Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodin sotku ja epäjärjestys ahdistaa

Vierailija
17.05.2021 |

Onko muita, joiden koti on sotkuinen ja siivoton, muttei vaan kykene tekemään mitään ja se ahdistaa sitten entistä enemmän?

Ihmisiä ei kotiin voi pyytää, koska se hävettäisi niin paljon. Koronan myötä ongelma on vaan pahentunut, eikä asiaa helpota, että on etätöissä kotona ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin viitisen vuotta sitten uuteen, isompaan asuntoon, ja silloin heitin pois tavaraa jätesäkillisiä. Uuteen asuntoon oli ihanaa laittaa tavarat kun jäi tilaakin kaappeihin. Nyt on taas joka kaappi täynnä tavaraa ja mä syytän tästä kyllä miestä enemmän. Hänellä on joku pakkomielle ostella tavaroita, varsinkin työkaluja ja jotain ihme nippeleitä ja vipstaakeja.

Hyvä esimerkki kun tässä taannoin mies oli korjaamassa jotain juttua ja manaili kun ei ole tiettyä työkalua. Mä pomppasin paikalle, että eikö muka löydy näistä 4-5 työkaluboxista!? Mies meni ihan hämilleen ja mutisi, että ainiin, mä olin unohtanut nämä täällä. Joku voisi kuvitella, että hän shoppailee työkaluja ja vempeleitään kännissä kun niiden olemassaolo saman tien nopeasti unohtuu. 

Minun mieheni kuvittelee asian hoituvan ostamalla jonkin sitä varten olevan tavaran. Esim. pyöräilyä varten on kaikenlaista varustetta, mutta pyöräily jää tekemättä. Jne.

Vierailija
62/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, joilla tulee sotkusta mitta täyteen 2-4 viikon välein, jolloin tulee raivosiivottua, sitten sitä lupaa itselleen ettei anna enää sotkun kasaantua, mutta aina vaan löytää itsensä samasta tilanteesta, jolloin ei kestä enää sotkua ja on pakko siivota.v

Minulla on diagnosoitu ADHD, siihen lääkitys myös, mutta ei se taida olla minulle toimiva enää.

Toiminnan ohjaus on minulle se suurin haaste. Saatan monasti aloittaa siivoamisen, mutta se jää kesken, mieli harhailee eri asioissa. Kunnes sitten jossain vaiheessa saan sellaisen suorastaan raivosiivouskohtauksen.

Periaatteessa sehän ei haittaa, jos siivoaminen jää kesken, kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Kirjoitit, että aloitat monesti siivoamisen. Sehän on hyvä juttu, että siivoamiseen tulee kuitenkin ruvettua usein. Jos tyytyy siihen, että tekee vain jonkun pienemmän asian kerrallaan, mutta usein, ei haittaa, vaikka ei jaksa kerralla keskittyä koko huushollin siivoamiseen.

On ihan okei siivota noin vähän kerrallaan, se saa jäädä kesken! Jouduin hyväksymään sen osaksi itseäni adhd:nä ettei isojen asioiden tekeminen kerralla loppuun toimi. Koin tuosta huonoa omaatuntoa suurimman osan elämästäni koska neurotyypillisiltä tuli haukkuja. Miksei voi tiskata vaan kaikkea kerralla tai pyyhkiä kaikkia pöytiä? Kynnys tehdä mitään jos tiedän joutuvani puurtamaan kaiken kerralla valmiiksi on liian suuri, silloin lamaannun eikä aloittaminenkaan onnistu.

Aivan. Itse asiassa on mahdotonta siivota koko asuntoni yhdessä päivässä. Olen siis jo karsinut kaiken turhan pois, roskat vien lähes joka päivä, lautasiakin on vain yksi jne. mutta on muutakin siivoamista kuin se tyypillinen imurointi. Pitäisi ikkunat pestä, hangata kalkkia pois kylpyhuoneesta, pestä uuni, sulattaa pakastin ym. Tuo pakastimen sulattaminenkin on ikävän energiaa sitovaa puuhaa, kun pitää ensin syödä kaikki pois, ei saa ostaa mitään ja tuottaa sotkua enemmän kuin siisteyttä. Pitää vaan organisoida eri tavalla kuin lapsuudenkodissa opetettiin että tulee tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suursiivooja kirjoitti:

Minä taas puolestani olen siivousaddikti, jota kukaan ei ymmärrä, luulevat omituiseksi hulluksi. Sieluni ei saa rauhaa, mikäli en joka päivä tee jotain siivossa pysymisen vuoksi. Imuroi, pyyhi pölyjä, laita pikkumattoja kaiteelle tuulettumaan, pese veskiä, keittiön tasot pitää olla tip-top, vaatteita ei meillä saa olla hujan-hajan joka tasolla., tietsikan ruudut pyyhitään viikottain. Joo, ehkä olen yli-intoinen, mutta ei kai se muilta ole pois, mies ei kyllä ymmärrä, koska ei ole omassa lapsuudenkodissaan koskaan saanut nauttia puhtaasta tai edes siististä kodista. Riitoja on usein, sillä aikuisen miehen jätöksiä en enää korjaile, se aika on taakse jäänyt. Siistiä pitää olla - sielu ja mieli lepää !

Ei se sielu ja mieli oikeasti lepää, jos paha olo pitää ulkoistaa riitoihin puolison kanssa.

Vierailija
64/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin paradoksaalista, että rakastan järjestystä ja puhtautta, mutta en jaksa juuri siivota kunnolla vaan sinne päin. Aina se jää kesken.

Ja mulla on diagnosoitu add/adhd ja masennus. Ajatukset usein harhailee, joten järjestys ympärillä vähän rauhoittaa, mutta sekasorto taas ahdistaa ja mieli harhailee entistä enemmän. Sen vuoksi pyrin pitämään jonkinlaista järjestystä, mutta en ole itselleni liian ankara.

Pitäisi varmaan etsiä puolisoksi siivousaddikti tai alkaa käyttämään siivouspalvelua.

Vierailija
65/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On omituista, että ihmiset kuvittelevat säästävänsä aikaa sillä, että pitävät puhtaita pyykkejä viikon verran sohvalla ennen kaappiin laittamista tai tiskaavat jättimäisiä tiskivuoria. Ihan sama aika siihen kuluu, teki sen heti tai viikon päästä. Ainoa ero on siinä, että heti tekemällä saa elää kivassa, siistissä kodissa, jossa tavarat on helppo löytää jne.

Tuntuu, että tämä on vähän tällainen nykyajan ilmiö, että jos on aikaa ja halua pitää tavarat järjestyksessä ja tehdä asiat ajoissa, elämä ei ole sellaista kiireistä hullunmyllyä, joka nykyisin määrittelee ihmisen arvon. Kerran yhdessä lapsen terveystarkastuksessa vastasin kuulumisten kyselyyn, että mikäs tässä, ihan rauhallista ja mukavaa menoa, ja lääkärihän melkein kirkaisi, että ei sellaista ole nykyisin kenelläkään! Ihan kuin ihminen olisi jotenkin arvokkaampi, jos hän ei ehdi tehdä sellaisia "joutavanpäiväisiä" hommia kuin siivota omia jälkiään. On jotenkin cool jättää tavarat taakseen lojumaan ja rientää tekemään jotain "tärkeää". Ihan sama vaiva siinä tekemisessä on sitten myöhemminkin. Sama kuin veroilmoitusten täyttö. Mieheni jättää sen aina viime tinkaan, enkä voi täyttää omaani ennen kuin hän on yhdet laskelmat tehnyt. Tiedän aina, että vikana iltana istutaan koneella tasan siihen puoleen yöhön. Aikaa olisi ollut monta viikkoa. Mutta joillain vain on tämä produktiivinen viimetinka.

Vierailija
66/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin viitisen vuotta sitten uuteen, isompaan asuntoon, ja silloin heitin pois tavaraa jätesäkillisiä. Uuteen asuntoon oli ihanaa laittaa tavarat kun jäi tilaakin kaappeihin. Nyt on taas joka kaappi täynnä tavaraa ja mä syytän tästä kyllä miestä enemmän. Hänellä on joku pakkomielle ostella tavaroita, varsinkin työkaluja ja jotain ihme nippeleitä ja vipstaakeja.

Hyvä esimerkki kun tässä taannoin mies oli korjaamassa jotain juttua ja manaili kun ei ole tiettyä työkalua. Mä pomppasin paikalle, että eikö muka löydy näistä 4-5 työkaluboxista!? Mies meni ihan hämilleen ja mutisi, että ainiin, mä olin unohtanut nämä täällä. Joku voisi kuvitella, että hän shoppailee työkaluja ja vempeleitään kännissä kun niiden olemassaolo saman tien nopeasti unohtuu. 

Minun mieheni kuvittelee asian hoituvan ostamalla jonkin sitä varten olevan tavaran. Esim. pyöräilyä varten on kaikenlaista varustetta, mutta pyöräily jää tekemättä. Jne.

Minulla on tuota samaa siivousvälineitten kanssa. Innostun ihan valvasti, kun siivoushyllyyn tulee jotain uutta härpäkettä. Into laantuu kotona, mutta minulla on kyllä hyvät vehkeet, jos joskus kunnolla innostun.

Vierailija
67/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei tarvitse siivota juuri koskaan, jos tavaraa ei ole liikaa ja jos laittaa tavarat heti käytön jälkeen takaisin omalle paikalleen. Minä toimin näin, ja koti on siisti, vaikka en siivoa kuin ehkä vartin viikossa, ellei keittiön siistimistä oteta lukuun.

Kannattaa aloittaa taravaroiden karsimisesta. Aloita esim. sukkalaatikosta. Kuluneet, rikkinäiset, turhat sukat roskiin. Sitten voi siirtyä alusvaatteisiin, maustehyllyyn, meikkipussiin, koriste-esineisiin jne. Kannattaa antaa itselleen pieniä hommia. Kokoa vaikka kaikki talon kynät yhteen, kokeile mitkä enää toimivat. Rikkinäiset roskiin. Sitten mietit, montako oikeasti tarvitset ja missä niitä säilytetään. Vähitellen saat näin toimimalla tilanteen haltuun, kunhan pystyt olemaan ostamatta tavaraa lisää.

Hyvä kirjoitus, mutta mietin puhutaankohan me samasta siivouksesta. Vaikka kuinka laittaisin tavarat paikalleen, mattojen puisteluun, imurointiin, lattioiden pesuun, pölyjen pyyhintään ja vessanpesuun menee paljon enemmän kuin vartti viikossa. Puhumattakaan sitten harvemmin tehtävistä töistä kuten ikkunoiden pesu, ovien pyyhkiminen, saunan pesu, lamppujen puhdistaminen jne. jne. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta en ole ikinä käsittänyt, miten kenelläkään on siistiä vain sillä, että laittaa tavarat paikalleen, näitä viestejä kun aika ajoin näkee. Kyllä minulla menee silkkaan puhdistamiseenkin aikaa.

Vierailija
68/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi teki kotietsintää.

Poliisi: sä voisit siivota täällä joskus.

Rosvo: soittakaa ens kerral etukäteen ni keitän kahvitki.

Kyllä se siitä.

Vierailija
69/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin paradoksaalista, että rakastan järjestystä ja puhtautta, mutta en jaksa juuri siivota kunnolla vaan sinne päin. Aina se jää kesken.

Ja mulla on diagnosoitu add/adhd ja masennus. Ajatukset usein harhailee, joten järjestys ympärillä vähän rauhoittaa, mutta sekasorto taas ahdistaa ja mieli harhailee entistä enemmän. Sen vuoksi pyrin pitämään jonkinlaista järjestystä, mutta en ole itselleni liian ankara.

Pitäisi varmaan etsiä puolisoksi siivousaddikti tai alkaa käyttämään siivouspalvelua.

Fly Ladyssa muuten puhutaan juuri siitä, että monet sotkuisten kotien omistajat ovat lopulta perfektionisteja. Jos ei voi tehdä kunnolla, ei tehdä ollenkaan, ja kaaos on siinä. Siinä nimenomaan opetetaan, että kun tekee säännöllisesti päivittäin hieman, lopputulos on ihan hyvä, vaikka ei täydellinen. Ja se on valtava parannus kotiin, jossa on suurin piirtein kulkuväyliä tavaravuorien välissä. 

Vierailija
70/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää yrittää olla itselle armollinen, sotku ja lika tulee hetkessä. Vaikka olen ahkera siivoamaan niin kyllä meillä likaa ja sotkuakin on vaikka tavaraa ei ole paljoa ja koti on iso ja helposti siivottava.

Kolme lasta ja koira, omat kivut ja työkiireet, miehen yrittäjyys (lue ei ikinä kotona)... on hetkiä etten ehdi kuin tehdä ne kaikista olennaisimmat eli ruoan, keittiön siivouksen plus pyykit. Välillä on hetkiä että on aikaa ja jaksamista pestä talo vaikka hammasharjalla.

Yritän kuitenkin joko aamulla tai illalla raivata päivän sotkut pois, sitäkin tulee muuten yllättävän paljon. Monesti kuitenkin puoli tuntia riittää helposti ne laittamaan paikoilleen.

Ap, tiedän että helppo on sanoa mutta kokeile siivota silloin tällöin edes jokin pieni paikka ja kokeile pitää se sen jälkeen ”tyhjänä” ja siistinä. Älä tee mitään listaa tai suunnitelmaa, tee silloin kun siihen riittää voimia tai iskee inspis.

Tuohon osaan samaistua että sotku ahdistaa, itselle on melkein terapiaa kun siivoan isompaa sotkua. Monet ajatukset on selkiytynyt sitä mukaa kun sotku häviää.

Vierailija
71/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei tarvitse siivota juuri koskaan, jos tavaraa ei ole liikaa ja jos laittaa tavarat heti käytön jälkeen takaisin omalle paikalleen. Minä toimin näin, ja koti on siisti, vaikka en siivoa kuin ehkä vartin viikossa, ellei keittiön siistimistä oteta lukuun.

Kannattaa aloittaa taravaroiden karsimisesta. Aloita esim. sukkalaatikosta. Kuluneet, rikkinäiset, turhat sukat roskiin. Sitten voi siirtyä alusvaatteisiin, maustehyllyyn, meikkipussiin, koriste-esineisiin jne. Kannattaa antaa itselleen pieniä hommia. Kokoa vaikka kaikki talon kynät yhteen, kokeile mitkä enää toimivat. Rikkinäiset roskiin. Sitten mietit, montako oikeasti tarvitset ja missä niitä säilytetään. Vähitellen saat näin toimimalla tilanteen haltuun, kunhan pystyt olemaan ostamatta tavaraa lisää.

Hyvä kirjoitus, mutta mietin puhutaankohan me samasta siivouksesta. Vaikka kuinka laittaisin tavarat paikalleen, mattojen puisteluun, imurointiin, lattioiden pesuun, pölyjen pyyhintään ja vessanpesuun menee paljon enemmän kuin vartti viikossa. Puhumattakaan sitten harvemmin tehtävistä töistä kuten ikkunoiden pesu, ovien pyyhkiminen, saunan pesu, lamppujen puhdistaminen jne. jne. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta en ole ikinä käsittänyt, miten kenelläkään on siistiä vain sillä, että laittaa tavarat paikalleen, näitä viestejä kun aika ajoin näkee. Kyllä minulla menee silkkaan puhdistamiseenkin aikaa.

Samaa mietin. Lakanoiden vaihtamiseen ja pesemiseen menee vartti, imurointiin menee vähintään vartti, vessan siivoamiseen menee vartti, kylpyhuoneen siivoamiseen menee vähintään vartti. Pienen asunnon lattiat ehkä pesee alla vartissa. Kyllä näistä helposti tulee vähintään tunti viikossa ja nämä ovat tosiaan vain perussiivoamista. 

Vierailija
72/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä esimerkiksi en puistele mattoja tai pese lattioita joka viikko, en todellakaan. Matot puhdistuvat imurilla ja yksin elävänä (ei lemmikkejä) lattian pesu kerran parissa kuussa on ihan ok. Imuroinninkin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti joka toinen päivä, pölyjä pyyhin huiskulla jos alkaa näyttää siltä, ihan maksimissaan viisi minuuttia viikossa.

Saunaa ei ole, ikkunat ja ovet pesen kerran vuodessa, lamput jos näyttää tulevan pikkukärpäsiä, yleensä syksyllä huomaan kesän sadon. 

Päivittäin pesen astiat, 2-5 minuuttia, ja korjaan mahdolliset tavarat paikalleen, 1 minuutti. Ei paljon muuta tarvitse tehdä... Mutta toki asun yksin pienessä asunnossa.

Vierailija
73/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset arvioi usein todella alakanttiin asioihin kuluvan ajan. Parin minuutin homma on todellisuudessa 15 min ja vartin homma 45 min.

Vierailija
74/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Lakanoiden vaihtamiseen ja pesemiseen menee vartti, imurointiin menee vähintään vartti, vessan siivoamiseen menee vartti, kylpyhuoneen siivoamiseen menee vähintään vartti. Pienen asunnon lattiat ehkä pesee alla vartissa. Kyllä näistä helposti tulee vähintään tunti viikossa ja nämä ovat tosiaan vain perussiivoamista. 

Lakanoiden vaihto ja koneeseen heitto ja kuivumaan laittaminen, yht. 5, ihan maksimissaan 10 min. Imuroinnin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti. Kylpyhuonetta ei ole joten sitä ei tarvitse pestä. Lattioita en todellakaan pese joka viikko kun yksin asun ilman lemmikkejä. Eli monesta tekijästä riippuu tämäkin :).

Vierailija
75/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vaihto ja koneeseen heitto ja kuivumaan laittaminen, yht. 5, ihan maksimissaan 10 min. Imuroinnin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti. Kylpyhuonetta ei ole joten sitä ei tarvitse pestä. Lattioita en todellakaan pese joka viikko kun yksin asun ilman lemmikkejä. Eli monesta tekijästä riippuu tämäkin :).

Tarkennan: kylpyhuonetta suomalaiseen tapaan ei ole. On vain suihkukaappi oven takana (n. vaatekaapin kokoinen tila) ja koska olen sen ainut käyttäjä, ei sitä koko ajan tarvitse jynssätä. Silloin tällöin ottaa sienellä, silloin tähän menee 5-10 min.

Vierailija
76/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä esimerkiksi en puistele mattoja tai pese lattioita joka viikko, en todellakaan. Matot puhdistuvat imurilla ja yksin elävänä (ei lemmikkejä) lattian pesu kerran parissa kuussa on ihan ok. Imuroinninkin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti joka toinen päivä, pölyjä pyyhin huiskulla jos alkaa näyttää siltä, ihan maksimissaan viisi minuuttia viikossa.

Saunaa ei ole, ikkunat ja ovet pesen kerran vuodessa, lamput jos näyttää tulevan pikkukärpäsiä, yleensä syksyllä huomaan kesän sadon. 

Päivittäin pesen astiat, 2-5 minuuttia, ja korjaan mahdolliset tavarat paikalleen, 1 minuutti. Ei paljon muuta tarvitse tehdä... Mutta toki asun yksin pienessä asunnossa.

Imuroiko se robotti oikeesti kulmat, sohvanaluset, listojen päälliset? Mä en tajua miten ihmisillä ei mee ton enempää siivoomiseen, meillä tulee pölyä jo ihan päivässä, nytkin olkkarissa pyykit kuivumassa kun muualla ei ole tilaa, roskis ja pullokassi eteisessä, vaatteita sohvannurkassa jne... ainaista siivoomista olis jos kämpän pitäisi olla tiptop koko ajan.

Vierailija
77/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset arvioi usein todella alakanttiin asioihin kuluvan ajan. Parin minuutin homma on todellisuudessa 15 min ja vartin homma 45 min.

No just näin. Täälläkin joku joskus sanoi, että vaatteiden ottamiseen kuivaustelineeltä ei mene aikaa kuin tyyliin minuutti, se tekee joka siitä ohi kävelee. Siis viikkaa vaatteet ja vie eri komeroihin, minuutti, ohi kulkiessa.

Vierailija
78/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tavaraa. Suosittelen hankkimaan jostain Konmari-kirjan. Tulisin auttamaan, jos ei olisi koronaa. Tsemppiä urakkaan <3

Konmaritus auttaa vain, jos on haalinut kotiinsa turhaa tavaraa. Mutta harrastavassa perheessä voi olla todella paljon tavaraa, jota tarvitaan koko ajan. Osalla on sellainen ammattikin, että esim. vaatteita tarvitaan paljon, työkaluja sun muuta. YHTÄÄN nykyaikaista kämppää ei ole suunniteltu niin, että märät ulkovaatteet saisi jotenkin järkevästi kuivumaan mihinkään.

Vituttaa nämä vähäjärkiset Konmaritusvinkit. Kyllähän jokainen osaa turhan paskan pois heittää. Mutta esim. meillä on ongelmana se, että sekä mies että minä teemme ulkotöitä, joten parhaimmillaan pitäisi saada useampikin märkä vaatekerta kuivumaan, kengät, työkalut, reput, muut varusteet. Ja kaikkea tarvitsee olla vähintään kaksin kappalein, koska eivät välttämättä kuivu seuraavaksi päiväksi.

Siihen sitten päälle harrastuskamat ja kusessa ollaan.

Konmaritus ja minimalismi sopii kaupunkilaishempukoille, joiden käsitys elämästä on asfaltti ja lattekahvila ja harrastus on kuntosalilla pyllistely, mihin riittää yksi vaatekerta.

-eri-

Vierailija
79/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuota samaa siivousvälineitten kanssa. Innostun ihan valvasti, kun siivoushyllyyn tulee jotain uutta härpäkettä. Into laantuu kotona, mutta minulla on kyllä hyvät vehkeet, jos joskus kunnolla innostun.

Minä taas olen vaarallinen pesuainehyllyillä. Tutkin aina onko tullut jotain uutta, tehokkaampaa, ekologisempaa, paremmalta tuoksuvaa tai tuoksutonta jne. Tästä saan perheeltä noottia ja taistelenkin huonon tapani kanssa, etten vallan ympäristöäni myrkytä.

Vierailija
80/106 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut omaan kotiin 18-vuotiaana. En ole koskaan haalinut tavaraa, olen ostanut vain sen mitä tarvitsen. Näin ei synny tavaravuoria kotiin. Ostan laatua mutta vähän. Minua ärsytti jo nuorena huonosti valmistetut tuotteet, oli ne sitten vaatteita tai huonekaluja. Suosittelen ostamaan laatua, sitä ei voi ostaa paljon , koska on kalliimpaa. Nämä laadukkaat tuotteet myös kestävät vuosia. Minulla ei ole myöskään koskaan ollut liikaa rahaa, en ole syntynyt kultalusikka suussa, joten on täytynyt miettiä, mitä ostaa. Kauhistelen tätä nykyistä kerskakulutusta ja vaatteiden halpatuontia.

Nainen50

Niin, mitään muita vaihtoehtoja ei tietenkään ole kuin "en osta mitään" vs. "ostan henkkamaukkaryysyjä kämpän täyteen". Koska kukaan ei esimerkiksi harrasta mitään, saati useampaa asiaa...

Meillä mies harrastaa sukeltamista ja minä maastopyöräilyä. Asumme melko pienessä kerrostalokämpässä, että näihin on varaa. Ulkopuolisen silmiin täällä on varmaan aika usein aikamoinen sotku, kun kuivumassa on hyvässä lykyssä samaan aikaan kuraiset pyöräilyvehkeet ja märkäpuku ja olohuoneessa on kolme polkupyörää. En viitsi pitää niitä kellarissa, sen verran hintavia kumminkin.

En tajua tätä ajattelua, että jos ihmisellä on paljon tavaraa, se on välttämättä turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi