Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodin sotku ja epäjärjestys ahdistaa

Vierailija
17.05.2021 |

Onko muita, joiden koti on sotkuinen ja siivoton, muttei vaan kykene tekemään mitään ja se ahdistaa sitten entistä enemmän?

Ihmisiä ei kotiin voi pyytää, koska se hävettäisi niin paljon. Koronan myötä ongelma on vaan pahentunut, eikä asiaa helpota, että on etätöissä kotona ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla on aina siistiä.

Vierailija
2/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siivoa kotisi, vai oletko uusavuton. Vastuu on sinun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän oli se hyvä ketju aiheesta, Tavarapaljous tjsp. Kaiva se esille, siinä on hyviä vinkkejä miten pääsee alkuun ja miten saa siisteyttä ylläpidettyä. Siivoaminen on parasta stailausta.

Vierailija
4/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tavaraa. Suosittelen hankkimaan jostain Konmari-kirjan. Tulisin auttamaan, jos ei olisi koronaa. Tsemppiä urakkaan <3

Vierailija
5/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!

Välillä tavara aiheuttaa ahdistusta ja melkein paniikkia, kun tärkeät tavarat katoilevat.

Kotimme (kolmio) on kerta kaikkiaan liian pieni suhteessa tavaran määrään. Eikä tavara ole edes turhaa. Lapsia on kolme ja heilläkin on nähdäkseni oikeus elää tavaroidensa kanssa.

Isomman kodin hankinta on suunnitelmissa, mutta seuraava on loppuiän koti, ja alueelta vapautuu harvoin omakotitaloja, ainakaan juuri mieleisiä. Joten tässä on vain kestettävä. Kauhistuttaa, että pitäisi jossain vaiheessa järjestää myyntinäyttöjäkin.

Vierailija
6/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa myös kodin kunto jonkin verran. Ongelma ei ole kuitenkaan se, että ei siivottaisi, vaan se, että mikään ei pysy hetkeä kauempaa siistinä. 

Vierailija
7/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä!

Välillä tavara aiheuttaa ahdistusta ja melkein paniikkia, kun tärkeät tavarat katoilevat.

Kotimme (kolmio) on kerta kaikkiaan liian pieni suhteessa tavaran määrään. Eikä tavara ole edes turhaa. Lapsia on kolme ja heilläkin on nähdäkseni oikeus elää tavaroidensa kanssa.

Isomman kodin hankinta on suunnitelmissa, mutta seuraava on loppuiän koti, ja alueelta vapautuu harvoin omakotitaloja, ainakaan juuri mieleisiä. Joten tässä on vain kestettävä. Kauhistuttaa, että pitäisi jossain vaiheessa järjestää myyntinäyttöjäkin.

Miten teillä on tehty huonejako nyt? Ovatko kaikki 3 lasta yhdessä huoneessa?

Vierailija
8/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa myös kodin kunto jonkin verran. Ongelma ei ole kuitenkaan se, että ei siivottaisi, vaan se, että mikään ei pysy hetkeä kauempaa siistinä. 

Liikaa tavaraa ja tavaroille ei ole sellaista paikkaa, johon ne on _helppo_ palauttaa.

Vierailija
9/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimme (kolmio) on kerta kaikkiaan liian pieni suhteessa tavaran määrään. Eikä tavara ole edes turhaa.

Epäilen vahvasti.

Vierailija
10/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä!

Sama tilanne minullakin, eikä ole edes lapsia. Tavaraa paljon vieläkin vaikka paljosta olen jo eroon päässytkin. Miten laitat asunnon myyntiin kun ei kehtaa päästää ostajaehdokkaita kotiinsa? Hitaasti tapahtuu karsiminen, vaatii sisua ja aikaa.

Vierailija
11/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa siivota edes vähän, kertoo se mielestäni näistä: mielenterveysongelmia, on tottunut siivottomuuteen lapsesta saakka, ei ole organisaattori luonteeltaan. Tässä vain muutama mainitakseni, tunnistitko?

Vierailija
12/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain imuroitua. On ihan hvetin hankalaa, kun mies on sellainen s**tanan kasaihminen. Ihan kaikki pitää olla aina käden ulottuvilla tarvitsipa tavaraa nyt vai kerran vuodessa. Nyt raivostuttaa niin paljon, etten tiedä, laitanko miehen tavarat roskiin vai hommaanko oman asunnon.

Aloittajalle neuvoksi, että keskity vain yhteen kohtaan kerrallaan. Laita vaikka munakello soimaan 10 minuutin päähän ja tee jotain kodin siisteyden eteen, ihan mitä tahansa. Kun koti on sotkuinen, siivoamisen aloittaminen tuntuu kuin pitäisi hypätä kovaa vauhtia pyörivään karuselliin. Silloin tuntuu hankalalta aloittaa, kun aina pitäisi ensin saada joku kohta tehtyä, että voisi tehdä jotain. Jos nyt ensin keräät roskat, niin huomenna tai iltapäivällä voit raivata tiskipöydän. Siitä se lähtee.

Vierailija
13/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tavaraa ja tavaroille ei ole sellaista paikkaa, johon ne on _helppo_ palauttaa.

Tämä on kyllä totta, että kaikella pitäisi olla oma paikkansa. Meillä näin ei vielä ole, koska olemme asuneet tässä asunnossa vasta puolisen vuotta. Minulla meni edellisessä asunnossa useampi vuosi, että sain kehitettyä huippuunsa järjestelmän, jossa jokaisella tavaralla oli oma paikkansa kodissa ja tiesin täsmälleen, missä kaikki oli. Minua jopa ärsytti muuttaa, vaikka pidän uudesta asunnosta, mutta tiesin, että vie taas oman aikansa ennen kuin järjestelmä alkaa rullaamaan sujuvasti. 

Vierailija
14/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siivoa kotisi, vai oletko uusavuton. Vastuu on sinun.

Tämä oli turha vastaus!

Sille ei vaan voi mitään Potkii tavaroita pois kun ei viitsi nostaa,lehdet saa olla siinä mihin jäi...sitten joskus kilahdan itselleni niin että alan raivaamaan.

Yks mummo totesi kuolinvuoteellaan:"niin paljon minä turhaan siivosin

Sekaista saa olla,mutta likaista ei sanoi joku kans,se on semmonen ajatus...Mutta en siivoa jos ei ole pakko.

Mulla kävi siivoojakin kolmen viikon välein mutta nyt ....korona ja olen riskiryhmää,niin...voivoi

Vierailija
15/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa niin paljon asuntoni sotku ja likaisuus, että pidän mieluusti valot ja verhot kiinni, koska pimeässä lika ei näy, enkä halua että kadulla kävelevät näkisi tämän.

Tiedän että olen vakavasti masentunut, mutten uskalla hakea apua, koska häpeä on niin suuri. Häpeä on osa suomalaista kulttuuria.

Vierailija
16/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä!

Miten teillä on tehty huonejako nyt? Ovatko kaikki 3 lasta yhdessä huoneessa?

Kaksi lasta nukkuu tällä hetkellä yhdessä makuuhuoneessa toisen vanhemman kanssa ja yksi lapsi yhdessä makuuhuoneessa toisen vanhemman kanssa. Ja kyllä, kovasti kaivataan aikuisille omaa huonetta ja isompaa kotia etsitään.

Vierailija
17/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimme (kolmio) on kerta kaikkiaan liian pieni suhteessa tavaran määrään. Eikä tavara ole edes turhaa.

Epäilen vahvasti.

Saat epäillä. Siedän ennemmin sotkua kuin alan luopua esimerkiksi lasten tai aikuisten kirjoista tai urheiluvälineistä, jotka ovat käytössä.

Vierailija
18/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, joilla tulee sotkusta mitta täyteen 2-4 viikon välein, jolloin tulee raivosiivottua, sitten sitä lupaa itselleen ettei anna enää sotkun kasaantua, mutta aina vaan löytää itsensä samasta tilanteesta, jolloin ei kestä enää sotkua ja on pakko siivota.v

Minulla on diagnosoitu ADHD, siihen lääkitys myös, mutta ei se taida olla minulle toimiva enää.

Toiminnan ohjaus on minulle se suurin haaste. Saatan monasti aloittaa siivoamisen, mutta se jää kesken, mieli harhailee eri asioissa. Kunnes sitten jossain vaiheessa saan sellaisen suorastaan raivosiivouskohtauksen.

Vierailija
19/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vahvasti.

Saat epäillä. Siedän ennemmin sotkua kuin alan luopua esimerkiksi lasten tai aikuisten kirjoista tai urheiluvälineistä, jotka ovat käytössä.

Eiköhän siellä kodissa ole paljon muutakin tavaraa? Nämä mainitsemasi eivät ole turhia eikä niitä pidäkään hävittää. Suosittelen kuitenkin käymään kaikki tavarat kategorioittain ajatuksella läpi, ei niin, että kurkataan kaappiin ja todetaan, että kaikkea tätä tarvitaan.

20/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei jaksa siivota edes vähän, kertoo se mielestäni näistä: mielenterveysongelmia, on tottunut siivottomuuteen lapsesta saakka, ei ole organisaattori luonteeltaan. Tässä vain muutama mainitakseni, tunnistitko?

Jatkan listaa: väsymys, toiminnanohjauksen ongelma.

Väsymys voi johtua fyysisestä sairaudesta. Toiminnanohjauksen ongelma voi johtua vaikka ADHD:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän