Usein riitoja miehen kanssa kotitöistä, mikä neuvoksi?
Ollaan molemmat työelämässä, lapsia kolme. Hommaa riittää.
Minä vastaan lähes tulkoon täysin kaupassa käynnistä, ruoan suunnittelusta ja laitosta, pyykistä, lasten vaatetuksesta/harrastuskamojen hankkimisesta, lasten lääkäreistä, neuvoloista, oikojista, opettajien kanssa yhteydenpidosta ym ja oikeastaan siivouksestakin varmaan 90%... Esim imuriin mies ei tartu oma-alotteisesti oikeastaan koskaan.
Mies maksaa jotain yhteisiä laskuja, laittaa välillä tiskejä, keräilee leluja ym lattialta, hakee posteja, vie roskia (myös minä vien niitä ja yleensä myös kierrätykseen tavaroita). Lisäksi mies tekee ns miesten töitä, eli vaihtaa renkaat ja jotain pieniä korjaustöitä saattaa tehdä.
Aina kun valitan väsymystä, ja sitä että tilanne on tosi epäreilu, keskustelu ei etene, koska miehen mielestä hän tekee tosi paljon. Hän saattaa sanoa että kyllä hän käy kaupassa myös yhtä lailla, mutta jos aletaan tarkistaa asiaa, niin hän on saattanut käydä kerran kuussa, kun kuitenkin tarve on se pari kertaa viikossa, joskus useamminkin. Mutta silti mikään ei muutu.
Tosi turhauttavaa! Välillä hän saattaa hetkellisesti vähän tsempata ja käy esim kerran viikossa kaupassa muutaman viikon ajan, mutta sitten se jää ja unohtuu ja huomaan taas käyväni aina. Sama myös siivouksen suhteen. En oikeasti tiedä mikä neuvoksi, kun en jaksa tapella aiheesta ja siksikin usein teen vaan kaiken, toki lapsetkin jotain pystyvät tekemään, mutta sekin vaatii ohjausta joka myös jää kokonaan minulle.
Mielipiteitä? Neuvoja?
Kommentit (111)
Olen antanut valita kahdesta hommasta, esim. laitatko pyykit vai tyhjennätkö tiskikoneen. Ja jos ollaan eri aikaan kotona, niin pyydän etukäteen että voisitko tiskata tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kahden opiskelevan köyhän sinkun seurusteluvaiheessa oikein hahmota ettei toinen tosiaankaan pikkulapsiperheen arjessa hoida sitä perhe-elämään liittyvää sälähommaa.
Siksi pitäisikin keskustella ENNEN kuin alkaa tekemään niitä lapsia. Kaksi opiskelijaa voi seurustella ilman sitä keskustelua, mutta kun päätetään siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen niin se vaatii oman kesksutelunsa. Onko joku syy miksi näitä keskusteluita ei voida käydä?
Haloo, voihan sitä kuka tahansa lupailla mitä tahansa! Eikä sitä välttämättä tajua miten hommat moninkertaistuu kun tulee lapsia, eikä esim omaa aikaa vaan oikeasti enää ole samalla tavalla. Tai on toki, jos jättää kaikki kotityöt toiselle.
En ymmärrä tätä jankkausta etukäteen sopimuksesta. Tottakai on järkevä sopia alustavasti kumpi esim jää lapsen kanssa hoitovapaalle jne, mutta tilanteet elää, äidille voi iskea raskaudenjälkeinen masennus, toiselta voi mennä työt jne... Eihän sitä nyt kaikkea voi päättää ja sopia etukäteen, kun ei edes tiedä mitä on luvassa!!
Oma mieheni on ainakin sellainen että osaa kyllä lupailla yhtä sun toista, mutta aika helposti ne lupaukset kyllä unohtuukin jos ei yhtään muistuttele..
Saat sympatiani! Uskoisin että tämä on valitettavan tavallista. Itse tappelin asian kanssa vuosia, vieläkään ei ole täydellistä, mutta seuraavat asiat ovat helpottaneet tilannetta.
- kaupassa käydään kerran viikossa yhdessä tai tehdään ruokatilaus netissä. Molemmat osallistuvat kauppalistan tekoon ym.
-kerran viikossa siivous yhdessä (myös lapset osallistuvat). Tällöin siivotaan mm. Keittiö, vessat ja kylpyhuoneet, järjestellään yhteiset tilat, jääkaappi ym. Jokaisella omat tehtävät ja tehdään sovittuna päivänä yhdessä.
-lisäksi molemmilla tietyt, toistuvat tehtävät, liittyvät mm. Ruoanlaittoon, lasten kuljetuksiin jne.
Meillä on toiminut säännöllisyys ja tietyt tehtävät. Meillä ei ole lainkaan toiminut se että se siivoaa joka huomaa sotkua, koska mies ei huomaa yhtään mitään. Vakiotehtävistä on vaikeampi luistaa. Toki perheessä pitää tehdä paljon muutakin eikä tilanne vieläkään ole tasapuolinen, mutta parempi kuin aiemmin. Lisäksi haluan antaa lapsille mallin, että kodin tehtävät kuuluvat kaikille ja kukaan ei ole vapaamatkustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeämpi työnjako, kummallekin omat vastuualueet. Meillä ainakin helpotti tilannetta.
Mutta miten jakaa tuota? Ehdotin että toinen vastaisi siivouksesta ja toinen ruokahuollosta, mutta kaikenlaisia tekosyitä alkoi tulla, esim kun itse teen töitä kotona pari kolme päivää viikossa, niin sen takia minun kuuluukin tehdä enemmän. Eihän hän voi vastata ruoasta kun ei tiedä mitä minä haluan syödä kun olen kotona.. Ja imurikin on niin huono, että hän mielummin lakaisee.. Noh.. Alkoi taas ottaa niin päähän, eikä keskustelu edennyt ja asia jäi. Mies ei suostunut valitsemaan mitään vastuualuetta kaikenlaisten tekosyiden varjolla. T. Ap
Raikas tuulahdus 50-luvulta!
Vierailija kirjoitti:
Heippa kaikki kollegat! Meillä oli samoin muutamia vuosia kunnes keksin pyörän uudestaan. Muutama sääntö: miehet eivät huomaa itse eikä se ole heidän vika. Puhu aina kauniisti miehelle. Pyydä tekemään jotakin ja kiitä ja kehu kuten lastakin kehuisit. Nainen joutuu organisoimaan. Älä luettele omia töitäsi. Ärsyyntynyt mies ei ole mukava. Tällä palstalla usein kerrotaan miehen huonoja ominaisuuksia. Aletaanpa puhua miehen hyvistä puolista. He ovat tehneet meistä äitejä. Hyvää äitienpäivää.
TARVITAAN LISÄÄ VERONMAKSAJIA!!!!!!!!!!!! PORSIMISTALKOOOT!!!!!!!!!!!!
Tota noin.... naisen tehtä on organisoida JA kehua miestä JA pitää mies hyvällä tuulella, koska äksy mies ei ole mukava mies????? Puhutaanko nyt jostain kolmevuotiaasta? Kuka sen naisen pitää hyvällä tuulella??
Vierailija kirjoitti:
Heippa kaikki kollegat! Meillä oli samoin muutamia vuosia kunnes keksin pyörän uudestaan. Muutama sääntö: miehet eivät huomaa itse eikä se ole heidän vika. Puhu aina kauniisti miehelle. Pyydä tekemään jotakin ja kiitä ja kehu kuten lastakin kehuisit. Nainen joutuu organisoimaan. Älä luettele omia töitäsi. Ärsyyntynyt mies ei ole mukava. Tällä palstalla usein kerrotaan miehen huonoja ominaisuuksia. Aletaanpa puhua miehen hyvistä puolista. He ovat tehneet meistä äitejä. Hyvää äitienpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Tota noin.... naisen tehtä on organisoida JA kehua miestä JA pitää mies hyvällä tuulella, koska äksy mies ei ole mukava mies????? Puhutaanko nyt jostain kolmevuotiaasta? Kuka sen naisen pitää hyvällä tuulella??
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan, koska naisella ei ole mitään haluja tai toiveita. Hän on olemassa pelkästään muita varten. Hyvää äitienpäivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kehu niinkuin lasta? Kyllä, miehet ovat tehneet äitejä, mutta vain lastemme äitejä. Kiitos, mutta en halua olla aikuisen miehen äiti.
Kyllä se kehuminen ja kiittäminen sinullekkin kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kehu niinkuin lasta? Kyllä, miehet ovat tehneet äitejä, mutta vain lastemme äitejä. Kiitos, mutta en halua olla aikuisen miehen äiti.
Kyllä se kehuminen ja kiittäminen sinullekkin kelpaisi.
Ai kun kehuttaisi että vau hienosti olet osannut imuroida tänään 😅
”Yllättäen” naiset täällä taas määrittävät mikä on oikea tapa tehdä kotityöt.