Erimielisyyttä työajoista työnantajan kanssa. Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle?
Teen toimistotyötä. Työaikani on 7h15min, tähän lisätään 30min ruokatauko, eli yhteensä 7h45min. Olen kuitenkin suostunut siihen, että toimisto on auki 8-16 ja että kerään joka päivältä 15 minuuttia työaikapankkiin. Tämä oli jousto, johon työhaastattelussa suostuin.
Noin neljä ensimmäistä vuotta toimistolla meillä oli käytössä lankapuhelimet. Ne korvattiin nyt alkuvuodesta henkilökohtaisilla kännyköillä. Lankapuhelinaikana käytin kuitenkin omaa kännykkänumeroani työasioihin työpäivän aikana, koska lankapuhelimella ei voinut esim. lähettää tekstiviestjä tai käyttää WhatsAppia - siis nimenomaan työasioihin. Tämä tosin johti siihen, että sain henkilökohtaiseen numerooni tekstiviestejä ja WhatsApp-ryhmäviestejä pitkin iltoja ja viikonloppuja, myös lomilla. Monella muulla työkaverilla kun on kokonaistyöaika, eikä samanlaista toimistotyöaikaa kuin minulle.
No, käytän nyt siis ainoastaan työpuhelinta työasioihin ja olen vaihtanut kaikkiin työpaikan sisäisiin WhatsApp- ryhmiin työpuhelimeni, poistanut niistä oman, henkilökohtaisen numeroni.
Tänään töihin tullessa työpuhelimeeni (jonka olin tietenkin tarkoituksellisesti jättänyt työpaikalle) oli tullut perjantain klo 16 ja maanantain klo 8 välisenä aikana 14 puhelua, 76 WhatsApp-viestiä ja 8 sähköpostia. Esimies tuli klo 8.04 kysymään, mitä mieltä olen siitä jostain asiasta, josta oli viikonloppuna puhe. Kun sanoin, etten ole edes vielä ehtinyt perata viestejä viikonlopun jäljiltä, työnantaja tiuskaisi, että pitäisi sen verran seurata työasioita, että tietää töihin tullessa toimia oikein.
Nyt oli siis kyseessä kollegan sairastuminen ja siihen liittyvät sijaisjärjestelyt. En siis tiennyt, että kollega oli ylipäätään sairaana, enkä tiennyt, miten sijaisjärjestelyt oli hoidettu ja että minun olisi pitänyt olla tasan klo 8 antamassa erilaisia papereita ja avaimia tuuraajalle.
Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani? Teen suorittavaa työtä, en ole missään esimiesasemassa. Työsopimuksessa lukee, että työtä tehdään 8-16 välillä.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Pysy nyt tiukkana. Jos kerran joustaa, niin sitä odotetaan jatkossakin, ja yleensä ajan myötä odotetaan joustamaan aina vaan enemmän. Itse tein aiemmin osa-aikatöitä, ja suostuin ajoittain lukemaan työsähköposteja oman työaikani ulkopuolella. Sitten tulikin lomaviikko, ja ilmoitin jo etukäteen, etten tule loman aikana lukemaan sähköposteja ollenkaan. Esimieheni suuttui! Hän ei ymmärtänyt, miksen voinut nyt lukea sähköposteja, kun olin tehnyt sen ongelmitta aikaisemminkin. Huoh.
Toisessa työpaikassani narsistipomoni taas käytti tätä vallan välineenä. Kansainvälisessä firmassa viestejä tuli aikaerojen takia mitä ihmeellisimpiin aikoihin, ja esimieheni usein luki viestit jo aamulla ennen töihin tuloa. Usein pomoni olikin aamulla jo työpisteelläni odottamassa minua, kun itse saavuin töihin, ja odotti kommentteja johonkin yön aikana tulleeseen viestiin. Hänelle ei kelvannut vastaukseksi se, että lukisin viestin ja kommentoisin asiaan sitten, vaan hän vaati vastauksen saman tien. Jouduin sitten puutteelisilla tiedoilla kommentoimaan asiaa, joka ei ollut edes kiireellinen. Aloin tämän seurauksena tulla töihin yhä aikaisemmin ja aikaisemmin, jotta ehtisin lukea sähköpostit ennen pomoani. Huh, onneksi en ole tuolla enää töissä, pelkästä asian muistelusta tulee kylmä hiki otsalle.
Tämä on juuri se pointti. Jos opettaa liian hyvälle, eli antaa hurjasti paljon enemmän kuin mitä edellytetään, niin siitä ei enää peräännytä. Silloin kyse on laatutason alentamisesta, vaikka todellisuudessa tekisi sen mitä pitääkin. Tilanne on tuolloin huonompi verrattuna siihen, että olisi aina tehnyt vain hyvin sen, mitä odotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"
Sinulla on tähän tietysti oikeus.
Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.
Ei s aa tana,tässä on koko työelämän syöpä kiteytettynä!
Työaika on työntekemistä varten! yhdenkään työntekijän ei tarvitse joustaa tekemään yhtää mitään sen ajan ulkopuolella ja kun kello lyö työajan päättymisen verran ei ole mitään velvollisuuksia enää ta:n suuntaan.
Näiden joustojen vuoksi esim.hoitoala on jo kusessa.
Omassa työssäni joustan siten, että jos vapaalla ollessani osallistun töiden tekoon, voin kesken työpäivää puuhata omiani. Näin on myös esimiehen kanssa sovittu.
Toinen vaihtoehto olisi kirjoittaa ylitöitä vähintään yksi ylityötunti, vaikka asiaan menee vain viisi minuuttia aikaa. Plus "tossuraha" eli lähtötuntikorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen puhelimen nyt voi ottaa mukaan ja laittaa äänettömälle. Vilkaisee viestit joskus yhdeksän aikaan illalla. Jollei ole mitään kiireellistä niin vastaa sitten vasta työajalla.
Ja kun iltayhdeksältä näkee kiireellisen viestin, niin sitten pitää ruveta soittelemaan työkavereille samoin tein ja selvittää asia? Itse soittaisin pomolle aina aamukahdelta ja kertoisin, että olen hoitanut viestit. Eiköhän oppisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla se lankapuhelinkin pysyi siellä työpaikalla eikä kukaan olettanut että siihen vapaa-ajalla vastailet.
Sama koskee kännykkää.Väärin. Firman lankapuhelimeen tehtiin soiton siirto kotinumeroon. Lankapuhelimen aikaan oli erilaisia automaattisia palveluita, joka mahdollista vapaa-ajalla puh. vastaamisen. Tai sitten soitettiin takaisin, kun lankapuhelimesta nähtiin soittajan numero.
Näin omalla 36v työuralla yksityisellä.
Varmaankin noin tehty jos työ vaatii päivystämistä/jatkuvaa reagoimista.
AP:n työ ei ole vaatinut eikä vaadi puhelimen päivystämistä kotona vaikka häneltä sitä nyt on alettu odottaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse pitää puhelinta mukana. Itse ehkä joustaisin sen verran että menisin ma vähän aiemmin jatkossa ja katsoisin vkl viestit läpi, mutta sitten taas voisin hyvällä omallatunnolla hoidella vaikka omia asioita työajalla (niinkuin sinäkin näyt tekevän..)
Mitä hittoa nyt taas??!?1 Ei todellakaan kuulu mennä töihin yhtään aikasemmin ennen työajan alkua. Jos pomo on nuija ja sekoilee tuurauksien kanssa niin selvittäkööt itse. Työaika alkaa silloin kun alkaa, työasiat hoidetaan työajan puitteissa. En yhtään epäile etteikö joillain aloilla olisi vakiintunut käytäntö tehdä palkatta kaikenlaista ennen oman työvuoron alkua mutta ei se siitä mitenkään suositeltavaa tee. Naurettavaksi mennyt koko ketju. Se mitä pomon tai jonkun nimeämänsä olisi pitänyt tässä tehdä on soittaa ap:lle lyhyt puhelu että Matti/Milla Mainio tulee perehdytykseen heti aamulla, ole paikalla vastaanottamassa ja perehdyttämässä. Ja pakkohan tollasessa paikassa on olla joku perussetti millä perehdytykset hoituu. Eli aamukaffet tuuraajan kanssa, sen jälkeen käydään setti läpi ja näytetään paikat ja mistä kaikki löytyy sekä hoidetaan mahdolliset koneet ja salasanat jne.
Olin joskus itsekin vastaavissa hommissa kuin ap eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun niskoilleni dumpattiin uusi ihminen perehdytettäväksi. Sama setti jokaisen kanssa käytiin läpi ja tsekkilistalta ruksittiin kohtia pois. Eikä todellakaan ollut mitään tarvetta kenenkään viestitellä asiasta edellisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko minulla oikeus jättää työpuhelin työpaikalle työpäivän jälkeen ja onko oikeus olla seuraamatta työasioita vapaa-ajallani?"
Sinulla on tähän tietysti oikeus.
Tilanteesi on kuitenkin siinä mielessä hankala, että työtovereillasi on kokonaistyöaika ja he saattavat tarvita apuasi tai neuvojasi myös muulloin kuin sinun virallisena työaikanasi. Oman etusi kannalta joustaminen voisi olla järkevää, mutta jouston rajaaminen voi sitten olla vaikeaa.
Ei s aa tana,tässä on koko työelämän syöpä kiteytettynä!
Työaika on työntekemistä varten! yhdenkään työntekijän ei tarvitse joustaa tekemään yhtää mitään sen ajan ulkopuolella ja kun kello lyö työajan päättymisen verran ei ole mitään velvollisuuksia enää ta:n suuntaan.
Näiden joustojen vuoksi esim.hoitoala on jo kusessa.
Näkisin asian niin, että jos työnantaja on todella joustava ja palkka ja muut edut erinomaiset, on työntekijän hyvä joustaa myös. Joissakin töissä voi olla kokouksia keskellä yötä (aikaerosyyt), voi olla viikonloppuna jotain jne. ja kaikkea tätä ei välttämättä ole kirjattu työsopimukseen. MUTTA näistä töistä maksetaan kuusinumeroista vuosipalkkaa ja työnantaja suorastaan tuputtaa muitakin etuja ja kannustaa viettämään vapaa-aikaa. Vastavuoroisuus palkitsee näissä kuvioissa molempia osapuolia. Normityössä tuohon lähtemiseen ei ole mitään syytä saati tarvetta – järkevyydestä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?
Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.
Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.
Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.[/quote
- noo,mikeis alaiselle perjantain tai jopa aikaisemmin kerrottu ettäperehdytys alkaa?
- Ja vaikka olisi kerrottu perantain klo 16 niin olisiko työantaja maksanut sunnuntailisiäettätyöntekijä suunnittelee perehdytystä vkl aikana?
- Jos sä jonkun perehdytät yksinkertaiseen toimistohommaan niin se onnistuu aivan lonkalta
- Jos työntekijä tuli ma-aamun aklo 8 töihin kuten piti niin mikäon ongelma ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun työsopparia pitää muuttaa. Ehdota asiaa hymyssä suin esimiehellesi. Että tietysti hoidat mielelläsi työasioita viikonloppuna. Teette vain muutokset ihan paperille, niin ei tule enää väärinkäsityksiä. Luonnollisesti palkkakin nousee, eikös?
Tuossa kohtaa esimiesten nikottelu yleensä alkaa, varaudu siihen. Sitten vaan hymyilet että no voi harmi, mutta ymmärrät, että rahasta on yrityksellä tiukkaa. Että jatketaan entiseen malliin! Ja jätät puhelimen töihin.Mä kyllä kävisin tämmöistä neuvottelua siitä näkökulmasta, että toisin esille, että ymmärrän, että työt pitää saada tehtyä. Muuten tommoinen vaatiminen antaisi minusta vaan hankalan ja joustamattoman kuvan. Mutta tosiaan toisin esille sen, että omissa töissä ei ole mitään sellaista, minkä vuoksi pitäisi päivystää vapaa-ajallakin. Samoin kun ei ole itse vastuuhenkilö, ei pitäisi olla mitään miksi pitää miettiä jotain uudelleenjärjestelyä työajan ulkopuolella. Että jos työaika alkaa kahdeksalta ja pomo on sopinut, että sijainen tulee silloin perehdytykseen, niin se voidaan silti hoitaa kahdeksasta alkaen, on osaamatonta että sellaisen, joka ei ole edes vastuussa, pitäisi sitä alkaa kotonaan jo miettimään.
Lähtisin siis siitä, että ei työpaikan puhelimessa voi olla mitään sellaista, mikä pitäisi vapaalla tietää. Jos joku pitää sitten soittaa töihin eri aikaan sen takia, että joku on sairastunut, se on poikkeustilanne ja hoidetaan eri tavalla.
Kyllä mä työnantajana pikkasen ihmettelisin, jos kahdeksalta mun alainen olisi puulla päähän lyöty eikä tietäisi, että se perehdytys pitäisi nyt alkaa. Asia kun on viestitty etukäteen. Tunti sit selataan viestejä ja perehdytettävä odottelee, että pääseeköhän tää nyt kärryille ennen lounasta. Tietenkään kukaan ei ole velvoitettu vastaamaan tai olemaan varalla ilman palkkaa, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sä tiedät sun töiden alkaessa missä mennään.
Olisit huono esimies jos kuvittelisit, että asia on sovittu jonkun viestiketjun perusteella. Jos olisit itse ketjun aloittanut niin toki tietäisit, ettei avainhenkilö eli tässä tapauksessa ap ei ole osallistunut keskusteluun millään tavalla. Jos halutaan henkilön X tekevän jotain niin se sovitaan kyseisen henkilön kanssa suoraan ja varmistetaan että se onnistuu ja henkilö on ylipäänsä paikalla. Joku epämääräinen viestittelyketju ei ole riittävä tähän. Tehtäviensä tasalla oleva esimies olisi soittanut ap:lle ja varmistanut että tämä on nähnyt ketjun ja homma on järjestyksessä. Näin se vaan on.
Näin on,on vähän esimiestaidoissa petraamisen paikka.
t: esimies
Joskus on tullut viestiä illalla myöhään ja aamuvirkkuna vastaan niihin 5-6 aikaa.
Sinunlaisesi rakentavat sääntö-suomea, jossa ei ole mitään järkeä.
Ei muuten pidä paikkaansa tuo väittämäsi.
Asia on sopimusasia, eikä työnantajan yksi puolisesti pöytään paukuttama asia. Työaikasi on 7h 45 min, ellei toisin sovita. Kuka järjellinen työntekijä pitää vapaa-ajallaan työpuhelinta päällä ja mukanaan. Kuulostaa täydeltä kusettamiselta, jos minulle tuo asia määrätään, otan lopputilin oitis. Jos joudut työpuhelinta pakosta pitämään myös työajan ulkopuolella, vaadit luonnollisesti siitä ylimääräisen korvauksen normi palkan lisäksi. Esimiehesi ei taida olla penaalin terävin kynä!
Juu ja ei! Työpuhelimen voi ottaa mukaansa, mutta ei niitä työviestejä kannata omalla ajalla katsella. Aivot kuitenkin alkavat askarrella sen työpulman kanssa ja yöunet menee pilalle.