Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhde tuntuu raskaalta, koska moni asia naisessa tuo mieleen äitini ja tulkitsen kaikkea ikävällä tavalla

Vierailija
11.05.2021 |

Joudun joka päivä tappelemaan demoneja vastaan, jotta kykenen edes olemaan suhteessa. Kun nainen pyytää tekemään jotain tietyllä tavalla, ääntelee jollain tavalla itsekseen (huokailee, hyräilee tms.), valittaa jostain sinänsä aiheellisesta, niin en kykene olemaan miettimättä, että hän on vihainen minulle tai yrittää vihjata jotain. Näin se oli lapsena äitini kohdalla.

Yritän käsitellä näitä asioita mielessäni ja olla reagoimatta liian nopeasti ja liian pienestä. Tämä kuitenkin myös kuluttaa minua. Enkä osaa sanoa milloin nainen oikeasti rikkoo oikeuksiani. Alan miettiä, että minun pitäisi olla ns. täydellinen, ärsyttämättä häntä koskaan millään tavalla. Koska jos ärsytän, olen ansainnut kaiken paskan.

Ja joo käyn jo terapiassa. Osaako joku sanoa milloin tämä helpottaa? Pelkään että kulun loppuun ennen sitä.

Kommentit (384)

Vierailija
301/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutti ei neljässä vuodessa ole päässyt kiinni siitä, että APlla on keskimääräistä pakkomielteisempi suhtautuminen siihen, mikä on yleisesti hyväksyttyä, jopa niin voimakkaasti, että se ohittaa hänen ajattelussaan APn omat tunne-elämykset ja ilmaisut, en taida suosittaa jatkoon, taikka uskaltaa toivoa viidettä parempaa vuotta.

Onko sulla koulutusta psykologian alalle?

AP

Jonkun verran, kyllä. Pakkomielteiset ajatukset voivat syntyä mistä hyvänsä, mutta aivan yleistä on, että omia tunteita korvataan yleisesti hyväksytyillä tavoilla. Sulla tuntuu olevan tavallista voimakkaampi tarve siihen. Selittelet, että se on järkevää, mutta ei se kyllä enää esittämässäsi mittakaavassa ole.

Ei ole normaalia miettiä, onko käytöstapojen mukaista närkästyä, kun likkakaveri työntää tavaroita syliin. Normaalia on närkästyä tai olla närkästymättä.

Siis mä närkästyin siinä kyllä, mutta ennen kun reagoin mietin, että onko se kohtuullista ja onko tämä asia mitä voi pitää ihan täytenä paskana vai pikkujuttuna. Jos sanoo heti mitä sylki suuhun tuo, niin mennään myöskin metsään.

AP

Voihan sanoa ihan kauniisti, etten halua näitä tavaroita tähän, ei siitä tarvitse tehdä mitään valtataistelua tai loukkausta. 

Niin. Se ajatus mikä mulle tuossa nousee on vaan, että toinen ei ollenkaan kunnioita mua kun tekee noin ja että hän ihan tahallaan laittoi ne siihen epäkunnioituksen osoituksena.

AP

No niin, ytimessä ollaan. Kyse ei siis olekaan siitä, onko yleisesti hyväksyttyä vaikka kaverin laittaa tavaroita sun syliin (järkeilyselitys), vaan siitä, että sulla vaan nousee ajatus, että tuo toinen on tahallaan epäkunnioittava. 

Mitä päässäsi tapahtui sen jälkeen, kun vihdoin sait suusi auki ja hän pyysi anteeksi ja ei ole enää tehnyt näin? 

Nousiko seuraavan kerran jostain muusta pienestä asiasta tarve järkeillä, että hän on tahallaan epäkunnioittava eikä lainkaan kunnioita sinua?

Nouseehan näitä aina välillä, mutta se on vähentynyt ja en enää ajattele noista ihan niin mustavalkoisesti. Tässä ongelmana on juuri suhteellisuudentaju. On asioita jotka ovat harmittomia tai vahinkoja, sitten on asioita jotka aidosti kielivät siitä ettei toinen kunnioita. Esim. tosi tökeröt kommentit omasta kumppanista jossain illanvietossa tai esim. toisen omaisuuden tuhoaminen ilman anteeksipyyntöä. En vain osaa nähdä yhtään missä raja menee minkäkin asian kohdalla.

AP

Esittääkö siis puolisosi tökeröitä kommentteja sinusta illanvietossa, onko hän tuhonnut omaisuuttasi anteeksipyynnöttä?

Kun annat näitä esimerkkejä, ei vaikuta, ettet osaisi tehdä eroa erilaisten asioiden kanssa. Vaikuttaa, ettet halua tehdä, koska haluat säilyttää itselläsi oikeuden hautoa ikäviä ajatuksia puolisostasi. Ehkä tämä nostaa murennettua itsetuntoasi?

Vierailija
302/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutti ei neljässä vuodessa ole päässyt kiinni siitä, että APlla on keskimääräistä pakkomielteisempi suhtautuminen siihen, mikä on yleisesti hyväksyttyä, jopa niin voimakkaasti, että se ohittaa hänen ajattelussaan APn omat tunne-elämykset ja ilmaisut, en taida suosittaa jatkoon, taikka uskaltaa toivoa viidettä parempaa vuotta.

AP

Jonkun verran, kyllä. Pakkomielteiset ajatukset voivat syntyä mistä hyvänsä, mutta aivan yleistä on, että omia tunteita korvataan yleisesti hyväksytyillä tavoilla. Sulla tuntuu olevan tavallista voimakkaampi tarve siihen. Selittelet, että se on järkevää, mutta ei se kyllä enää esittämässäsi mittakaavassa ole.

Ei ole normaalia miettiä, onko käytöstapojen mukaista närkästyä, kun likkakaveri työntää tavaroita syliin. Normaalia on närkästyä tai olla närkästymättä.

Siis mä närkästyin siinä kyllä, mutta ennen kun reagoin mietin, että onko se kohtuullista ja onko tämä asia mitä voi pitää ihan täytenä paskana vai pikkujuttuna. Jos sanoo heti mitä sylki suuhun tuo, niin mennään myöskin metsään.

AP

Voihan sanoa ihan kauniisti, etten halua näitä tavaroita tähän, ei siitä tarvitse tehdä mitään valtataistelua tai loukkausta. 

Niin. Se ajatus mikä mulle tuossa nousee on vaan, että toinen ei ollenkaan kunnioita mua kun tekee noin ja että hän ihan tahallaan laittoi ne siihen epäkunnioituksen osoituksena.

AP

Oletko miettinyt, onko tuo oikeudenmukainen ja oikeansuhtainen ajatus toista ihmistä kohtaan?

Ei varmaan ole, mutta mä  uskon että maailma on julma paikka ja ihmiset syö toisiaan :D Pitää vaan yrittää päästä siitä eroon

AP

Jos oikeasti uskot, että maailma on julma paikka, missä ihmiset syö toisiaan, miksi haluat ihmisen elämääsi? Vai uskotko sittenkin, että se toinen saattaisi olla ihan mukavakin ja tuoda elämääsi hyvääkin? Ehkä sinun pitäisi alkaa vetää turpiin tuota tunkkaista ja typerää asennettasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ymmärtänyt että ne on ap:n skenaarioita mitä ehkä voi tapahtua.

Vierailija
304/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa, että tyttöystäväsi pitäisi erota sinusta. Luulet että sun pitää murskata tyttiksesi kuten opit ryttäämään äitisikin.

Vierailija
305/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se skenaariojuttu tehdään jo siinä treffailuvaiheessa ennen suhdetta. Jos mieleen alkaa nousta skenaarioita, että tuo tyyppi voi olla vaarallinen, pettää, tuhota omaisuutta, valehdella tms. niin sitten jätetään se siihen. Ei mennä yhteen ja sitten mietitä siinä suhteessa niitä skenaarioita. 

Vierailija
306/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

AP

Oletko miettinyt, onko tuo oikeudenmukainen ja oikeansuhtainen ajatus toista ihmistä kohtaan?

Ei varmaan ole, mutta mä  uskon että maailma on julma paikka ja ihmiset syö toisiaan :D Pitää vaan yrittää päästä siitä eroon

AP

Jos oikeasti uskot, että maailma on julma paikka, missä ihmiset syö toisiaan, miksi haluat ihmisen elämääsi? Vai uskotko sittenkin, että se toinen saattaisi olla ihan mukavakin ja tuoda elämääsi hyvääkin? Ehkä sinun pitäisi alkaa vetää turpiin tuota tunkkaista ja typerää asennettasi. 

Se asenne ei vaan muutu hetkessä, vaikka yrittää.

AP

Vierailija
307/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kuulostaa, että tyttöystäväsi pitäisi erota sinusta. Luulet että sun pitää murskata tyttiksesi kuten opit ryttäämään äitisikin.

Tyttöystävälle tekee varmasti pahaa asua ihmisen kanssa, joka pitää häntä vihollisenaan. Olen itsekin lähes vainoharhainen sellaisen ihmisen suhteen, joka on aiemmin kaltoinkohdellut minua. Tulkitsee ja skenaarioin kuten sinäkin. En vaan halua asua saman katon alla viholliseni kanssa.

T. Se joka epäilee tyttöystävän hyvinvointia

Vierailija
308/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyttöystäväsi pitäisi tehdä, jotta luottaisit häneen?

Vierailija
309/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

AP

No niin, ytimessä ollaan. Kyse ei siis olekaan siitä, onko yleisesti hyväksyttyä vaikka kaverin laittaa tavaroita sun syliin (järkeilyselitys), vaan siitä, että sulla vaan nousee ajatus, että tuo toinen on tahallaan epäkunnioittava. 

Mitä päässäsi tapahtui sen jälkeen, kun vihdoin sait suusi auki ja hän pyysi anteeksi ja ei ole enää tehnyt näin? 

Nousiko seuraavan kerran jostain muusta pienestä asiasta tarve järkeillä, että hän on tahallaan epäkunnioittava eikä lainkaan kunnioita sinua?

Nouseehan näitä aina välillä, mutta se on vähentynyt ja en enää ajattele noista ihan niin mustavalkoisesti. Tässä ongelmana on juuri suhteellisuudentaju. On asioita jotka ovat harmittomia tai vahinkoja, sitten on asioita jotka aidosti kielivät siitä ettei toinen kunnioita. Esim. tosi tökeröt kommentit omasta kumppanista jossain illanvietossa tai esim. toisen omaisuuden tuhoaminen ilman anteeksipyyntöä. En vain osaa nähdä yhtään missä raja menee minkäkin asian kohdalla.

AP

Esittääkö siis puolisosi tökeröitä kommentteja sinusta illanvietossa, onko hän tuhonnut omaisuuttasi anteeksipyynnöttä?

Kun annat näitä esimerkkejä, ei vaikuta, ettet osaisi tehdä eroa erilaisten asioiden kanssa. Vaikuttaa, ettet halua tehdä, koska haluat säilyttää itselläsi oikeuden hautoa ikäviä ajatuksia puolisostasi. Ehkä tämä nostaa murennettua itsetuntoasi?

Ei hän ole tehnyt, mutta tunnen pariskuntia missä tällaista tapahtuu. Ja mä en tiedä aina että missä menee se raja. Mikä ja millainen huomauttelu vaikka tekemättömistä askareista on pientä ja mikä henkistä väkivaltaa. Jossainhan siinäkin menee raja. En mä rehellisesti osaa tehdä. Usko mitä uskot. En mä tahallani kumppaniani hiillosta näistä asioista.

AP

Vierailija
310/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen joka on huolissaan ap:n puolisosta.

Vierailija
311/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se voi oikein tehdä mitään muuta kuin elää elämäänsä ja luottamus pikkuhiljaa kasvaa kun huomaan, että tilanteet tulee ja menee ja yksittäiset virheet tai suuttumiset ei johda mihinkään sen isompaan.

AP

Vierailija
312/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se skenaariojuttu tehdään jo siinä treffailuvaiheessa ennen suhdetta. Jos mieleen alkaa nousta skenaarioita, että tuo tyyppi voi olla vaarallinen, pettää, tuhota omaisuutta, valehdella tms. niin sitten jätetään se siihen. Ei mennä yhteen ja sitten mietitä siinä suhteessa niitä skenaarioita. 

En mä tahallani mietikään.

AP

Vierailija
313/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii, mulla nää pelot on noussu vasta, kun suhteessa tullu eteen tiettyjä arkielämän tilanteita. Asioita mitkä ei usein deittailuvaiheessa edes tule esille.

AP

Vierailija
314/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan tunteidensa vietävissä. Hänhän ei tee mitään tahallaan. Kaikki vaan tapahtuu hänelle. Tyttöystävä laitto takin autossa ap:n syliin ja yhtäkkiä niin vaan tapahtu että tyttöystävästä tuli hirviö.

Miten tämä henkilö voi ulkoistaa kaiken itsestään. Argh!!

Vierailija
315/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan tunteidensa vietävissä. Hänhän ei tee mitään tahallaan. Kaikki vaan tapahtuu hänelle. Tyttöystävä laitto takin autossa ap:n syliin ja yhtäkkiä niin vaan tapahtu että tyttöystävästä tuli hirviö.

Miten tämä henkilö voi ulkoistaa kaiken itsestään. Argh!!

Sä sotket tuossa tunteet ja toiminnan. En mä oo toiminu tyttöystävän rajoja loukkaavasti. Sille en voi mitään millaisia ajatuksia mieleeni nousee. Voin vain yrittää kyseenalaistaa niitä ja pikkuhiljaa muovata käsitystäni todellisuudesta.

AP

Vierailija
316/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se voi oikein tehdä mitään muuta kuin elää elämäänsä ja luottamus pikkuhiljaa kasvaa kun huomaan, että tilanteet tulee ja menee ja yksittäiset virheet tai suuttumiset ei johda mihinkään sen isompaan.

AP

MItä jos ei kasvakaan? Kerro miten luottamuksesi on edistynyt ja kasvanut vai onko se vasta siinä vaiheessa, että se murenee, kun tulee yksittäisiä epäilyttäviä juttuja?

Vierailija
317/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nämä tunteet vaikuttaa sun toimintaan. Joten en mä mitään sotke. Kaipaisin sulta vaan vastuunottoa.

Vierailija
318/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me pelot nousee kun suhde syvenee. Läheisissä suhteissa kiintymyssuhdetrauma aktivoituu

Vierailija
319/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

MItä jos ei kasvakaan? Kerro miten luottamuksesi on edistynyt ja kasvanut vai onko se vasta siinä vaiheessa, että se murenee, kun tulee yksittäisiä epäilyttäviä juttuja?

Yksittäiset jutut horjuttaa vähemmän ja vähemmän. Olen alkanut eri tilanteissa enemmän luottaa siihen, että hän ei tarkoita tietyillä eleillä tai kommenteilla mitään ja että mun ei tartte aina hoitaa kaikkea tiptop tai hän suuttuu. Myös sitä, että hän pystyy yleisesti keskustelemaan asioista eikä suutu siitä, että olen eri mieltä tai että otan jonkun vaikean asian esille.

AP

Vierailija
320/384 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, halaus sinulle. Huomaan, että yrität kovasti, mutta et vielä vaan osaa ja se on tietenkin täysin ok. Tässä sitä yhdessä mietitään ja opetellaan. Hyvä, kun kirjoitit tänne. :)