Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
"Talvella / viileinä aikoina voi laittaa esim. bussipysäkille vaikka aitaan kiinni villasukat tai tumput jotka paleleva voi ottaa. "
Jos mukana ei ole lappua, että "saa ottaa", niin en ottaisi. Sehän olisi varastamista.
Olettaisin, että jollakin on unohtunut ja ystävällinen ihminen nostanut esille, että omistaja löytää.
Aika älyvapaita osa ideoista:
- Mennä nyt salaa lankkailemaan toisen (ties kuinka arvokkaita) kenkiä.
- Tai mennä hääräämään vieraiden ihmisten haudoille.
- Työntää jotain ruokaa toisten postilaatikkoon.
- Maksaa jonkun lapsen ostokset (kokonaan vain siksi, että on lapsi, eri asia jos puuttuu pikkuisen loppusummasta ja antaa sen puuttuvan osan.)
Tämä viimenen kohta on mielestäni ongelmallinen juurikin sen vuoksi, että en äitinä katsoisi hyvällä tuollaista. Ehkä olen jopa itse jossain lähettyvillä. Meillä on tapana, että menemme lasten kanssa eri aikaan kassalle, jotta he saavat itse maksaa omat ostoksensa ja näin harjoitella elämää.
Mieleen tulisi myös negatiivisia ajatuksia maksajan tarkoitusperistä.
Aloittaja -ja moni muukin ketjussa- kuulostaa siltä, että kuitenkin postaa sitten someen, että kuinka hän nyt salaisesti teki hyvää ja tulipa tästä nyt itselle hyvä mieli.
Kerjää sitten kehuja muilta omasta erinomaisuudestaan.
Todellisen auttajan teot ovat ihan normaalia hyvää ja kohteliasta käytöstä, kulloiseenkin tilanteeseen sopivaa. Ei mitään itsensä nostatus -juttua, jossa tekemällä tehdään "jotain hyvää."
Vierailija kirjoitti:
Aika älyvapaita osa ideoista:
- Maksaa jonkun lapsen ostokset (kokonaan vain siksi, että on lapsi, eri asia jos puuttuu pikkuisen loppusummasta ja antaa sen puuttuvan osan.)
Tämä viimenen kohta on mielestäni ongelmallinen juurikin sen vuoksi, että en äitinä katsoisi hyvällä tuollaista. Ehkä olen jopa itse jossain lähettyvillä. Meillä on tapana, että menemme lasten kanssa eri aikaan kassalle, jotta he saavat itse maksaa omat ostoksensa ja näin harjoitella elämää.
Mieleen tulisi myös negatiivisia ajatuksia maksajan tarkoitusperistä.
Samaa mieltä.
Voi olla jopa pelottavaa pienen mielestä. On opetettu ja neuvottu, että tuntemattomilta ei oteta mitään karkkia / rahaa / mennä kyytiin tms.
Sitten jos ja kun vieläpä poistutaan kaupasta yhtä aikaa, niin sehän vaikuttaa helposti siltä, että lähdit seuraamaan tuota lasta.
Kyydin tarjoaminen autottomalle esim. kauppaan tai apteekkiin tuo hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Annan (jos potilas vaikuttaa siltä ettei pidä ihan outona) myös aikuisille potilailleni sellasen aikuisten palkintotarran, niitä missä lukee esim Hienoa! tms. Ja sanon aina että ansaitaan me aikuisetkin palkintotarroja, olen ylpeä että pidät huolta terveydestäsi. Myös synttäritarran varaan jos näkyy et potilaalla on synttärit lähipäivinä. On yksi tarra ilahduttanut naurettavan paljon. Olen suuhygienisti. Jotain tämän kaltaista voisi ehkä harrastaa siviilissäkin
Tämä on ihana!
Minä monesti niin tahtoisin tuollaisen tarran, mutta en kehtaa pyytää.
(Kerran jäin hetkeksi yksin huoneeseen, kun lääkäri kävi jossain. Hypistelin joutessani siinä pöydällä olevia lapsille tarkoitettuja tarroja ja ihastuin kovasti yhteen. Naureskellen pyysin sen sitten itselleni, mutta lääkäri ei ollut yhtään kanssani samalla aaltopituudella. Piti outona.)
t. 48v
Jos sinulla on kasvimaa. Anna jollekkin vanhukselle tai lapsi perheelle perunoita, salaattia jne.
Tee itse villasukkia, lapasia, kaulahuiveja ja maskeja. Anna kaikki talvivaatteet ja kengät mitä et tarvitse esim. suomen kodittomille.
Näitä on yllättävän vaikea keksiä, koska kuten sanottu ihmiset ovat tottuneet siihen, etteivät tuntemattomat tarjoa palveluksia, maksa ostoksia tms., ja sen takia saattavat tulkita tilanteita väärin.
Täysin varmasti hyviä ideoita ovat ystävällisyys esim. netissä, myös anonyymisti, sekä hymyily ja auttamisvalmius julkisilla paikoilla, esim. kaupassa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kehu ytävä päivässä! Mieluiten hänelle itselleen tai muille, jotka hänet tuntevat. Muista kehua myös nämä muut! He pitävät siitä ja tietenkin Sinusta!
Vierailija kirjoitti:
Älä laita kuulemaasi juorua kiertoon.
Yläpeukutin tätä, ja lisään oman ehdotukseni: Puhu hyvää tuttavasta, työkaverista, kylänmiehestä/naisesta selän takana. :)
Luonteelleni tyypillistä olisi siivota toisen jättämiä sotkuja, mutta nykyään olen niin kyynistynyt kun olen huomannut ihmisten röyhkeyden roskaamisessa ja piittaamattomuudessa, että ajattelen sen riittävän kun en itse roskaa. Mutta jos jollekulle sattuu jokin vahinko, että putoaa maahan jotakin esim ostoskärryjä ladatessa ja syntyy sotku, voisin mennä auttamaan siinä tilanteessa. Sellaisesta tulisi itselle hyvä olo ja tunne, että tällaista apua itsekin mielelläni vastaanottaisin.
Yleensäkin toisten ihmisten huomioiminen tuottaa tilanteita, joihin voi luontaisesti mennä tarjoamaan apuaan, sen sijaan että ryykisi vain omien tärkeiden asioidensa kanssa ohi.
Tämä on loistava ketju! Olen ollut alamaissa pitkään jatkuneiden vastoinkäymisten takia, ja nyt vasta huomasin, miten paljon olen tehnyt pieniä hyviä asioita siitä huolimatta. En kirjoita tätä siksi, että kehuisin itseäni tai haluaisin kehuja, vaan siksi, että tajusin yhtäkkiä olevani tarpeellinen ja tehneeni ihan huomaamattani paljon pieniä hyviä asioita päivittäin, vaikka itselläni on ollut todella raskasta. Ehkä joku muukin on saanut tällaisen ahaa -elämyksen. Tämä jotenkin kirkasti päivän, ja teki minulle paremman mielen, kiitos tästä ketjusta! Kenenkään ei tarvitse tästä pillastua, en ole kehumassa itseäni, vaan nämä on tarkoitettu vinkeiksi, jotka on todella helppo toteuttaa.
Viimeeksi kehuin roskia keräävää naista, ja päätin, että otan itsekin pussin ja hanskat mukaan seuraavalle kävelylle. Kehuin myös vanhusta auttanutta naista, hän oli ehtinyt ensin paikalle, kun menin katsomaan tarvitsiko vanhus apua eikä minun apuni enää ollut tarpeen. Kiitin hammaslääkäriä perusteellisesta tarkastuksesta. Kaupan kassalle olen aina ystävällinen, viimeeksi annoin myönteistä palautetta uusista automaattikassoista.
Kiitän aina, kun mies tekee kotitöitä tai auttaa minua. Sanoin sukulaiselle puhelimessa, että oli kiva jutella. Soitan yksinäisille iäkkäille sukulaisille säännöllisesti enkä menetä malttiani, vaikka toinen heistä kiukuttelee lähes joka puhelussa. Autan netitöntä iäkästä sukulaista nettiasioissa, ja muissakin asioissa, vaikka asunkin kaukana. Olen kohtelias lehdenmyyjille ja muille puhelinmyyjille, sanon kohteliaasti, että en tilaa mitään, kiitän ja toivotan hyvää päivänjatkoa. Minulla ei ole mitään syytä tehdä kenenkään työnteosta vaikeaa.
Törttöilin pyörätiellä väärällä puolella ja haittasin iäkkään vastaantulevan miespyöräilijän ajoa. Pyysin ohittaessani anteeksi ja mies kommentoi leppoisasti hymyillen takaisin. Vanhukset ilahtuvat ystävällisistä sanoista.
Hautausmaalla olen kastellut oman omaiseni haudan lähellä olevia kuivia hautoja, joilla ei ole ollut haudanhoitolipuketta. Olen myös laittanut omista kukistani kukan ja kynttilän tuntemani ihmisen hoitamattomalle haudalle. Enpä usko, että se ketään haittaa.
On paljon asioita, joilla voi kierrättää hyvää ihan huomaamattaan. Ruokaa en laittaisi kenenkään postilaatikkoon, sen sijaan olen joskus antanut asunnottomalle pari euroa. Kerran annoin metalliroskiksesta pulloja kaivelevalle asunnottomalle oman kassilliseni pulloja, jotka olin viemässä kaupppaan. Mies tuli todella iloiseksi ja kiitteli vuolaasti.
Pienistäkin teoista saa itselleen hyvän mielen, aina ei tarvitse antaa rahaa tms. Ystävällinen sana voi pelastaa jonkun päivän.
Kaunis kiitos ketjun aloittajalle, autoit minut pois murheen alhosta, ja sait minut huomaamaan, että minunkin tekemäni asiat ovat arvokkaita! Kiitos!
Itse sain kerran itse tehdyn " Hyvää joulua" -kortin postiluukusta. Allekirjoittajana oli "naapuri". Tänäkään päivänän en tiedä, keneltä se oli. Tietysti asia jää vähän vaivaamaan, kun mielellään haluaisi kiittää moisesta hyvästä teosta. En myöskään tiedä saivatko muut tällaisen luukkuunsa.
Lähetä saamiasi SPR:n, Unicefin tai vastaavien järjestöjen ilmaiskortteja satunnaisille ihmisille iloisine viesteineen ja liitä parikymppiä cashia mukaan kirjekuoreen.
Ostin paikalliselta jalkahoitajalta kaksi jalkahoitoa. Ja pyysin että arpoisi ne tarpeessa olevien kesken tai kysyisi vanhainkodista onko tarvetta.
Ehdotan
a) keräät jonkun toisen koiranomistajan hellanpuudelistaan tielle tai pientareelle jättämän kääkylän roskiin (siis se kääkylähän on siinä sama, kuin omistaja itse olisi sen siihen lykännyt, kun sen koiransa jonnekin taluttelee niitä yleiselle paikalle lykkäämään)
b) "roska päivässä" tien varresta roskiin
Itse en harrasta kuin joskus tuota jäljempää, mutta arvostan jos joku tekee tuota a-kohtaa
Hyvä ketju! Kiitokset aloittajalle.
Kiitä, anna iloista palautetta ja auta tarvisevaa.
Salaisesti; maksa seuraavan kahvi, anna hyviä käyttötavaroita pois ilman ja ole positiivinen.
Olipa ihana aloitus.
Näitä Random Acts of Kindness-porukoitakin toimii, jotka pyrkivät saamaan hyvää mieltä toisille.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta tässä muutama mieleeni tuleva vinkki:
Talvella / viileinä aikoina voi laittaa esim. bussipysäkille vaikka aitaan kiinni villasukat tai tumput jotka paleleva voi ottaa.
Kesällä voisi laittaa vaikkapa levähdyspenkeille pieniä kortteja, joissa on hyvän päivän toivotus.
Kauppojen ilmoitustaululla olen nähnyt 'ota runo' -tyyppisiä hyvän mielen lappuja.
Jos arvelee, ettei naapuri pahastu siitä, talvella voisi harjata lumet naapurinkin autosta samalla kuin omastaan.
Kesällä voi tarjota ruohonleikkausapua (ei kuitenkaan kysymättä)
Jos taloyhtiössä asuu vanhuksia tai muuten huonosti liikkuvia, voisi kysäistä itse kauppaan mennessään, tarvitseeko hän tänään jotain ja tuoda samalla.
Onneksi kekseliäisyydellä ei ole rajoja ja jokainen voi kehitellä näitä lisää! Hyvä kasvaa jakamalla.