Miten suhteesta erotaan?
Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.
Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.
Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.
Kommentit (389)
Samoin valmis auttamaan. Olen Pohjois-Suomesta.
Hei ap
Vaikka Tilanteesi on näennäisesti ottanut takapakkia, niin ajattele niin, että siinä on se hyvä puoli, että terapeuttisi neuvoi sinua hoitamaan eron tuettuna.
Eli älä puhu erosta miehelle, mutta pidä ajatuksesi ja päämääräsi kirkkaana mielessä. Tuo ensikerralla vaikka jotai omaisuuttasi taas kotiisi miehen luota. Ajattele, että tämä on prosessi.
Ole varovainen tänne kirjoittaessasi.
Muista, että vaikka olemme sinun puolellasi, et ole meille mitään, edes raportointia velkaa.
Kirjoita meille sitten kun on turvallista.
Voi luojan tähden! Tutustu siihen 112-hätätekstiviestiin ja lähetä se poliisille, anna osoitteeksi miehen osoite.
Jos se ei jostain syystä onnistu, niin huomenna soitat koulusta poliisille ja kerrot totuuden, että mies pitää sinua panttivankina eikä anna sinun erota.
Koulusta poistut ainoastaan poliisin seurassa heidän osoittamaan paikkaan.
Nyt ryhtiä.
Suoraan turvakotiin keskellä päivää, koulusta.
Tilaat lukkosepän vaihtamaan kotisi lukot.
Jätä kaikki tavarasi miehen luo, poliisin kanssa sitten haet ne.
Sen jälkeen ei mitään kommunikointia. Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain voivatko poliisit tehdä mitään, eli siis puuttuvatko tilanteeseen jos mies esittää rauhallista ja näyttää ulkopuoliselle normaalilta kun poliisit tulevat?
Uskovatko aloittajaa kun mies ei ole väkivaltainen näkyvästi.
En tiedä miten poliisit toimivat tämänkaltaisissa tilanteissa joissa ei ole sillä hetkellä näkyvää väkivaltaa.Esimerkiksi joskus on ollut kotiväkivaltatilanne ja on soitettu poliisit paikalle. Kun he tulevat tämä väkivaltainen näyttelee rauhallista ja poliisit ovat jättäneet asian siihen ja lähteneet pois.
Tietääkö joku käytännöistä?
Ap puhunut ainakin terapeuttinsa kanssa miehen uhkailuista, erosta ja turvakodista, joten eiköhän se ole ihan perusteltu syy?
Huomenna mies toivottavasti todella vie sinut kouluun. Siellä marssit heti henkilökunnan pakeille ja kerrot tilanteesi. Sinulla on koulupäivä aikaa olla yhteydessä turvakotiin ja tarvittaviin tahoihin. En tiedä onko mies kuinka innokas soittelemaan sinulle, eli soivatko hänen hälytyskellonsa, jos hän päivän aikana kokeilee soittaa ja puhelin tuuttaa varattua. Joka tapauksessa koulusta et enää mene miehen luo tai minnekään, minne hänellä on pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ryhtiä.
Suoraan turvakotiin keskellä päivää, koulusta.
Tilaat lukkosepän vaihtamaan kotisi lukot.Jätä kaikki tavarasi miehen luo, poliisin kanssa sitten haet ne.
Sen jälkeen ei mitään kommunikointia. Ei mitään.
Lisään. Jos lähellä ei ole turvakotia, menet poliisiasemalle etkä lähde sieltä ennenkun vievät sinut turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei, anteeksi jälleen kerran että en pysty kuin hyvin pintapuolisesti vilkaisemaan joitain viestejä. Yritän huomenna uudestaan.
Halusin kaupungille ihmisten ilmoille illalla. Mies koki mustasukkaisuusta halustani käydä kaupassa ostamassa ruokaa. En tiedä miten tämä ilta on päätynyt siihen että istun autossa matkalla miehen kotikaupunkiin. Hän lupasi viedä minut huomenna kouluun. Hän vahtaa paljon mitä teen puhelimellani, mutta koska hän ajaa niin pystyn kirjoittamaan kun hän ei näe mitä kirjoitan.
Minulla on täysin oma vuokra-asunto. Mies asuu eri kaupungissa vaikka olemmekin tiiviisti olleet yhdessä. Hän alkoi äsken ärsyyntymään kierjoittamisestani. Minuakin ärsyttää
Ap
Hei Ap. Et toki ole velvollinen huolehtimaan meistä, eli älä stressaa jos et pääse aina päivittämään kuulumisia.
Mutta kuulostaa ihan äärimmäinen huolestuttavalta, että olet yhtäkkiä miehen kyydissä matkalla hänen luo etkä ymmärrä miten se tapahtui. Kuulostaa oikeasti siltä että tarvitset todella paljon nyt apua ammattilaiselta! Ymmärräthän, että normaalisti ihmiset ei lähde toisen mukaan jos ei itse sitä halua (ja et kirjoitustesi perusteella kuulosta siltä että haluaisit).
Minä olen täysin keittiöpsykologipohjalta sitä mieltä, että enemmän kuin opiskelua ym. tarvitsisit nyt jonkun turvallisen ympäristön johon miehellä ei ole pääsyä. Ja sinun pitää käydä rajojen asettamista läpi jonkun pätevän henkilön kanssa!
Kirjoitat todella, todella hyvin ❤️
Jos pystyt samalla tasolla kuvaamaan poliiseille tms mitä nyt koet, saat varmasti apua.
Onko sinulla tallessa mieheltä uhkaavoa tai outoja viestejä? Tiesitkö, että kännykässä on kätevä äänen nauhoituksen sovellus, jolla voit nauhoittaa keskusteluja. Ainakaan androidissa se jatkaa nauhoittamista vaikka puhelin on näppäinlukossa.
Mutta. Mikään kikka ei auta jos et eristäydy miehestä. Osaatko analysoida yksityiskohtaisemmin, miten nuo asiat menee siihen että olet tekemässä sellaista mitä et halua?
Vierailija kirjoitti:
Ap tietääkö kukaan kaverisi tilannettasi? Jos niin lähetä kaverille viesti jossa kerrot että olet vaarassa ja pyydät kaveria soittamaan asunnollesi poliisit. Ja poista kännykästäsi heti se viesti ja kaverin vastaus ettei mies niitä näe.
Jos olisit lukenut koko ketjun niin tietäisit että ap on kertonut ettei kavereita ole, edes vanhempiin ei uskalla luottaa kun ovat miehen puolella.
Kerro myös opiskelutovereillesi tilanteesta. Ehkä saisit heiltä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi sanoa että asuu keskustassa, mutta missä kaupungissa?
Olisi kyllä mahtavaa, jos palstan avulla saisi kerättyä porukan kokoon, voisimme sopia moneltako ap tulee mies kannoillaan vaikka kauppaan ja voisimme soittaa paikalle poliisit odottamaan ja mennä varmistamaan että ap pääsee oikeasti miehen kynsistä turvaan. Olisin heti valmis osallistumaan pelastusoperaatioon jos vain olisi omassa kaupungissa.
Päivitän ketjua minuutin välein ja toivon että ap laittaisi jotain hyviä uutisia.
Ap:n tilanne muuttui juuri vaarallisemmaksi koska hän joutui pois kotoaan ja päätyy miehen asunnolle.
Minä taas ymmärsin, että nyt ap on kotonaan ja mies ilmestynyt avaimilla sinne?
Kerroit ap, että kotipaikkakunnallasi on turvakoti. Hakeudu nyt ihmeessä sinne niin pian kuin suinkin siihen jokin mahdollisuus tulee, etsi numero ennakkoon ja tallenna se puhelimeesi.
Poistu asunnosta vaikka silloin kun mies käy vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä mahtavaa, jos palstan avulla saisi kerättyä porukan kokoon, voisimme sopia moneltako ap tulee mies kannoillaan vaikka kauppaan ja voisimme soittaa paikalle poliisit odottamaan ja mennä varmistamaan että ap pääsee oikeasti miehen kynsistä turvaan. Olisin heti valmis osallistumaan pelastusoperaatioon jos vain olisi omassa kaupungissa.
Päivitän ketjua minuutin välein ja toivon että ap laittaisi jotain hyviä uutisia.
Ap:n tilanne muuttui juuri vaarallisemmaksi koska hän joutui pois kotoaan ja päätyy miehen asunnolle.
Kerroit ap, että kotipaikkakunnallasi on turvakoti. Hakeudu nyt ihmeessä sinne niin pian kuin suinkin siihen jokin mahdollisuus tulee, etsi numero ennakkoon ja tallenna se puhelimeesi.
Poistu asunnosta vaikka silloin kun mies käy vessassa.
Ap kirjoittaa edellisellä sivulla että on päätynyt miehen autoon ja mies ajaa kohti omaa kotikaupunkiaan eli ap on matkalla sinne.
Ap hyvä. Laita se hätäviesti, kuten sinulle on neuvottu. Näyttää todellakin siltä, että miehen luota yksin pääset poistumaan vain ruumissäkissä. Vaikka tilanne ei ole vielä äitynyt väkivaltaiseksi, niin yksin sinä et pääse lähtemään, sen olet varmaan jo itse huomannut. Sinun tulee ehdottomasti ottaa yhteyttä viranomaisiin ja sitä kautta menet turvakotiin, josta käsin saat sitten apua kaiken järjestelemiseen. Sinulla ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta enää.
Sinun on myös turha hävetä, että lahdit taas miehen mukaan, Sinä tarvitset apua ja nyt on se hetki kun vaikka väkisin revit itsestäsi sen, että teet sen ilmoituksen.
Jos ei tiedä onko paikkakunnalla turvakoti tai ei tiedä miten sinne pääsee niin voi soittaa Nollalinjaan. Se on auki 24/7 ja neuvoo ja auttaa kaikenlaisissa lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä asioissa. Puh. on 080 005 005.
Mikäli ap ei jostain syystä soita poliisille (mitä suosittelisin) niin hänen kannattaa soittaa tuonne heti kun vain pääsee olemaan yksin jonnekin hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Laita se hätäviesti, kuten sinulle on neuvottu. Näyttää todellakin siltä, että miehen luota yksin pääset poistumaan vain ruumissäkissä. Vaikka tilanne ei ole vielä äitynyt väkivaltaiseksi, niin yksin sinä et pääse lähtemään, sen olet varmaan jo itse huomannut. Sinun tulee ehdottomasti ottaa yhteyttä viranomaisiin ja sitä kautta menet turvakotiin, josta käsin saat sitten apua kaiken järjestelemiseen. Sinulla ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta enää.
Sinun on myös turha hävetä, että lahdit taas miehen mukaan, Sinä tarvitset apua ja nyt on se hetki kun vaikka väkisin revit itsestäsi sen, että teet sen ilmoituksen.
Ennen kuin voi lähettää hätäkeskukseen avunpyynnön tekstarilla, niin oma puhelinnumero täytyy etukäteen käydä rekisteröimässä suomi . fi -sivustolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistu asunnosta vaikka silloin kun mies käy vessassa.Ap kirjoittaa edellisellä sivulla että on päätynyt miehen autoon ja mies ajaa kohti omaa kotikaupunkiaan eli ap on matkalla sinne.
Totta, anteeksi. Jäi viesti huomaamatta. Kiitos korjauksesta.
Ap! Jos vaan pääset miehen kynsistä vielä esim. kouluun turvaan, soita hätänumeroon ja pyydä apua. Älä palaa enää miehen asuntoon! Sehän on täysi psyko ja tappaa sinut tätä menoa! Nyt ei saa enää miettiä, mitä muut ajattelee tms. Hätänumeroon saa soittaa tällaisessa tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Mies on sanonut tappavansa minut jos pettäisin. Yksi syy miksi heräsin siihen, että tästä täytyy päästä pois.
Omassa kotikaupungissani on turvakoti, mutta täällä missä nyt olen, ei ole sellaista mahdollisuutta. Suhteeni on herättänyt huolta terveydenhuollossa, jossa olen käynyt puhumassa asioistani. Sieltä on tullut viesti, että mietitään yhdessä kuinka minun tulisi lähteä. Olen myös täyttänyt lähisuhdeväkivaltaan liittyviä kyselyitä.
Jos pelkäisin henkeni tai fyysisen koskemattomuuteni edestä niin juoksisin heti pihalle turvaan. En näe sellaista vaaraa. Pahin mielikuva päässäni tällä hetkellä on omaisuuteni menettäminen.
En tiedä teenkö liian hätäisen päätöksen jos vain otan välttämättömät ja häivyn, vai pitäisikö kuitenkin hiljalleen tehdä muutto pois.
Ap
Luin vasta alkupään viestejä. Mies on siis suoraan uhannut tappaa.
Pakkaa tavarat ja poistu asunnosta. Seuraavaksi avaat vaikka puhelimesta jodelin ja pyydät paikallisilta apua. Suomalaiset ovat auttavaisia ja lähtevät jopa tuntemattomia ihan kyyditsemäänkin jos hätä on sen näköinen. Sitten vaihdat lukot ja muutat mahdollisimman nopeasti pois, mutta sitä ennen salaat kaikki tietosi. Sitten soitat vanhemmillesi ja kerrot asian laidan, mutta et missään nimessä kerro heille, missä asut, koska jos on pienikin riski, että he ovat miehesi puolella, he kertovat sijaintisi hänelle. Mies ei saa löytää sinua. Kerrot vanhemmillesi sitten kaiken, kun ovat valmiita kuulemaan vähän epämiellyttäviäkin asioita tästä heidän helmestään.