiset on toksisia kun väkisin ostelevat sukulaistytölle rumia kakkuvateja" ja voitte siellä sitten voivotella kimpassa kuinka toksisia me ollaankaan. Mutta nyt me täällä AV:lla yritämme keskustella siitä, mitä sille 18-vuotiaalle kannattaisi antaa ja miksi (eli vähän niin kuin korjata niitä toksisia asenteita).
Kovasti raivostut siitä, että osoitan ihan suoraan naisten omiin toksisiin käytömalleihin ja myrkyllisyyteen.
Jouduitko ihan katsomaan peiliin? =D
Mikä mun tekstissäni viittaa "raivostumiseen"? Ihan tyynenä täällä istun ja mielenkiinnosta kysyin, sillä kuten tässäkin viestissä, kritisoit kovasti, mutta et kuitenkaan kerro mitä oikeastaan kritisoit ja se on mulle vieläkin epäselvää. Kukaan täällä ei mielestäni ole kieltänyt kun on tuotu esille se, että naiset ovat yleensä niitä kakkuvateja ostelevia. Mutta silti sä meuhkaat ihan kuin joku olisi ollut eri mieltä kanssasi.
Ja mitä mun pitäisi siellä peilissä sun mukaasi nähdä, joka mitenkään liittyy tähän aiheeseen?
en todellakaan aloittanut tätä sukupuolista jankkaamista, sen teki joku feministi jo ensimmäisellä sivulla.
ostatko jatkossakin kakkuvateja tytöille ja naisille? vai aukesiko silmäsi omille myrkyllisille naiskäytösmalleille?
voitko katsoa sinne peiliin, ihan oikeasti?
En ole koskaan ostanut kenellekään yhtään kakkuvatia ja mä kirjoitin jo useampi sivu sitten kommentin siitä, että tämä on varmaan sitä toksista feminiinisyyttä kun ajatellaan, että 19-vuotias tyttö tarvii kakkuvadin ja kattilasarjan ollakseen kunnollinen ihminen. Ja kai en on pääsääntöisesti olleet naisia, jotka ovat kyselleet, että ostavatko nämä kakkuvati-fanit kakkuvateja myös pojille.
Ja voin katsoa peiliin. Mitä mun pitäisi siellä sun mukaasi nähdä?
Niin mikä se sun ongelmasi oikein on?
Se, että mainitsin naisten oman myrkyllisyyden ja toksiset käytösmallit?
Montako kertaa olet puhunut palstalla toksisesta maskuliinisuudesta eri ketjuissa?
'
No mun ongelma on se, että sä vaadit mua katsomaan peiliin ja mä en tiedä mitä mun pitäisi sieltä etsiä. Enkä oikein tiedä mitä sä tällä naisten toksisuudesta julistamisella oikein haet tässä?
En kyllä kovin ahkerasti ole toksisesta maskuliinisuudesta jauhanut. Enkä varmasti menisi siitä mitään huutamaan ketjuun, jossa lukemattomat miehet yrittäisivät selittää muille miehille, että miksi se on typerää olettaa, että poika tykkää jalkapallosta/jääkiekosta vain siksi, että hän on poika.
Mitä sinä taas tavallaan teet juuri nyt.
Kovasti sinua tuntuu itkettävän naisten oma toksisuus ja siitä puhuminen ja huomauttaminen.
On se kamalaa kun itse täydellisyys joutuu pohtimaan omaa myrkyllisyyttään.
Ja vieläkään et sano yhtään mitään tai vastaa mihinkään kysymykseen, kunhan kirjoitat sanoja peräjälkeen uhriutuvaan sävyyn. Kertoo omaa kieltään siitä kapasiteetista, jolla sä ylipäätään yrität "keskustella". No mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhjästä tynnyristä lähtee kovin ääni.
Tämä keskustelu ei johda mihinkään, koska eihän feministi kykene keskusteluun.
Muista valistaa kaikkia muita tuntemiasi NAISIA naisten omasta toksisuudesta, kiitos.
No kun tämä feministi ei edelleenkään saa kiinni, mistä sä muka yrität "keskustella". Kunhan vaan päriset äänekkäästi.
Monenko naisen kanssa olet puhunut naisten omista myrkyllisistä käytösmalleista?
Arvaan jo, että et yhdenkään. Vaikka olet niin feministiä, että.
Jokainen feministi miettii myös omia ja muiden naisten käytösmalleja ja ajatuksia sukupuolesta.
Et ole tainnut koskaan oikeasti keskustella feministin kanssa? Ja tarkoitan keskustelulla sitä että olisit myös oikeasti kuunnellut, mitä meillä on sanottavaa. -eri
Keskustelu feministin kanssa on aika haastavaa, sillä harva feministinainen osaa oikeasti keskustella ihmisten kanssa, siis perustella ajatuksensa ja kuunnella syyttämättä toistenkin mielipiteet!
Näkispä sen päivän kun nykyajan "ekologisesti" elävät ja ajattelevat nuoret ilmoittaisi että eivät halua mitään lahjaksi ja toivottaisivat tervetulleeksi vain juhlimaan. Kaikilla ei sitä rahaakaan ole jaettavaksi jokaiselle valmistuneelle. Etenkään kun se 20-50€ on kuulemma ihan mitätön summa. Muistan itse saaneeni yo-lahjaksi rahaa 10-20 MARKKAA!/onnittelija aikoinaan ja niistä kyllä kertyi iso summa. Nyt tuollaisille summille nauretaan. Ahneeksi on mennyt ihmisillä lahjatoiveet. Itse jätän yleensä menemättä kun en halua maksaa itseäni varakkaammille satoja tai tuhansia euroja. Etenkään naimisissa olevat naiset eivät ymmärrä sitä miten tiukilla moni yh on. Miehethän ei koskaan arvostele lahjoja tai rahasumman kokoa, yllättävää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi osalle: kaikki eivät halua vain rahaa. Se on toki turvallinen vaihtoehto, jos ei tiedä mistä abi tykkää. Osa vieraista kuitenkin oikeasti jopa tuntee sen ylioppilaan ja saattaa tietää, että juhlakalu tykkää esimerkiksi paljon leipomisesta ja kauniista kattamisesta. Silloin esimerkiksi täyshopea kakkulapio kaiverruksineen voi olla todella mieleinen lahja. Kuka raaskisi muuten käyttää sellaiseen jotain paria sataa euroa? Lahjana tuollainen on juuri upea. En minäkään antaisi Prismasta ostettuja astioita lahjaksi, mutta joku tuollainen saattaisi olla todella mieluinen riippuen lahjan saajasta.
En ole ikinä törmännyt 18-19-vuotiaaseen nuoreen, joka ilahtuisi kaiverretusta hopeisesta kakkulapiosta. Kuulostaa taruolennolta. Reps.
Hopeinen kakkulapio kuulostaa näin keski-ikäisenkin korvaan täydelliseltä turhakkeelta, vaikka järjestänkin juhlia ja katan kauniisti. Suurin osa aikuisistakaan ei välitä hopeasta.
Jos sinä et ole törmännyt tällaiseen henkilöön, sellaisia ei voi olla olemassa.
Av-mamman logiikkaa.
Hassua, että salaattikulho on noin kelvoton lahjaidea ihmisten mielestä. Tai ymmärrän sen, ettei kannata ostaa, jos ei tiedä millaisista astioista nuori pitää, mutta monet on sanoneet, että se on täysin tarpeeton ja salaatin voi tehdä omalle lautaselle ja ottimiakin tarvitaan vain juhlissa. Kyllä itse ainakin teen ja tein salaatteja kerralla vähän enemmän, että riittää seuraavallekin päivälle, ja onhan se kastikkeen sekoittaminen ja kaikki helpompaa kulhossa, ottimetkin aina käytössä. Eikä sen kulhon tarvitse olla mikään valtava monen litran saavi... Mutta joo, lienee selvää, että tämä lahjaidea on hyllytetty.
Jos jotain taloustavaroita haluaa antaa, niin laadukas kokkiveitsi tai pieni veitsisarja olisi mielestäni sellainen, joka todennäköisesti tulee käyttöön, ja jota nuori osaa ainakin myöhemmin arvostaa. Esim. Victorinox.
Itse sain koruja ja rahaa. Mitään paistinpannua, salaattikippoa yms en onneksi saanut enkä olisi niistä välittänytkään. Niitä voi ostaa kun nuori muuttaa omaan kotiin mutteivät sovi yo-lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Noista paras on aterimet, jossei sankarilla sellaisia vielä ole. Opiskelijat harvemmin tarvitsee hienoja kakkulautasia tai ottimia opiskelijakämppäänsä. Kattilat, lakanat yms ovat myös käytännöllisiä.
Jees, näin. Mun mies sai ylioppilaslahjaksi kakkulapion, joka otettiin sujuvasti käyttöön kun mieheni täytti 39 vuotta :D Ihmetyksenä se, että kapistus on pysynyt kaikissa hänen muutoissaan mukana :D
Myin juuri yo-lahjaksi saamani viinilasit, koska ei tullut käytettyä.
Olen todennäköisesti muuttamassa ulkomaille opiskelemaan, enkä sinne kampukselle raahaisi salaattikulhoja. Ostaisin opiskeluvuosille Ikeasta välttämättömät enkä roudaisi Suomesta keski-Eurooppaan jotain kulhoja.
Uusille ylioppilaille ostaisin lahjaksi osakkeita, sijoituskultaa tai ehkä koruja.
Kumpi on parempi 10-20v kuluttua? Kulahtanut pussilakana, vai 7% vuosittainen nousu pörssissä?
Olisi sekin tyttö halunnut salaattiottimet, muttei saanut...häh-häh-hää!