Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usein riitoja miehen kanssa kotitöistä, mikä neuvoksi?

Vierailija
08.05.2021 |

Ollaan molemmat työelämässä, lapsia kolme. Hommaa riittää.

Minä vastaan lähes tulkoon täysin kaupassa käynnistä, ruoan suunnittelusta ja laitosta, pyykistä, lasten vaatetuksesta/harrastuskamojen hankkimisesta, lasten lääkäreistä, neuvoloista, oikojista, opettajien kanssa yhteydenpidosta ym ja oikeastaan siivouksestakin varmaan 90%... Esim imuriin mies ei tartu oma-alotteisesti oikeastaan koskaan.

Mies maksaa jotain yhteisiä laskuja, laittaa välillä tiskejä, keräilee leluja ym lattialta, hakee posteja, vie roskia (myös minä vien niitä ja yleensä myös kierrätykseen tavaroita). Lisäksi mies tekee ns miesten töitä, eli vaihtaa renkaat ja jotain pieniä korjaustöitä saattaa tehdä.

Aina kun valitan väsymystä, ja sitä että tilanne on tosi epäreilu, keskustelu ei etene, koska miehen mielestä hän tekee tosi paljon. Hän saattaa sanoa että kyllä hän käy kaupassa myös yhtä lailla, mutta jos aletaan tarkistaa asiaa, niin hän on saattanut käydä kerran kuussa, kun kuitenkin tarve on se pari kertaa viikossa, joskus useamminkin. Mutta silti mikään ei muutu.

Tosi turhauttavaa! Välillä hän saattaa hetkellisesti vähän tsempata ja käy esim kerran viikossa kaupassa muutaman viikon ajan, mutta sitten se jää ja unohtuu ja huomaan taas käyväni aina. Sama myös siivouksen suhteen. En oikeasti tiedä mikä neuvoksi, kun en jaksa tapella aiheesta ja siksikin usein teen vaan kaiken, toki lapsetkin jotain pystyvät tekemään, mutta sekin vaatii ohjausta joka myös jää kokonaan minulle.

Mielipiteitä? Neuvoja?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei varmaan kauheasti arvosta sinua ja pitää sinua itsestäänselvyytenä. Valitettavasti näin.

Vierailija
2/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää sama aloitus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en asuisi yhdessä.

Tai sitten kirjoittaisin kalenteriin selkeät vuorot kaikista hommista.

Vierailija
4/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeämpi työnjako, kummallekin omat vastuualueet. Meillä ainakin helpotti tilannetta.

Vierailija
5/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä väheni riitely kotitöistä huomattavasti, kun siivooja alkoi käydä kahden viikon välein ja tilataan kauppakassista kerran viikossa ruoat. Lasten tavaroista aloin välillä ilmoittamaan miehelle, että nyt tarvitaan tätä ja tota. Onhan se miettiminen vielä mulla, mutta mies hankkii mistä hankkii.

Vierailija
6/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä väheni riitely kotitöistä huomattavasti, kun siivooja alkoi käydä kahden viikon välein ja tilataan kauppakassista kerran viikossa ruoat. Lasten tavaroista aloin välillä ilmoittamaan miehelle, että nyt tarvitaan tätä ja tota. Onhan se miettiminen vielä mulla, mutta mies hankkii mistä hankkii.

Maksatteko yhdessä siivoojan? Mietin vaan, että varmaan jää siivottavaa siltikin lapsiperheessä, ja sitten jos mies ei siivoa sitäkään vähää, kun ajattelee että ei tarvi kun käy siivooja... Joka viikko pitäisi kyllä siivota varmaan silti, ja sitten siivooja todennäköisesti kävisi aina miehen siivousvuorolla...

Vierailija
7/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeämpi työnjako, kummallekin omat vastuualueet. Meillä ainakin helpotti tilannetta.

Mutta miten jakaa tuota? Ehdotin että toinen vastaisi siivouksesta ja toinen ruokahuollosta, mutta kaikenlaisia tekosyitä alkoi tulla, esim kun itse teen töitä kotona pari kolme päivää viikossa, niin sen takia minun kuuluukin tehdä enemmän. Eihän hän voi vastata ruoasta kun ei tiedä mitä minä haluan syödä kun olen kotona.. Ja imurikin on niin huono, että hän mielummin lakaisee.. Noh.. Alkoi taas ottaa niin päähän, eikä keskustelu edennyt ja asia jäi. Mies ei suostunut valitsemaan mitään vastuualuetta kaikenlaisten tekosyiden varjolla. T. Ap

Vierailija
8/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaatte kalenteriin päivät tai viikot, milloin on vuoro imuroida tai tehdä jotain muuta. Lapsille sama juttu kun ikää on tarpeeksi.

Vierailija
9/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten jakaa tuota? Ehdotin että toinen vastaisi siivouksesta ja toinen ruokahuollosta, mutta kaikenlaisia tekosyitä alkoi tulla, esim kun itse teen töitä kotona pari kolme päivää viikossa, niin sen takia minun kuuluukin tehdä enemmän. Eihän hän voi vastata ruoasta kun ei tiedä mitä minä haluan syödä kun olen kotona.. Ja imurikin on niin huono, että hän mielummin lakaisee.. Noh.. Alkoi taas ottaa niin päähän, eikä keskustelu edennyt ja asia jäi. Mies ei suostunut valitsemaan mitään vastuualuetta kaikenlaisten tekosyiden varjolla. T. Ap

ja itse tiedät mitä kaikki muut haluaa syödä, ja taidat muutenkin tietää kaiken.

Vierailija
10/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tää sama aloitus

Varmaan aika yleinen ongelma. Joko mies on jotenkin vajaavainen tai vaan ku sipää.

Vierailija
11/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi selkeää vaihtoehtoa, ilman peruutusmahdollisuutta. 

"Tänään on käytävä kaupassa ja imuroitava. Kumman teet?"

T: ADD-perheestä selvinnyt nentti ;)

Vierailija
12/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja itse tiedät mitä kaikki muut haluaa syödä, ja taidat muutenkin tietää kaiken.

Aivan, hyvä pointti. Enhän tiedä yhtään sen paremmin. Toki kyselen välillä kun kaupassa käyn että onko kenelläkään toiveita ja jos on, niin useimmiten ostan toiveiden mukaan ruokaa. En tiedä miksi tämä ei mieheltä onnistu? T. Ap

Vierailija
13/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaa vastuualueita vaan vuoroviikkosysteemillä. Parillisilla viikoilla sinä teet hommat x ja hän hommat y. Parittomilla viikoilla vaihtuu. Hommatkoot itse uuden imurin, jos entinen ei kelpaa.

Vierailija
14/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli mies siis aivan tietoisesti luistaa vastuusta ja tiukassa paikassa (silloin, kun pelkää liittonne hajoavan), tekee taktisesti kotitöitä hieman enemmän lyhyen aikaa.

Vierailija
15/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen tasan saman verran kuin puoliso. Siivoan sen aikaa kun hän käy kaupassa, kun ostoskassit on purettu niin lopetan siivoamisen välittömästi.

Vierailija
16/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päättää, joka kokkaa. Jos ei maistu, ei syö tai kokkaa itse.

Vierailija
17/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi selkeää vaihtoehtoa, ilman peruutusmahdollisuutta. 

"Tänään on käytävä kaupassa ja imuroitava. Kumman teet?"

T: ADD-perheestä selvinnyt nentti ;)

Tämä on hyvä, ja tätä olen usein käyttänytkin. Mutta kun meillä saattaa olla eri aikaan töitä/harrastuksia (lähinnä lasten), joten emme aina voi samaan aikaan tehdä asioita. Se on ongelmallista, koska usein huomaan siivoavani muiden sotkuja kun olen itse ollut pois kotoa, ja tietty käyn sitten samalla kaupassakin koska tyhjä jääkaappi odottaa. T. Ap

Vierailija
18/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin tuommoisen akan

Vierailija
19/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaa vastuualueita vaan vuoroviikkosysteemillä. Parillisilla viikoilla sinä teet hommat x ja hän hommat y. Parittomilla viikoilla vaihtuu. Hommatkoot itse uuden imurin, jos entinen ei kelpaa.

Sepä se!! Hommaisi itse uuden. Mutta siis tämä tekosyynä ettei tyyliin vuoteen ole imuroinut kuin satunnaisesti. Eikä siis ole myöskään puhunut uuden imurin ostamisesta mitään.. Hermot menee, mutta en jaksaisi riidellä jatkuvasti samoista asioista kun selkeästi mitään muutosta ei tapahdu vaikka miten valittaisin että minulla on liikaa hommaa/olen uupunut tms. T. Ap

Vierailija
20/111 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi