Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhteesta erotaan?

Vierailija
16.05.2021 |

Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?

Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.

Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.

Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.

Kommentit (389)

Vierailija
301/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi keksittyä niin tästä voi silti joku toinen oikeasti samassa tilanteessa oleva saada apua!

Vierailija
302/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne on todella huolestuttava :( Itse olin myös nuorempana samanlaisessa tilanteessa ja lähestymiskieltoonhan lopulta päädyttiin. Minullakaan ei ollut juurikaan fyysisen väkivallan uhkaa, mutta juuri tuota rajoittamista ja seurailua oli. Se on todella vaikeaa ottaa se askel, että nyt tämä ero tapahtuu. Minäkin moooonta kertaa sanoin, että pakkaa tavarasi ja lähde, mutta ex huusi vain, että älä sekoile, et saa puhua minulle noin. Hän myös käytti tuota tulevaisuuden suunnittelua yhtenä keinona vähätellä ero puheitani, kun taas kerran sanoin, että haluan erota, hän vain totesi "aaa, minä olin ajatellut, että menemme elokuviin tänään". Ihan uskomatonta näin jälkikäteen ajatella näitä asioita 😅

Minun exälläni oli myös avain minun luo, hän "hukkasi" sen ja sitä ei tietenkään löytynyt mistään, kunnes yhtenä aamuna hän olikin makuuhuoneessani kun heräsin. Eli avainta et tule takaisin saamaan, lukkojen vaihto, tai jopa muutto on oikeasti tärkeä asia tässä tilanteessa.

Voi että, voimia ihan hirveesti ap! Minuakaan exäni ei pelottanut, ajattelin vain että voi mikä raasu....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä edelliseen, että oli väärin ajatella exän olevan vain raasu, joka on hajalla erosta ja siksi käyttäytyy miten käyttäytyy. Sekaisinhan se oli kun seinäkello, ja eron jälkeen ahdisti ja pelotti kyllä. Sinä et vain välttämättä ole vielä havahtunut ymmärtämään, mihin miehesi voi vielä pystyä :(

Kyllä sinä eroon hänestä pääset ❤️ ota apujoukkoja tueksi.

Vierailija
304/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotteko te tätä kyseistä juttua oikeesti? Minä en.

Hienoa kuitenkin että saadaan keskustelua tärkeästä aiheesta.

Mikä estää uskomasta? Tuossa tilanteessa todella harva pystyy ottamaan yhteyttä tuttuihin. Itse tein sen vaan kerran eikä eksäni ollut yhtä hullu kuin tuo.

Mihin tuttuihin?

Mihinkään tuttuihin, ystäviin, perheeseen tms. Sen tilanteen pyrkii selvittämään ja selviämään yksin. 

Tuo aiempi eläinlääkärivideo ei ole mikään videohullun  random-video vaan siitä, miten nainen selviytyi vastaavasta tilanteesta kuin ap.  

Vierailija
305/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei kertonut miten joutui siihen miehen autoon.

Miten voi vain yhtäkkiä huomata, että istuu miehen autossa matkalla takaisin miehen asuntoon.

Kun muuten ihan selkeästi pystyy kertomaan mitä tapahtuu.

Kantoiko se mies hänet siihen penkille.

Jotenkin nyt hän jättää tahallaan kertomatta sen oman osuutensa miten suostui lähtemään miehen asunnolle josta oli juuri päässyt pakenemaan.

Jos hän on mieheen todella niin kyllästynyt kuin sanoo olisi vaikka huutanut ja kiljunut niin paljon kuin suusta pääsee jos mies olisi pakottanut.

Jos siis todella haluaa, että ei enää mene miehen asuntoon.

Luulen, että oli tapahtunut niin, että mies oli leperrellyt ja viettäneet yön yhdessä ja aloittaja on taas perunut eroamisensa.

Täällä on niin paljon erilaisia ohjeita ja hän on saanut neuvoja ja avun mahdollisuuksia myös psykologilta ja terveydenhuollosta. Tuntuu, että joko tarina on keksittyä tai ei ole valmis tai halukas eroamaan.

Jos pystyy käymään koulua niin ei ole henkisesti kovin huonossa jamassa. Ja miettimään tavaroita.

Vierailija
306/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki rais****vatkaan pane vastaan ja huuda vaan lamautuvat ja yrittävät luovia pienimmän pahan periaatteella. Olen itse seurustellut hullun kanssa eikä sellaisia tilanteita voi oikeasti skenarioida etukäteen. Jos kokee tilanteen uhkaavaksi, voi kokea viisaimmaksi lähteä mukaan ja totella, vaikka ei edes haluaisi. 

Vierailija
307/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei kertonut miten joutui siihen miehen autoon.

Miten voi vain yhtäkkiä huomata, että istuu miehen autossa matkalla takaisin miehen asuntoon.

Kun muuten ihan selkeästi pystyy kertomaan mitä tapahtuu.

Kantoiko se mies hänet siihen penkille.

Jotenkin nyt hän jättää tahallaan kertomatta sen oman osuutensa miten suostui lähtemään miehen asunnolle josta oli juuri päässyt pakenemaan.

Jos hän on mieheen todella niin kyllästynyt kuin sanoo olisi vaikka huutanut ja kiljunut niin paljon kuin suusta pääsee jos mies olisi pakottanut.

Jos siis todella haluaa, että ei enää mene miehen asuntoon.

Luulen, että oli tapahtunut niin, että mies oli leperrellyt ja viettäneet yön yhdessä ja aloittaja on taas perunut eroamisensa.

Täällä on niin paljon erilaisia ohjeita ja hän on saanut neuvoja ja avun mahdollisuuksia myös psykologilta ja terveydenhuollosta. Tuntuu, että joko tarina on keksittyä tai ei ole valmis tai halukas eroamaan.

Jos pystyy käymään koulua niin ei ole henkisesti kovin huonossa jamassa. Ja miettimään tavaroita.

Totuutta ap:n tilanteesta ei voi tietää, mutta moni henkisen väkivallan uhri on manipuloitu niin, että myöntyy ilman pakottamista jäämään vaaralliseen tilanteeseen. Ja on myös niin, että jos pitkään elää henkisen väkivallan alla niin se epänormaali muuttuu uhrin mielessä normaaliksi ja uhri sokeutuu tilanteen vaarallisuudelle. On hyvin tavallista että uhri ei pysty irrottautumaan ja eroamaan vaikka haluaisi, koska on väkivallan lisäksi myös manipuloinnin uhri.

Vierailija
308/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uhkaa teitä väkivallalla kadulla, alatteko huutaa ja huitoa vai annatteko ihan vaan suosiolla puhelimenne ja lompakkonne? Moni kokee viisaammaksi olla hiljaa ja totella. 

Vierailija
309/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskaltanut ottaa puheeksi eksän kanssa sitä, että hän on rikkonut tavaroitani ja rikkonut välejäni muihin selkäni takana. Olen esittänyt, etten tiedä asiasta mitään, koska en ole tiennyt, miten vahingolliseksi hän äityisi, jos olisin kertonut tajuavani ja tietäväni. Normaalin ihmisen vaatisin toisella tavallla tilille ja ilmaisisin suuttumukseni, pettymykseni ja mielipahani, mutta toisaalta, normaali ihminen ei edes tekisi tuollaisia juttuja. 

Vierailija
310/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syyllistäkö ap:ta, nämä ovat oikeasti todella vaikeita tilanteita. Lisäksi me ihmiset myös saamme kukin elämässämme erilaiset eväät siihen, miten osaamme pitää puoliamme painostuksen alla. Toisille se on helppoa, toisille paljon vaikeampaa. Riippuu siitä miten niitä omia rajoja on aikanaan tallottu tavalla tai toisella.

Jos lähteminen olisi niin helppoa kuin jotkut täällä väittävät, kukaan ei olisi henkisesti tai fyysisesti väkivaltaisessa suhteessa. 

Voimia ap:lle isoon repäisyyn, joka varmasti tuntuu ihan äärettömän vaikealta. Monet ovat sen kuitenkin tehneet ennen sinua, ja sinäkin varmasti pystyt siihen. Jossain kohtaa tämäkin elämänvaihe on menneisyyttä ja voit katsoa taaksepäin ja todeta selvinneesi. Tulevaisuudessasi odottaa sellainen elämä, jota voi olla nyt vaikea kuvitella, mutta pääset vielä vapaaksi tästä miehestä ja saat elää elämääsi rauhassa.

Vierailija
311/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole uskaltanut ottaa puheeksi eksän kanssa sitä, että hän on rikkonut tavaroitani ja rikkonut välejäni muihin selkäni takana. Olen esittänyt, etten tiedä asiasta mitään, koska en ole tiennyt, miten vahingolliseksi hän äityisi, jos olisin kertonut tajuavani ja tietäväni. Normaalin ihmisen vaatisin toisella tavallla tilille ja ilmaisisin suuttumukseni, pettymykseni ja mielipahani, mutta toisaalta, normaali ihminen ei edes tekisi tuollaisia juttuja. 

Parempi varmasti olla enää suututtamatta häntä, mikäli tällä hetkellä "välinne" ovat sen verran kunnossa, ettei hän ahdistele tai vainoa sinua, ja tavaroiden rikkominenkin on mennyttä aikaa.

Pari vuotta hankalan eron jälkeen koetin jutella exän kanssa asiat halki kuin aikuiset ihmiset, kun hänellä oli jo uusi nainen ja kaikki vaikutti tasaantuneen. Hänpä tulistui, että syytän häntä asioista joita hän ei todellakaan ole tehnyt, eikä varmasti ole minua pahoinpidellyt tai painostanut mihinkään. Olin äkkiä typerä, valehteleva h***a ja mies oli käydä käsiksi.

Parempi antaa asioiden olla, mikäli olet nyt saanut olla rauhassa, ellei kyse ole jostain isommasta, joka on hoidettava oikeusteitse.

Vierailija
312/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hulluahan se olisi alkaa toimia ihan miten vaan potentiaalisesti hyvinkin vaarallisen ihmisen läheisyydessä, kun tuo ihminen on emotionaalisesti epävakaassa tilassa. Siinä on pakko laittaa omat halut sivuun ja yrittää vaan pysytellä ehjänä. 

Vierailija
313/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistelet eroa kaikessa hiljaisuudessa.

Viet tavarat omaan kotiisi pikkuhiljaa.

Jos mahdollista, etsit uuden asunnon johon miehellä ei ole avaimia ja jonka osoitetta hän ei tiedä.

Uuden asunnon osoitteen laitat salaiseksi.

Jos tämä ei ole mahdollista, menet turvakotiin joksikin aikaa ja pyydät sieltä apua lukkojen vaihtamiseen.

Vaihdat puhelinnumeroa ja laitat uuden numeron salaiseksi.

Mahdolliseen muuttopäivään uuteen kotiin joko pyydät apua perheeltä tai sukulaisilta, tai vuokraat pakettiauton tai muuttofirman.

Sen jälkeen kun olet muuttanut, lähetät miehelle viestin vanhasta numerostasi (jonka voit tämän jälkeen poistaa käytöstä) ja kerrot, että olette eronneet ja miehen ei tule enää ottaa yhteyttä.

Jos mies vastaa, et lähde keskustelemaan tai väittelemään, vaan suljet numeron.

Jos mies alkaa väijymään, teet rikosilmoitukset ja haet lähestymiskieltoa.

Vierailija
314/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullujen kanssani lähdetä neuvottelemaan tai keskustelemaan asioista, vaatimaan tilille jne. Heidät poistetaan elämästä eikä lähdetä mukaan minkäänlaisiin yhteydenottoihin. Ei selittelyjä, ei keskusteluja, ei mitään. Pois ja äkkiä, eikä taakse katsota.

Vierailija
315/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen viestit kannattaa myös säilyttää. Jos poliisi joutuu puuttumaan tilanteeseen tai jopa lähestymiskielto tulee ajankohtaiseksi, ovat ne todistusaineistoa. Kun poliisi kävi hakemassa ex-mieheni, he kysyivät heti, onko hän lähettänyt uhkaavia viestejä, ja neuvoivat olemaan poistamatta niitä.

Vierailija
316/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hulluahan se olisi alkaa toimia ihan miten vaan potentiaalisesti hyvinkin vaarallisen ihmisen läheisyydessä, kun tuo ihminen on emotionaalisesti epävakaassa tilassa. Siinä on pakko laittaa omat halut sivuun ja yrittää vaan pysytellä ehjänä. 

Tämä selittäisi paluun miehen kyytiin paremmin kuin jotkut lepertelyt miehen taholta. Tuntuiko siltä ettei irtautumissuunnitelma ollut vielä niin valmis että sitä voisi lähteä turvallisesti toteuttamaan. Näin uskon käyneen.

Vierailija
317/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap:lla on kaikki ok.

Vierailija
318/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Olen kunnossa ja pääsen takaisin kotiini pian. En tiedä miksi pystyn näkemään vain ikävät kommentit, mutta en halua alkaa "puolustautumaan" paremman sanan puutteessa, että olen oikeasti tälläisessä tilanteessa enkä ole löytänyt keinoja yksin lähteä.

En aio jatkaa ketjuun kirjoittamista sillä pelkään tämän olen vain yksi netin jännitysnäytelmä osalle. Sattuu lukea osaa kommenteista.

Anteeksi pyydän teiltä jotka olette minua auttaneet. Olette saaneet minut tuntemaan itseni vähemmän yksinäikseksi. Kiitos.

Ap

Vierailija
319/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Olen kunnossa ja pääsen takaisin kotiini pian. En tiedä miksi pystyn näkemään vain ikävät kommentit, mutta en halua alkaa "puolustautumaan" paremman sanan puutteessa, että olen oikeasti tälläisessä tilanteessa enkä ole löytänyt keinoja yksin lähteä.

En aio jatkaa ketjuun kirjoittamista sillä pelkään tämän olen vain yksi netin jännitysnäytelmä osalle. Sattuu lukea osaa kommenteista.

Anteeksi pyydän teiltä jotka olette minua auttaneet. Olette saaneet minut tuntemaan itseni vähemmän yksinäikseksi. Kiitos.

Ap

Paljon tsemppiä ap. Moni meistä on aidosti huolissaan sinusta ja seuraa tätä ketjua siksi.

Vierailija
320/389 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap

Hienoa. Juuri noin! Et ole tälle palstalle mitään velkaa. On hienoa, että osaat tässä kohtaa asettaa rajat. Olen samaa mieltä että osalle tämä alkoi olla vaan jännäri, mutta suurin osa varmasti aidosti toivoo sulle kaikkea hyvää!

Hae apua, sinä selviät!

Halauksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan