Lihavuusepidemian syy on se, että annoskoot ovat tuplaantuneet samaan aikaan kun liikunnan määrä on pudonnut 90 %
Kommentit (198)
Ruoka-asiat on menneet monella tapaa monimutkaisiksi. Olen sairaanhoitaja ja työhöni liittyy myös ravitsemuksellinen ohjaus. Yleisperiaate on että toimitaan ravitsemussuositusten mukaan. En siis esimerkiksi voi ehdottaa ylipainoiselle kaikkien viljatuotteiden poistamista ruokavaliosta.
Kaikenlaisia uskomuksia tulee vastaan netissä. Esim. aspartaami on hermomyrkky. Toki on haitallista jos jois 10 litraa light -limua päivässä mutta ei se lasillinen silloin tällöin tuhoa kenenkään hermostoa. Mutta jos juo 10 litraa vettä tosta noin vaan niin onhan sekin haitallista, totesi yksi lääkäri mulle. Sitten tämä natriumglutamaatti jonka useat henkilöt ilmoittavat myrkyksi. Kyseistä ainetta on kuitenkin tutkittu paljon eikä haittoja ole todettu. Toki on henkilöitä jotta ovat allergisia/yliherkkiä natriumglutamaatille ja saavat oireita mutta yleisesti ottaen ei ole haitallinen.
Ylipainoon vaikuttaa myös jatkuva napostelu. Pähkinöissä on hyvää rasvaa mutta pitääkö niitä napsia koko ajan? Nykyään näyttää siltä että monelle lapselle ei ole edes olemassa käsitettä herkku. Makeeta saa vetää milloin tahansa. Pikaruoka on arkipäivää. Tätä näkee valitettavan paljon. Omassa lapsuudessa 80- luvun alussa oli vielä kivaa kun pääsi kaverin synttäreille ja oli kakkua ja muuta makeeta, samoin äiti teki kakkua mun synttäreille. No, ajat ovat muuttuneet.
Nuoret, lähes militaristiset vegaanit on jänniä tyyppejä. Kerran vein töihin kakun joka oli laktoositon ja gluteiiniton. Eikös siihen paukahda paikalle pullea tyttö joka alkaa kysymään että onko vegaaninen. Siihen kun vastasin et eipä ole niin kauhee älämölö. Kakku ei siis ollut mikään tilaustuote vaan ihan huvikseni vein ja tämä vegaani oli kesäsijainen jonka vegaaniudesta mulla ei ollu tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-asiat on menneet monella tapaa monimutkaisiksi. Olen sairaanhoitaja ja työhöni liittyy myös ravitsemuksellinen ohjaus. Yleisperiaate on että toimitaan ravitsemussuositusten mukaan. En siis esimerkiksi voi ehdottaa ylipainoiselle kaikkien viljatuotteiden poistamista ruokavaliosta.
Kaikenlaisia uskomuksia tulee vastaan netissä. Esim. aspartaami on hermomyrkky. Toki on haitallista jos jois 10 litraa light -limua päivässä mutta ei se lasillinen silloin tällöin tuhoa kenenkään hermostoa. Mutta jos juo 10 litraa vettä tosta noin vaan niin onhan sekin haitallista, totesi yksi lääkäri mulle. Sitten tämä natriumglutamaatti jonka useat henkilöt ilmoittavat myrkyksi. Kyseistä ainetta on kuitenkin tutkittu paljon eikä haittoja ole todettu. Toki on henkilöitä jotta ovat allergisia/yliherkkiä natriumglutamaatille ja saavat oireita mutta yleisesti ottaen ei ole haitallinen.
Ylipainoon vaikuttaa myös jatkuva napostelu. Pähkinöissä on hyvää rasvaa mutta pitääkö niitä napsia koko ajan? Nykyään näyttää siltä että monelle lapselle ei ole edes olemassa käsitettä herkku. Makeeta saa vetää milloin tahansa. Pikaruoka on arkipäivää. Tätä näkee valitettavan paljon. Omassa lapsuudessa 80- luvun alussa oli vielä kivaa kun pääsi kaverin synttäreille ja oli kakkua ja muuta makeeta, samoin äiti teki kakkua mun synttäreille. No, ajat ovat muuttuneet.
Nuoret, lähes militaristiset vegaanit on jänniä tyyppejä. Kerran vein töihin kakun joka oli laktoositon ja gluteiiniton. Eikös siihen paukahda paikalle pullea tyttö joka alkaa kysymään että onko vegaaninen. Siihen kun vastasin et eipä ole niin kauhee älämölö. Kakku ei siis ollut mikään tilaustuote vaan ihan huvikseni vein ja tämä vegaani oli kesäsijainen jonka vegaaniudesta mulla ei ollu tietoa.
Ei teillä terveydenhuollon ammattilaisilla ole muuta vaihtoehtoa kuin ohjata syömään suositusten mukaan. Valitettava tosiasia.
Pakko sanoa tohon eineskeskusteluun, että einekset ovat aika lailla suomalainen juttu. Asun itse Tanskassa eikä täällä ole ruokakaupassa eineksiä, jotain pakastepizzoja kyllä löytyy. MUTTA ihan yhtä lailla ylipainoisia on täälläkin. Eiköhän se syy ylipainoon löydy siis jostain muualta kuin pelkistä eineksistä.
Sama myös Meksikossa joka on nykyään kaiketi maailman lihavin kansa. Siskoni asuu siellä perheineen joten tullut kuultua paljon arjesta siellä ja itsekin olen monesti käynyt vierailulla.
Sielläkään mitään eineksiä ei ole mutta ihmiset kittaavat kokista joka aterialla. Et löydä meksikolaista perhettä aterialla ilman kokista. Jos kokis on loppu, joku perheestä menee lähikiskalle hakemaan sitä lisää. Karkkeja ei ole juurikaan edes myytävänä kaupoissa, ihmiset eivät siis ole samalla lailla sokerihiiriä mitä Pohjoismaissa. Mutta jostain se ylipainoisuus vaan sinnekin iskee, liekö syynä kokis ja alkoholin kalorit vai ylisuuret annokset ja vähäinen liikkuminen. Suurkaupungeissa auto on pakollinen ja ruuhkien takia töiden päälle autossa saattaa joutua istumaan parikin tuntia.
Ainakin minun tuntemilla lihavilla suu käy vähän väliä,välipalaa,proteiinipatukkaa,pähkinää, vähä karkkia, sitte pullaa. Eikä kävellä mihinkään,aina pitää mennä autolla.
Mukavuudenhalu kai se tärkein tekijä.
Ihmiset sokeutuu niin nopeasti sille, mikä ruoka on teollisesti prosessoitua ja mikä ei. Seuraan yhtä amerikkalaista laihduttajaa Youtubessa, ja hän kertoo syövänsä "puhtaasti", siis ei prosessoitua ruokaa. Ja kumminkin kun hän tekee näitä "mitä söin päivässä" videoita ja "grocery haul"-videoita, niin ohhoh... kananmunat ostetaan valmiiksi keitettyinä, muusi on valmismuusia, liha on valmiita jauhelihapihvejä tai kypsiä broilerin/kalkkunan filepihvejä, salaatit on valmissalaatteja, sitten on jotain "terveysmuroja", pekonitkin on valmiiksi kypsennettyjä jne. Kyllä siinä saa silmät pyöreinä katsoa heidän käsitystään "puhtaasta" syömisestä... Itse kun käsitän sen niin, että kotona keitetään tai paistetaan ne kananmunat, jauhelihapihvit tehdään itse jauhelihasta, fileet sun muut kypsennetään vasta kotona, muusi tehdään alusta lähtien itse perunoista jne.
Väitän kyllä, että täällä suomessakin ne, jotka tekee oikeasti alusta lähtien itse kaiken leivistä sun muista lähtien, niin vähemmistössä ovat. Varmasti suurin osa kansasta syö erilaisia valmisruokia ja välipalatuotteita, muroja, vanukkaita, jogurtteja, pakastealtaat on täynnä prosessoituja tuotteita. Itse kuvittelin valmistavani terveellisen lisukkeen aterialle, kun kypsensin uunissa erään uunikasvispussin... olihan se hyvää, mutta sitten tajusin katsoa tarkemmin pussin kyljestä ainesosaluettelon... sen jälkeen jäi kyllä tuo "herkku" pakastealtaaseen. Pussissa nimittäin oli ruokosokeria, palmu-, rypsi- ja rapsiöljyjä sekä palmurasvaa. Ja näitä tällaisia viattoman ja terveellisen oloisia tuotteita on todella paljon, ihmiset olettaa että terveellistä on, eivätkä luekaan tuoteselostetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä lihan moittiminen on? Ei lihan syönti lihota, päin vastoin. Oheen laitetut tuotteet on asia erikseen.
Ihmiset on niin aivopesty aidon ruuan haitallisuudesta, että ne on ihan sekaisin.
Suomalaiset, varsinkin miehet, syövät aivan liikaa lihaJALOSTEITA. Ne eivät hyvää tee eivätkö ole lihaa. Niitä moititaan.
Mutta toki eläinten tappaminen ruuaksi, lajinmukaisen elämän estäminen ja ilmastonmuutos on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaivelkaapa sukupuitanne. Jokaisen suvussa lienee henkilöitä, joiden kuolinsyy on tukkeutuneet verisuonet. Ja elintavat vaikuttavat tähän vahvasti perimän lisäksi.
Oikea rasva ei kuitenkaan niitä suonia tuki.
Mikä on oikeaa rasvaa?
Kovien rasvojen yhteys sydän- ja verisuonitauteihin on tutkituin juttu koko alalla.
Ja sen jälkeen kun tutkimuksissa tajuttiin erottaa transrasvat erikseen tyydyttyneistä rasvoista voitiin todeta, että tyydyttynyttä rasvaa on parjattu turhaan, haitat johtuivat transrasvoista. Ja tarkemmin sanottuna teollisista transrasvoista.
Ei Suomessa juuri lainkaan syödä/käytetä/kuluteta transrasvaa, silti kolesterolit paukkuu ja porukka kuolee sydän- ja verisuonitauteihin.
Mistä se sit johtuu? Anna mä arvaan, marGaRiiNista ja RypSiöLjyStä?
Miksi demonisoitte margiksen? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi demonisoitte margiksen? En ymmärrä.
Kaikki ei vain tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm. En ole kuullut, että kardiologit tai patologit olisivat moittineet kevytlevitteitä.
Et varmaan olekaan. Heillä on määräykset, mitä ravintoa pitää suositella.
Eli heidätkö on määrätty suosittelemaan lihavuutta ja sairauksia lisäävää ruokavaliota. Motiivi? Ymmärtääkseni terveydenhuollon kuluja ei haluta lisätä.
Käyttäjä4064 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm. En ole kuullut, että kardiologit tai patologit olisivat moittineet kevytlevitteitä.
Eli heidätkö on määrätty suosittelemaan lihavuutta ja sairauksia lisäävää ruokavaliota. Motiivi? Ymmärtääkseni terveydenhuollon kuluja ei haluta lisätä.
Heidän on suositeltava "virallista suositusruokaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen elämäntapa: liikaa lihaa, sokeria, rasvaa ja liian vähän kuituja yhdistettynä vähäiseen liikuntaan.
Noista vain sokeri on haitallista.
Rasvassa on paljon kaloreita, siitä ei rasvauskovaisuudella pääse yli eikä ympäri.
Niin, siksi syönkin sitä rasvaa paljon. Syön muutenkin siksi, että saan ravinnontarpeeni täytettyä, enkä suinkaan siksi että louskuttaisin leukojani huvikseni. Onko parempi syödä yksi täysrasvainen tuote vai 3 kevyttuotetta kattaakseen energiatarpeen?
Ei Suomessa juuri lainkaan syödä/käytetä/kuluteta transrasvaa, silti kolesterolit paukkuu ja porukka kuolee sydän- ja verisuonitauteihin.
Ai ettei syödä? Lähes kaikissa kaupan valmisruuissa ja tietenkin kekseissä, pasteijoissa, piirakoissa yms. on transrasvoja, eli osittain kovetettuja kasvirasvoja. Luulis että niitä syödää kun kaupan hyllyt notkuvat niitä.
Käyttäjä4064 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus. Lääkärit saa palkkioita kun suosittelevat tiettyjen lääkeyhtiöiden lääkkeitä. Kyseiset lääkeyhtiöt järjestävät erilaisia "koulutustapahtumia", joissa on hienot puitteet, ilmaista ruokaa ja juomaa jne. Lääketeollisuus ja ruokateollisuus kulkevat käsikädessä. Amerikassa esim. Cocacola rahoitti sikäläisen diabetesjärjestön koulutustilaisuuksia. Näitä on Suomessakin, eikä ole edes mitään foliohattuilua.
Raha on se, joka on aina se motiivi kaikessa. Niin tässäkin. On lapsellista kuvitella, että elämme maailmassa, jossa ihmisten hyvä ja terveys tulisi ykkösenä ja raha vasta sitten jossain sen jälkeen. Kyllä se on ihan toisinpäin. Raha on lopulta aina ykkönen, silloinkin, kun sen vastapainona on ihmishenkiä ja ihmisten terveys.
Vierailija kirjoitti:
Ai ettei syödä? Lähes kaikissa kaupan valmisruuissa ja tietenkin kekseissä, pasteijoissa, piirakoissa yms. on transrasvoja, eli osittain kovetettuja kasvirasvoja. Luulis että niitä syödää kun kaupan hyllyt notkuvat niitä.
Kun transrasvoja haitallisuus todettiin, valmistusprosessia muutettiin niin, ettei niitä juurikaan enää synny.
Pakko sanoa , lääkäri ei saa mitään provikkaa mistään reseptistä.
Nuo kestityksetkin on loppunu kauan aikaa sitten.
Potilas ihan itse päättää mitä merkkiä ottaa pillerinsä.
Apteekki kertoo vaihtoehdot aina ja hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa , lääkäri ei saa mitään provikkaa mistään reseptistä.
Nuo kestityksetkin on loppunu kauan aikaa sitten.
Potilas ihan itse päättää mitä merkkiä ottaa pillerinsä.
Apteekki kertoo vaihtoehdot aina ja hinnat.
Lääkeyhtiöt järjestää kylläkin lääkäreille koulutustilaisuuksia.
"Paljon" ei käytetty mitään. Kananmunatkin myytiin ennemmin kuin syötiin itse. Nuukasti elettiin ruoan suhteen vielä 1950-60 luvulla ja vähän jälkeekin. Suuressa osassa maailmaa syödään leipä edelleenkin ihan sellaisenaan.