Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita salaisen hyvän tekemiseen

Vierailija
14.05.2021 |

Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?

Kommentit (404)

61/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse aina olla edes rahaa, mitä lahjoittaa.

Voi mennä eläinsuojeluyhdistyksen ihan vain leikittämään ja paijaamaan kissoja ja niiden pentuja.

Työntekijöillä siellä on niin kiire etteivät ehdi arempiin kissoihin tutustua ja siksi ne muka einiinsosiaalisina joutuvat lopetukseen.

Voi myös kävelyttää hylättyjä koiria.

Kammata ja harjata.

Kun niiden tähtisilmät katsovat sinuun kiitollisina hymyillen, olet itsekin iloinen.

🐈 😺 🐕

Vierailija
62/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee variksenpelättimiä. Asettele niitä kaupan edustalle ja kirjoita kyltti saa ottaa.

Monet kaupat eivät tykkää siitä kun joku vaikka ilmaiseksi jakaa tavaraa heidän kaupan edessä. Kesällä kauppa vuokraa edustan yleensä marjamyyjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut halu auttaa muita ja tehdä hyviä tekoja toisille. Nykyään olen tullut varovaisemmaksi tässä toiminnassani, koska olen saanut myös tylyjä torjumisia auttamisesta,jotka saavat kyllä mieleni surulliseksi ja loukatuksikin. Esimerkiksi viedessäni suuret säkit hyväkuntoisia lasteni ja itseni vähän käytettyjä vaatteita spr:n kirppikselle, oli niiden vastaanotto suorastaan törkeän epäkohteliasta. Työntekijä tiuskaisi vihaisesti minulle vaatesäkit ottaessaan, onko nämä vaatteet varmasti hyväkuntoisia, rikkinäisiä ei oteta vastaan. Teki mieli ottaa vaatteet takaisin. Joskus myös pyöratuolissa olija ei ole antanut auttaa, vaikka on ollut vaikeuksissa. Että tämmöinen näkökulma täältä tänään.

Vierailija
64/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelet spontaanisti ihmisille jotka näyttävät kaipaavan jutteluseuraa.

Näitä on kauppakeskukset ja jalkakäytävät täynnä.

Vierailija
65/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin kenkien kiillottaminen. Siis jos työpaikalla on naulakko, jonne laitetaan päällystakit ja ulkokengät, niin toisten kenkiä voi huoltaa salaa. Tein itse kerran niin, kun omia kenkiä rasvatessa huomasin jonkun likaiset nahkakengät. Mahtoi ihmetellä kun veti jalkaansa.

Vierailija
66/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaperheeseen voi viedä jättipaketin vaippoja (jos tietää, millaiset sopii).

Vierailija
67/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie pähkinöitä puiston oraville.

Vierailija
68/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa ystävällisesti ja kannustavasti tällä palstalla.

Kehu ihmisiä livenäkin.

Toivota kaupan kassalle mukavaa päivänjatkoa.

Ihana idea kyllä, ja hyviä vinkkejä olet jo saanutkin! Itse annoin kerran kesällä metroasemalla nuorelle naiselle rakkolaastareita (mulla on aina niitä matkassa), koska näin kävelytyylistä, että nyt hiertää pahasti. Oli aika ihmeissään, mutta pelastin kuulemma loppupäivän.

Vierailija
69/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

exä ajoi salaa jokapäivä  kauppaan ja söi parkkipaikalla suklaata yms.

Hyvää teki. Säästi sinun terveyttäsi, olet varmasti kiitollinen niistäkin syömättömistä sokeri- ja rasvakiloista.

Vierailija
70/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu hoivakotiin vapaaehtoiseksi ulkoiluttamaan vanhuksia.

Tarjoudu siivoamaan tai pesemään ikkunoita jonkun tarvitsevan puolesta.

Jos tunnet jonkun jolla on hevosia omassa kotona, tarjoudu että voit käydä ruokkimassa hevoset jonain sovittuna ajankohtana. Itse arvostaisin tätä kovasti, on tosi vaikeaa erikseen kerjätä apua muilta.

Jos sinulla on lehtipuita tai pajupuskia, tee koivuista saunavastoja tutuille, tai kuivata lehdeksiä (paju, pihlaja, koivu, haapa, marjapensaat, horsmat ja nokkosetkin käy), kerpuiksi ja lahjoita kerppunippuja jollekin jolla on lampaita, vuohia, tai pienempiä määriä kanin omistajille.

Vierailija
71/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet, että onpa kaunis takki, sano se ääneen henkilölle.

Maksa silloin tällöin jossain pikaruokaravintolan drive-inissä myös seuraavien ruoat. Eivät yleensä ole kauhean kalliita.

Jos ostat kahvin, maksa kaksi ja pyydä myyjää antamaan seuraavalle kahvinjanoiselle kuppi maksutta.

Meillä oli kerran asiakas, joka osti tulevaan konserttiin 10e lipun, ja halusi maksaa myös seuraavalle. Siitä tuli kyllä hyvää mieltä meille lipunmyyjille, mutta myös asiakkaalle, joka tuli ostamaan lippua ja sai kuulla, että tuntematon lahjoittaja on sen jo maksanut puolestasi :)

Vierailija
72/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverin kenkien kiillottaminen. Siis jos työpaikalla on naulakko, jonne laitetaan päällystakit ja ulkokengät, niin toisten kenkiä voi huoltaa salaa. Tein itse kerran niin, kun omia kenkiä rasvatessa huomasin jonkun likaiset nahkakengät. Mahtoi ihmetellä kun veti jalkaansa.

Apua! Kaunis ajatus, mutta minä saisin hepulin. Huollan vain tietyillä, kalliimman puoleisilla värittömillä rasvoilla yksiä omia nahkakenkiäni, joiden on tarkoitus näyttää huolitellun epätasaisilta. Sain tarkat ohjeet suutarilta. Olisi kamalaa, jos joku vetäisi jollain ruskealla rasvalla kauniit kenkäni salaa pilalle :D

Vierailija
73/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä keväänä on yberlankulla masinoitu ihmisiä kylvämään auringonkukkaa ympäri kaupunkeja. Kaupasta saa halvalla kuorimattomia linnunsiemeniä. Eikun kylvöhommiin.

Vierailija
74/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymy vastaantulevalle mummolle on helpoin hyvä teko. Se, että auttaa jotain vanhaa tai sairasta kaupassa tai tarjoutuu viemään roskat ulos mennessään. Jaksaa jutella ja kuunnella niitä, joilla ei ole ystäviä. Siis naapureita ja lähiseudun asukkaita.

Kun leipoo niin ei syö kaikkia vaan vie naapuriin loput. Jos saa jotain mitä ei käytä, kysyy joltain puolitutulta suostuisiko ottamaan.

Oma paras hyvä tekoni. Siis sellainen teko, joka ei ole mikään suuri asia oli se, että kun kerran åiti mennä miehen kanssa yksille tupareille. Leivoin kakun ja menin odottamaan ulos miestäni, joka oli unohtanut koko homman eikä päässyt vastaamaan puhelimeen ennen kuin oli liian myöhäistä. Lähdin suutuksissani kävelemään kotiin kakku kädessä. Ärsytti ja ketutti. Vastaan tuli vanha mies ja päätin kysyä huolisiko hän sen kakun. Selitin, että kun en jaksa mitenkään syödä kokonaan ja en pääse tilaisuuteen mihi;piti se viedä. Ilahtui ja sanoi kiitos. Hävisin sitten nopeasti paikalta, ettei vaarille tule sellaista oloa, että pitäisi jotenkin vastinetta antaa. Ja että oli hyvä olo kotona. Vaari oli todella iloisen yllättyneen oloinen. En nähnyt häntä enää myöhemmin.

Carpe diem

Vierailija
75/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

77 jatkaa

Salaisella hyvällä ymmärrän itse sellaisia tekoja, joista ei odota minkäänlaista palkkiota ja jotka parantavat maailmaa oman itsen ympärillä.

Sitten jos puhutaan ihan täysin salaisista teoista, niin en ole ollenkaan vakuuttunut, että niistä on oikeasti kenellekään mitään hyvää tulossa. Ihmisen ensimmäinen ajatus ei ole positiivisen iloinen, jos postilaatikkoon tulee rahaa. Pelottavalta sellainen tuntuisi.

Vierailija
76/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D

Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔

Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.

Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?

Meille oli kerran ilmestynyt suklaapatukka postilaatikkoon. Ei todellakaan syöty, ties mitä huumeita siihen oli pistetty. Meni siis suoraan roskiin.

Jos mukana olisi ollut viesti, esim. että "Hei ajattelin piristää päivääsi, t. Marja naapurista"

niin tottakai olisin ilolla ottanut vastaan ja syönyt. 

Vieläpä iletti, että mitä jos lapset olisivat ehtineet ensin laatikolle ja saaneet jonkun myrkytyksen tms.

Sano vaan vainoharhaiseksi, mutta tämä on tätä nykyaikaa. Kummempiakin juttuja olen kuullut.

Vierailija
77/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee hyvä mieli jos koiriani kehutaan. Ja lapseni on juuri opetellut vilkuttamaan ja vilkuttaa kaikille vastaantulijoille, reaktio on lähes aina iloinen (varsinkin vanhuksilla). Toki olisi ehkä outoa itse aikuisena vilkutella kaikille :D

Vierailija
78/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitustaululle lappu, jossa lukee saa ottaa ja repäistävissa hapsuissa sanoja: rakkaus, onni, ilo, mielenrauha jne. Yksi hapsu keskeltä repäisty niin, että muutkin uskaltavat.

Vierailija
79/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa jos lähiympäristössäsi on yksinäinen äiti, jolla ei ole turvaverkkoja. Pidä seuraa tai tarjoudu hoitamaan lasta joskus, että pääsee esim. rauhassa kauppaan. Vakuutan että on tosi arvokasta työtä. 

Nyt korona-aikaan tarjoudu käymään jonkun vanhemman henkilön puolesta kaupassa. 

Eläinsuojeluyhdistykselle rahaa, aikaa, kirpputoritavaraa jos paikallisella yhdistyksellä on kirppispöytä (Jyväskylässä on aika säännöllisesti, kiitokset Juulia!)

Vierailija
80/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus. Heti kun oma elämä on kunnossa, aion myös tehdä hyviä tekoja. Naapureille olen vienyt silloin tällöin marjapiirakkaa tai suklaalevyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä