Lihavuusepidemian syy on se, että annoskoot ovat tuplaantuneet samaan aikaan kun liikunnan määrä on pudonnut 90 %
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä menee 4000k, sis normikulutus.
Siis naisella.
En oo tuo tyyppi mut eihän hän sanonu että vaan töissä kuluu 4000 vaan koko sen päivän aikana. Mulla kans työpäivinä 3500-4000 , oon sairaalahuoltaja eikä meillä oo yhtäkään työtehtävää joka tehtäis istuen.. Ja kävelen työmatkat, yhteensä 6km.
Juuri näin. Teen työtä jossa liikun koko ajan ja nostelen ja liikuttelen painavia tavaroita, syke nousee usein huomattavasti. Askeleita tulee päivässä 30 000-40 000. Nykyajan älymittarit kertoo kyllä kulutuksen tarpeeksi tarkasti.
Olen myös vapaa-ajalla aktiivinen, vaikka työ on raskas, pitää saada vastapainoksi erilaista liikettä. Näin kesällä esim pyöräilen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt antaa konkreettisen esimerkin keinoruoista, niin tiedetään, mistä puhutaan.
Tutustu suomalaisiin ravintosuosituksiin. Siellä keinotekoinen on ok, ja aito ruoka on hengenvaarallista.
Anna mä arvaan, sulle aito ruoka on läski ja voi, kun sitähän mätettiin ennen vanhaan vai?
Liha, voi, kerma yms. ovat oikeasti olleet luksustuotteita 1900 luvulle asti, Suomessakin vasta 50-luvulla ihmisillä oli mahdollisuus käyttää näitä tuotteita päivittäin. Vaikka te kuinka siellä pienessä päässä fantasioitte, että esivanhempanne aloittivat aamun kerman kurlauksella ja kyljyksellä ennen peltitöitä, niin näin ei ole ollut. Sillä perus köyhällä kansaosalla, joita suurin osa suomalaisista oli, pääasiallisena ravinnonlähteenä on kyllä olleet viljatuotteet ja juurekset, varmaan joka päivä pöytään jotain eläinproteniakin eksyi kuten kalaa ja riistaa, mutta aika maltillisesti sitä syötiin, koska sitä piti riittää kaikille. Voita ja kermaa ollaan saatu silloin kun lehmät.ovat poikineet, jos nyt sattui lehmän omistamaan, eipä niitäkään laumoittain torppareilla ollut. Leipä syötiin ihan sellaisenaan.Onko sulla kaikki kotona? Sen verran sekaista tekstiä sun näppikseltä tuli. Olisko huono ruoka syynä?
Kiitos kysmyästä, voin oikein hyvin. Oon vaan ihan saakelin kyllästynyt ravintosuositusten mollaamiseen ja siihen, että niitä pidetään syypäänä ylipainoon ja sairauksiin, kun todellisuudessa niitä noudata kuin ehkä 10% väestöstä.
Kyllä vain suurin osa noudattaa noita suosituksia. Senhän näkee ruokakauppojen tarjonnasta. Suurin osa on keinotekoista ja elimistölle sopimatonta. Juurikin mitä virallisesti suositellaan. Vain hyvin pieni osa kaupan valikoimista on aitoa ruokaa.
Miten niin ravitsemussuosituksissa suositellaan keinotekoista ruokaa? Kyllähän niissä suositellaan paljon kasviksiakin, mutta monet tuntuvat skippaavan ne.
En ole kovin perehtynyt noihin ravintosuosituksiin, mutta käsittääkseni siinä missä ennen vilja oli ykkönen, nyt ovat kasvikset ja vilja on kakkonen. Kuulostaapa tosi keinotekoiselta ruoalta! En muista, että siellä olisi missään erityisesti suositeltua runsaasti lisäaineita sisältäviä ruokia sellaisissa määrin, että siellä olisi isompaa vaikutusta. Esim. jonkun lihan voi ihan hyvin ostaa maustamattomana, vaikkei sitä erikseen mainita. Kun katsoo mitä tuotteita kaupassa on isoja massoja (eli mitä menee kaupaksi, ellei kauppias sitten ole ihan tyhmä, mutta tuskin on, kun raha ratkaisee), niin kyllä siellä limsat, mehut, sipsit, karkit, makkarat jyllää. Näitä kansa sitten ostaa ja syö ja sitten haukutaan virallisia ravitsemussuosituksia, kun maito on prosessoitu niin kamalalla tavalla, että rasva on poistettu ja tämän takia ollaan sairaita. Vähän kuulostaa tekopyhältä. Väitän, että suuri osa kansasta ei noudata virallisia ravitsemussuosituksia eli ei ole oikein loogista syyttää niitä sairauksista.
Suurin osa nimenomaan noudattaa suosituksia. Syödään rasvattomiksi tehtyjä "tuotteita" aidon sijaan ja korvikkeeksi elimistölle sopimattomia margariineja ja siemenöljyjä. Ihan loogista on syyttää suosituksia sairauksista.
joopa joo..annos koot ovat kasvaneet joo on.
Mutta otetaan esim karkkipussi joka on kasvanut koosta 200 grammasta 500 grammaan niin ei se sitä tarkota että vetäsen naamaani koko pussin puol kiloa kerralla. Haloo ?
Ei se karkkipussin vika ole että lihoo vaan syöjässä! !!!!
Huomasin kaloreita sovellukseen laskiessani, että valmissalaatissa oli noin 400 kcal ja sillä ei juurikaan lähtenyt nälkä vaan jouduin syömään päälle leipää. Kokonaisuudessaan sain yhtä paljon kilokaloreita kuin täyttävästä pasta-ateriasta. Eli jos haluaa eineksiäkin terveellisemmin syödä niin täytyy syödä niitä muun terveellisemmän, itse tehdyn ruoan ohessa.
Itse en aina viitsi, jaksa tai välitäkään syödä täysin "puhtaasti". Ruoka on polttoainetta ja makunautinto silloin tällöin. Suurimman osan aikaa täytyy jotain syödä ihan nälkään. Urheilen ja olen muutenkin ollut aina isoruokainen vaikkakin normaalipainossa.
Tuo mitä lautaskoosta mainittiin on hyvä. Nykyään myytävät ruokalautaset ovat valtavia tarjottimia. Ruoka mahtuu hyvin jo melkein leipälautaselle. Ennenkin juotiin kokista ja herkuteltiin karkeilla, mutta se oli erikoista ja karkitkin myytiin jopa pienissä askeissa, limut kapeakaulaisissa pulloissa.
90-luvulla muistaakseni syötiin hyvin paljon kotiruokaa. Ei ainakaan kenenkään kotona ollut juurikaan eineksiä jos makkaraa tms. ei lasketa tai jotain maksalaatikkoa. Meillä perhe ei koskaan käynyt mäkkärissä ja serkkuni oli 15 kun ensimmäisen kerran söi siellä.
Teini-iässä kun olin 00-luvun vaihteessa aloin herkutella. Teimme kaverin kanssa täytekakkuja harrastuksena ja sehän näkyi...sitten aloin treenaamaan ja täytekakut jäivät, paino putosi.
Aika paljon ruokakulttuuri muuttui siinä 90-luvun jälkeen 20 vuodessa. Tuli niin paljon kaikkea tarjontaa sekä hyvässä että huonossa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
joopa joo..annos koot ovat kasvaneet joo on.
Mutta otetaan esim karkkipussi joka on kasvanut koosta 200 grammasta 500 grammaan niin ei se sitä tarkota että vetäsen naamaani koko pussin puol kiloa kerralla. Haloo ?
Ei se karkkipussin vika ole että lihoo vaan syöjässä! !!!!
No Jenkeissä ovat havainneet, että hampurilaisten koko on kasvanut kolminkertaiseksi 1950-lukuun verrattuna. Ja ravintoloiden lautaset eivät enää ole 22cm vaan paljon isompia ja, jos syö lautasen tyhjäksi, tullaan huolestuneena kysymään, oliko ruokaa liian vähän. Oma lukunsa ovat ns. pihviravintolat joissa "pihvi" on puoli raavasta.
Suomessahan tuo genre puuttuu käytännössä täysin mitä annoskokoon tulee. Ei löydy 72oz pihviä ellei itse tee.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpolupyörät, sähköpotkulaudat ym tekee kyllä karhunpalveluksen,, jengi vaan lihoo lisää.
Ne on kuitenkin suorastaan liikuntaa siihen verrattuna, että kulkisi matkat autolla, bussilla, metrolla. Mä en usko, että sähköpyöriä ja -potkulautoja voidaan mitenkään syyttää ihmisten lihavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpolupyörät, sähköpotkulaudat ym tekee kyllä karhunpalveluksen,, jengi vaan lihoo lisää.
Ne on kuitenkin suorastaan liikuntaa siihen verrattuna, että kulkisi matkat autolla, bussilla, metrolla. Mä en usko, että sähköpyöriä ja -potkulautoja voidaan mitenkään syyttää ihmisten lihavuudesta.
Lihavuus johtuu AINA väärästä ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta ymmärrätkö MIKSI ne annoskoot on suurentuneet?
1960-70-luvuilla ruokalautasen läpimitta 17 cm. Nyt se on 24-28 cm.
Kukaan ei oikeasti tiedä mistä lihavuusepidemia johtuu. Jos syy olisi tiedossa niin eihän meillä olisi näin lihavaa kansaa. Kaikkea on jo tutkittu kuten insuliiniresistanssi, mahan bakteerit, keinotekoiset makeutusaineet, huonot hiilarit, liikunnan puute, istuminen, ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikeasti tiedä mistä lihavuusepidemia johtuu. Jos syy olisi tiedossa niin eihän meillä olisi näin lihavaa kansaa. Kaikkea on jo tutkittu kuten insuliiniresistanssi, mahan bakteerit, keinotekoiset makeutusaineet, huonot hiilarit, liikunnan puute, istuminen, ja niin edelleen.
On hyvinkin mahdollista selvittää mistä asia johtuu, mutta huomattavasti vaikeampaa muuttaa ihmisten käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvinkin mahdollista selvittää mistä asia johtuu, mutta huomattavasti vaikeampaa muuttaa ihmisten käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei masennustakaan voi pistää täysin elintapojen piikkiin. Vaikka jollain olisikin se 40kg ylipainoa ja huonot elintavat, niin ei häntä siltikään voi täysin syyttää masennuksesta. Itse olen 45-kilonen siro nainen enkä syö lainkaan eineksiä vaan hirveästi kasviksia, hedelmiä, kalaa jne. ja liikun päivittäin hirveästi ja silti olen saanut diagnoosin vaikea masennus. Eli masennus on ihan kaikenlaisia ihmisiä koskeva sairaus.
Ei masennus ole sairaus. Siitä on keinotekoisesti tehty sairaus. Masennus johtuu omista ajatuksista - se on mielentila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei masennustakaan voi pistää täysin elintapojen piikkiin. Vaikka jollain olisikin se 40kg ylipainoa ja huonot elintavat, niin ei häntä siltikään voi täysin syyttää masennuksesta. Itse olen 45-kilonen siro nainen enkä syö lainkaan eineksiä vaan hirveästi kasviksia, hedelmiä, kalaa jne. ja liikun päivittäin hirveästi ja silti olen saanut diagnoosin vaikea masennus. Eli masennus on ihan kaikenlaisia ihmisiä koskeva sairaus.
Ei masennus ole sairaus. Siitä on keinotekoisesti tehty sairaus. Masennus johtuu omista ajatuksista - se on mielentila.
Ravinto vaikuttaa myös mielentilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei johdu. Jos syöt sitä "oikeaa" ravintoa ylenmäärin, lihot silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen mentiin autolla vaan
Ai lapset ja nuoret vai? Autollako? kaikillako oli varaakin? Mihin maailmanaikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt antaa konkreettisen esimerkin keinoruoista, niin tiedetään, mistä puhutaan.
Tutustu suomalaisiin ravintosuosituksiin. Siellä keinotekoinen on ok, ja aito ruoka on hengenvaarallista.
Anna mä arvaan, sulle aito ruoka on läski ja voi, kun sitähän mätettiin ennen vanhaan vai?
Liha, voi, kerma yms. ovat oikeasti olleet luksustuotteita 1900 luvulle asti, Suomessakin vasta 50-luvulla ihmisillä oli mahdollisuus käyttää näitä tuotteita päivittäin. Vaikka te kuinka siellä pienessä päässä fantasioitte, että esivanhempanne aloittivat aamun kerman kurlauksella ja kyljyksellä ennen peltitöitä, niin näin ei ole ollut. Sillä perus köyhällä kansaosalla, joita suurin osa suomalaisista oli, pääasiallisena ravinnonlähteenä on kyllä olleet viljatuotteet ja juurekset, varmaan joka päivä pöytään jotain eläinproteniakin eksyi kuten kalaa ja riistaa, mutta aika maltillisesti sitä syötiin, koska sitä piti riittää kaikille. Voita ja kermaa ollaan saatu silloin kun lehmät.ovat poikineet, jos nyt sattui lehmän omistamaan, eipä niitäkään laumoittain torppareilla ollut. Leipä syötiin ihan sellaisenaan.Onko sulla kaikki kotona? Sen verran sekaista tekstiä sun näppikseltä tuli. Olisko huono ruoka syynä?
Kiitos kysmyästä, voin oikein hyvin. Oon vaan ihan saakelin kyllästynyt ravintosuositusten mollaamiseen ja siihen, että niitä pidetään syypäänä ylipainoon ja sairauksiin, kun todellisuudessa niitä noudata kuin ehkä 10% väestöstä.
Onhan niitä syytä mollata. Keinoruokaa ja huonoja rasvoja. Sekö on mielestäsi tervettä ravintoa?
Liityn ohiksena keskusteluun. Syön ravitsemussuositusten mukaisesti. Verenpaine on kunnossa, veriarvot ovat kunnossa ja veren rasva-arvot ovat kunnossa kun LDL on 2,5 ja HDL 1,5.
En käsitä, että mitä ”keinoruokaa” ihan vaikka Finelin tai Eviran sivuilta löydettävistä tuoreimmista ravitsemussuosituksista löytyy. Minä olen jo siirtynyt seuraavien suunnitteilla olevien suositusten mukaiseen kasvisten, hedelmien ja marjojen kulutukseen eli syön niitä 800 grammaa vuorokaudessa.
Saan helposti viljatuotteistakin kuitua ja vatsa toimii kunnolla. Keinot uoasta valittajien kannattaisi muistaa, että suomalaiset ravitsemussuositukset jättävät liikkumatilaa valita kotitekoisen ja valmisruoan välillä. Se, että tekee ruokaa kotona ei ole vielä mikään terveellisyyden tae. Välillä ihmetyttää kun osa hölvää kotiruokaansa tolkuttomasti kermaa jne. Silloin kaupan valmisruoka voi olla jopa terveellisempi vaihtoehto.
On ihan normaalia ja luonnollista että keho varastoi rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrästähän se oikeastaan ja omasta aktiivisuudesta riippuu.
En ole kovin perehtynyt noihin ravintosuosituksiin, mutta käsittääkseni siinä missä ennen vilja oli ykkönen, nyt ovat kasvikset ja vilja on kakkonen. Kuulostaapa tosi keinotekoiselta ruoalta! En muista, että siellä olisi missään erityisesti suositeltua runsaasti lisäaineita sisältäviä ruokia sellaisissa määrin, että siellä olisi isompaa vaikutusta. Esim. jonkun lihan voi ihan hyvin ostaa maustamattomana, vaikkei sitä erikseen mainita. Kun katsoo mitä tuotteita kaupassa on isoja massoja (eli mitä menee kaupaksi, ellei kauppias sitten ole ihan tyhmä, mutta tuskin on, kun raha ratkaisee), niin kyllä siellä limsat, mehut, sipsit, karkit, makkarat jyllää. Näitä kansa sitten ostaa ja syö ja sitten haukutaan virallisia ravitsemussuosituksia, kun maito on prosessoitu niin kamalalla tavalla, että rasva on poistettu ja tämän takia ollaan sairaita. Vähän kuulostaa tekopyhältä. Väitän, että suuri osa kansasta ei noudata virallisia ravitsemussuosituksia eli ei ole oikein loogista syyttää niitä sairauksista.