Kodin sotku ja epäjärjestys ahdistaa
Onko muita, joiden koti on sotkuinen ja siivoton, muttei vaan kykene tekemään mitään ja se ahdistaa sitten entistä enemmän?
Ihmisiä ei kotiin voi pyytää, koska se hävettäisi niin paljon. Koronan myötä ongelma on vaan pahentunut, eikä asiaa helpota, että on etätöissä kotona ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle.
Kommentit (106)
Missä kohdissa teillä on sotkua ja epäjärjestystä, ap?
Hankin Adlibriksestä kirjan "Sink reflections", kertoo Fly Lady -menetelmästä. Sillä oli ainakin joskus nettisivut, jotka olivat ikävän sekavat, ja täällä av:llakin on keskusteltu aiheesta, löytyy varmaan haulla. Mielestäni se vaikuttaa toimivalta metodilta ja olen sitä ottanut käyttöönkin. Ideana on tehdä järjestelmällisesti vähän joka päivä. Ei mitään siivoussulkeisia ikinä, mutta kun sitä on jonkin kuukauden noudattanut, on aina perussiistiä. Siinä on aika paljon sellaista "henkistä puolta", joka on yllättävän mielenkiintoista. Ei mitään ruoskintaa, vaan valetaan uskoa itseen ja siivoaminen on yksi osa tätä prosessia. Tutustukaa ketä kiinnostaa armollinen tapa saada koti kuntoon :)
Onko kaapeissa turhaa tavaraa? Onko kaappeja ja säilytystiloja tarpeeksi?
Otapa käyttöön FlyLadyn siivoussysteemi! Esim youtubessa Secret Slob selittää konseptin hyvin ja nykypäivään soveltuvaksi (on mukauttanut systeemiä itselleen sopivaksi).
Vierailija kirjoitti:
Hankin Adlibriksestä kirjan "Sink reflections", kertoo Fly Lady -menetelmästä. Sillä oli ainakin joskus nettisivut, jotka olivat ikävän sekavat, ja täällä av:llakin on keskusteltu aiheesta, löytyy varmaan haulla. Mielestäni se vaikuttaa toimivalta metodilta ja olen sitä ottanut käyttöönkin. Ideana on tehdä järjestelmällisesti vähän joka päivä. Ei mitään siivoussulkeisia ikinä, mutta kun sitä on jonkin kuukauden noudattanut, on aina perussiistiä. Siinä on aika paljon sellaista "henkistä puolta", joka on yllättävän mielenkiintoista. Ei mitään ruoskintaa, vaan valetaan uskoa itseen ja siivoaminen on yksi osa tätä prosessia. Tutustukaa ketä kiinnostaa armollinen tapa saada koti kuntoon :)
Onkoha tästä suomennosta saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, joilla tulee sotkusta mitta täyteen 2-4 viikon välein, jolloin tulee raivosiivottua, sitten sitä lupaa itselleen ettei anna enää sotkun kasaantua, mutta aina vaan löytää itsensä samasta tilanteesta, jolloin ei kestä enää sotkua ja on pakko siivota.v
Minulla on diagnosoitu ADHD, siihen lääkitys myös, mutta ei se taida olla minulle toimiva enää.
Toiminnan ohjaus on minulle se suurin haaste. Saatan monasti aloittaa siivoamisen, mutta se jää kesken, mieli harhailee eri asioissa. Kunnes sitten jossain vaiheessa saan sellaisen suorastaan raivosiivouskohtauksen.
Periaatteessa sehän ei haittaa, jos siivoaminen jää kesken, kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Kirjoitit, että aloitat monesti siivoamisen. Sehän on hyvä juttu, että siivoamiseen tulee kuitenkin ruvettua usein. Jos tyytyy siihen, että tekee vain jonkun pienemmän asian kerrallaan, mutta usein, ei haittaa, vaikka ei jaksa kerralla keskittyä koko huushollin siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa niin paljon asuntoni sotku ja likaisuus, että pidän mieluusti valot ja verhot kiinni, koska pimeässä lika ei näy, enkä halua että kadulla kävelevät näkisi tämän.
Tiedän että olen vakavasti masentunut, mutten uskalla hakea apua, koska häpeä on niin suuri. Häpeä on osa suomalaista kulttuuria.
Olen myös vakavasti masentunut (kipusairauden takia) mutta mun masennusta ja ahdistusta vaan pahentaa jos koti on siivoton. Se on ainoa asia mihin pystyn vaikuttamaan ja mikä parantaa mun oloani. Siksi meillä on aina perussiistiä. Vaikka siivoaminen on rankkaa ja pahentaa kipuja teen sen yhdessä perheeni kanssa viikoittain ja päivittäin siivoan esim keittiön (parikin kertaa) ja ylimääräiset tavarat paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida valitettavasti olla. Ymmärrän itse englantia luettuna kohtalaisesti ja selviän tuosta kirjasta ihan ok välillä sanakirjaa katsoen. Eli jos kielitaitosi on kohtalainen, pärjäät varmaan. En itsekään yleensä selviä kaunokirjallisista teoksista, joiden sanavarasto on laajempi.
Olen muuttanut omaan kotiin 18-vuotiaana. En ole koskaan haalinut tavaraa, olen ostanut vain sen mitä tarvitsen. Näin ei synny tavaravuoria kotiin. Ostan laatua mutta vähän. Minua ärsytti jo nuorena huonosti valmistetut tuotteet, oli ne sitten vaatteita tai huonekaluja. Suosittelen ostamaan laatua, sitä ei voi ostaa paljon , koska on kalliimpaa. Nämä laadukkaat tuotteet myös kestävät vuosia. Minulla ei ole myöskään koskaan ollut liikaa rahaa, en ole syntynyt kultalusikka suussa, joten on täytynyt miettiä, mitä ostaa. Kauhistelen tätä nykyistä kerskakulutusta ja vaatteiden halpatuontia.
Nainen50
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa niin paljon asuntoni sotku ja likaisuus, että pidän mieluusti valot ja verhot kiinni, koska pimeässä lika ei näy, enkä halua että kadulla kävelevät näkisi tämän.
Tiedän että olen vakavasti masentunut, mutten uskalla hakea apua, koska häpeä on niin suuri. Häpeä on osa suomalaista kulttuuria.
Moi, soita kriisipuhelimeen, 09 2525 0111. Siitä se alkaa. Ne on nähnyt ja kuullut kaiken, ei mitään syytä hävetä! Anonyyminä voi puhua. Ota vaan se eka askel!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida valitettavasti olla. Ymmärrän itse englantia luettuna kohtalaisesti ja selviän tuosta kirjasta ihan ok välillä sanakirjaa katsoen. Eli jos kielitaitosi on kohtalainen, pärjäät varmaan. En itsekään yleensä selviä kaunokirjallisista teoksista, joiden sanavarasto on laajempi.
Huono englannintaito on. Ehkä suomennos tulee viel ja jotain mä ymmärsin tosta videosta, niin että ainaki pääsen alkuun.
Ihan jo perussiisteyden ylläpitämiseen tarvitsee aikaa, paneutumista ja energiaa.
Minulla on selvästi liikaa tavaraa. Siitä on vaikea luopua, vaikka on kaikenlaista turhaa. Pari kertaa olen konmarittanut ja sitten sitä on kertynyt taas. Juuri tällä hetkellä ahdistaa sekasotku ja kaikenlaiset muistilaput, että mitä pitäisi tehdä. Minulla saattaa olla lievä adhd, kun on niin äärettömän vaikea tarttua toimeen ja alkaa tehda jotain.
Konmari on oikeasti vastaus näihin kaikkiin ongelmiin. Olen kokeillut vuosien varrella ihan kaikkea mahdollista ja kuvitellut, että olen vaan laiska. Nykyään meillä on aina siistiä. Eikä tämä ole edes maksettu mainos.
T. Entinen elämänhallintaongelmainen
Haluaako joku kirjoittaa suomeksi pääkohdat tuosta Sink reflections kirjasta tänne?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, joilla tulee sotkusta mitta täyteen 2-4 viikon välein, jolloin tulee raivosiivottua, sitten sitä lupaa itselleen ettei anna enää sotkun kasaantua, mutta aina vaan löytää itsensä samasta tilanteesta, jolloin ei kestä enää sotkua ja on pakko siivota.v
Minulla on diagnosoitu ADHD, siihen lääkitys myös, mutta ei se taida olla minulle toimiva enää.
Toiminnan ohjaus on minulle se suurin haaste. Saatan monasti aloittaa siivoamisen, mutta se jää kesken, mieli harhailee eri asioissa. Kunnes sitten jossain vaiheessa saan sellaisen suorastaan raivosiivouskohtauksen.
On, just tätä. Minulla ADD-diagnoosi, ja unohdin haahuilemaan aina kaikkea muuta. Välillä hullua siivousta, mutta kun olen myös perfektionisti kun asiaan ryhdyn, uuvutan itseni hammasharjalla nurkkia putsatessani, ja silloinkin homma jää usein kesken. Kunpa löytäisi jonkun keskitien tähän. Neuronormaalien täydellisten ihmisten on usein täysin mahdotonta käsittää kuinka kyse on ihan oikeista haasteista eikä laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako joku kirjoittaa suomeksi pääkohdat tuosta Sink reflections kirjasta tänne?
Kokeile jos saisit hakutoiminnolla vanhan ketjun näkyviin, siinä taidettiin selittää aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut omaan kotiin 18-vuotiaana. En ole koskaan haalinut tavaraa, olen ostanut vain sen mitä tarvitsen. Näin ei synny tavaravuoria kotiin. Ostan laatua mutta vähän. Minua ärsytti jo nuorena huonosti valmistetut tuotteet, oli ne sitten vaatteita tai huonekaluja. Suosittelen ostamaan laatua, sitä ei voi ostaa paljon , koska on kalliimpaa. Nämä laadukkaat tuotteet myös kestävät vuosia. Minulla ei ole myöskään koskaan ollut liikaa rahaa, en ole syntynyt kultalusikka suussa, joten on täytynyt miettiä, mitä ostaa. Kauhistelen tätä nykyistä kerskakulutusta ja vaatteiden halpatuontia.
Nainen50
Ennen ei ehkä yleensäkään ollut rahaa ostaa kovin paljon. Nykyisin on kirpparit, joilta saa turhanpäiväisiä koriste-esineitä alle eurolla, joten köyhyyskään ei enää suojaa. Joskus tuntuu, että tavaraa onkin melkeinpä enemmän heillä, joilla ei ole isot tulot. Toki sotkussa on kyse myös siitä, että tavaroille ei ole etsittykään oikeaa paikkaa tai vaikka sellainen olisi, tavaroita ei sinne laiteta heti käytön jälkeen, koska "on niin kiire" tai "sitten siivouspäivänä" tai "jatkan tätä hommaa kohta". Sotku syntyy silloin myös pienemmällä tavaramäärällä. Muistaakseni taisi olla juuri Fly Ladyssa, että jos vaikka olohuoneen pöydälle jää yksi siihen kuulumaton esine, se "kerää" viereensä koko ajan lisää tavaraa.
Tässä Fly Ladya opiskelleena tuli mieleeni, että siinä on aika paljon samaa kuin konmarissa paitsi että konmarissa pyritään käsittääkseni täydellisyyteen, Fly Ladyssa "armo" on tärkeämpi. Mutta Fly Ladyssakin puhutaan siitä, miten roinaa ei voi järjestää eli tavaroista täytyy luopua ja jos tavara on hyödytön tai se ei tuota iloa (!) siitä kannattaa luopua. Melkein tuli joskus mieleeni, että olikohan Marie Kondo tutustunut Fly Ladyyn, joka lienee vanhempi keksintö... Osasi sitten vain paremmin markkinoida ideansa. Kunnia silti kummallekin ladylle :)
Kiitos suosituksista. Toki kaappeja käydään läpi ja turhat heitetään pois, mutta lasten kasvaessa muuttuvat monet tavaratkin isommiksi.