Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo haluaa lapselle liian kalliita tavaroita leluja jne

Vierailija
16.05.2021 |

Selittäkääs naiset mitä naisen päässä liikkuu. Itse ehdotin, että hankitaan lastenvaunut käytettynä. Noh, ei tule kuulemma kuuloonkaan vaan rattaiden täytyy olla uudet ja markkinoiden parhaat (ja kalleimmat). Lelujen pitää olla katalogin hienoimmat (lapsi ei ole vielä edes syntynyt). Vaatteet ehdottomasti pakko olla merkkikamaa (siis v**TTU syntymättömälle vauvalle!)

Miten saan puhuttua järkeä. En ole mitenkään erityisen pihi mies, mutta on tää nykyaika mennyt hulluksi kun turhaan roinaan pitäisi satsata tonneja vaan jotta voidaan luoda mielikuva jostain kiiltokuvaelämästä. Ja kun miettii miten vaatimattomasti vaikkapa meikäläistä kasvatettiin ihan tavallisessa keskiluokkaisessa perheessä 80-luvun lopulla...

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tehkää yhdessä budjetti vauvan ekalle vuodelle. Neuvotelkaa rauhassa vaikka viikko tai kuukausi. Sitten ei tarvitse joka esineestä ja vaatteesta vääntää erikseen ja sinullekin avautuu se tosiasia, että lapsi tulee maksamaan. 

Vierailija
22/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaimolla on varaa  niitä ostaa, ilman että se vaikuttaa yhteiseen talouteenne, niin fine.

Näin ei kuitenkaan ole 99% todennäköisyydellä, joten rahahanat kiinni sinun lompakostasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tehkää yhdessä budjetti vauvan ekalle vuodelle. Neuvotelkaa rauhassa vaikka viikko tai kuukausi. Sitten ei tarvitse joka esineestä ja vaatteesta vääntää erikseen ja sinullekin avautuu se tosiasia, että lapsi tulee maksamaan. 

Lässynlässyn. Se kasvava kakara elää ihan hyvin niissä H&M: vitosen vaatteissa. 

Vierailija
24/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kyllä yhtään neuvoa. Mun mies ilmoitti, että "minun lapsi ei käytetyissä vaunuissa makaa, eikä mitään vanhaa ryysyä päällensä laita!" Hänen poika kuulemma ansaitsee parasta.

Meillä oli kaikkea turhaa ja kallista nurkat täynnä. Me autoiltiin 2-3 kertaa kuussa muutaman kilsan matka ja turvaistuin ja telakka oli varmasti kallein mitä kaupasta saatoit ostaa. Kerran mainitsin nähneeni kivan lampaantaljan ja erehdyin mainitsemaan, että pitäiskö meilläkin olla. Mies haki muutaman päivän päästä postista paketin. Oli tilannut kaksi taljaa. Se osti kaikki lelut ja pelit mihin lapsi koski kaupassa. Huoh!

Onneksi rauhoittui parissa vuodessa. Sen jälkeen sainkin perustella ihan järkeviäkin hankintoja, että miksi tarvitaan toiset talvikengät pienien tilalle tai muuta vastaavaa.

Vierailija
25/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutat synnytyskoneen alas, ja vaadit perusteluita joka ikiselle vähänkin kalliimmalle hankinnalle.

Mikään söpöys tai merkki/brändi ei ole mikään perustelu 

Vierailija
26/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selannut liikaa instagramia tai blogeja. Siellä on esillä ja tägättynä kaikki merkkivaatteet ja kalleimmat lastenvaunut. Onhan ne (ehkä) paremmissa oloissa valmistettu, elinkaari pidempi, jälleenmyyntiarvo parempi jne, mutta rahaa saa palamaan järjettömiä määriä. Gugguun pyjama 90e esimerkkinä. Kannattaa suosia käytettyjä, ovat yleensä uudenveroisia yhden vauvan jäljiltä.

Vierailija
27/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan vaatteiden yms kanssa otin aika rennosti, oli kirpparikamaa ja tuttujen äitejen kanssa vaihdeltiin ja kierrätettiin vaatteita ja tarvikkeita sitä mukaa mitä kukin tarvitsi ja mikä kenenkin vauvalle mahtui.

Oli kivaa ja ekologistakin. Vauvat olivat asianmukaisissa vaatteissa ja varusteissa ja kun muiden äitejen kanssa seurusteli, vauvatkin tutustuivat muihin ihmisiin ja saivat ekat kaverinsakin.

Oi ihania aikoja. Nyt nämä vauvat ovat teinejä ja nyt se rahan meno vasta alkaakin.

Aina on jotakin jäämässä pieneksi ja nyt ei enää kirpparikamat käykään.

Nuoret ovat merkki,-ja laatutietoisia, ja vaikka välillä joutuu sanomaan ei, yleensä en halua, että nuoreni on kaveriporukassa se, jolla ei ole niitä haluttuja huppareita, housuja tai tennareita.

Urheilevat nuoret myös tarvitsevat urheiluvälineitä ja urheiluvaatteita jne. Lisenssit, seuramaksut, pelireissut ja vakuutukset jne.

Joten vauva pärjää vähemmällä varustuksella, tärkeintä on rakkaus ja huolenpito. Teinitkin tarvitsevat rakkautta ja huolenpitoa, mutta saavat myös rahaa palamaan.

Vierailija
28/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässynlässyn. Se kasvava kakara elää ihan hyvin niissä H&M: vitosen vaatteissa. 

Se on hyvä kuitenkin käsitellä kerralla se homma läpi eli jos ap aikoo sanella, että hän maksaa HM:t ja vaimo itse muut niin vaimo voi sitten vetää siitä tarvittavat johtopäätökset eikä muutenkaan tarvitse joka hankinnasta erikseen itkeä puolin ja toisin. 

Vierailija
29/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette keskustelleet tuota läpi ennen lapsen hankintaa? Millaisiin vaatteisiin vaimo itse pukeutuu ja millaisia huonekaluja hän haluaa kotiinne?

Tuo esittämäsi on ihan kuin mulla ja eksällä olisi tullut olemaan, jos oltaisiin hankittu lapsia. Olisin varmaan ostanut parhaat mahdolliset, mihin omat rahani riittävät, mutta olisi ottanut päähän, kun toinen ei osallistu. 

Kai olet huomannut, että joku ajaa vanhalla corollalla, joku semiuudella rellulla ja joku tuliterällä audilla? Joku ostaa vaatteet prismasta ja joku stockkalta? 

No ei kyllä tulisi minullekaan mieleen lisätä asialistalle kysymystä siitä, ostetaanko VAUVALLE tonnilla brändivaatteita.

Tosin en mitenkään pysty uskomaan, että puolisonikaan sellaisia haluaisi, jos joskus lapsia hankkisimme.

Vierailija
30/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsukaisellani (7 v.) ei ole merkkivaatteita ja kalleinta puhelinta, mutta muuten kyllä uusia vaatteita ostan tämän tästä ja leluja, barbeja, puhelimen, tabletin, kulku- ja harrastusvälineitä jne. Kaikkia harrastuksia saa kokeilla, mikä vain kiinnostaa. Käymme tapahtumissa ja reissuissa kaksistaan. Omalla rahallani kaiken maksan. Niin kauan kun maksan myös puolet asuntolainasta ja laskuista ja olen ainoa ruokakaupassa kävijä ja kotitöiden tekijä, on ukon ihan turha sanoa yhtään poikkipuolista sanaa.

Vierailija
31/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutat synnytyskoneen alas, ja vaadit perusteluita joka ikiselle vähänkin kalliimmalle hankinnalle.

Totta kai se on perustelu siinä missä halpuuskin. Ei kukaan voi sanoa, että toisen peruste on parempi kuin oma. Ihan järkyttävää, että vain toisen mielipiteellä olisi merkitystä. Raha pitää kuitenkin löytyä kaikkeen eli siinä mielessä se budjetointi on oleellista. Ja siinä voisi katsoa, löytyykö jotain kohtaa missä voisi luontaisesti saada säästettyä, jotta sitten vaimo saisi taas siimaa jossain toisessa kohtaa. 

Minä erosin miehestä, joka alkoi sanella minulle rahankäyttöä ainoa oikeana totuutena. Onneksi ennen lapsien hankintaa. 

Vierailija
32/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa ostaa kallista merkkiroinaa vauvalle. Eihän se tajua niistä yhtään mitään. 

Laittakaa ne säästyneet rahat vaikka lapsen tilille, jonka hän saa käyttöönsa kun täyttää 18 vuotta.

Lapsi takuulla ilahtuu, kun ensin on 18 vuotta rääsyissä, ei koskaan uutta fillaria tai luistimia, ruoka haetaan leipäjonosta jne. ja sitten 18v synttärinä ojennetaan innosta täristen pankkikortti ja sanotaan, että täällä on sulle vähän yli 100 000 e, me säästettiin tätä koko sun elämän ajan, mutta älä tuhlaa.

Vierailija
33/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutte alas ja keskustelette. Laaditte budjetin ja suunnittelette mihin rahat laitetaan. Jos haluaa ostaa kallista, nii sitten sitä ostetaan vähemmän ja pestään useemmin. Toki vauvoihin menee rahaa, mutta ehkä vaimollesi menee perille seuraava argumentti: "kumpaa vauva arvostaa enemmän: sitä että oli vauvana puettu merkkivaatteisiin vai sitä, että se saa asua halvalla tossa meidän sijoitusasunnossa"

Ja toki ymmärrän vaimosi mielipiteen, jos itse pukeudut kalliisiin merkkivaatteisiin, mutta vauvalle et samaa tasoa halua kustantaa. 

Vierailija
34/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on molemmilla omat rahat, joten saan ostaa lapsille ihan mitä haluan mieheltä kysymättä!

Vierailija
35/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette keskustelleet tuota läpi ennen lapsen hankintaa? Millaisiin vaatteisiin vaimo itse pukeutuu ja millaisia huonekaluja hän haluaa kotiinne?

Tuo esittämäsi on ihan kuin mulla ja eksällä olisi tullut olemaan, jos oltaisiin hankittu lapsia. Olisin varmaan ostanut parhaat mahdolliset, mihin omat rahani riittävät, mutta olisi ottanut päähän, kun toinen ei osallistu. 

Kai olet huomannut, että joku ajaa vanhalla corollalla, joku semiuudella rellulla ja joku tuliterällä audilla? Joku ostaa vaatteet prismasta ja joku stockkalta? 

No ei kyllä tulisi minullekaan mieleen lisätä asialistalle kysymystä siitä, ostetaanko VAUVALLE tonnilla brändivaatteita.

Tosin en mitenkään pysty uskomaan, että puolisonikaan sellaisia haluaisi, jos joskus lapsia hankkisimme.

Tässä on nyt sitten se ero, ostetaanko tonnilla 25 merkkituotetta vai kymmenen eli merkkituotteissakin on eroja. Ap ei määritellyt tarkemmin, mutta hänen tyylinsä antoi ymmärtää että kaikki henkkamaukkaa ja IKEAA kalliimpi on kauhistus ja nounou. 

Ostan koirallekin varusteet sen mukaan mitä haluan ja mikä sopii omiin vaatteisiini/tyyliini/kotiini. Tuntuu aika karulta, että vauvaa olisi joku nuhjake, joka erottuisi joukosta kamppeidensa puolesta. Silti ei ole mitään ökymerkkituotteita eikä mitään sikakalliita ulkonäön perusteella ostettuja juttuja vaan ihan vaan se, että ostetaan hyvää, laadukasta, toimivaa, kestävää, kaunista jne. 

Vierailija
36/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se vauva hyötyy niistä designer-vaatteista? Sama vaate se on eri logolla kuin vastaava vitosen tuote. Ja samalla lapsityövoimalla tehty. Ei vauva tajua niistä merkeistä tuon taivaallista.

Sitten kun joskus kouluikäisenä tajuaa alkaa itse pyytämään jotain tiettyä merkkiä, niin sitten alkaa olla edes jotain järkeä sellaista ostaa. Sitä ennen se on vain ja ainoastaan vanhemman tai vanhempien turhamaisuutta.

Vierailija
37/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on perustelu siinä missä halpuuskin. Ei kukaan voi sanoa, että toisen peruste on parempi kuin oma. Ihan järkyttävää, että vain toisen mielipiteellä olisi merkitystä. Raha pitää kuitenkin löytyä kaikkeen eli siinä mielessä se budjetointi on oleellista. Ja siinä voisi katsoa, löytyykö jotain kohtaa missä voisi luontaisesti saada säästettyä, jotta sitten vaimo saisi taas siimaa jossain toisessa kohtaa. 

Minä erosin miehestä, joka alkoi sanella minulle rahankäyttöä ainoa oikeana totuutena. Onneksi ennen lapsien hankintaa. 

rahan polttaminen paskaan on pelkkää idiotismia 

Vierailija
38/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutte alas ja keskustelette. Laaditte budjetin ja suunnittelette mihin rahat laitetaan. Jos haluaa ostaa kallista, nii sitten sitä ostetaan vähemmän ja pestään useemmin. Toki vauvoihin menee rahaa, mutta ehkä vaimollesi menee perille seuraava argumentti: "kumpaa vauva arvostaa enemmän: sitä että oli vauvana puettu merkkivaatteisiin vai sitä, että se saa asua halvalla tossa meidän sijoitusasunnossa"

Ja toki ymmärrän vaimosi mielipiteen, jos itse pukeudut kalliisiin merkkivaatteisiin, mutta vauvalle et samaa tasoa halua kustantaa. 

No tuskin nyt kukaan on sijoitusasunnon verran ylimääräistä rahaa laittamassa vauvaan/pieneen lapseen... Kotihoidontuki on jotain 250e/kk. Teininä voi sit riidellä merkkivaatteista.

Vierailija
39/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pihi ihminen, mutta vauvan -ja lastenvaatteissa, tarvikkeissa yms olen huomannut, että panostaminen kannattaa ehdottomasti. Ensinnäkin vaatteet: ostat H&M vaatteita lapselle—> menevät jo ekassa pesussa todella huonoksi ja kun myyt ne, kukaan ei osta niitä edes viidelläkymmenellä sentillä. Sen sijaan jos satsaa merkkiin, ne revitään käsistä melkein tai jopa kalliimmalla kun paljon itse maksoit. Eli tulee halvemmaksi ja tää on oikeasti tosiasia. Nykyään ostan laadukasta ja seuraavan koon rahoitan niillä rahoilla, mitä saan pieneksi jääneiden myynnistä. Alussa pihistellen hankitut H&M-rievut edelleen pyörii kaapin perukoilla koosta riippumatta.

Toiseksi: ne rattaat. Onneksi panostettiin niihin. Helvetin kalliit Cybexit, mutta toimivat kuin unelma ja menevät autoon pieneen tilaan yhdellä kädellä ja napinpainalluksella. Ajavat siten myös matkarattaiden virkaa = säästöä. Lisäksi myydessä niistä saa hyvin takaisin, vanhoista paskoista ei saa mitään. Myös turvallisuus on meille tärkeää. Ihan muutaman kerran oon näitä torista halvimmat rattaat ostaneita auttanut kasaamaan rattaat autoon ja hyvä ettei ruuvimeisseliä tarvinnut. Ei onnistu yksin huutavan lapsen kanssa. Myös kopat jääneet nopeasti pieniksi ja sitten ollaankin jo pulassa.

Terveisin entinen ”en tajua, miksi kukaan maksaa lasten tarvikkeista tyyliin mitään”

Vierailija
40/195 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt sitten se ero, ostetaanko tonnilla 25 merkkituotetta vai kymmenen eli merkkituotteissakin on eroja. Ap ei määritellyt tarkemmin, mutta hänen tyylinsä antoi ymmärtää että kaikki henkkamaukkaa ja IKEAA kalliimpi on kauhistus ja nounou. 

Ostan koirallekin varusteet sen mukaan mitä haluan ja mikä sopii omiin vaatteisiini/tyyliini/kotiini. Tuntuu aika karulta, että vauvaa olisi joku nuhjake, joka erottuisi joukosta kamppeidensa puolesta. Silti ei ole mitään ökymerkkituotteita eikä mitään sikakalliita ulkonäön perusteella ostettuja juttuja vaan ihan vaan se, että ostetaan hyvää, laadukasta, toimivaa, kestävää, kaunista jne. 

Vauva-aikana voi vielä koti pysyäkin sisustuslehtikunnossa, mutta meinaatko että sama meininki jatkuu kun lapsi on leikki-iässä? Onneksi en ole sinun lapsesi. Tai koirasi.