Erimielisyyttä työajoista työnantajan kanssa. Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle?
Teen toimistotyötä. Työaikani on 7h15min, tähän lisätään 30min ruokatauko, eli yhteensä 7h45min. Olen kuitenkin suostunut siihen, että toimisto on auki 8-16 ja että kerään joka päivältä 15 minuuttia työaikapankkiin. Tämä oli jousto, johon työhaastattelussa suostuin.
Noin neljä ensimmäistä vuotta toimistolla meillä oli käytössä lankapuhelimet. Ne korvattiin nyt alkuvuodesta henkilökohtaisilla kännyköillä. Lankapuhelinaikana käytin kuitenkin omaa kännykkänumeroani työasioihin työpäivän aikana, koska lankapuhelimella ei voinut esim. lähettää tekstiviestjä tai käyttää WhatsAppia - siis nimenomaan työasioihin. Tämä tosin johti siihen, että sain henkilökohtaiseen numerooni tekstiviestejä ja WhatsApp-ryhmäviestejä pitkin iltoja ja viikonloppuja, myös lomilla. Monella muulla työkaverilla kun on kokonaistyöaika, eikä samanlaista toimistotyöaikaa kuin minulle.
No, käytän nyt siis ainoastaan työpuhelinta työasioihin ja olen vaihtanut kaikkiin työpaikan sisäisiin WhatsApp- ryhmiin työpuhelimeni, poistanut niistä oman, henkilökohtaisen numeroni.
Tänään töihin tullessa työpuhelimeeni (jonka olin tietenkin tarkoituksellisesti jättänyt työpaikalle) oli tullut perjantain klo 16 ja maanantain klo 8 välisenä aikana 14 puhelua, 76 WhatsApp-viestiä ja 8 sähköpostia. Esimies tuli klo 8.04 kysymään, mitä mieltä olen siitä jostain asiasta, josta oli viikonloppuna puhe. Kun sanoin, etten ole edes vielä ehtinyt perata viestejä viikonlopun jäljiltä, työnantaja tiuskaisi, että pitäisi sen verran seurata työasioita, että tietää töihin tullessa toimia oikein.
Nyt oli siis kyseessä kollegan sairastuminen ja siihen liittyvät sijaisjärjestelyt. En siis tiennyt, että kollega oli ylipäätään sairaana, enkä tiennyt, miten sijaisjärjestelyt oli hoidettu ja että minun olisi pitänyt olla tasan klo 8 antamassa erilaisia papereita ja avaimia tuuraajalle.
Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani? Teen suorittavaa työtä, en ole missään esimiesasemassa. Työsopimuksessa lukee, että työtä tehdään 8-16 välillä.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"
Sinulla on tähän tietysti oikeus.
Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.
Työnantaja voi maksaa siitä, että työntekijät hoitavat työasioita vapaa-ajallaan. Sen lisäksi tuollainen työpaikka menee konkkaan heti, jos aloittaja saa sairauskohtauksen ja on viikon teholla. Ei ne hoitajat vastaa puhelimeen ja herättele, että nyt tuli töissä hätätilanne, mitä tehdään.
Etkö edes niitä viikonlopun viestejä viitsi lukea?
Mä olin aiemmin yhtä tiukka kuin sinä ap, kun lapsi asui vielä kotona ja halusin myös että vapaa-aika on perheelle. Nyt olen alkanut lipsua eli joustaa. Tämä työajan ulkopuolinen työ omalla kännykällä on niin tullut joka työpaikalle ja jokaiseen työhön, että pakkohan sitä on tehdä, jos yhtään haluaa pysyä työasioissa kärryillä. Mutta en vieläkään ole ihan varma, onko tässä mitään järkeä, että ihmiset elää työlleen 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
1/5
Jos ei makseta päivystämisestä, niin ei tarvi päivystää.
Kukaan päivystyksestä puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"
Sinulla on tähän tietysti oikeus.
Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.
Työnantaja voi maksaa siitä, että työntekijät hoitavat työasioita vapaa-ajallaan. Sen lisäksi tuollainen työpaikka menee konkkaan heti, jos aloittaja saa sairauskohtauksen ja on viikon teholla. Ei ne hoitajat vastaa puhelimeen ja herättele, että nyt tuli töissä hätätilanne, mitä tehdään.
Ei kai se konkkaan mene, kun ap ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituinen näkemys esimiehelläsi, että ”pitäisi sen verran seurata työäasioita” vapaa-ajalla. Eli toisin sanoen pitäisi viikonloppuisin säännöllisesti seurata työhön liittyviä WhatsApp-viestejä ja sähköposteja, koska eihän sitä koskaan voi tietää jos on jokin ”tärkeä” poikkeustilanne meneillään. Itsellänikin on työpuhelin ja otan sen jopa kotiin, mutta se on viikonloput kiinni ja aukeaa maanantaiaamuna.
Aivan, maanantaiaamuna, ennen töihin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jätät työpuhelimen töihin. Rajat vaan. Pomosi ja kollegasi tietävät, että olet tavoitettavissa arkena 8-16 ja sillä siisti. Et saa päivystysajan tai johtajasopimuksen palkkaa, ei ole sinun tehtäväsi miettiä sijaisasioita vkonloppuna, tai ollenkaan. Joustoa toki työelämä vaatii, mutta voi joustaa ja auttaa muita työaikanasi, muu elämä erikseen.
Usein muut kaatavat organoisointikyvyn puutteensa jonkun viattoman niskaan. Pomosi olisi voinut kysyä ihan asiallisesti, että olisiko sinulla nyt aikaa avustaa sijaista kun tällainen tilanne on. Eikä mitään tantrumeita jostain epämääräisistä viesteistä. Niin asiat sujuvat jouhevasti ja hommat hoituu.
On eri asia seurata viestejä kuin olla tavoitettavissa. Silloin, kun puhelin on työsuhde-etu, oletus on, että ennen töihin tuloa viestit on luettu, ei siis viikonloppuna.
Kyllä se niin alkaa olla, että jos vaikka vain pomolla on työsuhde-kännykkä, niin koko lafka niitä viestejä lukee vapaa-ajallaan, tahtoi tai ei, ja sitten vaikka omasta kännykästään. Työaika käytetään osittain työkavereiden kanssa seurusteluun, koska sitä pidetään nykyään tärkeänä yhteishengen luomiseen. Varsinainen työ onkin sitten kunnolla hallussa vain muutamalla tunnollisella tyypillä, ja heidän poissaolonsa on painajainen koko porukalle. Ja jos jollain ei riitä vuorokaudessa tunnit, tai on omaakin elämää, esim. harrastuksia tai perhe, niin se on sitten voivoi, kortisto kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika omituinen näkemys esimiehelläsi, että ”pitäisi sen verran seurata työäasioita” vapaa-ajalla. Eli toisin sanoen pitäisi viikonloppuisin säännöllisesti seurata työhön liittyviä WhatsApp-viestejä ja sähköposteja, koska eihän sitä koskaan voi tietää jos on jokin ”tärkeä” poikkeustilanne meneillään. Itsellänikin on työpuhelin ja otan sen jopa kotiin, mutta se on viikonloput kiinni ja aukeaa maanantaiaamuna.
Vapaa-aikaa sekin on.
Tämä ap:n esiin ottama asia pitäisi nostaa pöydälle ammattiliittojen neuvotteluissa. Eikä puhella mistään lisien tai lomarahojen poistoista (eli palkan alennuksista) tai paikallisista sopimisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jätät työpuhelimen töihin. Rajat vaan. Pomosi ja kollegasi tietävät, että olet tavoitettavissa arkena 8-16 ja sillä siisti. Et saa päivystysajan tai johtajasopimuksen palkkaa, ei ole sinun tehtäväsi miettiä sijaisasioita vkonloppuna, tai ollenkaan. Joustoa toki työelämä vaatii, mutta voi joustaa ja auttaa muita työaikanasi, muu elämä erikseen.
Usein muut kaatavat organoisointikyvyn puutteensa jonkun viattoman niskaan. Pomosi olisi voinut kysyä ihan asiallisesti, että olisiko sinulla nyt aikaa avustaa sijaista kun tällainen tilanne on. Eikä mitään tantrumeita jostain epämääräisistä viesteistä. Niin asiat sujuvat jouhevasti ja hommat hoituu.
On eri asia seurata viestejä kuin olla tavoitettavissa. Silloin, kun puhelin on työsuhde-etu, oletus on, että ennen töihin tuloa viestit on luettu, ei siis viikonloppuna.
Jos aloittaja sanoo että hänellä on työpuhelin erikseen ja siksi jätti sen töihin, ei taida olla puhelinetua. Eikä siten mitään edun velvoitteita. Tämä on juuri tämä kun asioita sotketaan ja sitten asioista tulee vaikeita. Pomon pitää myös tehdä etukäteen ehdot ja vaatimukset selväksi, eikä olettaa asioita ja sitten suuttua. Ammattimaisuutta kehiin niin asiat sujuvat. Jo sijaisviestittely kertoo huonoa, asioita ei hoideta tehokkaasti, vaan säädetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aikaa sekin on.
No voi kyynel. Ihme jos ei sen vertaa kiinnosta, että olisi kartalla töihin mennessään, niin ehkä sit ei kiinnosta koko työn teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja sanoo että hänellä on työpuhelin erikseen ja siksi jätti sen töihin, ei taida olla puhelinetua. Eikä siten mitään edun velvoitteita. Tämä on juuri tämä kun asioita sotketaan ja sitten asioista tulee vaikeita. Pomon pitää myös tehdä etukäteen ehdot ja vaatimukset selväksi, eikä olettaa asioita ja sitten suuttua. Ammattimaisuutta kehiin niin asiat sujuvat. Jo sijaisviestittely kertoo huonoa, asioita ei hoideta tehokkaasti, vaan säädetään.
Mielestäni on tehotonta ja epäammattimaista, ettei työntekijällä ole työtä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin on työpuhelin erikseen vaikka puhelinetu. Ei se siihen puhelimeen kytketty etu ole.
Pomosi pitäisi tietää, että jätät työpuhelimen aina töihin ja jos kerran vuodessa on niin tärkeää asiaa, että sinut pitää saada kiinni viikonloppuna tai illalla, niin hän soittaa sinun henk.koht. puhelimeen ja pahoittelee sitäkin vuolaasti. Näin paremmilla työpaikoilla toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Lue tekemäsi työsopimus.
Aloituksessa on kerrottu, että työsopimukseen on määritelty työajaksi arkisin klo 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tekemäsi työsopimus.
Aloituksessa on kerrottu, että työsopimukseen on määritelty työajaksi arkisin klo 8-16.
Mulla on niin vanha työsopimus ettei kännyköitä ollut edes olemassa. Oli helppo olla vapaalla vastaamatta työpaikan lankapuhelimeen :D
Työpuhelin jää työpaikalle.
Jos sinulle ei makseta päivystämisestä, et ole velvoitettu ottamaan puhelinta kotiisi.
Se että työkaverit vastaavat viesteihin vapaa-ajallaan on väärin. Eikö esimies ole kertonut heille, että näin ei tarvitse tehdä. Vai ajattelevatko he, ettei siitä ole niin paljon vaivaa?
Meillä ei saa edes ottaa työpuhelimia kotiin tietosuojariskin takia. Enkä ottaisi. Minun vapaa-aika on minun vapaa-aikaa. En saa palkkaa niiltä päiviltä, miksi tekisin siis töitä?
Minulle on myös tullut valituksia, kun en ole päivystänyt työpuhelinta vapaa-ajalla. Olen opettaja, ja kun eräänä päivänä oppituntini alkoivat vasta kymmeneltä, sain rehtorilta valituksia kun en ollut vastannut kahdeksalta puhelimeen. Olisi pitänyt tulla sijaistamaan sairaana olevaa opettajaa, juuri tätä varten kuulemma on työpuhelimet.
Ennen työpuhelimia minua yritettiin vaatia luovuttamaan henkilökohtainen puhelinnumeroni oppilaiden ja vanhempien käyttöön. Moni muu opettaja teki näin, ja no, vuosien valitusten seurauksena saimme vihdoin ne työpuhelimet, jotka ilmeisesti oikeuttavat ilmaiseen päivystämiseen.