Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Pieniä kivoja juttuja:
osta hedelmiä ja vie sairaanhoitajille sairaalaan, päiväkotiin hoitajille, kouluun opettajille ja vaikka palomiehille. Jollekin sellaiselle ammattikunnan joukolle, jota erityisesti arvostat.
Jututa vanhuksia, tarjoa apuasi kassin kantamisessa tai kaupassa asioimisessa.
Tarjoudu maksamaan pikkulasten ostokset kassalla.
Osta nippu kortteja jouluna ja toivota hyvää joulua ihan tuntemattomille ihmisille. Käy viemässä kortit vaikka senioritalon postiluukkuihin. Jos haluat, niin mukaan voi ostaa vaikka 2€ arvan Ärrältä.
Ilman rahaa voi voi antaa eläimille ruokaa, lämpimiä peittoja ja lääkkeitä. Esim sivustot
Animal Web Action
Barking Mad Dog
Click Animaux
Greater Good
Toimivat siten, että vaan klikkaat ilmaisiksi ja eläinrassukat saavat apua.
Fiksu idea.
Suomen Löytöeläinten Kummeilla on täälläkin hetkellä ruokakeräys Mustissa ja Mirrissä Turun seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D
Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔
Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?
Minä en kyllä uskaltaisi syödä mitään postilaatikkoon laitettua. Miettisin peloissani mikä sen eleen tarkoitus on.
Vierailija kirjoitti:
Käy hautausmaalla siistimässä hylätyn oloisia hautoja. Keräät pois lehdet, risut, loppuun palaneet kynttilät jne, ehkä voit raaputtaa pois sammaleet ja jäkälät, jos sellaisia on muodostunut kiviin häiritsevän paljon.
Näin mimidokkarin usalaisesta naisesta, joka erokriisin seurauksena alkoi harrastaa vanhojen hautakivien puhdistusta. Ihan siis pro-välineillä ja hautausmaan/perheen luvalla kävi putsaamassa. Samalla päätyi tekemään tutkimusta haudatuista henkilöistä ja palautti heidän tarinoitaan ihmisten tietoisuuteen. Näytti todella antoisalta työltä.
Saanut vuosien varrella 2 ystävänpäivä korttia ilman nimeä. Ihania yllätyksiä ovat olleet. Vieläkin lämmöllä muistelen noita kortteja, kiva tietää että joku välittää. Harmi ettei ole mitään aavistusta keneltä. Lapsena sain myös erään uskonnollisen kirjan jossa toivotettiin kaikkea hyvää kirjoitettuna ensimmäisille sivuille. Enää en ole uskonnollinen vaikka lapsena siihen yritettiin aivopestä. Nuo 3 kertaa ovat olleet positiivisia vaikka edelleen mysteeri keitä olivat. Uskonnollinen kirja oli osittain pelottava tosin, joku uskonnollinen hihhuli stalkkaamassa lapsia.
Säästä päivittäin euro tai pari ja loppuvuodesta lahjoitat nimettömänä hyväntekeväisyyteen.
Just pari tuntia sitten katsoin tätä sivua hakukoneen kautta (enkä ollut siis upannut tai kommentoinut mitään) ja nyt se on etusivulla.
Aika jännä 😊🧶
Jos osaat tehdä joitain käsitöitä, niin niitä voisit laittaa jonnekkin halukkaille otettavaksi.
Minulla on kokemus tällaisesta ja muistan sen ikuisesti. Olin kumppanini kanssa tunnustamassa hänen isyyttään ja mieli oli maassa, synnytys oli vaikea ja suhde takkuili.
Siellä viraston aulassa oli ilmoitustaululla käsikoruja. Joku oli punonut ne kauniisti ja niissä oli lasihelmi. Lapussa toivotettiin muistaakseni voimia ja onnea ja että saa ottaa. Vieläkin meinaa itku tulla kun olin niin liikuttunut. Valitsin niistä itselleni sopivimman onnenkoruksi ja pidin sitä niin kauan, että se hapertui.
Kiitos hänelle, kuka näin ihanasti toivotti voimia haastavaan hetkeen. En usko, että olisin edes rahalla voinut ostaa itselleni niin hyvää mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D
Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔
Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.
Annetaan palstat on pullollaan ahneita ja itsekkäitä henkilöitä valmiina käyttämään hyväksi toisia. Nim. merk. kävin näin, koin ja kuulin. En suosittele niitä palstoja.
Vierailija kirjoitti:
Käy hautausmaalla siistimässä hylätyn oloisia hautoja. Keräät pois lehdet, risut, loppuun palaneet kynttilät jne, ehkä voit raaputtaa pois sammaleet ja jäkälät, jos sellaisia on muodostunut kiviin häiritsevän paljon.
Tätä varten jokaisella hautausmaalla on kirkon palkkaamaa väkeä. Ei kannata ellet halua heistä työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat tehdä joitain käsitöitä, niin niitä voisit laittaa jonnekkin halukkaille otettavaksi.
Minulla on kokemus tällaisesta ja muistan sen ikuisesti. Olin kumppanini kanssa tunnustamassa hänen isyyttään ja mieli oli maassa, synnytys oli vaikea ja suhde takkuili.
Siellä viraston aulassa oli ilmoitustaululla käsikoruja. Joku oli punonut ne kauniisti ja niissä oli lasihelmi. Lapussa toivotettiin muistaakseni voimia ja onnea ja että saa ottaa. Vieläkin meinaa itku tulla kun olin niin liikuttunut. Valitsin niistä itselleni sopivimman onnenkoruksi ja pidin sitä niin kauan, että se hapertui.Kiitos hänelle, kuka näin ihanasti toivotti voimia haastavaan hetkeen. En usko, että olisin edes rahalla voinut ostaa itselleni niin hyvää mieltä.
Kaunis idea, mutta muista että kun alat jakamaan taidettasi ja käsitöitäsi ilmaseksi poljet lujaa hintoja heiltä jotka siitä saavat elantonsa täysin. Näin koronan aikaan ja etenkin nyt kun hallitus leikkasi taiteelta ja kulttuurilta yli satatuhatta euroa pois apurahoista ja muista tuista on käsityöläinen ja taiteilija palkkansa työstään todellakin ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?No nykyään osa ihmisistä eivät söisi hyveitä koska ikinä ei tiedä ihmisistä miten voi viirata.
Totta kai voi syödä, jos on alkuperäispakkauksessaan.
Ei noita ikäviä tapauksia satu oikeasti kovinkaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Pieniä kivoja juttuja:
osta hedelmiä ja vie sairaanhoitajille sairaalaan, päiväkotiin hoitajille, kouluun opettajille ja vaikka palomiehille. Jollekin sellaiselle ammattikunnan joukolle, jota erityisesti arvostat.
Jututa vanhuksia, tarjoa apuasi kassin kantamisessa tai kaupassa asioimisessa.
Tarjoudu maksamaan pikkulasten ostokset kassalla.
Osta nippu kortteja jouluna ja toivota hyvää joulua ihan tuntemattomille ihmisille. Käy viemässä kortit vaikka senioritalon postiluukkuihin. Jos haluat, niin mukaan voi ostaa vaikka 2€ arvan Ärrältä.
älä vie mitään paketoimatonta/avattua /itsepaketoitua ruokaa tai juomaa kellekkään. sairaita liikkuu tässäkin jotka ovat esim happoa tai vaikka saippuaa ruiskuttaneet hedelmiin mitä toisille lahjoittavat. Minä en söisi jos en tuntisi lahjoittajaa tai tietäisi turvalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
77 jatkaa
Salaisella hyvällä ymmärrän itse sellaisia tekoja, joista ei odota minkäänlaista palkkiota ja jotka parantavat maailmaa oman itsen ympärillä.
Sitten jos puhutaan ihan täysin salaisista teoista, niin en ole ollenkaan vakuuttunut, että niistä on oikeasti kenellekään mitään hyvää tulossa. Ihmisen ensimmäinen ajatus ei ole positiivisen iloinen, jos postilaatikkoon tulee rahaa. Pelottavalta sellainen tuntuisi.
Paitsi jos mukana on viesti, jossa kerrotaan lahjan tarkoitusperät 😊❤👍
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että katumuusikkosi olivat tyytyväsiä.
Näin se kai normaalisti menee. Mutta olen kyllä nähnyt katumuusikon joka oli hölmistynyt saamistaan leivistä ja sitten levitteli niitä käsissään ja pyöritti päätään aivan äimistyneenä antajan typeryydestä. Ilmiselvästi oli varautunut vain rahan vastaanottamiseen
- Tervehdi vierasta vastaantulijaa tai toivota aamulla huomenta, etenkin vanhukset tuntuvat ilostuvan :)
- Kehuminen ääneen, mikäli jollakin on jotain hienoa.
- Vie töihin karkkipussi/keksi paketti
- "kivaa päivää!" kortti naapurin postilaatikkoon
- Kiitä ääneen, jos joku esim jää pitämään ovea
- Toivota kassalle kivat päivänjatkoa
Maksan välillä edellä olevan ostokset, jos huomaan että laskee rahojaan. Ei ole kukaan näiden vuosien aikana kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä viraston aulassa oli ilmoitustaululla käsikoruja. Joku oli punonut ne kauniisti ja niissä oli lasihelmi. Lapussa toivotettiin muistaakseni voimia ja onnea ja että saa ottaa. Vieläkin meinaa itku tulla kun olin niin liikuttunut. Valitsin niistä itselleni sopivimman onnenkoruksi ja pidin sitä niin kauan, että se hapertui.Kiitos hänelle, kuka näin ihanasti toivotti voimia haastavaan hetkeen. En usko, että olisin edes rahalla voinut ostaa itselleni niin hyvää mieltä.
Kaunis idea, mutta muista että kun alat jakamaan taidettasi ja käsitöitäsi ilmaseksi poljet lujaa hintoja heiltä jotka siitä saavat elantonsa täysin. Näin koronan aikaan ja etenkin nyt kun hallitus leikkasi taiteelta ja kulttuurilta yli satatuhatta euroa pois apurahoista ja muista tuista on käsityöläinen ja taiteilija palkkansa työstään todellakin ansainnut.
No kuule, ei niiden käsityöläisten tai taiteilijoiden markkinat tästä miteenkään kärsi.
Suurempi on hyöty kaikille, jos joku saa tätä ekstraa, mihin ei ehkä olisi varaa. Katsos varaton ei lähtisi sitä ostamaankaan.
Hyvä osoite lahjoituksille on esim joku järjestö (Pelastusarmeija tms), jos ottavat vastaan.