Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Annoin kassillisen tyhjiä pulloja auotmaatilla edellä oleville pojille. Hiukan itsekkäästi tosin, kun en jaksanut jonottaa :) Tuumin vain, että ne vähät ropot näille nuorille (noin 11-13v) tärkeämpiä kuin minulle. Hyvä mieli tuli, kun pojat sanoivat, olisit sanonut että sulla kiire, niin oltasiin keskeytetty oma palautus ja olisit saanut tehdä välissä omasi. Taisivat jopa teititellä :)
Olin kerran pienen lähikaupan kassajonossa. Ihmiset jotka olivat juuri maksaneet, huomasivat että olivat "unohtaneet" lunastaa pullopalautuskuitin. He antoivat sen minulle koska eivät jaksaneet enää jonottaa kassalle uudestaan. Summa oli reilusti alle euron, mutta kävi mielessä että ehkä tässä olisi hauska vähän vahingossa tapahtuva keino auttaa toista.
Meilläpäin voi pullonpalautuskuitit pistää avustamaan paikallista avustusjärjestöä. Helppoa ja jää hyvä mieli siitäkin.
Hyväntekeväisyysfirmoista osa on pelkkä kulissi. Kerrostaloissa ja lähiöissä voi olla joku puutteessa elävä, joka ilahtuu lähikaupan lahjakortista. Entä heikossa asemassa olevien puolustaminen keskustelupalstalla keskustellen tai tasa-arvon edistäminen. Entä voiko eläinsuojassa jutella, silittää, leikkiä tai "kuunnella" eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Käy luovuttamassa verta.
Tämä. Mittaamattoman arvokas lahja. Voi pelastaa jonkun hengen. Itse luovuttanut n 100 kertaa. Kerran heti perään kävin katsomassa vakavasti sairasta setääni sairaalassa. Oli veritiputuksessa. Sanoin ääneen: minulta sinulle. Itketti. Setä kuoli kohta, mutta aina luovuttaessani muistan häntä🕯
Itse kerään kirppiskierroksen aikana tyhjiä henkareita pois myyntipaikoista ja vien niitä keräyspisteeseen. Myyntipaikkojen ilme siistiytyy, on helpompi penkoa itsekin ja seuraava saa tarvitsemansa henkarit oikeasta paikasta (varsinkin erikoishenkareita saa aina etsiä!).
Tervehdi hiljaista ihmistä. Juttele vanhukselle. Uskon, että sosiaalinen kontakti on paljon tärkeämpää, kuin lahjoitus hyväntekeväisyyteen. Näin minä olen tehnyt, vaikka olen keski-ikäinen mies. Enkä ole edes sosiaalinen, enkä uskovainen. Ulkomailla tämä on normaalimpaa. Suomessa ollaan ensin yllättyneitä, mutta sitten hyvillään.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran pienen lähikaupan kassajonossa. Ihmiset jotka olivat juuri maksaneet, huomasivat että olivat "unohtaneet" lunastaa pullopalautuskuitin. He antoivat sen minulle koska eivät jaksaneet enää jonottaa kassalle uudestaan. Summa oli reilusti alle euron, mutta kävi mielessä että ehkä tässä olisi hauska vähän vahingossa tapahtuva keino auttaa toista.
Vuosia sitten kävin usein sairaalassa (itse siis terveenä). P-paikat oli maksullisia. Kerran kun olin menossa parkkimittarille lippua ostamaan, niin ohi ajavasta autosta ojennettiin parkkilippu. Siinä oli pari tuntia vielä jäljellä. Tapauksen jälkeen jatkoin tätä samaa ideaa. Aina jos minulla sattui olemaan paljon aikaa jäljellä, annoin lipun eteenpäin seuraavalle. Parkkilippu menisi joka tapauksessa roskiin, joten miksipä ei antaisi jäljellä olevaa aikaa jollekin toiselle? Mutta nykyisin tämäkin on paljon hankalampaa, koska parkkilippuihin tulee rekisterinumero.
m48
Oli kiireinen päivä töissä, ja se valitettavasti näkyi myös asiakkaille. Olin menossa palvelemaan yhtä vanhempaa mieshenkilöä, ja hän aloitti keskustelun hymyllä ja sanoi suurin piirtein näin: "olen nyt hetken seuraillut sun työtä tässä odotellessani ja pakko sanoa, että näin entisenä rekrytoijana palkkaisin sut töihin koska vaan!".
Menin aivan sanattomaksi, ja melkein purskahdin itkuun tästä kohteliaisuudesta. Kiire ei haitannut mielialaa enää yhtään sinä päivänä :)
Joten, kehu ammattilaista joka tekee työnsä hyvin.
Minulla on meneillään samankaltainen projekti. Etsiskelin netistä pientä ja kestävää rikkalapiosettiä, ja pieneksi taittuvia roskapinsettejä joita voisi pitää lenkeillä mukana ja kerätä roskat ja erityisesti lasinsirut pyörimästä ja rikkomasta paljaita ihmisten ja eläinten jalkoja. Monesti kun tulee lasinsiruja vastaan, niin mieli tekisi, mutta ikinä ei ole ollut välineitä mukana. Nyt toivottavasti saan aikaiseksi hankkia ne, linkkejä saa laittaa jakoon. Toivoisin myös että joku muu ryhtyisi tähän (ja kyllähän jotkut tätä tekevätkin!) :) aurinkoa kaikille :)
Vierailija kirjoitti:
Vaihda sopivassa tilanteessa pari ystävällistä sanaa selvästi m-muuttajataustaisen henkilön kanssa, vaikka välissä olisi kielimuuri. He arvostavat tätä.
(Toivottavasti tätä viestiä ei nyt sensuroida, voi luoja sentään).
Teen aina tätä ja voi miten kivoja keskusteluita on ollut. Juuri naiset heistäkin jää aina syrjään. Mutta se on ilo heille kun joku natiivi huomioi heitä!!!
Akai kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy luovuttamassa verta.
Tämä. Mittaamattoman arvokas lahja. Voi pelastaa jonkun hengen. Itse luovuttanut n 100 kertaa. Kerran heti perään kävin katsomassa vakavasti sairasta setääni sairaalassa. Oli veritiputuksessa. Sanoin ääneen: minulta sinulle. Itketti. Setä kuoli kohta, mutta aina luovuttaessani muistan häntä🕯
Omasta puolestani lämmin kiitos verenluovuttajille. Jotkut teistä (O- & A+) ovat pelastaneet minunkin henkeni ❤️
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole salainen, mutta joskus olen antanut jonotusnumeroni jollekin myöhemmin tulleelle vanhukselle ja ottanut itse uuden.
Jonotin terkkarissa joskus pienten lasten kanssa ja yritin viihdyttää heitä vaikka miten, mutta eivät meinanneet jaksaa. Joku nainen jolla oli myös lapsi rattaissa antoi oman numeronsa mulle. Olin niin kiitollinen ja helpottunut! ❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laita kuulemaasi juorua kiertoon.
Yläpeukutin tätä, ja lisään oman ehdotukseni: Puhu hyvää tuttavasta, työkaverista, kylänmiehestä/naisesta selän takana. :)
Tämä on erittäin kannatettava ehdotus! Todella harvoin kuulee esim. työpaikalla ketään kehuttavan selän takana, aina vaan arvostellaan ja poissa oleva haukutaan heti, kun ovesta lähtee. Selän takana kehuminen on juuri sitä salaa hyvän tekemistä ja tekee hyvää työpaikan ilmapiirille.
Älä mene apua tarvitsevan ohi vaan pysähdy. Mitään ei tarvitse osata, soita 112 ja sieltä neuvotaan.
Anna jonkun ihmisen auttaa sinua jossakin asiassa. Tai anna toisen ihmisen (naapurista, tuttavapiiristä) osallistua johonkin askareeseen tai juttuun minkä yleensä teet yksin tai pystyt tekemään yksin. Kun annat toisen auttaa, annat hänelle mukavan tunteen, ehkä jopa sellaisen että hän ei ole ulkopuolinen elämässäsi, vaan hänet toivotetaan tervetulleeksi viettämään sellainen yhteinen hetki.