Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita salaisen hyvän tekemiseen

Vierailija
14.05.2021 |

Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?

Kommentit (404)

Vierailija
101/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS:n äänestäminen - mutta salaa!

:D :D :D tämä oli hyvä! Salapersu, niitä onkin aikamoinen joukko.

Vierailija
102/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan vasta joku järjetön Post it lappu villitys jätää lappuja sinne tänne missä luki jotain kivaa. Niitä sitten sai noukkia vedestä ja maasta roskapussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus jättänyt kirjeitä sinnetänne. Toivottavasti joku on niistä saanut hyvän mielen ❤️

Vierailija
104/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat tehdä joitain käsitöitä, niin niitä voisit laittaa jonnekkin halukkaille otettavaksi.

Minulla on kokemus tällaisesta ja muistan sen ikuisesti. Olin kumppanini kanssa tunnustamassa hänen isyyttään ja mieli oli maassa, synnytys oli vaikea ja suhde takkuili.

Siellä viraston aulassa oli ilmoitustaululla käsikoruja. Joku oli punonut ne kauniisti ja niissä oli lasihelmi. Lapussa toivotettiin muistaakseni voimia ja onnea ja että saa ottaa. Vieläkin meinaa itku tulla kun olin niin liikuttunut. Valitsin niistä itselleni sopivimman onnenkoruksi ja pidin sitä niin kauan, että se hapertui.

Kiitos hänelle, kuka näin ihanasti toivotti voimia haastavaan hetkeen. En usko, että olisin edes rahalla voinut ostaa itselleni niin hyvää mieltä.

Kaunis idea, mutta muista että kun alat jakamaan taidettasi ja käsitöitäsi ilmaseksi poljet lujaa hintoja heiltä jotka siitä saavat elantonsa täysin. Näin koronan aikaan ja etenkin nyt kun hallitus leikkasi taiteelta ja kulttuurilta yli satatuhatta euroa pois apurahoista ja muista tuista on käsityöläinen ja taiteilija palkkansa työstään todellakin ansainnut.

No kuule, ei niiden käsityöläisten tai taiteilijoiden markkinat tästä miteenkään kärsi.

Suurempi on hyöty kaikille, jos joku saa tätä ekstraa, mihin ei ehkä olisi varaa.  Katsos varaton ei lähtisi sitä ostamaankaan.

Hyvä osoite lahjoituksille on esim joku järjestö (Pelastusarmeija tms), jos ottavat vastaan.

No kuule! kyllä kärsii tietäsippä vaan kuin usein käsityöalan pienyrittäjänä kuulet, että mää näistä mitään maksa kun se ja se tekee ihan ilimaseksi ja sieltä ja täältä saa muutamalla eurolla. Se että tyltään jakaa ilmaseksi antaa maalikolle kuvitelmaa että sillä työllä ei ole mitään arvoa, väliä ja hintaa. Että Sitä tehdään ilomielin ilmaiseksi ja korvausta vailla. Se on kaukana todellisuudesta mut hyvä jos sua ei kolkuta omatunto. Olisi ilo kuulla jos sulla on joku ammatti että mitä sä sanoisit jos joku tunkis sun työmaalle sun paikalle tekeen sun työs ilmaseksi. Pomos varmaan ilahtus ja heivais sut pois. Mieti omaa napaas pidemmälle, ota se vaikka tän viikon hyväksi työkses että mietit mitä käsityön oikea arvo on ja millä rahalla sinä tekisit elannon siitä.. vai ilmaseksi. Tsiisus.

Vierailija
105/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat tehdä joitain käsitöitä, niin niitä voisit laittaa jonnekkin halukkaille otettavaksi.

Minulla on kokemus tällaisesta ja muistan sen ikuisesti. Olin kumppanini kanssa tunnustamassa hänen isyyttään ja mieli oli maassa, synnytys oli vaikea ja suhde takkuili.

Siellä viraston aulassa oli ilmoitustaululla käsikoruja. Joku oli punonut ne kauniisti ja niissä oli lasihelmi. Lapussa toivotettiin muistaakseni voimia ja onnea ja että saa ottaa. Vieläkin meinaa itku tulla kun olin niin liikuttunut. Valitsin niistä itselleni sopivimman onnenkoruksi ja pidin sitä niin kauan, että se hapertui.

Kiitos hänelle, kuka näin ihanasti toivotti voimia haastavaan hetkeen. En usko, että olisin edes rahalla voinut ostaa itselleni niin hyvää mieltä.

Kaunis idea, mutta muista että kun alat jakamaan taidettasi ja käsitöitäsi ilmaseksi poljet lujaa hintoja heiltä jotka siitä saavat elantonsa täysin. Näin koronan aikaan ja etenkin nyt kun hallitus leikkasi taiteelta ja kulttuurilta yli satatuhatta euroa pois apurahoista ja muista tuista on käsityöläinen ja taiteilija palkkansa työstään todellakin ansainnut.

Ei tuollaiset pienet taide-ja käsityöt mitenkään vaikuta hintoihin, kun ne on täysin satunnaisia. Eri asia olisi jos, jotkut ihmiset jättää ostamatta jotain kun kyttää ilmaista lahjaa.

Minulle tuli siitä korusta todella hyvä mieli ja kuten sanoin, en olisi samaa saanut itse ostettua. Siis sitä tunnetta. Vaikka olisin yrittänyt ostaa onnenkorua, niin se ei olisi ollut sama kuin se, että joku täysin tuntematon ajatuksella on sen tehnyt. Siinä todella oli sydän mukana.

Itsekin teen käsitöitä ja tiedän kyllä, että iso työ niissä on ja palkka pieni, mutta tämä on sitten jo ihan eri keskustelu.

Vierailija
106/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, ei niiden käsityöläisten tai taiteilijoiden markkinat tästä miteenkään kärsi.

Suurempi on hyöty kaikille, jos joku saa tätä ekstraa, mihin ei ehkä olisi varaa.  Katsos varaton ei lähtisi sitä ostamaankaan.

Hyvä osoite lahjoituksille on esim joku järjestö (Pelastusarmeija tms), jos ottavat vastaan.

No kuule! kyllä kärsii tietäsippä vaan kuin usein käsityöalan pienyrittäjänä kuulet, että mää näistä mitään maksa kun se ja se tekee ihan ilimaseksi ja sieltä ja täältä saa muutamalla eurolla. Se että tyltään jakaa ilmaseksi antaa maalikolle kuvitelmaa että sillä työllä ei ole mitään arvoa, väliä ja hintaa. Että Sitä tehdään ilomielin ilmaiseksi ja korvausta vailla. Se on kaukana todellisuudesta mut hyvä jos sua ei kolkuta omatunto. Olisi ilo kuulla jos sulla on joku ammatti että mitä sä sanoisit jos joku tunkis sun työmaalle sun paikalle tekeen sun työs ilmaseksi. Pomos varmaan ilahtus ja heivais sut pois. Mieti omaa napaas pidemmälle, ota se vaikka tän viikon hyväksi työkses että mietit mitä käsityön oikea arvo on ja millä rahalla sinä tekisit elannon siitä.. vai ilmaseksi. Tsiisus.

Ei pienet lahjoitukset heiluta kenenkään markkinaosuutta millään tavalla. Tässä ketjussa mietitään kuinka voisi ilahduttaa ihmisiä. Itsekin olen antanut käsitöitä pois ja aina on ollut ilahtuneita ihmisiä. Miten muutenkaan voisi ilahduttaa kuin tekemällä sitä mitä osaa? Ei elämä ole mikään kakkupala, josta pitää kilpailla.

Vierailija
107/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)Lahjoita Suomen Veteraaniliitolle jonkin verran rahaa , vaikka Paikkakuntasi järjestölle, koska heistä moni ovat vähä varaisia tästä järjestöstä ohjaavat , sitten sitä kautta apurahaa tarvitsevalle hän saa päivittäisen ruoan kotiinsa vaikka kolme ateriaa ja kotisairaanhoidon käymään luonaan.Tai vaikka jalkahoidon.

2) lahjoita Heikki Hurstin Laupeuden työ Ry: lle , jotta he siellä voivat taas, sitten Auttaa vaaratonta.

3) Lahjoita rahaa Diakonian työhön

4) vanhus - vammaistyöhön

5) Punaiselle ristille , voit valita kohteen joko Suomeen tai Ulkomaille

7) Unisefille

8) Lasten Kilinikoiden Kummit Ry

9) Uusi Lasten sairaala

10) Mannerheimin Lastensuojeluliitolle

11) kirkon ulkomaanapu

12) syöpäsäätiö

13) SLU , josta voi lahjoittaa vähävaraisille lapsiperheille urheiluharrastukseen

tässä oli muutamia hyväntekeväisyys järjestöjä , eikä nämä ole julkisia missään näissä eivät julkaise nimeäsi näihin voi nimettömänä lahjoittaa.

Heillä kun on Vaitiolovelvollisuus.

Joo se ruskea kirjekuori köyhälle ei ole hyvä idea vaan Parhain on jos lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyys järjestöön .

Nuo olivat minun kommentoijan ideoita .

Vierailija
108/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy hautausmaalla siistimässä hylätyn oloisia hautoja. Keräät pois lehdet, risut, loppuun palaneet kynttilät jne, ehkä voit raaputtaa pois sammaleet ja jäkälät, jos sellaisia on muodostunut kiviin häiritsevän paljon.

Älä käy!! Joku oli siistinyt ystävällisesti palaneen kynttilän pois ja vioittanut lyhdyn saranat. Olin jo poistant haudalta havut, mutta jättänyt hyvännäköisen sammalasertelman vielä. Se oli heitetty pois, piti käyttää samaa runkoa uudestaan.

Tykkäämme jäkälöityneestä hautakivestä kovasti!!

Vierailija
109/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy hautausmaalla siistimässä hylätyn oloisia hautoja. Keräät pois lehdet, risut, loppuun palaneet kynttilät jne, ehkä voit raaputtaa pois sammaleet ja jäkälät, jos sellaisia on muodostunut kiviin häiritsevän paljon.

Tätä varten jokaisella hautausmaalla on kirkon palkkaamaa väkeä. Ei kannata ellet halua heistä työttömiä.

Palkkaväki hoitaa vain ne haudat joista on hoitosopimus ( yleensä merkitty muoviläpyskällä)

Vierailija
110/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1)Lahjoita Suomen Veteraaniliitolle jonkin verran rahaa , vaikka Paikkakuntasi järjestölle, koska heistä moni ovat vähä varaisia tästä järjestöstä ohjaavat , sitten sitä kautta apurahaa tarvitsevalle hän saa päivittäisen ruoan kotiinsa vaikka kolme ateriaa ja kotisairaanhoidon käymään luonaan.Tai vaikka jalkahoidon.

2) lahjoita Heikki Hurstin Laupeuden työ Ry: lle , jotta he siellä voivat taas, sitten Auttaa vaaratonta.

7) Unisefille

9) Uusi Lasten sairaala

11) kirkon ulkomaanapu

12) syöpäsäätiö

13) SLU , josta voi lahjoittaa vähävaraisille lapsiperheille urheiluharrastukseen

tässä oli muutamia hyväntekeväisyys järjestöjä , eikä nämä ole julkisia missään näissä eivät julkaise nimeäsi näihin voi nimettömänä lahjoittaa.

Joo se ruskea kirjekuori köyhälle ei ole hyvä idea vaan Parhain on jos lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyys järjestöön .

Järjestörahat menee johtajien palkkoihin. Toimitilat Helsingin kalleimmilla kulmilla. Ehkä joku rosentti menee varsinaiseen kohteeseen. Kun köyhälle annat käteen, ei välityspalkkioita.

Vierailija
111/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ihanaa kun ihmiset haluaa tehdä hyviä töitä 😊

Mä itse sairaana ja köyhänä sanoisin että jos joku auttaisi mua (ja on auttanutkin) rahallisesti tai ruualla, siitä olisi tosi iso apu. Tai jos joku vaikka maksaisi mulle hierojan tai kampaajan, tms, mihin köyhänä ei ole itse varaa, niin se olis tosi ihanaa. Eli jos sulla on rahaa ja tiedät jonkun köyhän, niin tiputa vaikka lahjakortti tai rahaa sen postiluukusta.

Mä itse tykkään tehdä kanssa hyviä asioita, mutta kuten sanoin, köyhä, niin mulla ne on pääasiassa sitä että käyn joka päivä keräämässä roskia (tölkkien ohella 😄), erityisesti sellaisia joihin eläimet voi satuttaa itseään, kuten lasi, kova muovi, jne. Joskus tarjoan apua tuntemattomille esimerkiksi lastenvaunujen nostossa julkiseen, avaamalla oven, yms. pientä. Olemalla ystävällinen muille 😊

Vierailija
112/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOS-Lapsikylä! Käy tsekkaamassa kotisivut :)

Vierailija
113/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimii mielekkäästi vain jos on oma koira, mutta kerään koirani jätöksien yhteydessä myös lähellä olevat muut jätökset tai roskat samaan kakkapussiin. Pieni vaiva siinä samalla.

Vierailija
114/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7) Unisefille

9) Uusi Lasten sairaala

11) kirkon ulkomaanapu

12) syöpäsäätiö

Näistä hyväntekeväisyysjärjestöistä menee todella monella hirveät palkat johtajille. Miten se auttaa köyhää? Ihan sama kuin ohjeistaisit apua antavaa laittamaan rahansa Veikkaukselle koska murto-osa sen rahoista menee hyväntekeväisyyteen.

On moni köyhä joka ei jaksa/ kehtaa hakea apua ja nykyisin esimerkiksi kirkon diakoniatyön "avusta" päättää useampi ihminen jotka eivät tapaa köyhää ja eväävät omilla perusteluillaan avun.

Paljon järkevämpää auttaa suoraan henkilöä jonka tietää vähävaraiseksi.

Vierailija
115/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurmaava idea, kerrassaan loistava. Itse käyn puhdistamassa Neo Amiseptillä rappukäytävän oven kahvat, hissin nappulat ja summerin näppäimet. Talvella teen taloyhtiössä lumitöitä, omalla harjalla ja lapiolla, esim tuuletusparvekkeet ja kiikun putsaan. Sulan aikaan pesen rappukäytävän ikkunat ulkoa päin. Kesällä vien vettä pikku eläimille, jos on helteitä. Siilit tarvitsevat myös ruokaa ja vettä. Autan aina pitämään ovea auki, jos joku menee portista sisään pyörän kanssa, tai lasten vaunujen. Kaupassa siirrän aina jugurtit ym. eteenpäin hyllyssä, ettei hyllyyn jää tyhjää koloa. Tosiaan, voisi kyllä keksiä muutakin. Kunhan ehdin, niin luen teidän muiden ehdotukset. Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
116/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontoa voit auttaa aina. Siistiä ja kerätä roskia. Yksinäisiä vanhuksia voi ilahduttaa todella paljon jos heidän kanssaan tekee jotain. Juttelee hetken, käy kaupassa, kantaa kasseja.

Voit myös sanoa joka päivä jotain mukavaa jollekin. Joku tuntematon joskus kehui takkiani ja siitä tuli hyvä mieli. Tavallinen oven avaaminenkin on kiva juttu. Ylipäänsä, että tulee huomioiduksi on mukavaa, vaikka itse teko olisi hyvin pieni ja vaatimaton. Ystävällinen katse ja hymy.

Vierailija
117/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymy ei maksa mitään ja usein yllätyn itsekkin, kun minulle hymyillään takaisin se tuntuu hyvältä!!

Vierailija
118/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujauta seteli äidinmaidonkorvikejauhepurkin kannen alle, pahvisen kamppis megavaippapakkauksen sisälle tai vaikkapa baby wipes paketin muovikannen alle. Tulee taatusti hyvä mieli kun lapsiperheillä on monesti tiukkaa 😊

Vierailija
119/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kivaa palautetta suoraan asiakaspalvelijalle kaupassa/ravintolassa/muualla jossa olet tyytyväinen palveluun. Näin palvelualalla työskentelevästä hyvä palaute tuntuu tosi kivalta saada, kun yleensä asiakkailta kuulee 90 % negaa ja vain 10 % positiivista palautetta.

Vierailija
120/404 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa apua esim. vanhukselle kaupassa, jos liikkuminen tai pakkaaminen näyttää vaivalloiselta.

Ja tuntemattomillekin lapsille voi myös aina sanoa jotain kivaa ja pirteää, eikä aina vain kieltää tai katsoa murhaavasti. Muistan itsekin edelleen, kuinka eräs tuntematon rouva sanoi junassa ollessani lapsi, että "niin nätti mekko sinulla, näytät ihan prinsessalta" <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän