Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhteesta erotaan?

Vierailija
16.05.2021 |

Hei vaan ja anteeksi typerimmästä kysymyksestä taas hetkeen. Tiedän, että no eroamalla. Miten tämä käytännössä tapahtuu?

Suhde on ensimmäiseni ja se on kestänyt nyt muutaman vuoden. Koko suhteen ajan meillä on ollut ongelmia ja nyt olen päättänyt lähteä.

Minulla ei ole ystäviä ja vanhempani pitävät miehestäni paljon. En omista autoa. Aina kun otan eron puheeksi niin mies ei suostu keskustelemaan asiasta. Asumme kahdessa eri kodissa. Jos yritän pakata tavaroitani, niin mies purkaa ne pois kasseista tai muuten estää minua. Toki ei hänellä ole velvollisuutta minua erossa auttaa, mutta en tiedä mitä ihmettä tekisin.

Olen hiukan yksinkertainen, tiedetään jo. Yritän tässä nyt kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa asiani kuntoon. Kaipaisin vinkkejä.

Kommentit (389)

Vierailija
221/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen teidän viestinne paremmalla ajalla, nyt olen sellaisessa tilanteessa etten pysty. Kirjoitan vielä tämän viestin ja katsotaan illemmalla mikä tilanne.

Puhuin lukkoasiasta terapeutin kanssa ja hän suositteli etten sitä omin päin tekisi ilman tukea (turvakoti, terveydenhuollon tukiryhmä/tukihenkilö, poliisi..) sillä mies on hänen mielestään arvaamaton. Hän sanoi että parempi ylireagoida kuin alireagoida.

Minun suurin ahdistukseni ei liity siihen minä minulle käy vaan hänen uhkauksiinsa ettei halua elää ilman minua. Toki ei sitä tiedä miten päin ihmisen ajatukset kääntyvät.

Tässä minä istun ja mies vahtii ja vihoittelee että miksi kirjoitan niin kauan. Terapiani aikana hän myös soitti usempaan kertaan kun en tullut tarpeeksi nopeasti pois. Psykologin kanssa sovittiin että käyn koulussa normaalisti viimeiset päivät ja suunnitellaan miten nyt tästä lähden. Hän painotti että en saa ajatella olevani huono ihminen kun teen näin miehen selän takana, kun minulla on taipumus tuntea syyllisyyttä epäreiluudesta. Tämän takia minunlaiseni ihmiset eivät pärjää.. olen vihainen itselleni.

Ap

Kiitos tilannepäivityksestä. Et ole tietynlainen ihminen, joka ei pärjäisi, vaan hyvinvointisi ei nyt ole parhaalla tasolla ja se aiheuttaa oireilua. Kirjoitin sulle tuossa aiemmin että koin oman eroni jälkeen ihan hassuja riemunhetkiä, esimerkiksi kaupassa kun tajusin että saan ostaa mitä itse haluan eikä tarvitse miettiä mitä kumppani syö.

Monet jotka minut tunsi silloin, sanoi että olen sellainen ihminen joka istuu hiljaa nurkassa. Nykyään minua kuvaillaan voimakastahtoiseksi, määrätietoiseksi ja minulta tunnutaan odottavan paljon. Ne jotka minut tuntee nyt, eivät osaisi kuvitella millainen olin silloin. Ne jotka tunsi, ovat hämmästelleet miten olen noussut siitä aiemmasta ja vaikutan siltä kuin mikään ei pysäyttäisi.

En sano että sinun tavoite on muuttua temperamentiltasi tai koko persoonaltasi, mutta minä ikään kuin puhkesin kukkaan selviydyttyäni kriisistä. Toki kärsin pahoinpitelyn jälkeen traumaperäisen stressihäiriön aiheuttamista kohtauksista, joten ei se elämä pelkkää menestystarinaa ollut välittömästi eron jälkeen.

Olen todella onnellinen että saat apua. Ota se vastaan ja kun tuosta toivut niin sinä ja maailma saatte yllättyä siitä mitä sinusta vielä tulee.

Vierailija
222/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun suurin ahdistukseni ei liity siihen minä minulle käy vaan hänen uhkauksiinsa ettei halua elää ilman minua." Tämä kuulostaa nyt todella, todella hälyttävältä. Mies suunnittelee sekä sinun että itsesi tappamista. Hän ei halua, että sinä oliit kenenkään muun kanssa, eikä hän halua itse elää ilman sinua.

Nyt keskityt itsesi pelastamiseen. Olen terapeuttisi kanssa aivan samaa mieltä: sinä olet hengenvaarassa. Sinä tarvitset ja ansaitset kaiken avun, jonka voit saada, se apu jota sinulle tarjotaan on sinua varten. Ota se vastaan. Sinä pystyt kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdethän hyvä ap turvakotiin. Ne palvelut ovat juuri sinulle; et todellakaan vie kenenkään resursseja. Kaikkea hyvää sinulle tulevaan.

Vierailija
224/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt sinulla on käsillä sellainen tilanne, että turvakoti on se oikea osoite. Mies on tullut omilla avaimillaan luoksesi aivan kuten täällä povattiin. Hän EI PÄÄSTÄ sinua pois omin voimin. Turvakoti on paikka, johon mies ei pääse yhtään mitenkään. Siellä myös autetaan kaikessa käytännön asiassa. Sinun tilanteessasi on paras ja ainoa ratkaisu, että muutat muualle, oletan että turvakoti auttaa tässäkin asiassa. Sen jälkeen haet turvakiellon , jotta kukaan ei saa selville uutta osoitettasi . Puhelin myös numero vaihtoon ja salaiseksi. Mies tulee sinua aivan satavarmasti piinaamaan niin kauan kuin pystyy. Sinun tehtäväsi ei ole hänelle miettiä hoitoa, vaan hoitaa itsesi.

Vierailija
225/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lähteä kauppaan yksin. On kuin puhuisi kuurolle. Olin vihainen ja sanoin miehelle loukkaavia asioita, halusin pois. Hänen ilmeensäkään ei edes värähtänyt, hän ei kuuntele sanaakaan siitä mitä sanon.

Kaupungilla (asun keskustassa) ihmiset katsoivat oudoksuen kun hän seurasi ja anelin että saisinko mennä yksin. Turhauduin ja pyysin häntä lähtemään omaan kotiinsa. Ei mitään vaikutusta. Hän sanoi ettei aio jättää minua yksin koska rakastaa.

Soittamaan en pysty, koska puhelin lähtisi minulta alta aika yksikön. Turhauttaa, tuntuu etten saa henkea. Olen niin raivostunut. Kun pyysin häntä taas lähtemään omaan kotiinsa hän vain sanoi tämän(kin) olevan kotinsa. En pääse edes suihkuun yksin.

Ainahan tämä tätä on, ei ole ensimmäinen kerta. Pitäisi muistaa olla provosoimatta, mutta pelon sijaan tunnen vain syvää inhoa ja halveksuntaa häntä kohtaan. Kuinka hän edes voi puhua rakkaudesta sen kaiken jälkeen mitä on tehnyt suhteemme aikana?!

Yritän lukea viestejänne illan aikana, liian pitkää aikaa en uskalla puhelimella viipyä etten sitä menettäisi.

---------------

Luulin suhteemme alussa että miehen halu olla kanssani 24/7 ja tulla mukaaki kaikkialle on rakkautta. Mietin että olenpa onnekas kun minulla on kumppani joka viihtyy seurassani. Sain myös matkustella esimerkiksi yksin ja olla itsekseni kotikaupungissani/joitain viikonloppuja kun hänellä oli omia menoja. En tiedä milloin tämä tälläiseksi meni.

Ap

Vierailija
226/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte minua varmasti vuosisadan tollona kun tulen puhumaan asiasta joka liittyy aiheeseen mutta ei itse ap:hen. Omassa suhteessa avovaimoni kanssa on joitain samoja piirteitä tämän keissin kanssa. Tähän väliin ilmoitan ap:lle että olen suuresti puolellasi ja toivon että asiat päättyvät turvallisesti ja onnellisesti.

Voin aidosti henkisesti pahoin siksi kun olen lukenut koko ketjun.

Meillä siis on ollut riitoja, joissa avovaimoni on käyttäytynyt vähemmän kypsästi. Minun on ollut vaikea suhtautua näihin tilanteisiin kun haluaisin asua kodissa, jossa vallitsee rauha. Lopulta vaimoni on tehnyt asioita joita ei hyväksyttäisi mieheltä ja minä taas olen antanut liian rankkaa palautetta näistä tilanteista.

Olen ollut suhteessamme ajoittain määräilevä, mutta vannon sydämeni pohjalta että tarkoitus ei ole ollut alistaa ja vaimoni tietää sydämessään tämän. Käytös on ollut huonoa, mutta en ole puuttunut toisen itsemääräämisoikeuksiin eli estänyt tekemästä mitään, eikä ole ollut syytäkään kun arkemme on yleisesti hyvin sujuvaa.

Sitten vaimoa alkoi ahdistaa minun päällepäsmäröinti, tajusin että minun pitää antaa hänelle enemmän tilaa. Hän ehdotti asumuseroa johon suostuin ja lämpimissä tunnelmissa aloitettiin asumusero.

Lopulta vaimoa alkoi ahdistaa menneet niin paljon että jätti minut tekstarilla ja laittoi estot puheluihin. En seonnut, hyväksyn tilanteen ja sen että hän tarvitsee aikaa erossa minusta. Hän on sanonut rakastavansa minua kuten minäkin rakastan häntä.

Juttelin pitkän puhelun äitini kanssa, jossa äitini kertoi minun olleen taitamaton suhteessaolija. Hän ehdottomasti kielsi minun olevan alistava narsisti tai muu paholainen.

Nyt aion antaa vaimolleni reilusti aikaa miettiä ja tasata tunteitaan ja jossain vaiheessa aion ottaa yhteyttä vaimoni vanhempiin. En aio suostutella tai pakottaa ketään tekemään mitään, mutta haluan kuulla heidän sanovan että vaimoni on kunnossa. Sitten aika näyttää kuoliko rakkautemme vai ei.

Olen siis todella ahdistavassa tilanteessa ja haluaisin jonkun vaan toivottavan tsemppiä, koska en ole paha ihminen.

Vierailija
227/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä. Pyydä poliisit paikalle.

https://112.fi/hatatekstiviesti

Vierailija
228/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä. NYT soitat 112 ja pyydät poliisit poistamaan miehen asunnolta. Hän ei ole siellä kirjoilla. Kun saat miehen ulos, soitat päivystävän lukkosepän sarjoittamaan HETI lukot. Voit myös kävellä sinne kauppaan ja mikäli mies yrittää ottaa sinulta kännykän pois, pyydät tyynen rauhallisesti kaupan henkilökuntaa soittamaan poliisit paikalle. Hetkeäkään et saa olla miehen kanssa enää kaksin.

Vierailija
229/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, lopeta itsesi vähättely ja en ansaitse apua -puheet. Kaikki ansaitsevat apua! Toivon sydämestäni että selviät. Mietin jopa että jos voisit laittaa yhteystietosi tänne, joku meistä voisi soittaa poliisin tai sosiaalipäivystyksen paikalle, mutta yhteystiedot kai poistettaisiin täältä samantien.

Vierailija
230/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin sähköpostin, jossa kerroin että meidän juttu on lopullisesti ohi. Älä ota yhteyttä. Hyvästi.

Vierailija
231/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle mieskommentoijalle, jonka vaimo ahdistui kontrolloivassa suhteessa ja lähti. Lue nämä, siinä on materiaalia avuksesi, jotta voit yrittää työstää käytöstäsi ja tilannettasi.

PS. Älä ota yhteyttä vaimosi vanhempiin, tai häneen.

https://lundybancroft.com/articles/guide-for-men-who-are-serious-about-…

https://lundybancroft.com/articles/guide-for-men-who-are-serious-about-…

https://lundybancroft.com/articles/checklist-for-assessing-change-in-me…

Vierailija
232/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hyvä idea, että kävelisi kauppaan tms paikkaan ja pyytäisi siellä muita soittamaan poliisin, joka tulisi hakemaan ja auttamaan turvakotiin.

Vierailija
233/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätte minua varmasti vuosisadan tollona kun tulen puhumaan asiasta joka liittyy aiheeseen mutta ei itse ap:hen. Omassa suhteessa avovaimoni kanssa on joitain samoja piirteitä tämän keissin kanssa. Tähän väliin ilmoitan ap:lle että olen suuresti puolellasi ja toivon että asiat päättyvät turvallisesti ja onnellisesti.

Voin aidosti henkisesti pahoin siksi kun olen lukenut koko ketjun.

Meillä siis on ollut riitoja, joissa avovaimoni on käyttäytynyt vähemmän kypsästi. Minun on ollut vaikea suhtautua näihin tilanteisiin kun haluaisin asua kodissa, jossa vallitsee rauha. Lopulta vaimoni on tehnyt asioita joita ei hyväksyttäisi mieheltä ja minä taas olen antanut liian rankkaa palautetta näistä tilanteista.

Olen ollut suhteessamme ajoittain määräilevä, mutta vannon sydämeni pohjalta että tarkoitus ei ole ollut alistaa ja vaimoni tietää sydämessään tämän. Käytös on ollut huonoa, mutta en ole puuttunut toisen itsemääräämisoikeuksiin eli estänyt tekemästä mitään, eikä ole ollut syytäkään kun arkemme on yleisesti hyvin sujuvaa.

Sitten vaimoa alkoi ahdistaa minun päällepäsmäröinti, tajusin että minun pitää antaa hänelle enemmän tilaa. Hän ehdotti asumuseroa johon suostuin ja lämpimissä tunnelmissa aloitettiin asumusero.

Lopulta vaimoa alkoi ahdistaa menneet niin paljon että jätti minut tekstarilla ja laittoi estot puheluihin. En seonnut, hyväksyn tilanteen ja sen että hän tarvitsee aikaa erossa minusta. Hän on sanonut rakastavansa minua kuten minäkin rakastan häntä.

Juttelin pitkän puhelun äitini kanssa, jossa äitini kertoi minun olleen taitamaton suhteessaolija. Hän ehdottomasti kielsi minun olevan alistava narsisti tai muu paholainen.

Nyt aion antaa vaimolleni reilusti aikaa miettiä ja tasata tunteitaan ja jossain vaiheessa aion ottaa yhteyttä vaimoni vanhempiin. En aio suostutella tai pakottaa ketään tekemään mitään, mutta haluan kuulla heidän sanovan että vaimoni on kunnossa. Sitten aika näyttää kuoliko rakkautemme vai ei.

Olen siis todella ahdistavassa tilanteessa ja haluaisin jonkun vaan toivottavan tsemppiä, koska en ole paha ihminen.

En tiedä tilanteesta ne riittävästi, mutta kiitos kun kerroit aplle että sinun tapauksessa annat vaimollesi tilaa ja kunnioitat hänen halua erota. Toivotan sinulle tsemppiä ja pidäthän huolen että saat ulkopuolista apua. On paljon helpompi rakentaa hyvä suhde kun on kunnossa, oli se sitten eksäsi kanssa tai tulevaisuudessa jonkun uuden.

En halua tehdä tästä narsismiaiheista keskustelua, mutta yksi mielenkiintoinen siihen liittyvä termi, joka on auttanut minua muutenkin, on trauma-bonding eli traumasidos. Jopa silloin kun se oma läheinen aiheuttaa tarkoituksella trauman, aivot saattaa suhtautua siihen samalla lailla kuin siihen että voititte yhdessä suuren vaikeuden. Ihan sairasta, mutta saattaa selittää sen miksi traumatisoivissa suhteissa tuntuu myös vahvoja tunteita toista kohtaan. On hyvä ottaa etäisyyttä että saa päänsä selväksi ja oppii lopulta että se suhde olikin vain yksi ihmissuhde muiden joukossa.

Vierailija
234/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle mieskommentoijalle, jonka vaimo ahdistui kontrolloivassa suhteessa ja lähti. Lue nämä, siinä on materiaalia avuksesi, jotta voit yrittää työstää käytöstäsi ja tilannettasi.

Päällepäsmäröinti ja määräily jota olen tehnyt on liittynyt stressaavaan elämäntilanteeseemme ja on asia jota en ole aiemmissa suhteissa tehnyt. Kontrollointi on kuitenkin jotain ihan muuta. Minun käytökseni on useimmiten liittynyt siihen että olen halunnut päättää mihin aikaan verhot ovat kiinni tai auki. Terv mieskommentoija

Vierailija
235/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli hyvä idea, että kävelisi kauppaan tms paikkaan ja pyytäisi siellä muita soittamaan poliisin, joka tulisi hakemaan ja auttamaan turvakotiin.

Tämä on tosiaan hyvä ajatus.

Itselleni on käynyt niin että kun yhden ainoan kerran elämässä yritin saada poliisin kotiin poliisi kieltäytyi tulemasta, siitä tietysti seurasi pelkkää pahaa.

Tuntuisi turvallisemmalta pyytää vaikka kaupan henkilökuntaa soittamaan, ympäristö on jossain suhteessa turvallisempi.

Vierailija
236/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä. Pyydä poliisit paikalle.

https://112.fi/hatatekstiviesti

Tämä. Etkä sano asiasta mitään ennen kuin poliisit tulevat, vaikka tulemisessa saattaa kestääkin. Muuten mies painostaa sinut soittamaan hätäkeskukseen, että tilanne ohi ja väärä hälytys. Poliisit ovat tilanteessa tukena ja opastavat jatkotoimissa.

Vierailija
237/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen teidän viestinne paremmalla ajalla, nyt olen sellaisessa tilanteessa etten pysty. Kirjoitan vielä tämän viestin ja katsotaan illemmalla mikä tilanne.

Puhuin lukkoasiasta terapeutin kanssa ja hän suositteli etten sitä omin päin tekisi ilman tukea (turvakoti, terveydenhuollon tukiryhmä/tukihenkilö, poliisi..) sillä mies on hänen mielestään arvaamaton. Hän sanoi että parempi ylireagoida kuin alireagoida.

Minun suurin ahdistukseni ei liity siihen minä minulle käy vaan hänen uhkauksiinsa ettei halua elää ilman minua. Toki ei sitä tiedä miten päin ihmisen ajatukset kääntyvät.

Tässä minä istun ja mies vahtii ja vihoittelee että miksi kirjoitan niin kauan. Terapiani aikana hän myös soitti usempaan kertaan kun en tullut tarpeeksi nopeasti pois. Psykologin kanssa sovittiin että käyn koulussa normaalisti viimeiset päivät ja suunnitellaan miten nyt tästä lähden. Hän painotti että en saa ajatella olevani huono ihminen kun teen näin miehen selän takana, kun minulla on taipumus tuntea syyllisyyttä epäreiluudesta. Tämän takia minunlaiseni ihmiset eivät pärjää.. olen vihainen itselleni.

Ap

Sä et ole vastuussa tuon miehen hengissä pysymisestä.

Sitä paitsi tuolla itsemurhauhkailulla se yrittää vaan hallita sinua. Minunkin ex uhkaili aina tappavansa itsensä, ja sitten jäin taas kerran henkisesti ja fyysisesti väkivaltaiseen suhteeseen. Kun 9 vuoden (!!!) jälkeen löysin rohkeuden lähteä, se jaksoi 2kk soitella perään ja sitten löysi uuden naisen pahoinpideltäväksi.

Älä tuhlaa elämääsi yhtään enempää. Kadun noita tuolle suhteelle menetettyjä vuosia enemmän kuin mitään.

Lähde heti kun voit.

Vierailija
238/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että olet alistettu ja ajatuksenkulku ei vastaa normaalia. Mutta näkökulmana; Suomessa on vapaus olla yhdessä tai olla yksin, et ole tilivelvollinen kenellekkään. Eroilmoituksen teko puolisolle ei ole rakettitiedettä, ilmaiset tahtosi ja toisen tulee sitä kunnioittaa. Näinhän teillä ei ole. Mutta pidä mielessä että vapaus kuuluu myös sinulle, ja yhteiskunnassa on rakenteita, jotka auttaa. Käytä niitä ja oikeuttasi vapauteen.

Vierailija
239/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene vaikka kauppakeskukseen, ja jonkin ajan päästä sanot että vatsa tuntuu kipeältä ja sinun täytyy päästä vessaan.

Vessasta lukkojen takaa sitten soitat turvakotiin tai poliisille.

Itsellänikin ihan viha kuplii, toivoisin niin että voisin tulla avuksesi.

Vierailija
240/389 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä. Tuo mies on potentiaalisesti todella vaarallinen. En suosittele olemaan hetkeäkään kahden missään hänen kanssaan. Jos mies on asunnossasi niin poistu kun hän on vessassa ja soita poliisille.