Miten suhteesta erotaan?
Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.
Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.
Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Hei. Olen kunnossa ja pääsen takaisin kotiini pian. En tiedä miksi pystyn näkemään vain ikävät kommentit, mutta en halua alkaa "puolustautumaan" paremman sanan puutteessa, että olen oikeasti tälläisessä tilanteessa enkä ole löytänyt keinoja yksin lähteä.
En aio jatkaa ketjuun kirjoittamista sillä pelkään tämän olen vain yksi netin jännitysnäytelmä osalle. Sattuu lukea osaa kommenteista.
Anteeksi pyydän teiltä jotka olette minua auttaneet. Olette saaneet minut tuntemaan itseni vähemmän yksinäikseksi. Kiitos.
Ap
Olet täällä saanut todella hyviä keinoja lähtemiseen. Kun sanot, että olet vain yksi "jännitysnäytelmä" niin mieti hetki kaikkia niitä kirjoittajia, jotka on täällä repineet omat vanhat haavat auki julkisesti auttaakseen sinua. He eivät ole harmitelleet sitä mitä muut ajattelevat siitä, että he ovat joutuneet pahoinpidellyksi ja hengeltään uhatuksi läheisessä suhteessa eivätkä ole osanneet lähteä. Osalle tullut pysyvät fyysiset vammat tai vuosien kuntoutuminen siitä painajaisesta. Minuakin sattui se, mitä sanoit siitä, että oikeasti vaarallisessa tilanteessa olevat "osaisivat sitten lähteä". Se kommentti tuntui syyllistävältä, ikään kuin itse olisin valinnut tulla melkein tapetuksi.
.
Välillä tunnen vieläkin eksän kädet kurkullani ja muistan miltä tuntui, kun tajusin että saatan kuolla siihen paikkaan. Että tämä elämä oli nyt osaltani tässä ja se päättyi väkivaltaisesti kunnan vuokrakaksioon ennen kuin ehdin suorittaa korkeakoulututkintoa, ja että menehdyn ennen omia vanhempia.
.
Suurimmaksi osaksi olet saanut hyviä neuvoja ja rohkaisevia kommentteja. Minulle pahoinpitelyn jälkeen eksän entinen puoliso sanoi, että mies on saatava vastuuseen, että hän oli myös ollut miehen paiskottavana, mutta luuli silloin, että tuli pahoinpidellyksi koska on itse "hankala ihminen". Minä kun olin sellainen hissukka, hän tajusi, ettei pahoinpitely johtunut hänestä, vaan siitä että mies tekee saman kenelle tahansa joka siinä lähellä on.
.
Toivon, että ymmärrät, että aihe herättää tunteita, koska niin moni on kärsinyt tällaisesta itse, tai katsonut vieressä kun läheinen kärsii noin. Minäkin lapsena kuulin kun isä kävi äitiin käsiksi. Me muutkin kirjoittajat olemme tuntevia ja ajattelevia ihmisiä, ja meihinkin sattuu jotkut asiat.
.
Moni toivoo täällä näkevänsä, että pääset tilanteessasi eteenpäin. Kuten aiemmin sanoin, niin se puoli sinussa, joka nyt hankaa vastaan, on henkisen väkivallan ja manipuloinnin haavoittama puoli - ei sinun perusluonteesi tai temperamenttisi. Toivomme, että pääset irtautumaan miehestä, ja paranemisesi alkaa.
.
Ota ammattiapu vastaan ja riuhtaise itsesi miehestä irti. Kuten huomaat, aina kun joudut hänen kanssaan tekemisiin, joudut sellaiseen missä et halua olla. Eli katkaise kaikin keinoin se kontakti.
Kaikkea hyvää sinulle vaikeuksien keskellä. Kun selviät tästä olet entistä vahvempi ihminen.
Aluksi ihan mielenkiintoinen ja uskottavakin trolli. Juonenkäänne jossa mies ilmestyi yöllä ap:n asuntoon oli jo vähän siinä ja siinä, se että ap matkasi miehen kyydissä takaisin miehen luo ja vielä kirjoitteli mies vieressä niitä pitkiä ”anteeksi etten raportoi luen viestinne illalla” viestejä veivät uskottavuuden ja muutenkin vain ärsyttivät.
Alussa 5/5, loppua kohden 0/5.
Tarina täytyy osata lopettaa ajoissa. Kukaan ei lue kirjaa jossa huippukohdan jälkeen ei tule lopetusta.
Klikkaat sitä Unsubscribe-kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi ihan mielenkiintoinen ja uskottavakin trolli. Juonenkäänne jossa mies ilmestyi yöllä ap:n asuntoon oli jo vähän siinä ja siinä, se että ap matkasi miehen kyydissä takaisin miehen luo ja vielä kirjoitteli mies vieressä niitä pitkiä ”anteeksi etten raportoi luen viestinne illalla” viestejä veivät uskottavuuden ja muutenkin vain ärsyttivät.
Alussa 5/5, loppua kohden 0/5.
Tarina täytyy osata lopettaa ajoissa. Kukaan ei lue kirjaa jossa huippukohdan jälkeen ei tule lopetusta.
Meistä kukaan ei tiedä kenestäkään joka täällä kirjoittaa, pitääkö kertomus paikkansa. Minäkin kirjoitin vuosia sitten omaa hätääni tänne ja yritin samalla muutella yksityiskohtia ettei joku tunnistaisi.
Emme tiedä, onko juuri tämä ketju aito. Syy miksi itse vastaan kuin olisi, on se, että siitä voi olla apua samassa tilanteessa oleville.
Muistan kun itse hädissäni yritin joskus puhua minun ja eksäni silloisista ongelmista. Minua ei uskottu, ja kun tulin noin torjutuksi, ajattelin että ehkä vain itse kuvittelin asiat. Olisin voinut kuolla ja siksi otan nämä vakavasti. Väkivallan keskellä oleva tarvitsee tukea, koska ne tapahtumat tuntuu hänestä itsestäänkin uskomattomalta.
Lohduksi voin kuitenkin sanoa, että kun lopulta hain apua oikeusjärjestelmältä ja terveydenhuollosta, minut otettiin vakavasti. Mies ei pystynyt siihen suuntaan enää vaikuttamaan manipuloimalla!
Tuliko kenellekään muulle Enkeli-Elisa -case tästä mieleen? Puoliksi uskottavaa taitavaa tarinankerrontaa useissa erissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko kenellekään muulle Enkeli-Elisa -case tästä mieleen? Puoliksi uskottavaa taitavaa tarinankerrontaa useissa erissä.
Tuli.
Mutta pidän myös mahdollisena että ap ei ole keksitty tarina.
Olen yksi heistä joka on kysynyt miten suhteesta erotaan? Aina kun kerroin erohaluistani, ex vesitti kaiken. Uskoin oikeasti itseäni vähäjärkiseksi.
Nykyään tiedän hänellä olevan jonkun näistä persoonallisuushäiriöistä. Erosta 10v ja olen saanut terapiaa.
Miten erotaan?
Siten että ilmoittaa, en halua jatkaa suhdetta. Olen pahoillani mutta en enää näe yhteistä tulevaisuutta.
That's it.
Terve ihminen ei venkuloi tai manipuloi, ei vesitä.
Toki voi kysellä miksi? Ja eikö oikeasti ole mahiksia ja ei kuitenkaan pakota jatkamaan.
N48 joka opettelee elämään
No jos on hankala tyyppi, unohda tavarat. Otat vain tärkeimmät kamat mukaan ja häivyt. Omaan asuntoosi vaihdat lukon ja ilmoitat miehelle, että saa kamansa hakea samalla kun palauttaa sinun tavarasi. Tyyppi kuulostaa suorastaan vaaralliselta. Ei kannata lupaa tuollaiselta kysellä, lähdet vain.
Kyllä poliisilta voi pyytää apua, jos tuntee tilanteen uhkaavaksi. Ei kenenkään tarvitse jäädä suhteeseen vain sen takia, että pelkää kumppaniaan.
Tämä oli nyt vähän surullinen juttu. Tavallaan tietysti helpotus, jos Ap:ta ei ollutkaan olemassa, mutta kamalaa, että joku trollaa tällaisella asialla.
Ap, hyvä. Se, että teillä on myös hyviä hetkiä kuuluu asiaan. Siksi juuri ihmiset sitkuttelevat huonoissa, jopa hengenvaarallisissa, suhteissa. Mutta. Ne iltapäivälehtiin päätyneet surulliset loput ovat sen yhden ja viimeisen kerran tulos, kun toisella napsahtaa päässä. Ihmisen kun voi s.urmata vain kerran. Ja tutkitusti eronhetki on naiselle kaikkein vaarallisin!
Todella ihmettelen sun vanhempiasi. Eivätkö he välitä sinun onnellisuudestasi? Järkyttävää.
Voisitko viedä tavaroitasi kuitenkin sinne säilöön ja ottaa mukaasi kotiin ne, jotka pystyt viemään? Loput haet sitten vanhemmiltasi. Ja kerrot heille KAIKEN, mitä mies on tehnyt ja uhannut tehdä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nyt vähän surullinen juttu. Tavallaan tietysti helpotus, jos Ap:ta ei ollutkaan olemassa, mutta kamalaa, että joku trollaa tällaisella asialla.
Mä en jaksa näitä kaiken trolliksi epäilijöitä. Kaksi syytä:
1)Jos ja kun tekstin takana on oikea ahdingossa oleva ihminen, niin varsin loukkaavaa minusta epäillä häntä keksityksi.
2) Miksi ylipäätään on niin olennaista, onko kaikki totta? Käyttekö kirjastossakin romaanihyllyissa osoittelemassa sormella, että tuo ei ole totta. Ihan oikeista ongelmista on koko ajan ollut kyse. Väkivaltaisia parisuhteita on olemassa.
Todenperäisyys olisi olennaista jos esim. Kerättäisiin rahaa tms. mutta mistään sellaisestahan tässä ei ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hyvä. Se, että teillä on myös hyviä hetkiä kuuluu asiaan. Siksi juuri ihmiset sitkuttelevat huonoissa, jopa hengenvaarallisissa, suhteissa. Mutta. Ne iltapäivälehtiin päätyneet surulliset loput ovat sen yhden ja viimeisen kerran tulos, kun toisella napsahtaa päässä. Ihmisen kun voi s.urmata vain kerran. Ja tutkitusti eronhetki on naiselle kaikkein vaarallisin!
Todella ihmettelen sun vanhempiasi. Eivätkö he välitä sinun onnellisuudestasi? Järkyttävää.
Voisitko viedä tavaroitasi kuitenkin sinne säilöön ja ottaa mukaasi kotiin ne, jotka pystyt viemään? Loput haet sitten vanhemmiltasi. Ja kerrot heille KAIKEN, mitä mies on tehnyt ja uhannut tehdä sinulle.
Tämän viestin tarkoitus on hyvä, mutta ei Ap:n nyt toki tarvitse kaikkea kertoa, esim. seksuaalisesta väkivallasta. Vanhempiin nähden on ihan hyvä pitää joku yksityisyys. Riittää, että kertoo, että mies on väkivaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko viedä tavaroitasi kuitenkin sinne säilöön ja ottaa mukaasi kotiin ne, jotka pystyt viemään? Loput haet sitten vanhemmiltasi. Ja kerrot heille KAIKEN, mitä mies on tehnyt ja uhannut tehdä sinulle.Tämän viestin tarkoitus on hyvä, mutta ei Ap:n nyt toki tarvitse kaikkea kertoa, esim. seksuaalisesta väkivallasta. Vanhempiin nähden on ihan hyvä pitää joku yksityisyys. Riittää, että kertoo, että mies on väkivaltainen.
Kirjoittaessani vastauksen, ei ollut puhuttu tuollaisesta. Ja ap:n aiempaa ketjua en ole lukenut.
Hei Ap, miten voit? Oletko turvassa?
Luin kaikki viestit ja et ole yksinkertainen, tyhmä tai mitenkään ansainnut huonoa kohtelua. Olet herkkä ja traumataustasi vuoksi helposti manipuloitavissa. Olet kasvanut ajattelemaan ettet edes ansaitsisi parempaa. Myös itselläni on vaikea lapsuus ja haasteellinen tausta takana ja on ollut ongelmia miessuhteissa. Tapasin miehen joka manipuloi, muille oli mitä mukavin ja ystävällisin seuramies. Minulle hän teki asioita joita en halunnut. Pääsin hänestä onneksi eroon. Sinäkin pääset. Pystyt siihen mm terapeuttisi avulla. Myös naistenlinja voi auttaa. On myös erilaisia tukiryhmiä esimerkiksi narsistien uhreille. Löydät vielä samanlaisia kokeneita ja saat ystäviä, älä siitä huoli. Tärkeintä nyt että pääset turvaan!
Oletko hengissä, kunnossa, turvassa???
Ap (jos tapaus on todellinen) on todennäköisesti palannut yhteen miehen kanssa. Ei kirjoitatänne, koska häpeää asiaa. Olen ollut väkivaltaisessa suhteessa, ne toimivat noin. Siellä on erouhan takia alkanut miehen puolelta kunnon rakkauspommitus ja ap on manipuloitu takaisin.
Ap, tsemppiä tulevaan! Toivon, että saat vapautesi turvallisesti.
Kuten tästäkin ketjusta näet, aina on ihmisiä, jotka eivät kykene asettumaan toisen asemaan tai sanelevat liian vahvasti omia käsityksiään, jotka eroavat omasta kokemuksestasi. Etsi itsellesi ystäviä, jotka osaavat olla aidosti tukenasi äläkä haaskaa voimiasi yrittämällä saada joku ymmärtämään, vaikka hän olisi vanhempasi, seurustelukumppanisi jne. Maailmassa on ihmisiä, jotka ovat oikeita kulkemaan sinun rinnallasi ja sinun tukenasi ilman että sinun pitää jotenkin tuntea samalla olosi huonoksi.