Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Ehkä vähemmän käytännön neuvo, mutta kirjoita artikkeleita Wikipediaan tai paranna olemassa olevia artikkeleita, jos tykkäät kirjoittaa / osaat kääntää muilta kieliltä suomeksi / osaat tehdä tutkimusta. Wikipediasta on monelle suurta apua. Täydentämällä sitä tai parantamalla olemassa olevia artikkeleita autat monia lukijoita, joiden digitaidot eivät välttämättä riitä tiedonhakuun muualta.
Jos mietin itseäni niin en ehkä ilahtuisi mistään postilaatikkoon laitetusta, koska asun niin syrjässä, että olisi ehkä vähän liian jännittävää jos joku sinne jotain laittaisi. Tiedän ainakin sen, että viettäisin paljon aikaa miettien kuka on laittanut sinne jotain. Mieluisia juttuja puolestaan itsellä olisi se, että joku sanoisi jotain mukavaa ja tervehtisi, jne jossain kaupassa ollessa tai kadulla nähdessä. Eri tilanteisiin liittyvää puhumista siis tarkoitan. Toinen kiva asia olisi esim jos kirppiksellä joku jättää ilmaiskoriin ( jos sellainen on) vähän hyväkuntoisempaa tavaraa tai vaatetta. Olen monet kirjat sekä muutamia hyviä vaatteita saanut näin. Tietysti muunlainen tavaralahjoituskin varmaan hyvä asia. Kaikenlainen vapaaehtoistoiminta on minusta myös hieno ja tärkeää sekä kohteita on paljon. Aina lapsista vanhuksiin sekä eläimiin saakka.
Tärkeintä minusta on se, että kohtelee muita hyvin. Itse aina sellaisena ihmisenä joka on saanut kuulla paljon pahaa muistan aina ne hetket, kun kuulee jotain hyvää. Viimeksi kaupan kassa oli niin mukava, että hävettää ihan se kuinka menin ihan lukkoon ja jotenkin sain sanottua lähtiessäni samoin, kun toinen ensin oikein toivotti hyvää päivänjatkoa. Minulle aina sellaisia erikoisia hetkiä ja en aina tiedä miten toimin kun olen vähän ujo ihminen, mutta voin silti sanoa, että muistan sen pitkään. Tuli mieleen vielä se, että joku vanhus voisi kaivata ulkoiluseuraa tai ehkä koira lenkitystä. Itse voisin harkita jotain tälläistä jos asuisin muualla ( edes vähän lähempänä asutusta) ja rohkaistuisin edes jonkin verran.
Jos näet somekeskustelun jossa jotakuta kiusataan tai haukutaan, liity puolustamaan häntä tai rauhoittamaan keskustelua.
Jos kuulet joidenkin puhuvan toisista pahaa, yritä katkaista keskustelu tai vaihtaa aihetta.
Tuli vielä mieleen kaikkia luontoon liittyviä juttuja. Itsellä ei ole oikein mahdollisuutta, mutta jos vaan piha löytyy niin sinne sellaisia kasveja kasvamaan mistä pörriäiset sekä perhoset yms hyötyvät. Sellaisia kukkaketoja on niin vähän enää jäljellä. Samalla kaikenlaiset hyönteishotellit varmaan auttavat vähän. Toki linnuillekin voi tehdä pönttöjä. Itse haluaisin joskus asua niin, että voisin laittaa kukkakedon kasvamaan. Nyt kun näen yhdenkin kimalaisen niin mietin aina, että en pysty tarjoamaan niille ruokaa.
Kunhan heittelen kirjoitti:
Pienet huomionosoitukset kanssaihmisille? Esim. Jos huomaat jonkun (pieniä ostoksia tekevän) kassajonossa, eikä sinulla ole kiire, niin päästätkin hänet edellesi.
Tai poimit luonnonkasveista nätin kimpun ja jätät sen johonkin näkyvään paikkaan/annat jollekin.
Ei tekojen suuria tarvitse olla, mutta jollekin ne voivat olla päivän pelastus.
Tämä! Tällaiset pienet arjen huomaavaiset teot lämmittävät sydäntä pitkään. Olen jonottanut tyytymättömän vauvan kanssa useita kertoja, ja kaksi kertaa edellä ollut ystävällinen ihminen on tarjonnut ystävällisesti paikkaansa jonossa minulle. Siinä tilanteessa se on tuntunut kullan arvoiselta, kun itsekin vain haluaa päästä kaupasta nopeasti pois. Ei liene sattumaa, että kumpikin em. hyväntekijöistä puhui melko heikosti suomea, eli kotoisin olivat ihan muista kulttuureista.
Tampereen Tipotielle neuvolan kautta yksinhuoltaja perheen lapsille lelu sekä vaate lahjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Anna kivaa palautetta suoraan asiakaspalvelijalle kaupassa/ravintolassa/muualla jossa olet tyytyväinen palveluun. Näin palvelualalla työskentelevästä hyvä palaute tuntuu tosi kivalta saada, kun yleensä asiakkailta kuulee 90 % negaa ja vain 10 % positiivista palautetta.
Olen eri. Olen itse saanut kaksi mieleenpainuvaa ruusuista palautetta päin kasvoja myyjän työssä liikkeessä, missä myimme siis tavaraa kuluttajille. Palautteissa kummatkin henkilöt sanoivat et on nyt pakko sanoo koska ovat itse myyjiä eri alalla että olen erinomainen myyjä, ja kertoi vielä miksi. Kuulemma otin huomioon asikkaan enkä jättänyt noloon tilanteeseen ym.. ym palaute piristi koska palaute tuli toisilta siis myyjiltä että näin itsekin myyjänä. Oli huippua.
Käy siistimässä hautoja, joista kukaan ei näytä huolehtivan
Mä olen joskus kehaissut (aiheesta) kaupan kassan tms asiakaspalvelijan hienosti laitettuja kynsiä, hienoa rannekelloa tai kaunista rannekorua. Olen siis keski-ikäinen nainen. Huomaan, että huomioni näköjään keskittyy käsien alueelle (tapitan kai minulle ojennettavaa kuittia tms. ). Kehun siis silloin, kun aidosti mielessäni ihastelen em asioita. Ovat kyllä olleet aidosti ilahtuneita.
Jotenkin täysin vieraan ihmisen asukokonaisuuden tms kehuminen tuntuisi liian tungettelevalta arjessa. Ehkä jossain juhlatilaisuudessa se on enemmän ok. En tiedä, miksi. Myös suloista vauvaa olen joskus kehunut. (Äidilleen).
Onpa minultakin joskus joku tuntematon kysynyt mm. mitä hiusväriä käytän (en mitään!), mistä olen ostanut takkini tai että tuoksun hyvälle, mikä hajuvesi minulla mahtaa olla. Ja nämä siis ihan naisilta, ei mitään iskuyrityksiä. Kyllähän siitä ihan hyvä mieli tulee.
Eniten kannustan aloittajaa hyvän tekemiseen kauniiden tekojen avulla. Ei mitään ruoka- tai karkkijuttuja. Ei vieraalta saatua syötävää uskalleta syödä nykyään. Ei se nyt niin kamalaa ole, jos joku näkee, että se olet juuri sinä, joka auttaa lastenrattaita junasta tai että juuri sinä sanot ystävällisiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän luukusta ruskee kirjekuori.
😁
Me tehtiin tämä. Tiedettiin yhden kaverin olevan niin pahassa rahapulassa että ei ole varaa ruokaan. Lähetettiin yhden toisen kaverin kanssa hänelle postissa nimettömänä, mutta kauniin viestin kera pari sataa euroa. Allekirjoituksena "ystävät".
Ja tällä kaverilla iso ystäväpiiri, eli ei voinut tietää keneltä on.
Kerran kävin myös yhden kaverin kanssa kaupassa niin, että ostetaan ostoskori täyteen ruokaa ja minä maksoin. Se ei toki ollut nimetöntä auttamista mutta kyllä tuli hyvä mieli.
Aloittajalle ehdotan, että kehu jotakuta selän takana äläkä kerro hänelle. Sain myöhemmin tietää, että entinen pomoni oli aina kehunut minua kaikissa johtoryhmän kokouksissa, toimitusjohtajalle jne. Siitä tulee mielettömän hyvä olo!
Salaisen hyvän tekeminen on meidän kulttuurisamme niin outo ajatus, että luin tämän eilen: ideoita hyvän salasanan tekemiseen. Ja mietinkin, että oikein tekemiseen, eikö keksiminen riitä.
Tämä on sellaista oman egon nostatusta ja boostausta, olen niin hyvä ihminen jne + vähän paremmin menee kuin ympärillä olevilla ihmisillä, samalla nostaa itseänsä toisten yläpuolelle. Ja ihan pakko oli jo tänne palstalle tulla asioita salaisesti pohtimaan. Jos ihan tosissasi haluat auttaa niin liity hyväntekeväisyysjärjestöihin ja käytä elämäsi toisten hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän luukusta ruskee kirjekuori.
😁
Me tehtiin tämä. Tiedettiin yhden kaverin olevan niin pahassa rahapulassa että ei ole varaa ruokaan. Lähetettiin yhden toisen kaverin kanssa hänelle postissa nimettömänä, mutta kauniin viestin kera pari sataa euroa. Allekirjoituksena "ystävät".
Ja tällä kaverilla iso ystäväpiiri, eli ei voinut tietää keneltä on.
Kerran kävin myös yhden kaverin kanssa kaupassa niin, että ostetaan ostoskori täyteen ruokaa ja minä maksoin. Se ei toki ollut nimetöntä auttamista mutta kyllä tuli hyvä mieli.
Aloittajalle ehdotan, että kehu jotakuta selän takana äläkä kerro hänelle. Sain myöhemmin tietää, että entinen pomoni oli aina kehunut minua kaikissa johtoryhmän kokouksissa, toimitusjohtajalle jne. Siitä tulee mielettömän hyvä olo!
Tiedätkö, saiko ystävänne postittamanne rahat vai hävisivätkö ne matkalla?
Rahojen lähettäminen on aina riski, koska pitkäkyntisiä on valitettavasti kaikissa ammateissa.
Tiputa rahaa varattoman eteen ja mene äkkiä karkuun. Kiva kattoo jostain salaa kun tyyppi ihastuu ikihyviksi rahasta. Tiputa alle 100 e sen saa löytäjä aina pitää.
Maksa jonkun köyhän ostokset jos alkaa olla pulassa kassalla, ojenna puuttuva raha ja poistu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sellaista oman egon nostatusta ja boostausta, olen niin hyvä ihminen jne + vähän paremmin menee kuin ympärillä olevilla ihmisillä, samalla nostaa itseänsä toisten yläpuolelle. Ja ihan pakko oli jo tänne palstalle tulla asioita salaisesti pohtimaan. Jos ihan tosissasi haluat auttaa niin liity hyväntekeväisyysjärjestöihin ja käytä elämäsi toisten hyväksi.
Ei ole. Hän kysyi vinkkejä ja sai niitä.
Autan muita ihmisiä monin tavoin, mutta en todellakaan kerro tekemisistäni Facebookissa (hyi!), LinkedInissä (tupla-yök!) tai iltapäivälehdissä, mitä pidän kuvottavana.
Suosittelen, että perehdyt hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintatapaan tarkemmin. En nyt maaaamuöyhötä, vaan tarkoitan taloudellista toimintaa ja järjestöissä työskentelevien hämmästyttävän korkeita palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tiputa rahaa varattoman eteen ja mene äkkiä karkuun. Kiva kattoo jostain salaa kun tyyppi ihastuu ikihyviksi rahasta. Tiputa alle 100 e sen saa löytäjä aina pitää.
Maksa jonkun köyhän ostokset jos alkaa olla pulassa kassalla, ojenna puuttuva raha ja poistu.
Tuo jälkimmäinen on tapahtunut kahdesti ollessani kassalla työssä. Ja voin sanoa että siinä on tullut kyynel silmään kassaneidillekin, kun joku nuori mies on maksanut vanhan rahattoman mummon ostokset. Eli hyvää on levinnyt laajemmallekin.
Ruokakassi kodittomalle/puliukoille. Täytettyjä patonkeja, sipsiä, lähdevettä, vissyä tms.
Tuli tästä ketjusta mieleen että ois kiva ilahduttaa ja auttaa mutta kohdentaminen on vaikeaa. Esim jos jätän "ota tästä"-lootaan kirpparille hyvää tavaraa, en tahdo että ne ottaa hyvätuloinen kirppishaukka joka myy edelleen. Tai joku ehdotti siteiden jättämistä vessaan narkkareita ja asunnottomia varten. Kiva idea, mutta seuraava tulija voi olla keskituloinen mamma joka nakkaa Tampaxit kassiin tai ärsyyntyy ja nakkaa roskiin.
Olen "kuplassa" jossa en tunnista yhtään vähävaraista. Olen yksinhuoltaja, mutta sellaisessa asemassa että voin auttaa rahallisesti myös muita. Mutta ketä ?? Järjestöt toki, mutta mieluummin kohdentaisin ihan henkilölle suoraan ilman välikäsiä. Vähän huonoja kokemuksia esim Hope Ry:sta vaikka toki arvokasta työtä tekevätkin.
Kiva ketju ja kivoja ideoita täällä, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy hautausmaalla siistimässä hylätyn oloisia hautoja. Keräät pois lehdet, risut, loppuun palaneet kynttilät jne, ehkä voit raaputtaa pois sammaleet ja jäkälät, jos sellaisia on muodostunut kiviin häiritsevän paljon.
Älä käy!! Joku oli siistinyt ystävällisesti palaneen kynttilän pois ja vioittanut lyhdyn saranat. Olin jo poistant haudalta havut, mutta jättänyt hyvännäköisen sammalasertelman vielä. Se oli heitetty pois, piti käyttää samaa runkoa uudestaan.
Tykkäämme jäkälöityneestä hautakivestä kovasti!!
Olen tuo jonka kommenttia lainasit, ja kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tarkennan:
1) Muoviset hautakynttilät, joita ei ole laitettu lyhtyjen sisään (= suurin osa hautakynttilöistä) voi oikein hyvin viedä pois, mikäli ovat varmasti palaneet loppuun. Lyhtyihin en minäkään koskisi, nehän ovat periaatteessa osa hautaa, eivät poisheitettävää kertakäyttötavaraa.
2) Puhuin kommentissani häiritsevistä sammaleista. Sellaisista, jotka peittävät tekstin. Pieni sammal-/jäkäläkasvusto kuuluu asiaan, ja näyttää kivalta. Mutta liiallinen sellainen saa haudan näyttämään hylätyltä, ja vaikka joku voi pitää "unohdettua" hautaa romanttisena näkynä, on se minusta lähinnä surullista, enkä itse haluaisi oman kiveni muuttuvan sen näköiseksi. Aidosti hylätyn haudan tunnistaa suht helposti, varsinkin jos on tapana kiertää aina samalla hautausmaalla.
Vie töihin karkkia ilman mitään syytä tai laita tiskikone pyörimään tai kahvit valumaan kenenkään kysymättä.