Kodin sotku ja epäjärjestys ahdistaa
Onko muita, joiden koti on sotkuinen ja siivoton, muttei vaan kykene tekemään mitään ja se ahdistaa sitten entistä enemmän?
Ihmisiä ei kotiin voi pyytää, koska se hävettäisi niin paljon. Koronan myötä ongelma on vaan pahentunut, eikä asiaa helpota, että on etätöissä kotona ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa. Suosittelen hankkimaan jostain Konmari-kirjan. Tulisin auttamaan, jos ei olisi koronaa. Tsemppiä urakkaan <3
Konmaritus auttaa vain, jos on haalinut kotiinsa turhaa tavaraa. Mutta harrastavassa perheessä voi olla todella paljon tavaraa, jota tarvitaan koko ajan. Osalla on sellainen ammattikin, että esim. vaatteita tarvitaan paljon, työkaluja sun muuta. YHTÄÄN nykyaikaista kämppää ei ole suunniteltu niin, että märät ulkovaatteet saisi jotenkin järkevästi kuivumaan mihinkään.
Vituttaa nämä vähäjärkiset Konmaritusvinkit. Kyllähän jokainen osaa turhan paskan pois heittää. Mutta esim. meillä on ongelmana se, että sekä mies että minä teemme ulkotöitä, joten parhaimmillaan pitäisi saada useampikin märkä vaatekerta kuivumaan, kengät, työkalut, reput, muut varusteet. Ja kaikkea tarvitsee olla vähintään kaksin kappalein, koska eivät välttämättä kuivu seuraavaksi päiväksi.
Siihen sitten päälle harrastuskamat ja kusessa ollaan.
Konmaritus ja minimalismi sopii kaupunkilaishempukoille, joiden käsitys elämästä on asfaltti ja lattekahvila ja harrastus on kuntosalilla pyllistely, mihin riittää yksi vaatekerta.
-eri-
Minä allekirjoitan myös puolestani tämän, että harvaan kotiin on suunniteltu riittävästi tilaa tavaroiden säilytykseen, käsittelyyn tai kuivattamiseen. Olen puutarhuri ja työpäivän jälkeen tuon märkiä ja likaisia vaatteita, kenkiä ja hanskoja kotiin. Niiden huuhtelu, pesu ja kuivattaminen on operaatio sinänsä. Vaihtokamppeita pitää myös olla, sillä eivät tosiaan kuiva ihan yhdessä yössä. Tähän yhtälöön jos liittäisi vielä muutaman lätkää tai futista pelaavan pojan, olisi aika tekeminen pitää kaikki ojennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei tarvitse siivota juuri koskaan, jos tavaraa ei ole liikaa ja jos laittaa tavarat heti käytön jälkeen takaisin omalle paikalleen. Minä toimin näin, ja koti on siisti, vaikka en siivoa kuin ehkä vartin viikossa, ellei keittiön siistimistä oteta lukuun.
Kannattaa aloittaa taravaroiden karsimisesta. Aloita esim. sukkalaatikosta. Kuluneet, rikkinäiset, turhat sukat roskiin. Sitten voi siirtyä alusvaatteisiin, maustehyllyyn, meikkipussiin, koriste-esineisiin jne. Kannattaa antaa itselleen pieniä hommia. Kokoa vaikka kaikki talon kynät yhteen, kokeile mitkä enää toimivat. Rikkinäiset roskiin. Sitten mietit, montako oikeasti tarvitset ja missä niitä säilytetään. Vähitellen saat näin toimimalla tilanteen haltuun, kunhan pystyt olemaan ostamatta tavaraa lisää.
Hyvä kirjoitus, mutta mietin puhutaankohan me samasta siivouksesta. Vaikka kuinka laittaisin tavarat paikalleen, mattojen puisteluun, imurointiin, lattioiden pesuun, pölyjen pyyhintään ja vessanpesuun menee paljon enemmän kuin vartti viikossa. Puhumattakaan sitten harvemmin tehtävistä töistä kuten ikkunoiden pesu, ovien pyyhkiminen, saunan pesu, lamppujen puhdistaminen jne. jne. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta en ole ikinä käsittänyt, miten kenelläkään on siistiä vain sillä, että laittaa tavarat paikalleen, näitä viestejä kun aika ajoin näkee. Kyllä minulla menee silkkaan puhdistamiseenkin aikaa.
Samaa mietin. Lakanoiden vaihtamiseen ja pesemiseen menee vartti, imurointiin menee vähintään vartti, vessan siivoamiseen menee vartti, kylpyhuoneen siivoamiseen menee vähintään vartti. Pienen asunnon lattiat ehkä pesee alla vartissa. Kyllä näistä helposti tulee vähintään tunti viikossa ja nämä ovat tosiaan vain perussiivoamista.
Lakanoiden vaihto ja koneeseen heitto ja kuivumaan laittaminen, yht. 5, ihan maksimissaan 10 min. Imuroinnin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti. Kylpyhuonetta ei ole joten sitä ei tarvitse pestä. Lattioita en todellakaan pese joka viikko kun yksin asun ilman lemmikkejä. Eli monesta tekijästä riippuu tämäkin :).
Minulta ei onnistu lakanoitten vaihtaminen vartissa. Likaiset petivaatteet pitää puistella ulkona, kun niihin on tarttunut hiuksia, pölyä ja näkkärinmuruja (mies syö välillä sängyssä). Täkit kopsautan myös. Petari pitää imuroida molemmin puolin ja patjan päällipuoli. Sitten vielä lakanan ja pussilakanoiden laittaminen.
Kun rupesin puistelemaan lakanoista pölyt pois ennen koneeseen laittamista, niin nukkasihtiä tarvitsee putsata harvemmin kuin ennen. Inhoan irtohiuksia.
Mulla on liikaa tavaraa ja lisäksi remontti jäi vuosia sitten kesken, kun sairastuin. Pandemia-aika on ollut siitä hyvä, että kukaan ei käy kylässä, joten ei myöskään tarvitse siirrellä olohuoneessa pyöriviä tavaroita nopeasti jonnekin muualle. Remonttini etenee hitaasti, koska hommaa on paljon ja päivät pitää kuitenkin tehdä töitä. Ainoa hankaluus on, että autottomana ihmisenä mitään tavaraa ei oikein saa enää minnekään. Taloyhtiön roskiksiin saa viedä vain hyvin rajallisen määrän roskia ja viime kesänä sekajäteroskiksen koko puolitettiin, joten jos ei ole ripeä, roskis on taas tupaten täynnä, kun olisit viemässä roskia. Ja tosiaan nyt joutuu varastoimaan rikkinäistä tavaraa asunnossa sisällä, koska pitäisi olla auto ja ajokortti, jotta voisi viedä ne sorttiasemalle. Mutta kyllä tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa. Suosittelen hankkimaan jostain Konmari-kirjan. Tulisin auttamaan, jos ei olisi koronaa. Tsemppiä urakkaan <3
Konmaritus auttaa vain, jos on haalinut kotiinsa turhaa tavaraa. Mutta harrastavassa perheessä voi olla todella paljon tavaraa, jota tarvitaan koko ajan. Osalla on sellainen ammattikin, että esim. vaatteita tarvitaan paljon, työkaluja sun muuta. YHTÄÄN nykyaikaista kämppää ei ole suunniteltu niin, että märät ulkovaatteet saisi jotenkin järkevästi kuivumaan mihinkään.
Vituttaa nämä vähäjärkiset Konmaritusvinkit. Kyllähän jokainen osaa turhan paskan pois heittää. Mutta esim. meillä on ongelmana se, että sekä mies että minä teemme ulkotöitä, joten parhaimmillaan pitäisi saada useampikin märkä vaatekerta kuivumaan, kengät, työkalut, reput, muut varusteet. Ja kaikkea tarvitsee olla vähintään kaksin kappalein, koska eivät välttämättä kuivu seuraavaksi päiväksi.
Konmaritus ja minimalismi sopii kaupunkilaishempukoille, joiden käsitys elämästä on asfaltti ja lattekahvila ja harrastus on kuntosalilla pyllistely, mihin riittää yksi vaatekerta.
-eri-
Minä allekirjoitan myös puolestani tämän, että harvaan kotiin on suunniteltu riittävästi tilaa tavaroiden säilytykseen, käsittelyyn tai kuivattamiseen. Olen puutarhuri ja työpäivän jälkeen tuon märkiä ja likaisia vaatteita, kenkiä ja hanskoja kotiin. Niiden huuhtelu, pesu ja kuivattaminen on operaatio sinänsä. Vaihtokamppeita pitää myös olla, sillä eivät tosiaan kuiva ihan yhdessä yössä. Tähän yhtälöön jos liittäisi vielä muutaman lätkää tai futista pelaavan pojan, olisi aika tekeminen pitää kaikki ojennuksessa.
Ja vaikka säilytystilaa olisikin, ei tavaroita voi sinne märkänä ja likaisena laittaa. Kaikki pitää ensin puhdistaa ja antaa kuivua, minkä jälkeen sen voisi laittaa komeroon, paitsi että tarvitset sitä taas... Kerrostalokämpissä (eikä aina omakotitaloissakaan) ei ole kerta kaikkiaan ajateltu, mihin saisi edes pienen pyykkitelineen kuivumaan niin että se ei olisi tiellä. Saati sitten, jos on joka päivä märät ja likaiset kengät ja päällysvaatteet ja tosiaan viisi pari hanskoja.
Mun mielestä kaiken helpoin tapa saada rojukaaos hallintaan, on vaan sen suurempia miettimättä laittaa suoraan roskiin/kierrätykseen semmoset rojuröykkiöt, joita ei ole esim. vuoteen käynyt läpi/mitään niistä tarvinnut. Joku konmarituskin tuntuu työläältä kun pitää yksitellen joka roju pyöritellä ja järjestää joku paikka jos ei halua luopua. Kaikki surutta pois vaan! Takaan että niitä tavaroita ei tulla kaipaamaan kun ei edes muista mitä ne on.
Itse tein just tyhjennyksen kosmetiikkavarastoon. Alkoi ahdistaa kun niitä jtn kerran kokeiltuja, ei ihan lemppareiksi päätyneitä naamarasvoja ym. oli jtn 20 purkkia ja sit aina käytin vaan yhtä ja samaa rasvaa mistä pidin. Alkuunhan niitä keräs, kun on kerta ostanutkin ja rahaa mennyt ja jos kuitenkin joskus vielä tulis käytettyä... Eikä mitä, kaikki vaan pois ja se yks rasva mistä pidän, se jäi. Kylppärin laatikko ja mieli keveni heti ☺️
Mun äidillä on kasvava pino missä on jtn 3 vuotta vanhoja aikakausi- ja peräti ilmaisjakelulehtiä, ei voi heittää pois kun ei ole niitä ehtinyt lukemaan. Ja pino vaan kasvaa. Voi luoja, ne artikkelithan on jo vanhentunutta tietoa ja miten niistä ei pysty päästään irti kun ei edes tiedä mitä ne sisältää!?!? Pistäs koko pinon vaan lehtiroskikseen kerralla, olo kevenis heti, epäsiisti röykkiö kotoa katois ja säilytystasolle tulis tyhjä kohta. Jonkinlainen mielenhäiriö on liiallinen riippuvuus tavarastakin...
Vierailija kirjoitti:
On omituista, että ihmiset kuvittelevat säästävänsä aikaa sillä, että pitävät puhtaita pyykkejä viikon verran sohvalla ennen kaappiin laittamista tai tiskaavat jättimäisiä tiskivuoria. Ihan sama aika siihen kuluu, teki sen heti tai viikon päästä. Ainoa ero on siinä, että heti tekemällä saa elää kivassa, siistissä kodissa, jossa tavarat on helppo löytää jne.
Minä vien miehen puhtaat pyykit sohvalle, että hän voi laittaa ne siitä kaappiin. Sohvalla on siis jatkuvasti vaatekasa. Minä en suostu laittamaan vaatteita kaappiin, kun ne on ihan sotkussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaiken helpoin tapa saada rojukaaos hallintaan, on vaan sen suurempia miettimättä laittaa suoraan roskiin/kierrätykseen semmoset rojuröykkiöt, joita ei ole esim. vuoteen käynyt läpi/mitään niistä tarvinnut. Joku konmarituskin tuntuu työläältä kun pitää yksitellen joka roju pyöritellä ja järjestää joku paikka jos ei halua luopua. Kaikki surutta pois vaan! Takaan että niitä tavaroita ei tulla kaipaamaan kun ei edes muista mitä ne on.
Itse tein just tyhjennyksen kosmetiikkavarastoon. Alkoi ahdistaa kun niitä jtn kerran kokeiltuja, ei ihan lemppareiksi päätyneitä naamarasvoja ym. oli jtn 20 purkkia ja sit aina käytin vaan yhtä ja samaa rasvaa mistä pidin. Alkuunhan niitä keräs, kun on kerta ostanutkin ja rahaa mennyt ja jos kuitenkin joskus vielä tulis käytettyä... Eikä mitä, kaikki vaan pois ja se yks rasva mistä pidän, se jäi. Kylppärin laatikko ja mieli keveni heti ☺️
Mun äidillä on kasvava pino missä on jtn 3 vuotta vanhoja aikakausi- ja peräti ilmaisjakelulehtiä, ei voi heittää pois kun ei ole niitä ehtinyt lukemaan. Ja pino vaan kasvaa. Voi luoja, ne artikkelithan on jo vanhentunutta tietoa ja miten niistä ei pysty päästään irti kun ei edes tiedä mitä ne sisältää!?!? Pistäs koko pinon vaan lehtiroskikseen kerralla, olo kevenis heti, epäsiisti röykkiö kotoa katois ja säilytystasolle tulis tyhjä kohta. Jonkinlainen mielenhäiriö on liiallinen riippuvuus tavarastakin...
Olin kerran kaverini luona grillaamassa ja hän löysi vanhan homeisen sinappipurkin. Tuumasi että pesee sen ja tekee hilloa (ei ole koskaan elämässään harrastanut marjastusta) ja asuu keskellä kaupunkia.
Toki itsekkin kun muutin omilleni niin pesin pastakastikepurkkeja, kun olihan se jo syntistä semmoinen mennä ostamaan. Sitten yksi päivä nakkasin ne kaikki tuonne lasinkeräykseen 100 metrin päässä. En ole kaivannut niitä takaisin.
Vessan pesu minuutissa, miten? Minulle vessan pesu tarkoittaa sitä, että suihkutan puhdistussuihketta altaaseen, pönttöön (painonappi, kansi, rinkula, itse pönttä), valokatkaisimeen ja kahvoihin.
Pesen altaan ja hanan tiskiharjalla, pyyhin ne ja ympäristön, johon roiskuu vettä ja likaa.
Pyyhin pöntöstä pinnat ja jynssään vessaharjalla sisustan.
Pyyhin tasot, valokatkaisimen ja kahvat.
Pesen lattian.
Tarvittaessa pyyhin seiniä.
Vessan siistimiseen menee minuutti: vaihdan käsipyyhkeen ja pyyhkäisen vanhalla hanan ja altaan. Suihkautan pönttöön puhdistussuihketta ja pyöräytän vessaharjaa. Sen jälkeen vessa on siisti, mutta ei puhdas.
Opin minuuttisiivouksen. Aina jotain pientä silloin tällöin siivoilee korjailee järjestelee. Oikeasti toimii. Ja mä oon äijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei tarvitse siivota juuri koskaan, jos tavaraa ei ole liikaa ja jos laittaa tavarat heti käytön jälkeen takaisin omalle paikalleen. Minä toimin näin, ja koti on siisti, vaikka en siivoa kuin ehkä vartin viikossa, ellei keittiön siistimistä oteta lukuun.
Kannattaa aloittaa taravaroiden karsimisesta. Aloita esim. sukkalaatikosta. Kuluneet, rikkinäiset, turhat sukat roskiin. Sitten voi siirtyä alusvaatteisiin, maustehyllyyn, meikkipussiin, koriste-esineisiin jne. Kannattaa antaa itselleen pieniä hommia. Kokoa vaikka kaikki talon kynät yhteen, kokeile mitkä enää toimivat. Rikkinäiset roskiin. Sitten mietit, montako oikeasti tarvitset ja missä niitä säilytetään. Vähitellen saat näin toimimalla tilanteen haltuun, kunhan pystyt olemaan ostamatta tavaraa lisää.
Hyvä kirjoitus, mutta mietin puhutaankohan me samasta siivouksesta. Vaikka kuinka laittaisin tavarat paikalleen, mattojen puisteluun, imurointiin, lattioiden pesuun, pölyjen pyyhintään ja vessanpesuun menee paljon enemmän kuin vartti viikossa. Puhumattakaan sitten harvemmin tehtävistä töistä kuten ikkunoiden pesu, ovien pyyhkiminen, saunan pesu, lamppujen puhdistaminen jne. jne. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta en ole ikinä käsittänyt, miten kenelläkään on siistiä vain sillä, että laittaa tavarat paikalleen, näitä viestejä kun aika ajoin näkee. Kyllä minulla menee silkkaan puhdistamiseenkin aikaa.
No minä esimerkiksi en puistele mattoja tai pese lattioita joka viikko, en todellakaan. Matot puhdistuvat imurilla ja yksin elävänä (ei lemmikkejä) lattian pesu kerran parissa kuussa on ihan ok. Imuroinninkin hoitaa robotti. Vessan pesuun menee minuutti joka toinen päivä, pölyjä pyyhin huiskulla jos alkaa näyttää siltä, ihan maksimissaan viisi minuuttia viikossa.
Saunaa ei ole, ikkunat ja ovet pesen kerran vuodessa, lamput jos näyttää tulevan pikkukärpäsiä, yleensä syksyllä huomaan kesän sadon.
Päivittäin pesen astiat, 2-5 minuuttia, ja korjaan mahdolliset tavarat paikalleen, 1 minuutti. Ei paljon muuta tarvitse tehdä... Mutta toki asun yksin pienessä asunnossa.
Imuroiko se robotti oikeesti kulmat, sohvanaluset, listojen päälliset? Mä en tajua miten ihmisillä ei mee ton enempää siivoomiseen, meillä tulee pölyä jo ihan päivässä, nytkin olkkarissa pyykit kuivumassa kun muualla ei ole tilaa, roskis ja pullokassi eteisessä, vaatteita sohvannurkassa jne... ainaista siivoomista olis jos kämpän pitäisi olla tiptop koko ajan.
Kyllä imuroi kulmat (sillä on semmoinen huiskuosa millä ottaa hyvin) ja sohvan alta (valitsen kaikki huonekaluni sen mukaan, että alusta on irti maasta ja helppo siivota, robotinkin). Listojen päältä itse asiassa ottaa täällä, koska lista on litteä, lattiaa vasten, eikä korkea seinää vasten niin kuin Suomessa. Eli Suomessa toki joskus listat pitäisi pyyhkiä.
Mulla on pyykit telineessä kerran viikossa, tuulettimen avulla kuivuvat 1-2 tunnissa ja sitten pois. Roskiksen vien ulkoroskiin heti, pulloja ei täällä kierrätetä mutta lasit, pahvit ja ne myös vien joka kerta kun lähden kotoa. Vaatteita ei ole sohvan nurkassa, koska ne ovat henkarissa rekillä tai lipastossa viikattuna, suoraan siitä pyykkitelineestä.
Mutta tietenkin jos eläjiä on samassa tilassa monta, kaikki moninkertaistuu, myös sotku ja siivoaminen. En vain tälleen yksinasujana osaa siivota enempää kun ei ole mitään siivottavaa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vessan pesu minuutissa, miten? Minulle vessan pesu tarkoittaa sitä, että suihkutan puhdistussuihketta altaaseen, pönttöön (painonappi, kansi, rinkula, itse pönttä), valokatkaisimeen ja kahvoihin.
Pesen altaan ja hanan tiskiharjalla, pyyhin ne ja ympäristön, johon roiskuu vettä ja likaa.
Pyyhin pöntöstä pinnat ja jynssään vessaharjalla sisustan.
Pyyhin tasot, valokatkaisimen ja kahvat.
Pesen lattian.
Tarvittaessa pyyhin seiniä.
Vessan siistimiseen menee minuutti: vaihdan käsipyyhkeen ja pyyhkäisen vanhalla hanan ja altaan. Suihkautan pönttöön puhdistussuihketta ja pyöräytän vessaharjaa. Sen jälkeen vessa on siisti, mutta ei puhdas.
No mä suihkutan vessanpönttöön sisälle ja ulos pesuainetta, sillä välin kun se hetken vaikuttaa pyyhin vessapaperilla pesukoneen päältä pölyt pois. Sitten pesen harjalla sisältä, pyyhin vessapaperilla ulkoa, ja vedän vessan. Tämän teen yleensä joka toinen päivä.
Lattian pesen toki joskus, ehkä kerran kuussa, eli silloin menee pari minuuttia kauemmin: suihkutan pesuainetta lattialle ja pyyhin.
Roskiksen joutuu tyhjäämään joskus, 30 sekuntia.
Imuroin lattian noin kerran viikossa, sinne ei robotti mahdu. Mutta lasken tämän imurointiin, en vessan pesuun :D. Aikaa menee minuutti.
Vessa on pieni eikä siellä ole pöntön ja minipesukoneen lisäksi mitään, ei edes lavuaaria. Vessani on kyllä ihan puhdas, en keksi mitä enempää siellä jynssäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kylläkään siivoaminen ahdista, koska pidän siivoamisesta ja järjestelystä, mutta se ahdistaa, jos mies koko ajan nalkuttaa vieressä. Se ahdistaa, kun mies ei haluaisi luopua mistään tavarasta ilmaiseksi ja niitä on vaikeaa myydä. Tarvittaisiin isompi asunto tai varasto, mutta nekin on kalliita.
Muakin hirvitti aluksi laittaa pois (Pelastusarmeijalle) tavaraa ilmaiseksi. Esim. käyttämättömiä mutta epäsopivia vaatteita. Perustelin asian itselleni niin, että raha ei tule takaisin tavaraa säilömällä, ja ainakaan lisää säilytyshuonekaluja tms. ei pidä ostaa, koska mun on turha käyttää lisää rahaa siihen, että saan säilytettyä turhaa tavaraa.
Kiitos tästä kommentista. Mulla on tuossa eteisessä kolme muovikassillista vaatteita. En tarvitse niitä, enkä ole käyttänyt niitä enää pitkiin aikoihin, joitain en ollenkaan. Silti ne tuolla kassissa, koska "entäs jos"? Jos nää saiskin myytyä, jos mä vielä pidänkin niitä. Ei. Ne lähtee nyt. Siis laitan tän koneen kiinni ja lähden viemään hyväntekeväisyyteen. Se niihin käytetty raha on jo tuhlattu, ja sitä en enää takaisin saa hilloamalla niitä jossain sängynaluslaatikossa. Tärkeintä on nyt ottaa opiksi ja säästyä tulevaisuudessa näiltä hutiostoksilta - niin minä enemmän säästän, kun säilyttämällä näitä turhia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri-
Olipa raivokas kirjoitus. Kyllä se konmari toimii perähikiälläkin. Säilytä tarpeelliset, hävitä loput. Tämä "Kyllähän jokainen osaa turhan paskan pois heittää" ei pidä paikkaansa, kun ihmisten on monesti vaikea hahmottaa mikä oikeasti on tarpeellista. Säilötään tavaraa pahan päivän varalle, askarteluun, lukemattomia varakappaleita käyttötavaroista, muistoesineitä, "tähän meni paljon rahaa, ei voi hävittää vaikka en käytä"-tavaroita jne.
Heitä pois kaikki mitä et ole käyttänyt kahteen vuoteen. Esim. palosammutin.
Ongelma ratkastu meillä: 2 henkeä, 350 m2, siivooja käy kerran viikossa, ikkunanpesijä parin kuukauden välein ja kumpikin laittaa aina tavaransa ja vaattensa paikoilleen. ei meillä kasaudu mitään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkastu meillä: 2 henkeä, 350 m2, siivooja käy kerran viikossa, ikkunanpesijä parin kuukauden välein ja kumpikin laittaa aina tavaransa ja vaattensa paikoilleen. ei meillä kasaudu mitään mihinkään.
Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varma tapa saada hyvää jälkeä. Onko se fiksua, se on eri asia.
Minä olen ottanut purkit yksitellen käyttöön.
Muut kaapissa, helpoiten otettavissa vain se, mitä käytetään.
Jos joku on mennyt huonoksi, jalkoihin.
Rahaa säästyy, kun uutta ei tarvi ostaa.
Palkkaa kodinhoitaja. Konmarita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on liikaa tavaraa ja lisäksi remontti jäi vuosia sitten kesken, kun sairastuin. Pandemia-aika on ollut siitä hyvä, että kukaan ei käy kylässä, joten ei myöskään tarvitse siirrellä olohuoneessa pyöriviä tavaroita nopeasti jonnekin muualle. Remonttini etenee hitaasti, koska hommaa on paljon ja päivät pitää kuitenkin tehdä töitä. Ainoa hankaluus on, että autottomana ihmisenä mitään tavaraa ei oikein saa enää minnekään. Taloyhtiön roskiksiin saa viedä vain hyvin rajallisen määrän roskia ja viime kesänä sekajäteroskiksen koko puolitettiin, joten jos ei ole ripeä, roskis on taas tupaten täynnä, kun olisit viemässä roskia. Ja tosiaan nyt joutuu varastoimaan rikkinäistä tavaraa asunnossa sisällä, koska pitäisi olla auto ja ajokortti, jotta voisi viedä ne sorttiasemalle. Mutta kyllä tämä tästä.
Itse olen työssä nähnyt näitä koteja, kun on sairastuttu ja sitten ei voida tehdä mitään, muuta kuin sairastaa.
Jokapäivä, kun tulin kotiin, ensiksi näin pinon.
Meniköhän pari v, kun vähän kerralla kävin kodin läpi. Tein tosi hitaasti. Autollinen oli tavaraa, vein provikkakirppikselle.
Tässä tulee se kliimaksi : puoli vuotta käyn, ehkä vartin päivässä, kaappeja läpi. Löydän autollisen tavaraa. Vien ne kirppikselle, jossa ne myydään ja saan n 100 euroa käteen.
Ei kannata. Älyttömästi työtä ja vaivaa.
Muakin hirvitti aluksi laittaa pois (Pelastusarmeijalle) tavaraa ilmaiseksi. Esim. käyttämättömiä mutta epäsopivia vaatteita. Perustelin asian itselleni niin, että raha ei tule takaisin tavaraa säilömällä, ja ainakaan lisää säilytyshuonekaluja tms. ei pidä ostaa, koska mun on turha käyttää lisää rahaa siihen, että saan säilytettyä turhaa tavaraa.