Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Annan aina parkkilipun jossa vielä reilusti aikaa jollekin, joka menossa ostamaan lippua.
Puhu ääneen ja ylistävästi jostakin julkisuuden henkilöstä, joka ei sovi perinteiseen muottiin haluttavasta ja hyvästä ihmisestä. Saatat tehdä jostain kuulijasta salaa vähän itsevarmemman ja iloisemman.
No minä olen ollut sellaisessa ringissä, jossa käymme lukemassa hoitokodissa oleville vanhuksille.
Siellä on senkin ikäisiä ja niin hyväkuntoisia ihmisiä että he innostuvat tuosta. Luetaan monenlaisia tekstejä, uutisia. runoja, kuvalehtiä ja joskus jotain kirjaa,
Usein myös keskusellaan niistä asioista, joista on luettu.
Hoitokodeissa on runsaasti ykisnäisiä ihmisiä, aivan lapsettomia naisia ja miehiä joilla sukulaiset ovat vähissä.
Sitten lapsia ja lastenlapsia, jotka asuvat aivan eri puolella Suomea tai ovat töissä kaukana ulkomailla.
Heillä ei käyt vieraita kuin kerran vuodessa, yleensä kesällä lomien aikaan.
Joskus sydän itkee siitä kiitollisuudesta, miten iloisia jotkut vanhukset ovat siitä, että on seuraa.
Ja että on joku, joka kävelyttää häntä ulkona kun sireenit kukkii ja tuoksuu voimakkaasti.
Henkilökunnilla on harvoin, tuskin koskaan aikaa, tälläiseen hlökohtaiseen kohtaamisen asukkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D
Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔
Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.
Tämä! Kuka hullu muka söisi? Paitsi koira voisi syödä sen suklaalevyn ja kuolisi sitten siihen. Ei herranjumala mikä älynväläys...
Taas uusi idea: Jos joku haluaa tehdä jotain hyvää, älä pilkkaa ja nälvi häntä. Näkökulmansa voi tuoda esiin monella tapaa.
Vie koppakaljaa puistokemisteille. Ilahtuvat suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D
Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔
Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?Tässä on vain se ongelma, että itse en söisi tai joisi mitään, minkä joku tuntematon minulle jättäisi. Tai edes kasvotusyen tarjoaisi. Vaikka olisi suklaalevyssä tms. alkuperäiset kuoret, en siltikään, roskiin menisi. Riski on pieni, mutta ei sitä silti kannata ottaa.
Olet vainoharhainen.
Suomalaiset ovat perusluonteelta rehellisiä ja suurin osa meistä auttaa aina vaikeuksissa olevaa ihmistä niiltä osin kuin se itselle on mahdollista.
Saa hakea toista maata maailmasta, missä voi niin paljon luottaa jopa vieraan apuun, kuin Suomessa.
Suomalaiset ihmiset eivät perusluonteeltaan pahantahtoisia.
Itsellä on kokemusta asiasta, kuin olin myöhään vkonlopun iltana tulossa teatterista, ja sattui tapaturma kadulla, lankesin ja satutin nilkkani.
He jotka minua auttoivat, olivat aivan tavallisia kadulla iltaa viettävää nuorisoa. Ja he auttoivat minut pystyyn, Kysyivät miten voin.
Poimivat tavarani siis laukkuni ja hattuni kadulta, joku kysyi että soitanko ambulanssin.
Eräs kysyi jopa jo lähintä omaistani.
Aivan suurenmoista apua ja toimintaa.
He saattoivat minut taksitolpalle, josta pääsin taksilla kotiin.
Tuli luottamusta nuorisoon, tulevaan sukupolveen ja lisäksi hyvä ja turvallinen mieli.
Ja tietenkin olen vanhempi ihminen.
Olen joskus kuullu tällaisen idean:
kirjoita postikortille tai paperille mukava tervehdys ja sujauta se kirjastossa jonkun kirjan väliin. Näin kirjan seuraava lukija saa mukavan viestin tuntemattomalta.
En lukenut kaikkia pahoittelut jos on jo mainittu... avaa ovi vanhemmalle ihmiselle tai sellaiselle jolla on keppi, rollaattori tai muuten vaikeuksia avata ovi, sillä liikkeitten ovet ovat raskaita avata. Uimahallissa, elokuvissa, lääkärissä ym. auta takki jonkun päälle kenellä on vaikeuksia pukeutua. Huomaat kyllä apua tarvitsevat kun katselet sillä silmällä.
Hyvä ketju! 😊 miksi sitä aina unohtaakin esim kaupassa että voi päästää toisen ensin sen sijaan että kiirehtii itse kassalle 😄
Kylttejä leikkipuistoihin
joissa lukee :Lapset ovat vain kerran pieniä.
Sujauta kirjastossa lappu kirjan väliin jossa lukee : Onnellista tätä hetkeä.😊
Jos jollakin puuttuu kolikko tai poletti kärristä niin anna se hänelle.
Lähetä pulloposti jossa jokin kiva viesti löytäjälle.
Kirjastojen ollessa kiinni ilmoitin somessa että minulta saa lahjoituksena kerran lukemiani kirjoja. Saman voisi tehdä myös vaikka aikakauslehdille ja mietin myös että olisi laittanut niitä laatikossa kerrostalon ala-aulaan. Samalla hyötyy itsekin kun pääsee ylimääräisestä roinasta eroon.
Olen päästänyt kassajonossa seuraavan edelleni, jos minulla on isot ostokset ja hänellä hyvin pienet.
Tee variksenpelättimiä. Asettele niitä kaupan edustalle ja kirjoita kyltti saa ottaa.
avaa naapurille ovi tai kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?
No nykyään osa ihmisistä eivät söisi hyveitä koska ikinä ei tiedä ihmisistä miten voi viirata.
Jos tunnet jonkun jolla on vaikeaa tai yksinäistä, pyydä häneltä vilpittömästi apua tai neuvoa jonkun pienen asian kanssa josta hän tietää paljon, ja lupaa tarjota jokin vastapalvelus.