Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrasopimuksen pakkositouttaminen 12kk

Vierailija
09.05.2021 |

Mikähän tässä nyt on, kun melkein joka vuokranantaja tätä nykyään vaatii?
Yritän etsiä asuntoa ja haluan sen ehdottomasti toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Kukaan ei muuta huvin vuoksi, itse en ainakaan. Sen verran työlästä ja kallista puuhaa se on. Jos asunto on oikeasti kaikin puolin hyvä, en ole siitä heti pois muuttamassa. Aina kun näen tämän ehdon, tulee mieleen että asunnossa on joku vika ja pakolla saadaan vuokralainen jäämään sopimussakon uhalla.
Toinen juttu on vakuudet. Voin laittaa sen vuokravakuustilille, mutta en todellakaan anna itselleni vieraalle yksityishenkilölle yli tonnia. Näistä on ollut niin paljon juttua mediassa, kun vakuuksia on pidetty perustetta. Omia rahojaan ei koskaan saa takaisin.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sieltä voi muuttaa hyvin perustein, kuten muutto toiselle paikkakunnalle töiden takia. Ulkomailla asuessani minimivuokra-aika oli kolme vuotta, mutta sieltäki olisi saanut muuttaa pois hyvin perustein. 

Vierailija
102/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kauempana ja joudun käyttämään välittäjää, ja välityspalkkio on yli yhden kuun vuokra, ja siksi toivon että vuokralainen viipyisi vähintään vuoden. Mielestäni vuosi ei ole kohtuuttoman pitkä aika. Mutta en heittäytyisi hankalaksi jos vuokralainen pyytää saada muuttaa pois aiemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia näin toimitaan? Lähteekö kaikki vuokralaiset muuten alle vuodessa? Ja miksi. Koko vuokralla asumisen pointti on, että se on vapaampaa kuin omistusasuminen.

Koska jos sitoutat vuodeksi, niin käyttöprosentti on parhaillaan sen sata. Asukkana hakuprosesseja 1.

Jos taas asukki vaihtuu vuodessa 12 kertaa, on hyvin epätodennäköistä että käyttöprosentti on lähellekään tuota. Lisäksi joka kuukausi se hakuprosessiin kuluva aika, vaiva ja rahanmeno.

Siksi.

Niin no, käyttöprosentiksi voi muodostua parhaassa tapauksessa jopa yli sata, jos vuokralainen joutuu kuitenkin muuttamaan pois vaikkapa työn perässä ja maksamaan sopimuksen loppuun. Ei kai vuokranantaja silloin asuntoa tyhjillään pidä ?

Vierailija
104/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vuokranantajavastainen ilmapiiri palstalla on ollut jo pitkään. Kyllä osakkeisiin sijoittamalla saa yleensä paremmat tuotot, joten eivät vuokranantajat pelkkiä riistäjiä ole.

Saa kyllä ihan vaan katsoa peiliin vuokranantajat.

Ihan järkyttävää, että esim. Oikotiellä vuokrataan asuntoja joihin on juuri tulossa linjasaneeraus, eli putkiremppa. Edellinen asukas varmaan juuri muuttanut pois putkirempan alta. Toki vuokrapyyntö on pari sataa alempi, mutta kaikki urakoitsijat eivät edes salli asunnoissa asumista remontin aikana. Ihan jo turvallisuus- ja vastuukysymysten takia. Toisekseen, ennen 90-lukua rakennetuissa taloissa kylppäriin voi joutua tekemään asbestipurun, joten asunto ei todellakaan ole asumiskelpoinen.

No jos huoneistossa ei saa asua niin ei sitä silloin voi kenellekään vuokrata. Eli eiköhän siinä asunnossa saa asua, vuokra-aika voi tosin olla rajattu jos sieltä joutuu muuttamaan remontin alkaessa pois ja se näkyy yleensä hinnassa. Tuota asbesti kohtaa en edes ymmärrä, kyllä ne ammattimiehet käy sen purkamassa ja vuokralaisen ei tarvi itse liata käsiään. Toki ikävä asua huoneistossa jonka kylpyhuone ei ole käytössä, nuorempana tuli sellainenkin koettua ja enää en suostuisi. Remontin aikana joutui käyttämään taloyhtiön yhteistä WC:tä ja suihkua kellarissa.

Niin. Meillä on vuokra-asunto talossa mihin on ollut tulossa linjasaneeraus jo useamman vuoden. Vuokrataan sitä asuntoa rehellisesti tämä kertomalla, ja jos/kun siihen asukas tulee on sovittu, että hän saa halutessaan pitää kämpän, maksamatta tuosta ajasta vuokraa. Nyt vuokra on 200€ alle markkinahinnan ja kun linjasaneeraus on tehty, nousee vuokra tuon 200€. Tämä PN siis sekä edellisen että nykyisen asukkaan sopimukseen auki kirjoitettu. Huom! Tätä linjasaneerausta on suunniteltu jo yli 3 vuotta, eikä sen alkamisajankohtaa ole vieläkään saatu lyötyä lukkoon... (ei kai kukaan tuota odotusaikaa 'suosiolla' kämppää tyhjäksi jätä?)

Muuten, huoneenvuokralaki kyllä määrittelee miten vuokralaisella on oikeis vaatia vuokran alennusta jos asuntoa ei vaikkapa osittain voi remontin takia käyttää. Tai esim jos on julkisivuremontti minkä johdosta ikkunat peitetään tai parvekkeelle ei pääse.

Vierailija
105/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia näin toimitaan? Lähteekö kaikki vuokralaiset muuten alle vuodessa? Ja miksi. Koko vuokralla asumisen pointti on, että se on vapaampaa kuin omistusasuminen.

Koska jos sitoutat vuodeksi, niin käyttöprosentti on parhaillaan sen sata. Asukkana hakuprosesseja 1.

Jos taas asukki vaihtuu vuodessa 12 kertaa, on hyvin epätodennäköistä että käyttöprosentti on lähellekään tuota. Lisäksi joka kuukausi se hakuprosessiin kuluva aika, vaiva ja rahanmeno.

Siksi.

Niin no, käyttöprosentiksi voi muodostua parhaassa tapauksessa jopa yli sata, jos vuokralainen joutuu kuitenkin muuttamaan pois vaikkapa työn perässä ja maksamaan sopimuksen loppuun. Ei kai vuokranantaja silloin asuntoa tyhjillään pidä ?

Jo todistetusti muuttaa ennen vuokrasopimuksen mahdollista irtisanomisaikaa työn tai opiskelupaikan takia, siitä ei kuulu joutua maksamaan vuokrakuukausia loppuun - toki siinäkin pätee se seuraavan koko kuukauden irtisanomisaika.

Vierailija
106/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

Jo todistetusti muuttaa ennen vuokrasopimuksen mahdollista irtisanomisaikaa työn tai opiskelupaikan takia, siitä ei kuulu joutua maksamaan vuokrakuukausia loppuun - toki siinäkin pätee se seuraavan koko kuukauden irtisanomisaika.

Totta kai vuokrakuukaudet kuuluu maksaa loppuun, jos on tehnyt sellaisen sopimuksen, jonka mukaan ne maksetaan loppuun.

Vierailija
107/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rasittavaa haastatella ja etsiä itse vuokralainen, ja kallista tehdä se vuokrausfirman kautta. Siksi on mukavampi tietää, että ei tarvitse 11 kuukauteen. Yleensä vuokralaiseni ovat pitäneet määräaikaisuutta vain hyvänä asiana, koska hekin haluavat varmuutta elämäänsä.

Vierailija
108/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko vuokranantajat niin avuttomia ettette osaa itse etsiä vuokralaista, vaan maksatte jättipalkkiot välitysfirmalle?

Vierailija
109/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratakuun maksattaminen vuokralaisella ei ole enää nykypäivää. Siihen saa vakuutukset, jotka maksavat muutaman euron kuukaudessa. Monet yksityiset vuokranantajat eivät enää pyydä vakuuksia, ja isot firmat tarjoavat jopa 1-2 kk:n ilmaisen asumisen uudelle vuokralaiselle. Ahneet yksityiset jää nuolemaan näppejään.

Vierailija
110/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko vuokranantajat niin avuttomia ettette osaa itse etsiä vuokralaista, vaan maksatte jättipalkkiot välitysfirmalle?

Asun itse just nyt ulkomailla niin siksi.

Vierailija
111/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratakuun maksattaminen vuokralaisella ei ole enää nykypäivää. Siihen saa vakuutukset, jotka maksavat muutaman euron kuukaudessa. Monet yksityiset vuokranantajat eivät enää pyydä vakuuksia, ja isot firmat tarjoavat jopa 1-2 kk:n ilmaisen asumisen uudelle vuokralaiselle. Ahneet yksityiset jää nuolemaan näppejään.

Tiedätkö, vuokraisäntänä jonka asunnon jo kolme kertaa on vuokralainen vetänyt ihan sikakuntoon en kyllä pidä itseäni ahneena jos pyydän takuuksi yhden kuun vuokran. Sen saa vuokralainen kyllä takaisin jos ei hajota esim. ovenkarmeja. Ei muakaan kiinnosta joku vääntö yhdestä viirusta seinässä, mutta sitten alkaa jo kiinnostaa kun vaikka vesilaskut jätetään maksamatta.

Vierailija
112/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana teen alkuun vain 6kk sopimuksen, jos tulee ongelmia niin saan äkkiä pois. Jos taas on hyvä asukas ja itsekkin viihtyy niin yleensä kyllä jää vuosiksi. Koska olen kiva vuokranantaja ja arvostan hyviä ja siistejä vuokralaisia annan joulukuun vuokrasta aina puolet alennusta jos vuositarkastuksessa paikat ehjänä. 

Vuositarkastuksessa!?!

En yhtään ihmettele jos vuokralaiset vaihtuu vuosittain. Kukaan täysjärkinen ihminen ei tykkää siitä että koti tullaan tarkastamaan, isot firmat eivät tee tuollaista, eikä suurin osa yksityisistäkään. Jos ei ole varaa ottaa sitä 1% riskiä että sattuu sottainen vuokralainen kohdalle, niin ei kannata lähteä vuokrabisnekseen, löytyy parempiakin tuottokohteita.

Vierailija
113/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä markkinatilanteessa vuokralainen määrää ehdot. Oli halvalla asunto tarjolla hyvällä paikalla. Vuokranantaja alkoi mussuttamaan että 12kk sitten pitäisi asua. Tuhahdin ja käännyin kannoillani. Rapun ovelle päästäessä aneli jaloissa ja ”unohti” pakkositouttamisen. Tämä siis nyt helsingissä.

Syksy kun tulee ja koronarajoitukset hellittää, niin tilanne on toinen.

Opiskelijat palaavat kaupunkiin ja kun matkailu elpyy, airbrn asunnot poistuvat vuokramarkkinoilta

Ei ne opiskelijat ole mihinkään lähteneet vaikka opiskelevatkin etänä. Airbnb asunnot ovat lähes täysin vuokraajan itsensä käytössä, jota vuokrailee satunnaisesti muille.

Vierailija
114/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut muutamassa asunnossa vuokralla. Olen erittäin siisti, päihteetön, hyväpalkkaisissa töissä aina ollut korkeakoulutettu sinkkumies. Selvästi olen huomannut, että vuokranantajille olen oikea namupala. Pari kertaa olen sopimuksen allekirjoitustilanteessa kylmän rauhallisesti todennut, että asunto on muuten kiva ja minulle sopiva, mutta en voi sitoutua 12 kuukauden minimiaikaan. Kyllä on vuokranantajilta löytynyt sitten joustoa, ja tämä ehto on sopimuksista poistettu. Asuin kyllä molemmissa asunnoissa yli vuoden. 

Vierailija
115/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, vuokraisäntänä jonka asunnon jo kolme kertaa on vuokralainen vetänyt ihan sikakuntoon en kyllä pidä itseäni ahneena jos pyydän takuuksi yhden kuun vuokran. Sen saa vuokralainen kyllä takaisin jos ei hajota esim. ovenkarmeja. Ei muakaan kiinnosta joku vääntö yhdestä viirusta seinässä, mutta sitten alkaa jo kiinnostaa kun vaikka vesilaskut jätetään maksamatta.

Niin mutta siihen on vakuutus jonka saa vakuutusyhtiöltä, ei tarvitse vuokralaiselta kiskoa. Jos on kolme kertaa ollut noin huono tuuri, kannattaa tarkistaa vuokralaiskandit paremmin. Nykyisin isoilla firmoilla on paljon asuntoja tarjolla, eivät pyydä vuokravakuuksia, joten vuokralaiset muuttavat sitä mukaa näihin kun asuntoja vapautuu, ja yksityinen vakuuksia kiskova vuokranantaja saa olla jatkuvasti etsimässä uutta vuokralaista. Kuka vuokralainen haluaa sitoa omaa rahaansa pari tonnia, jos muualta saa asunnon ilmaiseksi. Se on iso raha, vuokralaiset ovat usein pienituloisia, muutenhan heillä olisi omistusasunto.

Vierailija
116/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana teen alkuun vain 6kk sopimuksen, jos tulee ongelmia niin saan äkkiä pois. Jos taas on hyvä asukas ja itsekkin viihtyy niin yleensä kyllä jää vuosiksi. Koska olen kiva vuokranantaja ja arvostan hyviä ja siistejä vuokralaisia annan joulukuun vuokrasta aina puolet alennusta jos vuositarkastuksessa paikat ehjänä. 

Vuositarkastuksessa!?!

En yhtään ihmettele jos vuokralaiset vaihtuu vuosittain. Kukaan täysjärkinen ihminen ei tykkää siitä että koti tullaan tarkastamaan, isot firmat eivät tee tuollaista, eikä suurin osa yksityisistäkään. Jos ei ole varaa ottaa sitä 1% riskiä että sattuu sottainen vuokralainen kohdalle, niin ei kannata lähteä vuokrabisnekseen, löytyy parempiakin tuottokohteita.

Sovin vuositarkastuksen joulukuuksi ja vien samalla joululahjakorin. Tarkoitus ei ole kytätä vaan tarkastan asunnon kunnon esim. jääkaapin ja hellan sekä kylppärin osalta tarviiko mahdollisesti seuraavana vuonna jotain uusia. Pyrin ennakoimaan kunnossapitotoimia, jotta asukas voi jatkaa asumista mahdollisimman mukavasti. Lakisääteisesti vuokranantajalla on oikeus tarkastaa asunto.

Vierailija
117/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en iki maailmassa suostu määräaikaisiin vuokrasopimuksiin. Noissa sitoutetaan ja uhkaillaan asukkaita maksamaan sijoittajan oma riski. Vuokralla asuminen ei yleensä muutenkaan ole pysyvä vaihtoehto asujille, vaan se on sellainen pakkotila josta tarvittaessa voi vaihtaa vaikkapa paikkakuntaa. Sijoittajille tilanne tietysti eri. 

Vierailija
118/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en jaksa olla jatkuvasti muuttamassa eestaas enkä voi maksaa kahta asuntoa. Joten siksi haluan vuokralaisen vähintään vuodeksi.

Vierailija
119/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut muutamassa asunnossa vuokralla. Olen erittäin siisti, päihteetön, hyväpalkkaisissa töissä aina ollut korkeakoulutettu sinkkumies. Selvästi olen huomannut, että vuokranantajille olen oikea namupala. Pari kertaa olen sopimuksen allekirjoitustilanteessa kylmän rauhallisesti todennut, että asunto on muuten kiva ja minulle sopiva, mutta en voi sitoutua 12 kuukauden minimiaikaan. Kyllä on vuokranantajilta löytynyt sitten joustoa, ja tämä ehto on sopimuksista poistettu. Asuin kyllä molemmissa asunnoissa yli vuoden. 

No ei se vuokraisäntäkään halua sitoutua johonkin hulluun vuodeksi, tai ollenkaan. Onhan se 12 kk samalla tavalla sitovaa niillekin. En siis puhu sinusta nyt vaan yleensäkin. Ainoa syy tähän yhteen vuoteen on toive ettei tarvitsisi aloittaa koko ruljanssia neljän kuukauden kuluttua uudelleen.

Vierailija
120/152 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en iki maailmassa suostu määräaikaisiin vuokrasopimuksiin. Noissa sitoutetaan ja uhkaillaan asukkaita maksamaan sijoittajan oma riski. Vuokralla asuminen ei yleensä muutenkaan ole pysyvä vaihtoehto asujille, vaan se on sellainen pakkotila josta tarvittaessa voi vaihtaa vaikkapa paikkakuntaa. Sijoittajille tilanne tietysti eri. 

Et itsekään halua tietää varmasti ettei vuokraisäntä käske sua muuttamaan heti uudestaan kolmen kuukauden kuluttua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän